Ista Nederland stookkosten
Geplaatst door: kimlentjes op: 06-11-2010 14:09
Mijn vriend en ik zijn op 1 december 2008 in ons 3 kamer appartementje gaan wonen op 4 hoog. Wij betalen maandelijks aan onze verhuurder Meeús 75 euro voorschot in de stookkosten. Dit is gebaseerd op gebruik van vorige bewoners. Een klein stukje achtergrond info: mijn vriend en ik werken beiden fulltime, en alleen de verwarming in de woonkamer staat wel eens aan. De andere kamers (keuken en logeerkamer staan nooit aan en de slaapkamer sporadisch een half uurtje om de kou eruit te krijgen).
Nu kregen wij vorige maand een rekening van 1057 euro alleen voor stookkosten. Alle andere kosten hebben wij ondergebracht bij de Nuon, daar moesten we zo'n 38 euro bijbetalen, wat mij zeer redelijk lijkt. Van 1057 ging 525 euro af aan voorschotten (van december 2008-half juni 2009). Ik heb toen direct bezwaar aangetekend, want dit zou namelijk neerkomen op 167 euro per maand aan stookkosten. Ik kreeg toen vrij snel (binnen een wek) een correctie op die rekening van bijna 100 euro. Mijn nieuwe rekening is 967,57 euro. Dit komt nog steeds neer op 150 euro per maand aan stookkosten. Dit kan niet kloppen, dus ik ben het verder gaan uitzoeken. Wat blijkt: er zijn geen meterstanden opgenomen toen wij in het appartement trokken, dus toen ze in juni de standen opnamen stonden deze bij elkaar op 55 eenheden. Daarvan heeft mijn verhuurder 27 eenheden aan ons doorberekend. Bij de reactie op het bezwaar hadden ze ook een overzicht van de opgenomen meterstanden meegestuurd. Daaruit bleek dat wij van 15 juni 2009 tot en met 14 augustus 2010 (14 maanden dus) 36,25 eenheden hebben verstookt. Omdat mijn verhuurder geen meterstanden heeft van het moment dat wij erin zijn gekomen, vraag ik mij af of ik gerechtigd ben om niet te betalen. Zij kunnen immers niet bewijzen dat wij ook daadwerkelijk die 27 eenheden hebben verbruikt. Ik heb dan ook een tegenvoorstel gedaan: ik heb het verbruik van 2008/2009 gebaseerd op ons gebruik van 2009/2010. 14 maanden en 36,25 eenheden, komt neer op 2,589 eenheden per maand. Dat maal 6,5 maand (voor 2008 en 2009) komt neer op 16,83 eenheden. Gezien de omstandigheden lijkt mij dit heel redelijk. Zij maken de fout om niet de meterstanden op te nemen en nu zouden wij moeten gaan betalen voor kosten die wij niet hebben gemaakt. Dus mijn vraag aan lezers: kan ik onder betaling uitkomen? Mijn voorstel van die 16,82 eenheden is afgewezen door de verhuurder omdat er uitgegaan moet worden van graaddagen en omdat de periode waarover het gaat een winterperiode was is mijn voorstel onredelijk bevonden. Ik vind het heel redelijk omdat zij niet kunnen bewijzen wat wij werkelijk hebben verbruikt.
Daar komt ook nog het volgende bij: ik heb nog eens goed naar de rekening gekeken en per eenheid wordt 25,38 euro gerekend. Daarnaast heeft Meeus in samenwerking met Ista Nederland 282 euro aan administratiekosten en dergelijken in rekening gebracht! Dit is ruim 40 procent van de totale afrekening!! En komt neer op 43 euro per maand aan kosten die niets te maken hebben met het stoken. Ook dat lijkt me erg onredelijk.
Dus nogmaals mijn vragen:
1. Is er ergens een wet waarin staat dat als er geen beginstanden zijn opgenomen, dat ik niet hoef te betalen?
2. Zijn er nog andere mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt?
3. Kan ik er nog iets mee dat de afrekening 1,5 jaar na de betreffende periode pas is gepresenteerd?
Reactie door marcel75 op 06-11-2010 14:27
1. Er is nergens een wet waarin staat dat meterstanden opgenomen moeten worden. Dus ook niet als dit niet gebeurt is, jij niet hoeft te betalen. Het is namelijk je eigen verantwoordelijkheid als huurder om de meterstanden op te nemen en door te geven. Als je dat niet doet als je een woning betrekt, loop je dus dit risico.
2. Ik heb dit niet eerder meegemaakt. Ben wel meerdere malen verhuisd en steeds als 1 van de eerste dingen de meterstanden opgeschreven.
3. Nee, daar kun je niets mee. Daar zijn ze op tijd mee. Dit is nog niet verjaard.
Reactie door f.weele op 07-11-2010 11:24
als actief lid van een bewonerscommisssie (huurflat- 102 woningen), maak ik momenteel mee dat bij de leegstaande woningen geen meterstanden worden opgenomen en de buisjes met gekleurde vloeistof dus niet worden vervangen. Dit komt regelmatig ter sprake in vergaderingen met de woningstichting. Feit is dat er ieder jaar vooraf een melding wordt gedaan door Ista wanneer en op welk tijdstip de meteropnemer langs komt. Zij hebben een kontrakt met de woningstichting en zijn derhalve verplicht deze metingen te doen. U bent niet verplicht uw meterstanden door te geven. Wel is het raadzaam om de meterstanden te noteren vòòrdat de meteropnemer langs komt. De woningstichting is in gebreke gebleven m.b.t. het opnemen van de leeggekomen woning. Het verbruik van voor het moment dat u het huurkontrakt afsloot is dus niet voor uw rekening, maar voor de vorige bewoner c.q. de woningstichting/verhuurder. Sommige bwoners laten de meteropnemer niet toe
en zijn daar ook niet toe verplicht. De woningstichtig hanteert dan een schatting.
Dit kan zowel voor- als nadelen hebben voor de betreffende bewoner.
U dient in ieder geval de totaalrekening van de energieleverancier op te vragen bij uw verhuurder van het gasverbruik voor het gehele complex. Dit om te
controleren of het verbruik overeen stemt met hetgeen Ista vermeldt op de
eindafrekening. Ga na of er in uw complex een bewoners/huurderscommissie
danwel huurdersvereniging bestaat. Hier kunt u dan ook uw probleem deponeren. Komt u er niet uit, neem dan kontakt op met een sociaal raads-
man,rechts-of wetswinkel danwel de jurofoon.
Tenslotte het verbruik wat u opgeeft van 16,83 eenheden is in uw situatie (afgezien van de ligging van uw appartament) een normaal verbruik, wat ongeveer overeenkomt met hetgeen ikzelf (alleen, 3-kamerappartament) ieder jaar verbruik.
Let wel deze moeilijke materie komt overal voor bij complexen met een blokverwarming. Kijk maar op de site van Tros Radar. Veel klachten over te hoge rekeningen.
m.vr.gr.
Reactie door f.weele op 07-11-2010 11:35
nog even voor de duidelijkheid. Heeft u vloeistofverdampingsmeters of digitale
meters?
m.vr.gr.
Reactie door kimlentjes op 07-11-2010 12:27
Bedankt voor de reactie! Wat betreft de meters: nu hebben wij digitale meters, deze zijn in 2010 geplaatst. Daarvoor (dus ook de periode waar dit over gaat) waren vloeistofverdampingsmeters. Maakt dat nog verschil dan?
Reactie door f.weele op 07-11-2010 13:11
in principe maakt dat geen veschil. De digitale meters zijn wat nauwkeuriger. Ik weet
alleen niet of u bij digitale meters zelf de stand door moet geven of dat hier toch
een meteropnemer voor moet komen. Het beste systeem zou zijn een doorstromingsmeter. Dan kunt u precies zien wat u aan warm water voor de verwarming heeft gebruikt. Maar ja, die zijn er voorzover ik weet niet voor huis-tuin en keukenverwarming en als ze er al zijn kosten ze veel geld. Een verhuurder zit daar natuurlijk ook niet op te wachten. Ik zou toch aktie ondernemen m.b.t. deze afrekening en eventueel, mocht die er niet zijn, zelf met medebewoners een huurderscommisie of vereniging starten. U staat zo sterker tegenover de verhuurder en u blijft d.m.v. overleg/vergaderingen op de hoogte voor wat betreft toekomstige plannen voor het complex zoals onderhoud en renovatie.
m.vr.gr.Quote: kimlentjes schreef op zondag 7 nov 2010, 12:27: Bedankt voor de reactie! Wat betreft de meters: nu hebben wij digitale meters, deze zijn in 2010 geplaatst. Daarvoor (dus ook de periode waar dit over gaat) waren vloeistofverdampingsmeters. Maakt dat nog verschil dan?einde Quote
Reactie door f.weele op 07-11-2010 13:56
nog even terugkomend op de kosten van Ista. Bij mij rekent Ista voor stookseizoen 2008/2009 een bedrag van € 4.905,53 voor 102 woningen wat neer komt op €48,09 per woning. Daarbij wordt ook nog een post diverse kosten van € 7,50per woning. Dit was vroeger de afrekening administratiekosten van de verhuurder. Informeer hoe oud de verwarmingsketel(s) zijn en of het hoogrendement ketels zijn.
Na verloop van tijd zijn deze afgeschreven en aan vervanging toe. Er wordt ook nog een onderscheid gemaakt tussen vaste en variabele kosten.Vast is 35% en variabel is 65% van de totale energiekosten. Nadeel van blokverwarming is dat sommige bewoners de radiatoren dag in dag uit open hebben staan. Zij vragen dus warmte en de ketels blijven daarop branden en pompen. Dat maakt onderdeel uit van die 35% vaste kosten. Daar is helaas niets aan te doen. U betaald dus mee aan de warmtebehoefte van anderen. Op de afrekeing van Ista staat het totaalverbuik van het complex aan m3 gas en de totaalkosten gesplits in 35/65%
Aan de hand hiervan kunt u met de rekening van het energiebedrijf, die u moet opvragen bij de verhuurder, verifiëren of de afrekening klopt.
m.vr.gr.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!