Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Is het belangrijk voor consument dat goede doelen doen wat ze beloven?

Geplaatst door: fairwater op: 12-01-2013 16:15
Goede doelen ontvangen per jaar meer dan één miljard aan donaties. Dat is al gauw €500,- tot €1.000,- per gezin. Maar weten we ook wat ermee gebeurt, anders gezegd, wìllen we het eigenlijk wel weten? Wat vinden we ervan als consument? Zijn we blij met " het product" waar we voor betalen, of willen we toch méér waar voor ons geld? Daarom de VRAAG: "Geven we vooral om (1) het goede gevoel wat we daarmee zèlf krijgen, of (2) willen we ook echt de wereld wat beter maken?". In het tweede geval, zou je denken dat men dan ook wil weten "hoe-wat-en waar" ons geld besteed wordt. Dat is niet altijd zo eenvoudig, maar bij bv. water kan dat toch vrij eenvoudig. Water moet ergens uit de kraan of uit een pomp komen. Je moet dus in feite gewoon kunnen aanwijzen op een kaart (of op Google Map) waar een en ander staat. Dan kan je ook eenvoudig na 10 jaar kijken of het nog werkt. Water is dus goed transparant te maken. Er gaat bijna geen dag voorbij of je wordt wel gevraagd de mensen in Afrika te helpen met beter water. Unicef o.a. doet daar wat aan, zeggen ze, maar het "hoe-wat-en waar" is niet zo duidelijk. FairWater heeft een en ander bij elkaar opgeteld en komt tot de conclusie dat Nederland al vele miljarden hieraan heeft uitgegeven, met weinig tot geen duurzaam resultaat. Letterlijk overal in Afrika zie je kapotte pompen. Dat zeggen de hulporganisaties ook: "Nog steeds gaan er elke minuut kinderen dood door gebrek aan veilig water". Kennelijk moet en kan het beter, maar daar hoor je weinig over. Het lijkt er vooral om te gaan om zo veel mogelijk geld in te zamelen. De rest is bijzaak. Hulp voor water is "hot", iedereen beseft dat je water elke dag nodig hebt. Maar beseffen we ook dat het geen enkele zin heeft om een dorp in Afrika een waterpomp te geven die na een paar jaar niet meer gebruikt wordt? Willen we hieraan nog wel geld geven? Vraag B: gaan "we" onze donaties meer gericht besteden aan organisaties die wèl precies kunnen laten zien wat ermee gebeurt, en die ons ook na bv. 5 en 10 jaar nog op de hoogte kunnen houden of een en ander nog werkt? Anders gezegd, gaan we liever gewoon zo door met het rondpompen van miljarden of kan de publieke opinie deze stroom nog wat bijsturen? FairWater èn de mensen in Afrika die nu eindelijk wel eens duurzame water pompen willen hebben horen het graag! FairWater Foundation Zie ook:
Reactie door van leyden op 13-01-2013 14:07
Niks geven aan goeie doelen, de meesten denken eerst aan zichzelf dmv riante salarissen en wat er overblijft gaat misschien naar het goeie doel. Jammer, maar te veel kaf maakt ook het goede koren onbruikbaar.
Reactie door dearagain op 13-01-2013 17:57
*het draadje elders geeft in voldoende mate aan, dat er vraagtekens gezet kunnen worden bij het openingsbericht van deze auteur
Reactie door sweeterlake op 13-01-2013 20:14
Alweer met een discussie! Er was zelfs iemand die schreef dat er geen reclame voor eigen toko mocht worden gemaakt.
Reactie door zonnewind op 13-01-2013 20:48
Ik ben nu ruim 70 jaar jong. Toen ik nóg jonger was, zo ongeveer 10 á 12 jaar, dus zo'n 60 jaar!!!!! geleden, werden er ook al miljoenen naar bijvoorbeeld armen in Afrika gestuurd. Bijeengebracht door gewone Nederlandse burgers. Hoe kan het dat nu 60!!!!! jaar later er nog steeds zóveel armoede is in Afrika?????
Reactie door empyria op 14-01-2013 10:43
Omdat Afrika een bodemloze put is en niet te redden valt... Goede doelen wassen neus!
Reactie door valerius-2 op 14-01-2013 13:16
Dat is niet meer dan een verplichting om te laten weten waar het geld aan uit wordt gegeven. Enhoe het is besteed.
Reactie door zonnewind op 14-01-2013 15:32
Volgens mij weten ze dan heel goed onder die verplichtingen uit te komen. Of het staat ergens in minuscuul kleine lettertjes? Dan nog, als het al ergens zou staan, kunnen die goeie-doelen-mensjes het geheel naar eigen believen aankleden. Het kan altijd kloppend 'gemaakt' worden.
Reactie door dearagain op 14-01-2013 15:42
*het klinkt hard, maar... geef geen/nooit geld aan een goede-doelen-organisatie

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!