Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ING gaat 10 euro voor storting op eigen rekening vragen m.i.v. 15 februari 2012

Geplaatst door: ruudvh op: 06-12-2011 17:14
ING gaat 5 euro voor storting op eigen rekening vragen m.i.v. 15 februari 2012 ------------------------------------------------------------------------------- Het is zo ver, ING gaat de particuliere rekeninghouder ook plukken, maar liefst 5 euro per storting op eigen rekening. Per jaar 6 x gratis storten. Als u een scholier heeft met een jongeren rekening opgelet: deze kinderen mogen nog wel gratis storten, dus er is nog een sluiproute mogelijk, ze durven de jongeren spaarders (nog) niet aan te pakken, omdat ze dan massaal weglopen naar een andere bank. Waarom doen onze consumenten organisatie's hier niets aan, het is toch te gek, dat je 5 euro !!!! moet gaan betalen om je eigen geld te kunnen storen, dat is de omgekeerde wereld, van mijn rekening kunnen ze elk jaar gratis de rente opstrijken, en ik moet de hoofdprijs gaan betalen voor de non-service van deze bank. Als de manuele handelingen teveel geld kost, waarom plaatst men dan geen stortingsautomaten, om zodoende bijna zonder extra kosten voor de bank je geld te kunnen te kunnen storten op je eigen rekening.. Het wordt tijd voor actie van de consumentenprganisatie's of moeten we Pieter Lakeman erbij gaan roepen, die wist wel raad met de DSB bank...
Reactie door ruudvh op 06-12-2011 17:18
Quote: ruudvh schreef op dinsdag 6 dec 2011, 17:14: ING gaat 5 euro voor storting op eigen rekening vragen m.i.v. 15 februari 2012 ------------------------------------------------------------------------------- Het is zo ver, ING gaat de particuliere rekeninghouder ook plukken, maar liefst 5 euro per storting op eigen rekening. Per jaar 6 x gratis storten. Als u een scholier heeft met een jongeren rekening opgelet: deze kinderen mogen nog wel gratis storten, dus er is nog een sluiproute mogelijk, ze durven de jongeren spaarders (nog) niet aan te pakken, omdat ze dan massaal weglopen naar een andere bank. Waarom doen onze consumenten organisatie's hier niets aan, het is toch te gek, dat je 5 euro !!!! moet gaan betalen om je eigen geld te kunnen storen, dat is de omgekeerde wereld, van mijn rekening kunnen ze elk jaar gratis de rente opstrijken, en ik moet de hoofdprijs gaan betalen voor de non-service van deze bank. Als de manuele handelingen teveel geld kost, waarom plaatst men dan geen stortingsautomaten, om zodoende bijna zonder extra kosten voor de bank je geld te kunnen te kunnen storten op je eigen rekening.. Het wordt tijd voor actie van de consumentenprganisatie's of moeten we Pieter Lakeman erbij gaan roepen, die wist wel raad met de DSB bank... einde Quote
Reactie door ruudvh op 06-12-2011 17:24
Het gaat dus om 5 euro en NIET om 10 euro per storting !!!!!! ----------
Reactie door naitsoezn op 06-12-2011 17:43
Jeetje, hoe vaak stort je als particulier nou geld op je eigen rekening dan? Dat zal me niet veel vaker dan een of twee keer per jaar gebeuren....
Reactie door rapil op 06-12-2011 17:54
ruudvh. Wanneer ben je onder die steen vandaan gekomen? Bij andere banken o.a. de Rabo is dit al lang. Enne Lakeman?????????? vraag eens aan de mensen die mee hebben gedaan met zijn stichting tegen de DSB of die er op vooruit of achteruit zijn gegaan.
Reactie door tdehond op 06-12-2011 18:03
ING wordt steeds beter in het plukse beleid t.a.v. hun klanten.
Reactie door valerius-2 op 06-12-2011 19:22
6x per jaar wie komt daar aan als particulier, of je moet een handeltje hebben nu dan wacht tot je he 1 x in de 2 doet. Alles komt tegenwoordig per bank binnen. Dan pin je toch minder en gebruik je toch je baar geld om de inkopen te doen? Er zijn vele wegen om naar Rome te gaan is al een heel oud gezegde.
Reactie door rwss op 06-12-2011 21:22
Ik heb ook inmiddels een brief ontvangen, dat ze per 15 februari 2012 €5,- vanaf de 6e storting willen gaan innen. Ik ben hier niet blij mee, ik deed nog wel n's wat kleine bedragen terug storten op mijn rekening, dan had ik mijn beurs niet zo vol. Als je na de 6e keer €5,- euro stort ben je, je 5 euro helemaal kwijt, opgegaan in lucht. Daarnaast stellen ze letterlijk in de brief als hier niet mee akkoord word gegaan, dat je dan maar je rekening moet op heffen, dat kan dan wel kosteloos, maar dan noch. Waar halen ze het lef vandaan. Bovendien waarom zouden we betalen voor het storten van bedragen, storten gaat via een automaat, er komt geen medewerker meer aan te pas en het administratieve gedeelte word afgehandeld, vol automatisch door een stuk software. Ik vind dat ING met deze maatregel mensen langzaam begint af te zetten. Dit beleid mag dan wel bij andere banken ook al plaats vinden maar bij ING was dat niet, en het besten is als het zo blijft, we hoeven ons niet werkelijk alles te laten gevallen. Zeer jammerlijk dat ze zo met mensen om gaan die al jaren hun klant zijn of sowieso willen zijn.
Reactie door van leyden op 06-12-2011 23:08
Per jaar 6 keer gratis storten. Dat is toch meer dan genoeg, ik stort zelden iets op mijn eigen rekening.
Reactie door ruudvh op 07-12-2011 00:21
Mensen het gaat er niet om hoe vaak je geld stort, maar er wordt steeds meer recht ontnomen, ook de tel. 'service' kosten worden steeds hoger, nu is het 10 cnt.per rminuut over 2 jaar is het 30 cnt.per minuut en zo gaat het maar door. Kijk naar Vodafoon, daar betaal je al 45 cnt. per gesprek en zo zijn er nog zat voorbeelden van bedrijven die de klant dik laten betalen voor de service. Dan zullen de klanten moeten eisen dat er rente wordt gegeven over het uitstaande bedrag.En kijk ook even naar de winsten van de banken, die nog steeds zeer hoog zijn, dat rechtvaardigd geen extra kosten voor stortingen via een automaat, dat behoort gewoon gratis te zijn.
Reactie door rapil op 07-12-2011 08:17
Dus de bank moet maar zorgen dat ze ergens voor niets een automaat opduiken om jou voor niets te laten storten. Denk dat zo'n automaat in de tonnen kost.
Reactie door rjw op 07-12-2011 08:42
Quote: naitsoezn schreef op dinsdag 6 dec 2011, 17:43: Jeetje, hoe vaak stort je als particulier nou geld op je eigen rekening dan? Dat zal me niet veel vaker dan een of twee keer per jaar gebeuren....einde Quote Zo vaak nog? Ik kan me niet herinneren dat ik ooit cash op mijn eigen rekening heb gezet (of op andermans rekening).
Reactie door eva369 op 07-12-2011 08:43
dus je kunt elke 2 maanden 1 keer gratis storten. dat is toch best vaak.
Reactie door rjw op 07-12-2011 08:45
Quote: ruudvh schreef op woensdag 7 dec 2011, 00:21: Mensen het gaat er niet om hoe vaak je geld stort, maar er wordt steeds meer recht ontnomen, o einde Quote Daar gaat het juist wel om. Als een enkeling nog cash wil storten zijn de kosten die daarmee gemoeid gaan onevenredig hoog.
Reactie door pino123 op 07-12-2011 10:50
Quote: rjw schreef op woensdag 7 dec 2011, 08:45: Quote: ruudvh schreef op woensdag 7 dec 2011, 00:21: Mensen het gaat er niet om hoe vaak je geld stort, maar er wordt steeds meer recht ontnomen, o einde Quote Daar gaat het juist wel om. Als een enkeling nog cash wil storten zijn de kosten die daarmee gemoeid gaan onevenredig hoog. einde Quote Tja.... Daar ben je toch bank voor, denk ik dan? We betalen voor de pasjes, we betalen om de bank te mogen bellen, we betalen zo langzamerhand voor alle diensten die een bank levert. Daarnaast maken ze best veel winst, ongeacht de crisis.... Daar mag je ook wel een beetje service voor terugverwachten.
Reactie door rjw op 07-12-2011 13:53
Quote: pino123 schreef op woensdag 7 dec 2011, 10:50: Quote: rjw schreef op woensdag 7 dec 2011, 08:45: Quote: ruudvh schreef op woensdag 7 dec 2011, 00:21: Mensen het gaat er niet om hoe vaak je geld stort, maar er wordt steeds meer recht ontnomen, o einde Quote Daar gaat het juist wel om. Als een enkeling nog cash wil storten zijn de kosten die daarmee gemoeid gaan onevenredig hoog. einde Quote Tja.... Daar ben je toch bank voor, denk ik dan? We betalen voor de pasjes, we betalen om de bank te mogen bellen, we betalen zo langzamerhand voor alle diensten die een bank levert. Daarnaast maken ze best veel winst, ongeacht de crisis.... Daar mag je ook wel een beetje service voor terugverwachten.einde Quote Dus jij vindt het normaal dat een bank voor een paar gebruikers tonnen moet investeren? Ik hoop niet dat jij investeringsvoorstellen schrijft voor jouw werkgever....
Reactie door jpm op 07-12-2011 14:09
Een bank investeert nooit tonnen voor enkele klanten, maar het innemen van geld kost de bank ook geen tonnen. Het is een snelle handeling waarvoor een klant misschien al tien minuten in de rij heeft gestaan. Dat is al voldoende lijkt me. Ik ben het met ts eens, ook al stort niemand tegenwoordig nog vaak, het moet gewoon een gratis service van de bank zijn, juist omdat het zo weinig voorkomt. Daar hoef je geen machine voor aan te schaffen, er zijn al genoeg machines in de wereld. Het valt me van de ING (ook mijn bank) zwaar tegen. Eerst gaan de grote kantoren overal dicht, je kunt nog in een boekwinkel o.i.d. terecht, dan zouden ze ook nog geld moeten hebben voor het storten terwijl ze met al ons geld al zoveel verdienen. Het moet niet veel gekker worden. Ze kunnen dit inderdaad doen omdat bijna alle banken het nu doen, maar dat is slechts een teken dat men de machtspositie misbruikt, evenals al die andere banken.
Reactie door ltmvz op 08-12-2011 17:20
Het lijkt mij volkomen normaal dat een klant ongestoord bij zijn eigen betaalrekening kan komen, zowel om bij te storten als om af te halen. Het draagt niet bij aan de argumentatie of iemand vaak of niet vaak geld stort. Je moet geld kunnen storten als je dat uitkomt. Bijvoorbeeld een bedrijf incasseert teveel geld, een fout die nogal eens voor komt, en je staat onverwacht rood. Dat is voor mij een reden om gauw wat bij te storten omdat je anders woekerrente moet betalen. Zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken. We moeten nota bene al betalen om die rekening te mogen aanhouden. Dus buiten het feit dat de bank met ons geld de boer op kan gaan om er lekkere winsten mee te behalen komen er bij hun ook nog aanhoudend kwartaalbijdragen binnen. Maar men wil de klanten blijkbaar nóg meer uitknijpen en is nu misschien al aan het vergaderen over de volgende mogelijkheid.
Reactie door naitsoezn op 08-12-2011 17:33
@ltmvz: zoals al eerder is gezegd is het wel relevant hoe vaak er gebruik gemaakt wordt van een voorziening omdat het onevenredig veel kost om een voorziening die maar weinig gebruikt wordt nog in stand te houden. Bovendien: als je bij wilt storten als je rood staat, dan kan dit gewoon. Zes keer per jaar gratis. Ik vraag me wel af waar je in deze tijd van (bijna) uitsluitend digitale betalingen nog cash geld vandaan haalt.... Tenzij het om iets bedrijfsmatigs gaat, en in die situatie heb je sowieso een andere rekening nodig dan eentje voor particulieren....
Reactie door ltmvz op 08-12-2011 17:44
In mijn woonplaats wordt de stortingsautomaat voortdurend gebruikt door jan en alleman. Je moet heel vaak in de rij staan en de automaat is ook heel vaak buiten werking, meestal door ingeworpen elastiekjes. Dan moet je nog langer in de rij staan omdat op baliepersoneel al in een eerder stadium vet bezuinigd is.
Reactie door naitsoezn op 09-12-2011 09:00
Dat het gebruikt wordt door jan en alleman wil niet zeggen dat het door iedereen gebruikt wordt om geld te storten op een particuliere rekening. Er zijn zat (eenmans)zaken die dagelijks / wekelijks (ofzo). hun omzet storten, maar als het goed is maken die hiervoor geen gebruik van een particuliere rekening.... Wel van dezelfde stort-automaat :-).
Reactie door ooparry op 09-12-2011 09:51
Waarom gaat u dan niet naar een andere bank, waar het gratis is? Of bestaan die niet?
Reactie door rolandmolenaar op 09-12-2011 16:59
Beste allemaal, De banken hebben na jaren de ondernemers van kleine en middenstand geplukt. De kas moet met de crisis extra worden gespekt anders vallen die naambordjes om. De ondernemers betalen al jaren voor het storten van hun omzet. En dan praat je niet over 6 x per jaar. Elke storting = betalen elke pintransaktie = betalen voor de bank en de telefoonlijn. (leuk he klein bedrag pinnen mag) Onder de 10 euro pinnen moet gewoon een kwartje kosten voor berekenen. Dan hebben we nog de jaarlijkse contributie aan de banken voor je ondernemerspakket met pasjes enz.= betalen. Niet te vergeten het klein geld storten of willen opnemen = betalen. Een kleine ondernemer betaald rond de 1000 euro aan bankkosten per jaar. Denk hier maar een over na Het zijn allemaal witte boorden het maakt niet uit welke bank. Succes
Reactie door rietje50 op 09-12-2011 19:17
Ik vind het ook schandalig. Ik stort regelmatig op mijn rekening, als zzp'er ontvang ik regelmatig contant geld van (oudere) mensen, dus dit gaat van mijn inkomen af en moet ik dus ook meer gaan rekenen.
Reactie door jpm op 10-12-2011 10:20
Ook zelfstandigen zouden gewoon gratis moeten kunnen storten en opnemen. De banken verdienen echt heel veel geld en om dan ook nog eens stortingskosten, kosten voor afschriften e.d. te berekenen is gewoon te gek voor woorden. Daarbij komen dan nu de kosten die je moet maken om telefonisch service te ontvangen. Als het zo doorgaat weten ze ook nog een manier te bedenken dat je moet betalen als je ze een emailtje wilt sturen met een vraag of opmerking. Alle verdiensten die worden gemaakt vanwege rente op leningen en hypotheken, aandelen enzovoorts, moeten toch voldoende zijn om banken een bestaansrecht te geven? Kijk eens hoe die banken zijn gehuisvest, vooral de hoofdkantoren. Het is al marmer, zelfreinigend en zonwerend glas, bewakingscamera's en -personeel wat de klok slaat. Daarbovenop komen dan de bonussen van de commissarissen die toch al heel grote salarissen hebben. Ik hoor hier al mensen zeggen: maar ze doen het toch allemaal? Ja, dat is nu juist het punt, het lijkt alsof ze hierover ook prijsafspraken hebben gemaakt en ik dacht nu juist dat dit niet de bedoeling was. Waar blijft nu de bank die zegt dat ze geen kosten voor transacties berekent, dat ze geen geld vragen voor het sturen van periodieke afschriften? De bank die hierin het voortouw neemt zou wel eens kunnen groeien t.o.v. de andere banken. Gek dat dit niet gebeurt? Nee, als ze dit zo samen hebben afgesproken is dat niet gek. We zien een groot front tegenover ons en hebben het nakijken. Is dit het toekomstbeeld? Dat personeel dat bij de bank solliciteert daarvoor honderd euro moet betalen? Dat een bezoeker van de bank entreegeld betaalt, nadat hij op een betaalde parkeerplaats zijn auto heeft geparkeerd? Dat als je tijdens een avondje uit in het theater een bankdirecteur ontmoet en in de ogen kijkt je je zakken, je portemonnee en je portefeuille voor hem moet legen en dit overhandigen? Dat als je bevriend raakt met een dame die achter de balie werkt je dagelijks 10 euro moet storten op rekening van de voorzitter van de raad van bestuur? Ik weet, ik overdrijf. Maar ik zeg altijd: als je overdrijft, doe het dan maar met stijl, vooral als je denkt dat de maatschappelijke verschillen wel een beetje te groot worden.
Reactie door ltmvz op 10-12-2011 10:46
Veel geld willen verdienen is als het drinken van zout water: hoe meer je drinkt des te meer dorst je krijgt. Het internetbankieren bijvoorbeeld heeft de banken gigantische besparingen op personeelskosten opgeleverd en nu las ik gisteren weer dat er in België plannen zijn om het internetbankieren niet langer gratis te maken.
Reactie door jpm op 10-12-2011 11:26
Als het internetbankieren niet meer gratis is dan gaat bij mij de bank eruit. (Ik ga wel op de grond zitten :-( )
Reactie door criticus op 14-12-2011 13:15
in een andere vraag heb ik de volgende oplossing aangegeven. breng het kleingeld op een rustig moment naar een winkelier bij jou in de buurt. hij zal er blij mee zijn, omdat hij als hij aanklopt bij de bank voor kleingeld daarvoor moet betalen. dus jij blij en hij blij. succes criticus
Reactie door ltmvz op 14-12-2011 13:45
Hallo criticus, Dit vind ik een goed idee! Bedankt.
Reactie door toetertje1 op 14-12-2011 15:19
Het gaat hier niet om de knikkers,maar om het spel. Het is toch van de gekke dat, wanneer je geld bij een bank brengt je daarvoor moet betalen, terwijl de bank ook nog eens een keer mooi weer speelt met jouw euro's. De rente die je vroeger op je lopende rekening kreeg, is ook in rook opgegaan. Maar, zoals het met alles hier in deze bananenrepubliek gaat, de grote, lees rijke, jongens zijn de baas en hebben het heft in handen. Ik ben maar een doodgewone A.O.W.-er en heb daar dus geen last van. Maar het principe is rot en de mentaliteit nog rotter.
Reactie door ltmvz op 14-12-2011 15:32
Gisteren antwoord van ING gekregen op klacht over dit onderwerp: "In uw e-mail uit u uw ongenoegen over de kosten voor het storten van geld op uw Betaalrekening. Graag informeren wij u hierover. De ING wil haar klanten de mogelijkheid blijven bieden contant geld te storten en op te nemen. Dit kan bij de balie in elk ING kantoor en bij de stortingsautomaten. De verwerking van contant geld is echter steeds duurder en daarom zijn we genoodzaakt het tarief voor storten op de eigen Betaalrekening vanaf de zevende keer te tariferen. Wij hebben bij de invoering van het tarief gekeken naar het gemiddeld gebruik van het storten op de eigen Betaalrekening waarbij we zoveel mogelijk klanten willen ontzien van kosten. Bij het hanteren van zes gratis stortingen per kalenderjaar geldt het voor meer dan 95% van onze klanten dat zij kosteloos kunnen blijven storten. Zij storten namelijk niet meer dan zes keer. Bij de ING staat de klant centraal." Bullshit!
Reactie door rana51 op 16-12-2011 11:35
Quote: van leyden schreef op dinsdag 6 dec 2011, 23:08: Per jaar 6 keer gratis storten. Dat is toch meer dan genoeg, ik stort zelden iets op mijn eigen rekening. einde Quote Als het je zelf niet raakt doet het je niet vee lMaar dit is nederland in het klein ikke,ikke,ikke, en de rest kan stikken wanneer worden we nu eens,samen sterker.mensen ttrekken pas aan de bel als het hun zelf treft. zo kan ik vele voorbeelden noemen pgb pensioen leeftijd ontslagrecht www. kinderopvang.moten ze eerst aande hypotheek aftrek komen voordet de mensen in opstand komen???? maar owee als het hun zelf treft dan moet je ze eens horen
Reactie door rana51 op 16-12-2011 11:42
Quote: rapil schreef op woensdag 7 dec 2011, 08:17: Dus de bank moet maar zorgen dat ze ergens voor niets een automaat opduiken om jou voor niets te laten storten. Denk dat zo'n automaat in de tonnen kost.einde Quote wat dom weet je wel wat ze aan je verdienen als je salaris is gestort en wat ze vangen van het geld dat er nog op staat al al het niet veel zijn moet je iedereen horen als de hypotheek aftrek er af gaat. gaatnog steeds op he ieder voor zich of werk je soms bij de bank en krijg je zo,n vette bonus????
Reactie door ltmvz op 16-12-2011 12:07
Hallo rana51, Dat valt mij nu ook steeds op: heel veel mensen worden door een bepaalde ontwikkeling (flink) geschaad en dan duiken er altijd mensen op die even moeten benadrukken dat het voor hun geen probleem is want zij worden niet getroffen. ("Wie stort er nu tegenwoordig nog geld?"). De vaardigheid om verder te kijken dan de eigen situatie lijkt steeds dunner aanwezig in onze stressmaatschappij.
Reactie door naitsoezn op 16-12-2011 12:34
Quote: ltmvz schreef op vrijdag 16 dec 2011, 12:07: Hallo rana51, Dat valt mij nu ook steeds op: heel veel mensen worden door een bepaalde ontwikkeling (flink) geschaad en dan duiken er altijd mensen op die even moeten benadrukken dat het voor hun geen probleem is want zij worden niet getroffen. ("Wie stort er nu tegenwoordig nog geld?"). De vaardigheid om verder te kijken dan de eigen situatie lijkt steeds dunner aanwezig in onze stressmaatschappij. einde Quote Grappig, hetzelfde denk ik namelijk over 'klagers': omdat door 'jullie' wel gebruikt gemaakt wordt van de stort-automaat, moet het gratis zijn. Het feit dat 95% van de mensen er geen gebruik van maakt is niet belangrijk, want jullie maken er wel gebruik van en dus moet het gratis zijn. Dat wij daarvoor uiteindelijk allemaal meebetalen is niet belangrijk, want jullie willen gewoon gratis geld kunnen storten. Ikke-ikke-ikke :-).
Reactie door ltmvz op 16-12-2011 13:48
Geachte naitsoezn, Kijk alstublieft eens verder dan mijn of uw neus. Het gaat om de steeds verder afbrokkelende dienstverlening van banken en andere machtige grote instanties zoals Ziggo, Vodafone, RWE/Essent en dergelijke. Ik persoonlijk maak mij even druk (als ik het zo mag noemen) over bedrijven waar ik helemaal geen klant van ben. Het gaat mij om waar wij met onze samenleving naar toe gaan.
Reactie door jpm op 16-12-2011 15:24
Overeind blijft staan dat de reactie van een bank, namelijk dat geld storten steeds duurder wordt, van een ongelooflijk laag niveau is. Stel je voor dat je afrekent bij de groentenboer en deze zegt bij het afrekenen: "ja, dat is dan inclusief btw €12,50, maar ik zie dat u contant betaalt, ik zal u matsen, doet u mij maar €13,20. Niemand zou dat pikken. Bij de groentenboer mag je gratis storten, bij de bank dus niet. Eigenlijk wordt je door de bank gestraft omdat je met hen zakendoet. Ook al dat kleingeld heeft waarde en bij elkaar wordt er niet alleen veel rentewinst van gemaakt, je betaalt er nog 'stortingsgeld' ook voor. Dit heeft niets, maar dan ook helemaal niets te maken met wat gemiddeld of meer dan gemiddeld wordt gestort, of met solidariteit. De bank is blijkbaar het meest solidair met hen die niet komen aanzetten met kleingeld. De materialisten doen het niet voor minder dan grootgeld, vooral heel veel grootgeld. Briefjes, het liefst zoveel mogelijk. Ze krijgen niet genoeg van het vullen van de telmachines voor papapiergeld. Totdat ze voor papiergeld storten onder de 500 euro ook geld gaan vragen zullen hier mensen zijn die zeggen: Ik hoor bij die 95% en ik geef de banken groot gelijk dat ze geld vragen voor muntgeld stortingen. Of zeggen deze mensen nu al: ik stort nooit onder de 500 euro, maar alleen boven de 1000 euro in papiergeld? Bah.
Reactie door hanneke op 21-12-2011 15:57
Linksom of rechtsom, die kosten van die automaat (inclusief het verwerken van wat erin gaat en het onderhoud en de beveiliging ervan) of van de baliemedewerk(st)er die jouw geld in ontvangst neemt, moeten hoe dan ook betaald worden. Nu heeft ING het kennelijk zo berekend dat het voor 95% van de particuliere klanten die de automaat al gebruiken (en dat is nog maar een fractie van het totaal aantal particuliere klanten, want zoals gezegd: zo veel mensen zijn er niet die cash geld terugstorten) gratis blijft. Voor mensen die meer dan 6 keer per jaar geld storten, wordt een bedrag van 5 euro per storting gerekend. Wellicht is dat een goede reden om de stortingen te verzamelen en te zorgen dat je niet meer dan 6 keer per jaar stort. En anders is het volgens mij een vergoeding voor een dienst waar je kennelijk - als een van de weinige personen in Nederland - gebruik van maakt. En als het gratis moet worden? Dan moet voor iedereen de prijs van het betaalpakket weer omhoog. Is dát dan eerlijk? Dat 99,99% van de klanten (waarschijnlijk zelfs meer, namelijk iedereen die geen gebruik maakt van die service) en 95% van die overige 0,01% (degenen die wel storten maar niet meer dan 6 keer per jaar) moeten meebetalen aan een specifieke en relatief dure service? Het is altijd een strijd tussen "De vervuiler betaalt!" en "Waar is de solidariteit gebleven heden ten dage?" Net zoals je als man meebetaalt aan de kraamzorg in de ziektekostenverzekering, enzovoorts. Voor beide uitersten zijn goede argumenten te vinden... En je komt er domweg nooit uit.
Reactie door wolfenjong op 21-12-2011 18:59
Als ik dit zo allemaal lees dan denk waar hebben deze mensen het over. Wij hebben hier een zelfstandig ''Regio bank'' kantoor en daar loop ik naar binnen als klant, en daar haal ik en breng gewoon geld, en nog gewoon zonder (bank)pas, en in contanten, en daar betaal je niets extra's voor. Een bank zo als het hoort, die nog weet dat de klant koning is, maar niet wat vele andere banken willen, wel de lusten, maar vooral geen lasten meer, en de klant nog een lastig nummer is.
Reactie door jpm op 22-12-2011 17:19
@Hanneke. Ik denk dat Wolfenjong het goed formuleert. Het komt erop neer dat elk bedrijf kosten heeft. Die kan zo'n bedrijf van de winst wel betalen, hebben ze iets minder winst natuurlijk. Maar geloof me, die banken kunnen een heel klein beetje van die geweldige winst best missen om hun kosten te betalen, dat doet tenslotte elk bedrijf. Maar nee, een bank wil de totale winst (te danken aan hun klanten)incasseren en de kosten die ze hebben berekenen ze dan, als dank aan de klanten, extra aan diezelfde klanten. Houden ze meer over voor bonussen, salarissen boven de Balkenendenorm etc. Lekker hoor. U zegt: Het moet links of rechts om, maar u geeft aan eigenlijk alleen rechtsom te gaan. Ik zeg: Laten die banken eens linksom gaan en hun kosten van hun winst betalen.
Reactie door hanneke op 22-12-2011 18:02
Met linksom of rechtsom bedoelde ik: ofwel de kleine klantgroep die het betreft draait voor de kosten op (wat die klanten niet terecht vinden maar die overgrote meerderheid die het niet gebruikt weer wel), ofwel iedereen draait voor die kosten op (wat de meerderheid dan weer niet eerlijk vindt omdat zij het niet gebruiken en dus betalen voor een ander). In mijn ogen zijn dat nog steeds twee uitersten; vandaar linksom of rechtsom. U wilt echter een heel andere weg lopen. Dat kan natuurlijk. Maar ik wilde het topic niet vervuilen met een discussie over de winsten van banken en de bonussen van de bestuurders. Ik heb me beperkt tot de vraag: welke klanten moeten nou betalen voor een dienst die maar door een zeer klein gedeelte van de klanten wordt gebruikt? En daar gaan we nooit uitkomen denk ik, omdat voor beide principes ("de vervuiler betaalt" versus "solidariteit") veel te zeggen is. En daarop doorfilosoferend: stel dat het niet om een grote bank zou gaan, maar om een non-profit organisatie. En die organisatie zou voor een specifiek en relatief duur stuk dienstverlening, waar slechts een zeer klein deel van de leden/klanten belang bij heeft, een bedrag aan die gebruikers daarvan doorrekenen. Wat zou dan de reactie zijn? Dat is de kern van de vraag waar het hier om gaat.
Reactie door jpm op 22-12-2011 18:43
Gelukkig mogen we van mening verschillen, het maakt discussies levendig. Een non-profitorganisatie maakt geen winst, dat dan de kosten worden omgeslagen onder de dienstontvangende klanten, álá, dat moet kunnen. Maar Hanneke, ik begrijp best wat je bedoelt: De grote groep die de dienst "geld storten" niet of nauwelijks gebruikt wil je niet laten opdraaien voor de kleine groep die wel, zeg meer dan 6 maal per jaar, geld wil storten. Maar dat wil ik dus ook niet. Ik zal je een ander voorbeeld geven. Kinderen spaarden vroeger geld in een spaarpotje, verstrekt door de bank. De geldtel- en sorteermachines draaiden in oktober (spaarmaand) overuren als de kinderen de muntjes die ze van oom Jan, tante Gerda en oma voor hun verjaardag kregen, naar de bank brachten. Het opvoedende aspect van spaargeld, het spaarpotje stukslaan (varken), het zien van voor het kind heel veel geld en het boekje waarop het werd bijgeschreven en dat mee naar huis mocht, vlak het allemaal niet uit. Eerst verdween het spaarboekje, het werd een soort anonieme kinderrekening. Eens in het jaar een afschrift waar het kind niet veel van snapte. Je zag geen spaarbedrag groeien, het rammelde niet etc. Toen verdween ook het spaarvarken, ze moesten maar zien. En dan: ze moeten het brengen. 6 x per jaar? Tegenwoordig krijgen kinderen ook briefjes en gaat het wat harder. Niemand wil teveel geld in huis, inbraak dat spaargeld van kinderen kost? We willen het niet. Dan moet het kind zijn 25 eurootjes wegbrengen en houdt het 20 euro over. Peanuts voor de bank, voor het kind een drama. Veel ouderen zijn net kinderen. We zijn klant, de bank verdient aan ons, waarom dan ook nog geld toegeven op kosten? Moeten we straks ook naast de winst de salariskosten van de jongste bediende ophoesten? Nee hoor, doe met zijn allen die extra hoge bonus van de voorzitter van de raad van bestuur maar. Dat gaan we mooi niet van onze winst betalen. Zo denkt de bank. We leverden al onze afschriften in, ok via internet kan het ook. Vroeger leverden we gewoon een rekening in bij de bank. Daarop stond, door de leverancier getikt, ons adres. De giroafdeling van de bank tikte een 'mutatie' en het geld werd gestort op de bankrekening, onderop de factuur vermeld, van de leverancier. Nu tikken we het zelf in een mutatie, internetbankieren weet je wel? De bank doet dat niet meer. Zo doet de bank heel veel niet meer, in je buurt een kantoor openhouden? Nee hoor, kom maar naar het centrum. Mijn stad kent nog maar 1 (zegge één) ING kantoor in het centrum. Een stad van meer dan 150.000 inwoners waar je maar op 1 kantoor alle handelingen kan plegen. De 'winkelkantoren' in readshops etc. daar mag je dus alleen nog maar geld betalen als je geld komt storten. Op dat ene kantoor betaal je dat trouwens ook. De kosten van het rijden naar het centrum? Nee, die betaalt de bank niet. Een verarming van de service en wat overblijft moet je ineens gaan betalen. Dat bedoel ik, hopelijk kijk je ook eens op mijn manier. Niet dat je het eens moet zijn met een ouwe vent, maar als je ouder wordt heb je minder geld en minder mobiliteit om naar de stad te gaan (rolstoel).
Reactie door ltmvz op 22-12-2011 18:48
Het verhaal dat maar een zeer klein deel van de klanten gebruik maakt van de mogelijkheid om te storten is afkomstig van de propaganda-afdeling van de ING en vind ik persoonlijk helemaal niet geloofwaardig. Vanmiddag was ik in gesprek met een baliemedewerkster van de ING en volgens haar heeft de ING (lees: de heren managers) zich verkeken op het massale gebruik van deze dure stortautomaten en op de mate van storingsgevoeligheid van deze machines. Vroeger gingen mensen niet in de rij staan om de beurs leeg te gooien op de balie, maar in die machines waar niemand om gevraagd heeft wèl. Waarschijnlijk zijn alle bedrijfsonderdelen van de ING zeer vet winstgevend maar dit onderdeeltje even niet. Vandaar volgens mij deze maatregel. Men had die machines gewoon niet moeten installeren, dan was er nu niets aan de hand. Nu mogen wij opdraaien voor een foute beleidsmaatregel van het management-team.
Reactie door jpm op 22-12-2011 18:57
Een bankvergunning zou eigenlijk alleen nog maar voor 5 jaar verstrekt moeten worden, ook voor de grote banken. Dan moet direct ook de "service-plicht" worden verplicht gesteld, een plicht om gratis service te verlenen. Als je exhorbitante bedragen aan je klanten wil verdienen kan je ook wel een beetje gratis service verlenen. Beleidsmaatregelen @ ltmvz? Zodra een wat grotere organisatie die moet nemen is er al iets mis, dat hebben ze van die nog grotere organisatie, de overheid, overgenomen. Daar wordt de hoofdprijs betaald voor koffie, koffiebekers etc. De burger betraalt het wel. En nog veel meer.
Reactie door naitsoezn op 22-12-2011 19:02
Dat mensen in de rij moeten staan om te storten via die machines is niet zo raar, want heb je dat wel eens gedaan? Da's een stuk lastiger dan je geld op een balie deponeren en het de bankmedewerker laten uitzoeken! Als je het regelmatig doet, zal het allemaal niet zo lastig zijn, maar voor de incidentele storter is het geen simpel systeem.... Blijf erbij dat het geld storten vooral wordt gebruikt door niet-particulieren, maar om even snel de dag / week omzet van zzp-ers (of andersoortige bedrijfjes) te storten. Persoonlijk vind ik dat daar de particuliere rekening niet voor bedoeld is, aangezien de bank (uiteraard tegen betaling) genoeg zakelijke alternatieven voor aanbiedt. Kun je wel zeuren dat dit enorm duur, maar dat is het storten van geld ook, en uiteindelijk betalen de consumenten ervoor (of het nu via de bank is of via de hogere rekening van die zzp-ers).
Reactie door gensnet op 14-02-2012 10:31
Ik stort ook nog wel eens een klein bedragje dat ik toevertrouw aan de ing. Maar als ik straks van de € 10,-- € 5,-- moet betalen, bewaar ik het gewoon contant in een de aloude bekende oude sok/koektrommelen dan weet ik zeker dat niemand anders dan ik daar een graai in doet. Rente krijg je sowieso niet meer en zoveel contant geld heb ik dan ook weer niet in huis als er ingebroken wordt. Ik heb de ing geschreven en in hun antwoord zitten veel tegenstrijdigheden die niet kloppen. Stortingsapparatuur bevat hoogwaardige technologie. Onderhoud kost geld om de apparatuur te legen en te controleren. Nu draaien we het om. Wat kost het om de apparatuur te vullen en te controleren om geld te halen? In 1977 is de postcheque- en girodienst veranderd naar de postbank en toen zag je dat de postbank hoe langer hoe meer gewone bank trekjes kreeg en zich nu in het geheel niet meer van andere banken onderscheidt. Ga zo door ing met je niet meer onderscheiden van voorwaarden en jaag zo de mensen bij je weg. Maar tsja, de mens heeft één vervelende eigenschap en dat is gemakzucht. -= GensNet =-
Reactie door traporgel op 14-02-2012 14:54
Quote: gensnet schreef op dinsdag 14 feb 2012, 10:31: In 1977 is de postcheque- en girodienst veranderd naar de postbank en toen zag je dat de postbank hoe langer hoe meer gewone bank trekjes kreeg en zich nu in het geheel niet meer van andere banken onderscheidt. Ga zo door ing met je niet meer onderscheiden van voorwaarden en jaag zo de mensen bij je weg. Maar tsja, de mens heeft één vervelende eigenschap en dat is gemakzucht. -= GensNet =-einde Quote Er zit een vergissing in deze stelling. Want die postcheque en girodienst was ook niet gratis. Alleen dat merktje je niet, want de ontvangende partij (een ondernemer) kreeg de rekening van de girootjes op z'n bord. En zo zit de hele discussie vol met dit soort redeneringen. We wisten niet dat het geld kostte, dus was het voor ons gratis en nu moet het gratis blijven. Gaat u maar even navragen bij de penningmeester van de plaatselijke voetbalclub, wat die moeten aftikken om accept-giros konden gebruiken. En dezelfde klagers waren meestal degenen die de contributie 3 maanden telaat betaalden......
Reactie door tot15karakters op 14-02-2012 15:57
Ook bij Triodos of ASN bank kun je niet of zeer moeilijk geld storten. Het kost relatief veel geld voor slechts enkele klanten en die laten ze nu betalen. En hoe kom je aan dit geld? Via school of zo? Geef het uit in de winkels die er meestal blij mee zijn en PIN wat meer zodat je geen klein geld terug kreeg. Alleen mensen die voor een goed doel met collectebus liepen komen nog tegen dit probleem, maar ook die boeken het vaak online over en maken het zelf even op. De eerste winkels waar ze contant geld wegens diefstal weigeren zijn er al dus waarom nog contant gratis storten? De Rabobank heeft wel een goede service maar is wel jaarlijks duurder.... Dus vele Rabo klanten betalen voor dingen die ze nooit of zelden gebruiken extra dus wat wil je nu?
Reactie door gensnet op 14-02-2012 22:30
Quote: traporgel schreef op dinsdag 14 feb 2012, 14:54: Quote: gensnet schreef op dinsdag 14 feb 2012, 10:31: In 1977 is de postcheque- en girodienst veranderd naar de postbank en toen zag je dat de postbank hoe langer hoe meer gewone bank trekjes kreeg en zich nu in het geheel niet meer van andere banken onderscheidt. Ga zo door ing met je niet meer onderscheiden van voorwaarden en jaag zo de mensen bij je weg. Maar tsja, de mens heeft één vervelende eigenschap en dat is gemakzucht. -= GensNet =-einde Quote > Er zit een vergissing in deze stelling. Helemaal geen vergissing in deze stelling. 't Is gewoon een kwestie van goed lezen. Ik heb het helemaal niet over de kosten maar over de trekjes die de ing heeft t.o.z. van andere banken. > Want die postcheque en girodienst was ook niet gratis. Om weer in herhaling te vallen, gaat het helemaal niet over wat "gratis" is, maar over de voorwaarden...... > En zo zit de hele discussie vol met dit soort redeneringen. We wisten niet dat het geld kostte, > dus was het voor ons gratis en nu moet het gratis blijven. Om weer in herhaling te vallen, gaat het helemaal niet over wat "gratis" is, maar over de voorwaarden...... -= GensNet =-
Reactie door festinger op 15-02-2012 02:31
Snap best wel dat de wereld veranderd en ook de ING wenst te bezuinigen op betalingsverkeer. Net als alle nederlandse concurrenten. Echter als klant is er geen keuze of alternatief mogelijk. En gezien alle drama's in het bank en verzekeringswezen de afgelopen jaren bekend geworden is het heel begrijpbaar en onverteerbaar dat systeembanken enkel door wellust nooit gestraft worden. Heb ook ooit rekeningen geopend voor de 3 konijnenfokkers of bridgeclub de kaart of toneelvereniging of kinderclub of wat dan ook 20 jaar geleden. Echter de hebzucht van zelfs gemeenten/provinciën was groter. Op het draadje was Icesave of ieder ander alternatief vooral beter dan die lokale oetlullen die niets te bieden hadden. Ergo voor beide kanten is iets te zeggen. Ik kies de kant van mijn digibeet moeder. Wil en kan niet meer mee en frustreerd enorm afhankelijk te zijn van anderen die haar betalingsverkeer noodgedwongen moeten regelen. En dan belast de bank haar voor kosten voor de pas die ze heeft maar nooit gebruikt. En belt ze a zoveel per minuut deze op te zeggen dan kan dat niet. Ben je 80 en moet je deze onzin aanhoren. Ik begrijp wel ,maar uitleggen kan ik zoiets ook niet.
Reactie door gensnet op 15-02-2012 08:52
Quote: festinger schreef op woensdag 15 feb 2012, 02:31: Snap best wel dat de wereld veranderd en ook de ING wenst te bezuinigen op betalingsverkeer. Net als alle nederlandse concurrenten. Echter als klant is er geen keuze of alternatief mogelijk. En gezien alle drama's in het bank en verzekeringswezen de afgelopen jaren bekend geworden is het heel begrijpbaar en onverteerbaar dat systeembanken enkel door wellust nooit gestraft worden. Heb ook ooit rekeningen geopend voor de 3 konijnenfokkers of bridgeclub de kaart of toneelvereniging of kinderclub of wat dan ook 20 jaar geleden. Echter de hebzucht van zelfs gemeenten/provinciën was groter. Op het draadje was Icesave of ieder ander alternatief vooral beter dan die lokale oetlullen die niets te bieden hadden. Ergo voor beide kanten is iets te zeggen. Ik kies de kant van mijn digibeet moeder. Wil en kan niet meer mee en frustreerd enorm afhankelijk te zijn van anderen die haar betalingsverkeer noodgedwongen moeten regelen. En dan belast de bank haar voor kosten voor de pas die ze heeft maar nooit gebruikt. En belt ze a zoveel per minuut deze op te zeggen dan kan dat niet. Ben je 80 en moet je deze onzin aanhoren. Ik begrijp wel ,maar uitleggen kan ik zoiets ook niet. einde Quote We hebben het zelf toegelaten, maar de banken hebben veel te veel macht gekregen. In Italië krijgen de meeste mensen hun loon nog gewoon in een loonzakje. Voor de huidige begrippen héél ouderwets, maar die zijn echter nog wel baas over hun eigen geld en dat zijn wij al lang niet meer. Wij hebben ons geruisloos in laten pakken door de banken. Stomkoppen die we zijn. -= GensNet =-
Reactie door ondermodaal op 15-11-2012 18:09
Ik als gewone burger wil hier ook iets over kwijt. Ik verdien maandelijks netto 1.615 Euro per maand,mijn vaste laten zijn 1.450 Euro per maand dat is incl. reiskosten mijn vrouw is ziek heeft ms,heeft geen inkomen of uitkering heb nog een dochter van 10 jaar. ik moet dus rondkomen van 150 euro per maand. dat gaat dus niet :hier en daar zijn er mensen die ons gelukkig steunen,daar zijn wij ze zeer dankbaar voor. deze mensen geven ons dan contant geld om te kunnen storten op mijn privé rekening wat ik laatst dus ook deed ik leen dan nee krijg dan 400 euro om te storten voor onze huur maar er gaat 5 euro af puntje bij paaltje huur kan dus niet worden overgemaakt omdat ik al maximaal rood sta dat is in mijn geval 250 euro dan voel je je als hardwerkende burger goed genaaid en zie ik het als diefstal want als ik godverhoede een keer plus sta:de eerste 3 dagen van de maand,speculeren ze ook met dat geld en als ik dan weer rood sta betaal ik daar ook de hoofdprijs voor. Al met al laat die banken maar klappen lijkt heel erg voor iedereen maar voor mij zal het er toch nooit meer rooskleurig uit gaan zien
Reactie door sweeterlake op 16-11-2012 10:34
Quote: ondermodaal schreef op donderdag 15 nov 2012, 18:09: Ik als gewone burger wil hier ook iets over kwijt. Ik verdien maandelijks netto 1.615 Euro per maand,mijn vaste laten zijn 1.450 Euro per maand dat is incl. reiskosten mijn vrouw is ziek heeft ms,heeft geen inkomen of uitkering heb nog een dochter van 10 jaar. ik moet dus rondkomen van 150 euro per maand. dat gaat dus niet :hier en daar zijn er mensen die ons gelukkig steunen,daar zijn wij ze zeer dankbaar voor. deze mensen geven ons dan contant geld om te kunnen storten op mijn privé rekening wat ik laatst dus ook deed ik leen dan nee krijg dan 400 euro om te storten voor onze huur maar er gaat 5 euro af puntje bij paaltje huur kan dus niet worden overgemaakt omdat ik al maximaal rood sta dat is in mijn geval 250 euro dan voel je je als hardwerkende burger goed genaaid en zie ik het als diefstal want als ik godverhoede een keer plus sta:de eerste 3 dagen van de maand,speculeren ze ook met dat geld en als ik dan weer rood sta betaal ik daar ook de hoofdprijs voor. Al met al laat die banken maar klappen lijkt heel erg voor iedereen maar voor mij zal het er toch nooit meer rooskleurig uit gaan zien einde Quote Wat heeft uw problematiek met deze stelling in forum van doen?! ING gaat 10 euro voor storting op eigen rekening vragen m.i.v. 15 februari 2012 en dat pas na de zesde storting in het jaar.
Reactie door jpm op 16-11-2012 12:13
Nou, nou @Sweeterlake. Zo onduidelijk is @ondermodaal nu ook weer niet. Hij geeft aan dat, indien hij moet bijstorten omdat hij soms rood staat, hij direct ook nog eens € 5,00 kwijt is aan de betaling zelf. Als je rood staat, zo kunnen we ons dat toch wel indenken, is ook € 5,00 veel geld.
Reactie door gensnet op 16-11-2012 16:58
Ik heb dit de ing schriftelijk gevraagd en het antwoord klopt aan geen kanten. Ze rekenen geld voor het tellen van het geld van de stortingen. Dat kost hun namelijk veel tijd en dus geld. Maar het kost net zoveel geld en tijd om de automaten met geld te vullen en wanneer daar ook geld voor zou worden gevraagd, kun je erop rekenen dat de mensen massaal gaan klagen. -= GensNet =-
Reactie door hanneke op 16-11-2012 17:28
Het vullen van geldautomaten gebeurt met (op een centrale locatie in Nederland) voorgevulde cassettes. Het enige wat de mensen op de kantoren moeten doen, is die cassettes erin schuiven. Zij hoeven verder niets te tellen of met de hand klaar te maken. Het geld dat door klanten wordt binnengebracht, moet echter wel geteld worden en bovendien (veilig) bewaard worden tot het wordt opgehaald. Dat kost natuurlijk wel degelijk geld. Niet alleen de tijd van de mensen die de klanten te woord moeten staan, maar ook de apparaten die gebruikt worden voor het tellen (die moeten bovendien om de zoveel tijd gecontroleerd worden - we willen immers niet dat die apparaten verkeerd tellen), en de tijd die het kost om het op te bergen. En vergeet de kosten van alle beveiligingsmaatregelen niet.
Reactie door hanneke op 16-11-2012 17:30
Overigens @ondermodaal: Kunnen die mensen die u willen helpen het geld dan niet beter rechtstreeks op uw rekening storten? Via internetbankieren is dat zo gepiept, en zowel zij als u hoeven dan niet meer met contant geld over straat. En u hebt de kosten van het storten niet.
Reactie door jpm op 16-11-2012 18:48
Geld tellen of niet, ze verdienen zat aan provisies, rente, beleggingen etc. Lonen van (tellende) personeelsleden zijn niet zo hoog als de hoge bonus verslindende bestuurders bij die bank. Geld voor storten of opnemen behoort niet bij zulke geldwolven. Moet je zien hoe weinig rente klanten krijgen. En dat alleen omdat je ergens je geld moet laten bewaren. Schande.
Reactie door sweeterlake op 17-11-2012 02:09
Quote: gensnet schreef op vrijdag 16 nov 2012, 16:58: Ik heb dit de ing schriftelijk gevraagd en het antwoord klopt aan geen kanten. Ze rekenen geld voor het tellen van het geld van de stortingen. Dat kost hun namelijk veel tijd en dus geld. Maar het kost net zoveel geld en tijd om de automaten met geld te vullen en wanneer daar ook geld voor zou worden gevraagd, kun je erop rekenen dat de mensen massaal gaan klagen. -= GensNet =-einde Quote Dat was destijds ca. 25 jaren terug de keuze die de banken maakten om het geldverkeer van de opname van geld middels een gelautomaat te gaan doen. De kosten van kasbetalingen rezen ook de pan uit, zeker na de privatisering van de Postgiro & Rijksspaarbank naar Postbank. Trouwens die vastekosten worden per kwartaal geïnd.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!