Iphone vochtschade
Geplaatst door: schoot09 op: 12-11-2009 16:33
Heb onlangs mijn Iphone ter reparatie aangeboden bij reparatiebedrijf van T-mobile, er is een knopje aan de zijkant afgebroken (binnen de garantie). Kreeg de telefoon ongerepareerd retour met de mededeling dat er sprake is van vochtschade (1 van de 2 indicatoren is verkleurd) en dat ze hem daarom niet mogen repareren van Apple. Mijn telefoon (weliswaar zeer zeer intensief gebruikt) is NOOIT met water in aanraking geweest. Lees hierover veel klachten op internet. Tevens vraag ik me af wat het repareren van een knopje aan de buitenkant te maken heeft met vochtschade. Heeft iemand ook zoiets meegemaakt en zo ja, hoe heb je dat opgelost? Graag advies.
Reactie door holpen op 12-11-2009 17:18
Er zijn tegenwoordig ontzettend veel klachten hierover: bij het inleveren van een defect apparaat wordt zo ontzettend vaak geconstateerd dat er val- of vochtschade is, dat het toch echt ongeloofwaardig wordt. Het komt mij voor dat deze reden meer en meer aangevoerd wordt om maar onder gratis reparatie uit te kunnen komen. Het grote probleem is dan ook eens dat je zelf niets kunt aantonen. Of je zou voor inleveren een foto moeten maken van de vochtsensoren. Naar mijn idee reageren die vochtsensoren zelfs al op zweterige handen, dus ja, dan valt alles al snel onder vochtschade.
Misschien wordt het tijd dat er eens iets gedaan wordt aan de twijfelachtige diagnoses van telefoonreparateurs. Ligt hier wellicht een schone taak voor één van de consumentenprogramma's?
Hoe je dit verder zou kunnen oplossen, weet ik helaas niet - ik ben bang dat je niet zo heel veel hebt om er tegenin te kunnen gaan; iemand van de collega's misschien?
Reactie door vliegenderob op 14-11-2009 00:08
ik heb zelf veertig jaar een reparatiebedrijf van telecom apparatuur, en repareer hoofdzakelijk voor bedrijven en winkels die zelf geen gespecialiseerde reparateur of apparatuur of combinatie van beide hebben. Vocht komt in een apparaat nooit van zweterige handen. Eén druppel die verkeerd op het apparaat valt, kan ook binnenshuis gebeuren KAN al vochtsporen geven maar uiteindeljk komt schade daardoor zelden voor. Mijn eigen GSM is eens twee jaar geleden in een chemisch toilet gevallen en geheel ondergedompeld geweest. Ik heb onmiddelijk de accu eruit gehaald en onder de kraan afgespoeld, (Evenals mijn handen) met de fohn gedroogd en 24 uur op een droge plaats laten liggen, hij doet het nog steeds. Wél is de rekening sindsdien wat hoger maar dat komt waarschijnlijk omdat ik sindsdien een vriendin heb die hem ook veel gebruikt. Bij veel importeurs, ik heb daar veel werk aan te danken, wordt inderdaad heel snel gezegd "onoordeelkundig gebruik, geen garantie". Siemens was daar met de overigens uitstekende Gigaset een heel goed voorbeeld van en ik kreeg toen veel reparaties van winkels e.d. vanwege deze houding, Ik repareerde ze wél en veel goedkoper. Vocht kun je heel goed zelf zien als de zilverachtig uitziende printsporen dof en wit /grijs uitgeslagen zijn. Dat mag je rustig met een vochtige tandenborstel of schuursponsje schoonmaken, wél heel goed laten drogen. Wees nooit zo stom, wat velen doen, om als iets vochtig is geweest het meteen aan te zeten om te kijken of t'ie het nog doet. Meteen spanning eraf, accu eruit en goed drogen. Dat sommige bedrijven een knopje, wat niets met andere dingen te doen heeft, niet repareren komt omdat, wat bijvoorbeeld bij Philips een richtlijn is, men garantie geeft op het goed functioneren van het HELE toestel. Als het knopje vervangen wordt maar de rest niet goed is, wat dan? Wat heb je aan een toestel met een gerepareerd knopje dat het verder niet doet, althans volgens Philips dus.Ook andere bedrijven denken soms zo en dat is natuurlijk niet zo slecht gedacht, anders krijg je van: "het knopje is vervangen en een week later deed hij helemaal niets meer, niet goed gemaakt dus, en dat is dan niet terecht.
Reactie door vliegenderob op 14-11-2009 00:31
er schiet mij ineens te binnen dat ik, lang geleden toen vooral toetsenborden van o.a.draadloze telefoons, waar ik heel veel van gerepareerd heb, nog niet zo vochtbestendig waren. Het kwam nog wel eens voor dat er een olieachtige substantie ONDER de toetsen van het toestenbord zat wat heel sterk naar after shave rook, kennelijk komt dat toch via neergeslagen aftershavedamp o.i.d daar terecht. Heeft Holpen toch een beetje gelijk. Ook heb ik vaak bij die Gigasets meegemaakt dat enkele van de 64 pootjes van de microprocessor los van de print waren gekomen. Dit bleek als oorzaak te hebben dat die telefoon in broek of borstzak zat en er druk werd uitgeoefend doordat men ergens op leunde en de handset tordeerde. Moet'ie eigenlijk een beetje tegen kunnen maar waar ligt de grens van wel en niet te zwaar uitwendig mechanisch belast? Oolkheeft de Gigaset 300 bij één model aan de binnenkant van het huis een uitstekend (ik bedoel hier niet een heel goed) puntje gehad dat tegen een component drukte en dat dan in tweeën brak.Was dus een fabrieksfout maar heeft men nooit als garantie behandeld maar wel bij de volgende serie verbeterd. Ook daar heb ik veel aan verdiend want Siemens zette daar voor 95 gulden ex verzendkosten, lang geleden dus, een nieuwe print in. Ik repareerde staandaard voor 45 gulden, toen dus. Het gevolg was dat ik alle reparaties van die dingen kreeg omdat ik de helft goedkoper was en men bij Siemens nooit garantie kreeg. Omdat het dat wél was moest mijn klant, wat meestal een winkel was, toch garantie geven aan zijn klant en kon dus die kosten niet aan zijn klant doorberekenen. Er zijn echt wel veel goede winkels! (Daar heb ik ook mijn vliegtuig van gekocht.) Zoals ik al eerder gezegd heb, degene bij wie je koopt moet garantie geven en kan zich nooit tegenover zijn klant achter "fabriekgarantie" verschuilen. Let ook op als je iets koopt dat er niet op de bon staat "fabrieksgarantie"want dan moet je het wél zelf met de fabriek regelen ennopsturen en dat is niet eenvoudig. Sommige winkels adverteren met "fabrieksgarantie" maar dat is ABSOLUUT NIET beter al lijkt het dat wél, krijgt Holpen weer gelijk.
Reactie door holpen op 14-11-2009 19:56
@vliegenderob:
Het gaat mij ook niet om daadwerkelijke schade, maar om de "sensoren" die bij sommige apparaten aan de buitenkant te zien zijn. Ik heb het gevoel dat deze dingen al kunnen verkleuren bij het minste of geringste contact met iets wat ook maar een beetje vochtig is. Uiteraard zul je nooit echte schade oplopen door zweethandjes. Ik vermoed dat deze sensoren vooral gemaakt zijn om de fabrikant een reden te geven om een gratis reparatie niet te hoeven uitvoeren.
Jouw verhaal klopt natuurlijk als een zwerende vinger.
Reactie door schoot09 op 15-11-2009 09:30
Jammer dat er niemand is die hetzelfde heeft meegemaakt en die mij een tip kan geven hoe ik dit verder kan aanpakken met de winkel/fabrikant. Ik heb net als Holpen het vermoeden dat deze indicatoren er expres zodanig in zijn geplaatst dat ze snel verkleuren. Het feit alleen al dat er in de garantie staat dat deze vervalt als er sprake is van vochtschade wekt mijn achterdocht. In mijn toestel was er slechts een van de twee, die bij de grootste opening, verkleurd. Duidt er dus op dat het toestel niet in 't water is gevallen, anders waren ze allebei wel verkleurd. NB als ik zelf mijn toestel nat had gemaakt, of had geweten ervan, had ik natuurlijk nooit hier deze vraag gesteld.
Reactie door vliegenderob op 17-11-2009 02:09
@schoot09
Als je in de buurt van Groningen woont of er wel eens komt, wil ik dat ding wel (gratis) voor je keuren en als het klopt een rapport erbij geven. Ik heb een bedrijf dat is erkent is door de raad van Acreditatie, zoiets als KEMA keur, zelfde bevoegdheid.
Reactie door usadutchy op 23-08-2010 17:36
Op 27-7-2010 heb ik mijn Iphone aangeboden ter reparatie. Van de een op de andere dag deed mijn Wifi verbinding het niet meer.
Op 20-9-2010 krijg ik mijn telefoon terug gestuurd met de melding dat de reparatie niet onder de garantie valt, reden : Vochtschade !!
Ik weet dat veel mensen zeggen dat de telefoon niet nat is geworden, maar ik ben enorm zuinig met mijn Iphone, ik heb hem al 1,5 jaar en hij ziet er nog uit als nieuw. Ik ben 100% zeker dat hij niet in aanraking gekomen is met vocht, vochtige omgeving, water, regen etc. Online heb ik gezocht naar de vochtsensor op het toestel.
[url=http://s4.hubimg.com/u/1469075_f520.jpg: Zie hier afbeelding van de vochtsensor![/url:
Mijn sensor is niet verkleurd. Ik bel T-mobile met de vraag waar zij uit concluderen dat het vochtschade is. Begonnen met het sensor verhaal, vervolgens leg ik uit dat mijn sensor niet verkleurd is. Vervolgens zegt T-mobile dat het ook oxidatie in het toestel kan zijn. Dan leggen ze uit dat het oa kan komen als je gaat douchen en je legt het toestel in de badkamer. Vervolgens vraag ik, als ik hem mee had genomen in de badkamer terwijl ik douch, zou dan niet de vochtsensor verkleurd zijn!!?? De T-mobile medewerker vraag vervolgens of ik een moment geduld heb. c.a. 7 min later komt hij terug aan de telefoon. Mevrouw, omdat u zo een goede klant bent van T-mobile ( o.O ben net 1,5 jaar klant van T-mobile) krijgt u van ons een nieuw toestel. Het frustreert mij zeer deze manier van handelen, als T-mobile zo zeker is van het feit dat het vochtschade is, waarom geven ze dan een nieuw toestel. En andersom, moet ik er van uitgaan dat T-mobile er standaard van uitgaat dat het waterschade is en hopen dat mensen er in trappen en extra geld betalen voor de reparatie. Ik ben super teleurgesteld in T-mobile. Ik snap dat het economische moeilijke tijden zijn, maar laat niet de individuele klant de dupe. Mijn tip, ga niet zomaar akkoord met de afwijzing dat het niet onder garantie valt. En mijn tweede tip, neem een rechtsbijstand verzekering. Ik ben bang dat het alleen maar erger gaat worden met grote bedrijven en klachten afhandeling.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!