Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Intrum Justitia incasso houd zich niet aan gedragscode NVI

Geplaatst door: sirrah op: 05-02-2009 17:46
Wij hebben een rekening van Online (voorheen Wanadoo / Orange) ontvangen via Intrum Justitia incasso. Omdat wij het niet eens zijn met de rekening en de rekening niet duidelijk vinden hebben wij een aantal vragen gesteld aan Intrum Justitia incasso. Deze vragen hebben wij ook bij Online neer gelegd, maar deze willen niet antwoorden omdat de zaak bij Intrum Justitia incasso ligt.  Nu heeft Intrum Justitia incasso een NVI keurmerk en een aantal van de regels horende bij dit keurmerk zijn: - indien debiteur inzage verzoekt om onderliggende stukken die de vordering staven, dienen deze aan debiteur te worden verstrekt;- indien debiteur vragen heeft over in rekening gebrachte kosten, dient het incassobureau daarover uitleg te geven.( Bron Intrum Justitia incasso: http://www.intrum.nl/nvi.asp )( Bron NVI: http://www.nvio.nl/files/Gedragscode2.pdf ) Ik heb aan Intrum Justitia incasso vragen gesteld over de rekening, hier krijg ik geen antwoord op. Ook de onderliggende stukken willen ze mij niet verstrekken. Ik vraag me dan ook af hoe het kan dat Intrum Justitia incasso een keur merk heeft en zich niet aan de regels houdt horende bij dit keurmerk.Ik wil graag weten wat ik met deze zaak kan. En ik wil graag weten of een lezer mij kan vertellen of:1 – Het NVI keurmerk inhoudsloos is en ik beter kan stoppen met vragen stellen.2 – Het NVI keurmerk we wat inhoud en Intrum Justitia incasso zich aan de regels moet houden. Indien er mensen zijn met meer verstand van deze zaken, die ons willen helpen dan hoor ik dat graag.
Reactie door onbekende gebruiker op 05-02-2009 18:12
Als ze daar niet op willen antwoorden, is de kous toch of. Jij stelt nadere vragen om de rechtmatigheid van  de vordering te kunnen staven. Die krijg je niet, dus dan moeten ze maar naar de rechter stappen. Als je je dossier compleet hebt, inclusief schriftelijke weigering om te antwoorden of verzendbewijs van je brieven, dan win je dat. Meestal laten incassobureaus het dan erbij zitten.
Reactie door waterlelie82 op 07-02-2009 15:48
Indien je geen inzage van Intrum Justitia krijgt, ze houden zich dus niet aan de regels, kan je een klacht indienen bij de NVI (http://www.nvio.nl/).
Reactie door onbekende gebruiker op 12-02-2009 16:49
Mijn probleem lijkt op dat van jullie. Na mijn verhuizing in september 2008 had ik geen telefoon-en internetverbinding meer (Orange). Foutje, per ongeluk afgesloten. Komt goed mevrouw! Na drie maanden eindeloos de helpdesk bellen en brieven schrijven was het pobleem nog niet opgelost en heb met vooraankondiging het kontrakt met Orange opgezegd. De rekeningen bleven echter wel gewoon binnenkomen. Als er geen diensten geleverd zijn ga ik daar ook niet voor betalen natuurlijk. Inmiddels bemoeide Intrum Justitia zich ermee, maar de vorderingen hadden steeds een wisselend bedrag en inzage in hoe die zijn opgebouwd kreeg ik niet. Ik heb net een paar weken geleden mijn verzendbewijsje van het opgestuurde modem weggegooid in de veronderstelling dat ik eindelijk van Orange en Intrum verlost was. Sinds 25 juli 2008 had ik namelijk al niets meer gehoord en men had toen gezegd dat de kous af zou zijn als ik dat modem terug zou sturen, wat ik tot dan toe als onderpand had gehouden omdat ik geld van Orange tegoed had!! Telefonisch toegezegd door iemand van Orange met beslissingsbevoegdheid (geen helpdeskmedewerker) met honderd excuses voor de gang van zaken... onze schuld mevrouw blablabla. Kon ik die persoon nog maar eens spreken! Gisteren kwam er ineens een brief dat er gerechtelijke stappen zouden worden ondernomen, omdat ik het modem van Orange nog steeds niet terug had gestuurd!!! Als ik het verzendbewijs opstuur worden die kosten van de vordering afgetrokken. Hoe ze bij Intrum aan de restvordering komen krijg ik niet te horen. Van geld terugkrijgen naar toch weer betalen. Ik word hier moe van en kwaad van!! Ze mogen van mij het geld waar ik recht op heb houden, maar betalen doe ik niet. Zij zijn in gebreke gebleven , ik niet! Zucht ...
Intrum Justitia incasso : Tja hoe laat je het zover komen dat is de vraag . Als jij vindt dat Intrum Justitia incasso fouten maakt . Je had/heb een probleem met een telefoon maatschappij , en je bent het niet eens over een rekening . Maar dit is als je bij Intrum Justitia incasso heb je blijkbaar maanden niets van je laten horen . In N.L hebben namelijk een telefoon waar je de mensen van een telefoon maatschappij  kunt bellen ,is deze afgesloten hebben wij de Post kan je schrijven naar een telefoon maatschappij . Maar er zijn mensen die de geheledag bellen/ telefoneren naar hot en her en als de rekening komt Oooooo.
Deze rekening klopt vast niet en ga ik niet betalen ook . JOU KEUS
Surf naar www.hetjl.nl en kijk welke vestiging in de buurt is en mail Uw verhaal naar kassa@vara.nl   ( Kassa TV) of Kassa Radio : superman@vara.nl
Succes laat het er niet bij zitten.
;)
Ik heb een paar jaar geleden een conflict gehad met mijn toenmalige energieleverancier over de eindafrekening van een energienota. Nadat ik uitgebreidt contact had gehad met de energieleverancier en deze duidelijk had gemaakt met bewijzen dat ik in het gelijk stond stuurde men mij Intrum Justitia op mijn dak. Ondanks dat ik eigenlijk helemaal niets met hen te maken wilde hebben heb ik toen toch per brief uitgelegd hoe e.e.a. precies zat maar daar trok IJ zich helemaal niets van aan en men bleef mij bestoken met rekeningen die steeds hoger werden. Ik heb toen een klacht ingediend bij de Klachtencommisie Energie en Water waar ik volkomen in het gelijk werd gesteld. Van IJ heb ik nimmer meer iets vernomen, ook geen excuus o.i.d. Intrum Justitia probeert middels intimidatie en zonder in te gaan op de kern van de zaak haar gelijk te halen maar indien men er van overtuigd is van zijn of haar gelijk dan alleen nog corresponderen met de crediteur en laat Intrum Justitia het maar lekker bekijken.
Theo
Intrum Justitia is een zooitje !!
Ik heb daar een betalingsregeling lopen (daar heb ik twee jaar lang verzoeken voor gedaan) Uiteindelijk kwam deze van de grond.... maar de rente was voor mij.
Telkens krijg ik een overzicht met wat ik heb betaald en wat de restschuld is..... om vervolgens enige dagen later een schrijven te ontvangen: U heeft een betalingsregeling aangevraagd.(nummers corresponderen met mijn regeling.) Echter de schuld is dan in eens 50 euro per keer hoger !!!. Gebeld ..geschreven ....ge-emailed .Ik krijg echter nooit bericht terug.
Dhr Ekkel
15-05-2009 ontving  ik van Intrum Justitia een brief met het verzoek om 305,77 euro over te maken.
Hun client de firma “BABYBOX BV H.O.D.N. MAMA ENZO” beweerde een niet betaalde  rekening te hebben van mij. Nu heb ik nog nooit van de firma MAMA ENZO gehoord laat staan daar ooit iets besteld te hebben.
Ik heb 3x telefonisch contact gehad met intrum justitia ze hebben me toegezegd de betreffende rekening op te sturen, de rekening was volgens hun gericht aan mevr. Kakes te Delft (die niet bestaat). De betreffende rekening heb ik nooit ontvangen van Intrum Justitia.
Na kontakt te hebben opgenomen met  “BABYBOX BV H.O.D.N. MAMA ENZO” bleek dat iemand op mijn naam een tas van 239,95 had besteld, die tas is echter op een ander adres afgeleverd.
Aan de hand van de rekening  (die ik uiteindelijk van “BABYBOX BV H.O.D.N. MAMA ENZO”  ontving) kon ik zien dat iemand anders op mijn naam een tas bij die winkel heeft besteld en het vervolgens op zijn eigen adres heeft laten bezorgen.  Dit is schijnbaar voldoende aanleiding voor Intrum Justitia om die rekening naar mijn adres te sturen en daarna niets meer van zich horen.
Ik ben bij de politie langs geweest om aangifte te doen van identiteits diefstal . Zij vertelden mij dat zij alleen zo’n aangifte kunnen opnemen als ik financiele schade heb geleden.
Mijn ervaring met Intrum Justitia in deze zaak zijn bijzonder slecht.
Het verbaast mij dat zo’n slecht werkende organisatie dit werk kan en mag doen.
Er valt niet met dit bedrijf te communiceren en gemaakte afspraken worden niet nagekomen.
Ik sta in hun administratie nog altijd vermeld als wan-betaler, terwijl ik nog nooit schulden heb gehad en altijd m’n rekeningen op tijd heb betaald.
Ik heb momenteel niet de indruk dat ik iets aan deze situatie kan veranderen.
Als iemand een tip of suggestie heeft hoor ik dit graag.
Hoogachtend,
H. Kakes

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor