Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ING en Phishing mail 15-10-2011 waarom kan ik dit niet 24 uur per dag melden bij de ING?

Geplaatst door: louth op: 15-10-2011 20:20
Allen, Vandaag heb ik onderstaande PHISHING mail mogen ontvangen en deze las ik een uurtje geleden... Nu heb ik wel meer van deze mailberichten mogen aanschouwen in de loop der jaren maar deze is, in zijn soort, wel heel erg goed opgezet... Ik kan in de "ING MAIL" geen directe aanwijzing vinden dat het hier om een phishing mail gaat en de link naar het inlogscherm ziet er ook goed uit.. Pas op het inlogscherm blijkt dat deze redirect word en onderin staat nog een opmerking van 25 juni.... Maar zelfs ik moest 2 keer kijken!!!!!!!!!!! Ik denk dat deze mail de ING en onoplettende ING klanten een hoop geld kan gaan kosten... Dus ik dacht dit "even" aan de ING te melden... Of ik ben dom en kan de klantenservice daar na 17.00 uur op zaterdag niet bereiken maar op welke manier en waar ik dat dan wel zou kunnen doen? Iemand hier een idee? MAIL ZATERDAG 15-10-2011 U hebt een ongelezen bericht van de ING Bank ING . ing-verificatie@live.com Klantenservice Postbus 41900, 1009 CD Amsterdam Email via ING.nl ING Bank N.V. Statutair gevestigd te Amsterdam Datum Handelregisternummer Telefoon Behandeld door 14 oktober 2011 33031431 0900-0933 Klantenservice Onderwerp U hebt een ongelezen bericht van de ING Bank Geachte heer/mevrouw, U hebt een ongelezen bericht op uw internetbankieren rekening. Bekijk uw bericht via de onderstaande link https://mijn.ing.nl/internetbankieren/SesamLoginServlet PS: Het is mogelijk dat uw emailhost de capaciteit van deze email niet aankan en daardoor niet alles zichtbaar is of op de juiste plek staat Hoogachtend, [edit - redactie: Afdeling Beveiliging & Fraude ING Bank N.V ING Amstel en Vecht Stadsplein 96 1181 ZM Amstelveen, Noord-Holland KvK: 04068479 N.B. Dit is een automatisch gegenereerd e-mailbericht. Reacties, vragen en opmerkingen toegezonden aan de afzender van dit e-mailbericht zullen daarom niet worden beantwoord/behandeld. ====================================================== ING disclaimer: http://www.ing.nl/disclaimer © 2011 ING Bank, Alle rechten voorbehouden. Privacy Policy | Legal Disclaimer hoofdpo • ganzenhoef 685 • franeker, NU 4593 LET OP ONDERSTAANDE LINK IS N I E T VAN DE ING !!!! http://ing-redirect-index.allalla.com/sesamloginservlett.html
Reactie door freya op 15-10-2011 20:48
Hallo louth, Geen 'directe aanwijzing'? Ik zie er wel een paar hoor: Eerste aanwijzing: "ING . ing-verificatie@live.com" Via 'live.com'? [u: Tweede aanwijzing:[/u: "U hebt een ongelezen bericht op uw internetbankieren rekening." Sinds wanneer krijg je berichten van ING die je dan via de website van ING zou moeten lezen? [u: Derde aanwijzing:[/u: Als je emails van de ING krijgt en het betreft 'persoonlijke' mail (dus geen nieuwsbrief die naar iedereen gestuurd wordt), dan begint zo'n mail van de ING altijd met: 'Geachte heer/mevrouw (jouw naam)' en dus nooit met 'Geachte klant'. [u: Vierde aanwijzing:[/u: De ING vraagt je nooit om via een 'link' in te loggen op de ING-website. Ze verwijzen je hooguit naar een bepaalde informatiepagina, maar nooit om in te loggen via een 'link'. m.vr.gr. Freya
Reactie door freya op 15-10-2011 21:02
Oh, en valse spam/phishing mailtjes kun je (24uur per dag) doorsturen naar: valse-email@ing.nl Freya
Reactie door louth op 15-10-2011 21:45
Hmmmmm Freya, Je opmerkingen in reactie 1 zijn helder en duidelijk maar jij weet het en ik zie natuurlijk ook dat het niet klopt maar hoeveel andere ING'ers zien dan niet? Het ging mij dus ook om je antwoord in 2. ING heeft dus wel een aparte ingang voor phishing pogingen. Dat wist ik dus niet... Ik stuur deze even door. Al zou er maar 1 persoon in Nederland mee geholpen zijn scheelt dat weer een hoop ellende voor die persoon. Groet, Paul
Reactie door freya op 15-10-2011 22:10
Ach, elke waarschuwing is welkom hoor. Zelf zal ik er niet intrappen, maar voor degene die dat wellicht wel doen is het in ieder geval weer een 'wake-up-call'. En dat emailadres van de ING had ik ook niet paraat hoor, maar als je in het zoekveld op hun website even 'phishing' intypt, dan vind je al gauw een 'veel gestelde vragenlijst' waar je dat adres dan in kunt vinden. Freya
Reactie door ikbenik op 15-10-2011 22:33
Quote: louth schreef op zaterdag 15 okt 2011, 21:45: Je opmerkingen in reactie 1 zijn helder en duidelijk maar jij weet het en ik zie natuurlijk ook dat het niet klopt maar hoeveel andere ING'ers zien dan niet?einde Quote Dat is ook het doel van phishing.
Reactie door rjw op 15-10-2011 22:36
Quote: freya schreef op zaterdag 15 okt 2011, 22:10: Ach, elke waarschuwing is welkom hoor. Zelf zal ik er niet intrappen, maar voor degene die dat wellicht wel doen is het in ieder geval weer een 'wake-up-call'. En dat emailadres van de ING had ik ook niet paraat hoor, maar als je in het zoekveld op hun website even 'phishing' intypt, dan vind je al gauw een 'veel gestelde vragenlijst' waar je dat adres dan in kunt vinden. Freya einde Quote Je kan je ook gaan afvragen of al dat waarschuwen nog wel zin heeft. Dit soort zaken gebeuren toch al flink wat jaren en al die tijd worden de nodige waarschuwingen gegeven. Toch zijn er nog steeds mensen die er nog intrappen. Zullen extra waarschuwingen nog enig nut hebben?
Reactie door ikbenik op 15-10-2011 22:59
Quote: rjw schreef op zaterdag 15 okt 2011, 22:36: Je kan je ook gaan afvragen of al dat waarschuwen nog wel zin heeft. Dit soort zaken gebeuren toch al flink wat jaren en al die tijd worden de nodige waarschuwingen gegeven. Toch zijn er nog steeds mensen die er nog intrappen. Zullen extra waarschuwingen nog enig nut hebben?einde Quote Komt ook nog bij dat de banken op hun website's en al helemaal na het inloggen bij het internet bankieren de klant waarschuwen.
Reactie door valerius-2 op 15-10-2011 23:15
Ik vind u waarschuwing uitstekend er zijn altijd mensen die hier in trappen en dat zal altijd zo blijven ondanks alle waarschuwingen die er steeds zijn. Maar beter teveel waarschuwen dan zwijgen, er kan altijd iemand door wakker worden gemaakt
Reactie door birdies op 16-10-2011 02:49
........ Ik kan in de "ING MAIL" geen directe aanwijzing vinden dat het hier om een phishing mail gaat en de link naar het inlogscherm ziet er ook goed uit....... Het feit dat je een mailtje van de ING krijgt met een dergelijke link IS al een directe aanwijzing! Hoe de rest v.d. mail er uit ziet, doet er dus niet eens toe.
Reactie door tien op 31-10-2011 15:34
Vandaag 31 oktober 2011 ongeveer eenzelfde valse ING-email ontvangen o.a. met de tekst "" er is een onbekend bedrag van uw rekening afgeschreven"".
Reactie door ronnie_t op 03-11-2011 18:31
- Als u inlogt op Mijn ING, gaat dit automatisch via een beveiligde verbinding. Het adres van deze webpagina begint altijd met https://mijn.ing.nl/. Controleer dit adres voordat u uw gebruikersnaam en wachtwoord invoert. - Accepteer geen onveilige items in uw beveiligde omgeving, bijvoorbeeld pop-ups van onbekende websites. Als wordt gevraagd of u wilt doorgaan, kies altijd 'Nee' - Ga altijd zorgvuldig om met uw persoonlijke gegevens. Mijn ING is strikt persoonlijk, geef nooit uw gebruikersnaam en wachtwoord aan iemand anders. De ING vraagt nooit naar persoonsgebonden gegevens als gebruikersnaam, wachtwoord of TAN-codes. Niet in een e-mail en niet per telefoon Ga altijd vertrouwelijk om met deze gegevens, net als de pincode van uw betaalpas. - Noteer nooit uw gebruikersnaam en/of wachtwoord in bijvoorbeeld uw agenda - Voorkom het gebruik van onveilige wachtwoorden, zoals uw geboortedatum, rekeningnummer, voor- of achternaam. - Indien u gebruik maakt van TAN-code via mobiel, wordt er bij het versturen van een opdracht een gratis sms-bericht verstuurd met één TAN-code en het totaalbedrag van uw overschrijvingen. Controleer altijd of dit totaalbedrag klopt. - Zorg er voor dat uw browsersoftware en besturingssysteem up-to-date is. Vaak kunt u updates gratis downloaden van de leverancier van de software. - Bescherm uw pc tegen virussen en spyware. Installeer een Firewall als u internet heeft via kabel of ADSL. - Reageer niet op e-mails waarin om uw gebruikersnaam, wachtwoord en/of TAN-codes wordt gevraagd. - Controleer altijd uw af- en bijschrijvingen. bron:ing.nl
Reactie door tien op 03-11-2011 23:25
Maar de fraudeurs worden steeds slimmer want in de mail die ik ontving stond een link waar op je kon klikken en die was: https://mijn.ing.nl/internetbankieren/SesamLogin, dus .....
Reactie door birdies op 03-11-2011 23:40
Quote: tien schreef op donderdag 3 nov 2011, 23:25: Maar de fraudeurs worden steeds slimmer want in de mail die ik ontving stond een link waar op je kon klikken en die was: https://mijn.ing.nl/internetbankieren/SesamLogin, dus .....einde Quote Ja, en? Iedereen behoort zo langzamerhand te weten dat geen enkele bank mailtjes verstuurt met links om in te loggen.
Reactie door conny2 op 04-11-2011 09:10
Dat is een verkeerde aanname birdies. Ouderen kunnen daar makkelijk intrappen. Mijn ouders kregen een mail van "Visa" in keurig Nederlands opgesteld. Ze wilden naar de bank om te vragen wat er aan de hand was. Hoe de spammer aan het e-mailadres is gekomen is een raadsel, de internetsecurity zou volgens de maker trackingcookies tegenhouden.
Reactie door rjw op 04-11-2011 09:42
Quote: tien schreef op donderdag 3 nov 2011, 23:25: Maar de fraudeurs worden steeds slimmer want in de mail die ik ontving stond een link waar op je kon klikken en die was: https://mijn.ing.nl/internetbankieren/SesamLogin, dus .....einde Quote Maar was het ook werkelijk die link? Als ik hier [url=http://www.telegraaf.nl: https://mijn.ing.nl/internetbankieren/SesamLogin[/url: neerzet, lijkt het een valide URL naar de bank, maar als je erop klikt kom je op een ranzige nieuwssite uit.....
Reactie door louth op 04-11-2011 19:46
Quote: rjw schreef op vrijdag 4 nov 2011, 09:42: [ Maar was het ook werkelijk die link? Als ik hier [url=http://www.telegraaf.nl: https://mijn.ing.nl/internetbankieren/SesamLogin[/url: neerzet, lijkt het een valide URL naar de bank, maar als je erop klikt kom je op een ranzige nieuwssite uit.....einde Quote RJW... De reactie van Conny2 geeft precies aan waar de pijn zit en jouw link (naar een werkelijk heel ranzige site, maar dat terzijde,.. :-) geeft ook aan hoe gemakkelijk het is de niet wakkere, of zwakkere, bank klant te bedriegen. Ik heb mijn initiële post hier op de site neergezet omdat ik de toonzetting én de afwerking van de phishingmail wel bijzonder geraffineerd vond. Ik kan mij heel goed voorstellen dat er nog busladingen mensen zijn die niet opletten en er in trappen. En reacties van "ikbenik", "ronnie_t" en "birdies" hierboven zijn waar maar doen niets af aan het probleem. Voor mij is deze discussie over. Ik hoop alleen dat er in de toekomst wellicht mensen zijn die iets aan deze post hebben. Groet.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!