ING bank weigert internetbankieren nabestaanden
Geplaatst door: wwynhout op: 11-02-2014 20:44
Op 7 januari j.l. is mijn moeder overleden, ik ben belast met de afwikkeling van haar nalatenschap (executeur ***).
Ik ben op 28 januari naar het plaatselijke ING kantoor getogen met een uittreksel van het overlijdensregister en de verklaring van executele. Aldaar alles aan de baliemedewerker overlegd, deze heeft alles genoteerd. Op mijn vraag of de rekening geblokkeerd kon worden voor automatische overschrijvingen werd ontkennend geantwoord. Eerst moest ik een mail afwachten met een formulier en met dat formulier zou alles geregeld worden. Thuis gekomen bleek het formulier inderdaad in de mailbox te zitten. Het formuliertje ingevuld en de dag erna wederom naar het ING kantoor (waarom dat niet direct ten kantore de vorige dag kon worden gedaan is mij een raadsel). Het formulier zou opgestuurd worden en dan zou ik bericht krijgen. Twee weken later kreeg ik... een stapeltje overschrijvingskaarten. Ik wil graag de zaken afhandelen via internetbankieren, daar ik niet weet wie er allemaal waarvoor geld van mijn moeders rekening afschrijft. Daar kan ik dan vervolgens brieven naar sturen met de melding van overlijden en beeindiging van de diensten. Aldus vandaag wederom naar het ING kantoor. De baliemedewerker ging voor mij bellen met de nabestaandendesk. Hun antwoord luidde: indien ik geen klant ben bij ING kan ik voor de nabestaande rekening geen internetbankieren aanvragen. Dit alles werd mij op een behoorlijk onbeschofte manier meegedeeld, op een zeker punt verbrak de nabestaandendesk-medewerker zelfs de verbinding. Toen aan de baliemedewerker gevraagd de rekening per direct op te heffen. U raadt het al, dat ging niet. Daar moet een formuliertje voor worden ingevuld dat ik thuisgestuurd zou krijgen. Vervolgens aan de baliemedewerker gevraagd het volledige saldo over te boeken naar mijn priverekening. Dat ging dus ook niet niet... daar moet u de overschrijvingskaartjes voor gebruiken meneer. Hoeveel staat er dan op de rekening ? Daarvoor krijgt u eens per maand een afschrift in de bus meneer. Wat een verschrikkelijke bureaucratische moloch van een bank is dat zeg. En dat krijgt nog staatssteun ook ?!?! Ieder ander bedrijf dat zich zo manifesteerd had allang failliet geweest. Schandalig ING
Reactie door tijger1 op 11-02-2014 22:59
Verbijsterende gang van zaken. Ongekend voor de ING.
Maar het web care team zal zich hier wel melden en dan komt het in orde.
Reactie door testcase op 12-02-2014 00:07
bizar.
Reactie door valerius-2 op 12-02-2014 00:16
Zo ziet men dat het ook nog te veel rompslomp kan geven als er zoveel wantrouwen is.
Reactie door pieterwolters op 12-02-2014 09:33
Overigens verdienen we met z'n allen heel fors aan die staatssteun die ING heeft gekregen. Maar dit terzijde.
Reactie door wwynhout op 12-02-2014 09:55
Quote: pieterwolters schreef op woensdag 12 feb 2014, 09:33: Overigens verdienen we met z'n allen heel fors aan die staatssteun die ING heeft gekregen. Maar dit terzijde. einde Quote
Bekijk de documentaire 'de schuldvraag' en zie hoeveel wij met z'n allen 'verdienen' aan deze banken...
Reactie door ingwebcare op 12-02-2014 16:55
Beste wwynhout,
Allereerst gecondoleerd met uw verlies. Ik begrijp dat dit een lastige situatie is. We vinden het jammer dat dit zo is gelopen. Onze excuses hiervoor.
Wij zorgen er graag voor dat er contact op wordt genomen door een specialist van de Nabestaanden Desk. Wil u contact met ons opnemen via social media? Zie: http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/contact/index.aspx#tab=social-media Dan ga ik mijn best voor u doen!
Groet,
Melin
ING Webcare
Reactie door wwynhout op 12-02-2014 21:05
Quote: ingwebcare schreef op woensdag 12 feb 2014, 16:55: Beste wwynhout,
Allereerst gecondoleerd met uw verlies. Ik begrijp dat dit een lastige situatie is. We vinden het jammer dat dit zo is gelopen. Onze excuses hiervoor.
Wij zorgen er graag voor dat er contact op wordt genomen door een specialist van de Nabestaanden Desk. Wil u contact met ons opnemen via social media? Zie: http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/contact/index.aspx#tab=social-media Dan ga ik mijn best voor u doen!
Groet,
Melin
ING Webcareeinde Quote
Reactie door wwynhout op 12-02-2014 21:40
Quote: ingwebcare schreef op woensdag 12 feb 2014, 16:55: Beste wwynhout,
Allereerst gecondoleerd met uw verlies. Ik begrijp dat dit een lastige situatie is. We vinden het jammer dat dit zo is gelopen. Onze excuses hiervoor.
Wij zorgen er graag voor dat er contact op wordt genomen door een specialist van de Nabestaanden Desk. Wil u contact met ons opnemen via social media? Zie: http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/contact/index.aspx#tab=social-media Dan ga ik mijn best voor u doen!
Groet,
Melin
ING Webcareeinde Quote
Vandaag contact gehad met ING, helaas kunnen ze niets aan de situatie veranderen. Dit is nu eenmaal hun beleid zeggen ze.
Op mijn stelling dat ik bij ABN-AMRO internet bankieren wél geregeld wordt en wel via één bezoek aan de bank en twee dagen later alles in huis om aan de slag te gaan had hij geen antwoordt.
Zijn stelling was dat de nabestaanden niet de beschikking krijgen over de betaalmiddelen van de overledene (je zou maar eens geld van de rekening af kunnen halen of zo. Ook het feit dat ik executeur *** ben verandert daar bij de ING niets aan. Aan het feit dat de automatische incasso's wel gewoon door gaan (in mijn optiek ook een betaalmiddel) kon hij ook niets veranderen. Tenzij ... ik klant wordt van ING ! Dan kan ineens wel van alles. Dan kun je wél internetbankieren etc. etc.
Mooie manier van nieuwe klanten werven ! Wanneer een klant van hun komt te overlijden moet die natuurlijk wel vervangen worden voor een nieuwe... Nogmaals; een SCHANDALIGE behandeling van ING voor nabestaanden !
Reactie door tijger1 op 12-02-2014 23:51
Ik denk dat u het door alle emoties niet helemaal begrijpt.
Als aan een bank een overlijden wordt doorgegeven, wordt de rekening, als die op een naam stond, geblokkeerd.
Afgegeven machtigingen tot automatische incasso's worden gewoon uitgevoerd. Die moeten bij de betrokken bedrijven zelf ingetrokken worden.
Als er een verklaring van erfrecht is en van executele, kan de tenaamstelling worden gewijzigd van Erven van naar eventueel de executeur en die kan dan internet bankieren aanvragen.
Het is meestal helemaal niet verstandig de rekening per omgaande op te heffen ivm allerlei restituties.
Reactie door aurora1 op 13-02-2014 00:24
Ik zou ook ruim de tijd nemen voordat u rekeningen opheft. Verder alles wat er aan abonnementen e.d. is zo snel mogelijk opzeggen en de reden geven met bewijs dat soms in de vorm van een kopie van de rouwkaart kan. Op de papieren afrekeningen valt te vinden wat er zoal waaraan werd betaald met klantnummers e.d.
Reactie door wwynhout op 13-02-2014 15:59
Quote: tijger1 schreef op woensdag 12 feb 2014, 23:51: Ik denk dat u het door alle emoties niet helemaal begrijpt.
Als aan een bank een overlijden wordt doorgegeven, wordt de rekening, als die op een naam stond, geblokkeerd.
Afgegeven machtigingen tot automatische incasso's worden gewoon uitgevoerd. Die moeten bij de betrokken bedrijven zelf ingetrokken worden.
Als er een verklaring van erfrecht is en van executele, kan de tenaamstelling worden gewijzigd van Erven van naar eventueel de executeur en die kan dan internet bankieren aanvragen.
Het is meestal helemaal niet verstandig de rekening per omgaande op te heffen ivm allerlei restituties.einde Quote
Er is een verklaring van erfrecht en van executele en bij iedere andere bank is dit voldoende om de tenaamstelling te wijzigen en te gaan internetbankieren, echter NIET bij ING.
Deze bank weigert dit gewoonweg ! Tenzij ... je zelf klant wordt of bent en gaat internetbankieren op je eigen naam; dan kun je de 'erven van' rekening koppelen aan je eigen rekening. Ik wordt nu dus gedwongen een rekening te openen bij ING !!! Zoals reeds gezegd, ING wil dus de overleden klant vervangen door een nieuwe (in dit geval de nabestaande)
ING is de enige bank in nederland die dit misselijk makende spelletje speelt.
Reactie door tijger1 op 13-02-2014 17:14
Ik begrijp in dit verband het woord "spelletje" niet echt.
Reactie door wwynhout op 13-02-2014 22:57
Quote: tijger1 schreef op donderdag 13 feb 2014, 17:14: Ik begrijp in dit verband het woord "spelletje" niet echt.einde Quote
Het spelletje om de knikkers bedoel ik.
Klant zijn bij ING (en bij iedere andere bank trouwens) kost geld, maandelijkse kosten voor de rekening, kosten voor de pas, kosten voor het internetbankieren en wat al dies meer.
De rekening van mijn moeder gaat hen niet lang meer geld opleveren (maximaal nog 5 maanden schat ik). Dus is het heel 'slim' van ING om die resterende 5 maanden nog een rekeninghouder te 'strikken' die ze ook die kosten kunnen doorberekenen. En wie weet blijft die rekeninghouder dan wel bij ING hangen. Dit noem ik het spelen van spelletjes. Het spelen van spelletjes over de ruggen van overleden cliënten met maar één doel: het binnen harken van iedere cent die ze kunnen binnen harken. En wie weet, wel een nieuwe klant blijvend aan boord halen.
Reactie door tijger1 op 13-02-2014 23:05
Ik begrijp best dat het overlijden van uw moeder veel emoties veroorzaakt en ook dat dan bureaucratische handelingen tegenstaan, maar uw verdere gedachtengang is toch wel enigszins paranoïde te noemen.
Onzinnig om te veronderstellen dat het om de inkomsten van ca 5 maanden van het aanhouden van een rekening zou gaan. Nog afgezien van het feit, dat als u daar een rekening opent u per omgaande de rekening van uw moeder kunt opzeggen.
Je betaalt bij ING niet voor het internetbankieren. En in principe hoeft u helemaal niet te internetbankieren, want u kunt ook de afschriften op papier blijven krijgen. Dan kunt u alles afwikkelen.
Reactie door wilhelmina59 op 15-02-2014 12:29
Deze persoon is niet gewend om met ING om te gaan.
Formulieren zijn gewoon via internet te downloaden en te versturen.
Machtigingen stoppen moet ook gevraagd worden.
Verstandiger is te weten wie er een machtiging hebben
Internet bankieren aanvragen in deze situatie kan inderdaad niet,
Tja, als je ING niet gewend bent en denkt alles af te kunne handelen bij een lokaal kantoor heb je het mis, ING is niet een lokale bank, maar dat weten wij wel.
Reactie door diumenge op 15-02-2014 12:33
Aah, jullie zijn al gewend aan de slechte service van ING begrijp ik.
Reactie door tijger1 op 15-02-2014 13:16
Quote: diumenge schreef op zaterdag 15 feb 2014, 12:33: Aah, jullie zijn al gewend aan de slechte service van ING begrijp ik.einde Quote
Nee, ik ben zeker niet gewend aan de slechte service van ING. Helaas de laatste jaren diverse malen van doen gehad met de Nabestaanden desk, maar altijd uiterst voorkomend geholpen.
Reactie door wilhelmina59 op 15-02-2014 21:10
Quote: diumenge schreef op zaterdag 15 feb 2014, 12:33: Aah, jullie zijn al gewend aan de slechte service van ING begrijp ik.einde Quote
Nope, ben al een aantal jaartjes klant.
Altijd netjes behandeld en de Nabestaandendesk doet zijn werk gewoon goed.
Als TS alleen TE is en geen gemachtigde is moet je andere wegen bewandelen.
De Nabestaandendesk heeft hier zeker info over verstrekt.
Alleen niet de info die de TS wilde horen.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!