Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

ING BANK en 2158 euro kwijt

Geplaatst door: richardsnoeker op: 04-08-2011 10:08
31 augustus ontdekte ik dat er 2158 euro van mijn rekening was afgeboekt (via een iban buitenlandse verwerking) door zekere IKRAM UI HAQUE BUALOB SOURCE.Ik heb hier geen opdracht toe gegeven want ik ken deze persoon of bedrijf niet en zal ook nooit niet zo een groot bedrag overschrijven want ik heb klein inkomen en heb huur te betalen van bijna 500 euro etc.Ik ben bij de Ing bank geweest en die zeggen dat het geld is overgemaakt door gebruik tan code.Dus storneren kan niet.Ik heb aangifte gedaan bij politie en wacht nu af wat de verdere stappen zijn van de ING BANK. Het blijkt na research op internet dat dit vaak voorkomt en het beveiligings systeem van ing bank verouderd is en dus erg kwetsbaar. heeft u ook deze ervaring?
Reactie door freya op 04-08-2011 10:26
Hallo richardsnoeker, Via z.g.n. phishingmails worden 'klanten' wel eens verzocht om hun account te verifiëren of iets dergelijks. Ben je soms op een dergelijk mailtje ingegaan? m.vr.gr. Freya
Reactie door richardsnoeker op 04-08-2011 10:28
nee niet op ingegaan dat gebrekkige nederlands was direct verdacht
Reactie door tdehond op 04-08-2011 11:08
Ik internetbankier niet omdat ING in de a.v. de verantwoording bij de klant neer legt. Uw ervaring bevestigt mijn wantrouwen t.o.v. de veiligheid van internetbankieren bij de ING.
Reactie door birdies op 04-08-2011 12:27
Quote: richardsnoeker schreef op donderdag 4 aug 2011, 10:28: nee niet op ingegaan dat gebrekkige nederlands was direct verdachteinde Quote Je hebt de mails tegenwoordig ook in minder gebrekkig Nederlands. Dit soort handelingen kunnen alleen gebeuren door gebruikersfouten en/of slecht beveiligde c.q. besmette p.c.'s.
Reactie door birdies op 04-08-2011 12:32
P.S. Met alleen een tancode kunnen anderen n.l. helemaal niks.
Reactie door birdies op 04-08-2011 12:35
Quote: tdehond schreef op donderdag 4 aug 2011, 11:08: Uw ervaring bevestigt mijn wantrouwen t.o.v. de veiligheid van internetbankieren bij de ING.einde Quote Nogal kort door de bocht, aangezien de gebruikers zelf de veroorzaker zijn.
Reactie door freya op 04-08-2011 13:42
@richardsnoeker: En hoe krijg jij die tancodes van de ING? Per post en liggen die dan bij je thuis? Of per SMS op het moment dat je een overboeking doet? In het eerste geval is er dan toch iemand in huis (geweest) die toegang heeft gekregen tot die lijst en in het tweede geval heeft iemand de beschikking gehad over je mobiele telefoon. Daarnaast zijn ook nog je inloggegevens (loginnaam en wachtwoord) nodig om een overboeking te doen. Zoals birdies ook al aangeeft, met alléén TAN-codes ben je er niet. Freya
Reactie door rjw op 04-08-2011 14:13
Quote: birdies schreef op donderdag 4 aug 2011, 12:35: Quote: tdehond schreef op donderdag 4 aug 2011, 11:08: Uw ervaring bevestigt mijn wantrouwen t.o.v. de veiligheid van internetbankieren bij de ING.einde Quote Nogal kort door de bocht, aangezien de gebruikers zelf de veroorzaker zijn. einde Quote Precies. Ik ken een aantal mensen die alle papier van het internetbankieren, inclusief het velletje TAN-codes handig bij elkaar in 1 map hebben gedaan. "Anders is het zo'n gedoe" krijg je dan al antwoord op de vraag of ze het wel veilig vinden.... Daar kan geen beveiligingssysteem tegenop natuurlijk.
Reactie door rjw op 04-08-2011 14:16
Quote: tdehond schreef op donderdag 4 aug 2011, 11:08: Ik internetbankier niet omdat ING in de a.v. de verantwoording bij de klant neer legt. Uw ervaring bevestigt mijn wantrouwen t.o.v. de veiligheid van internetbankieren bij de ING. einde Quote Wat ook wel weer logisch is van ING: als je geen verantwoordelijkheid bij de gebruiker neerlegt is het hek van de dam. Dat is gewoon vragen om fraude.
Reactie door tdehond op 04-08-2011 14:24
Quote: rjw schreef op donderdag 4 aug 2011, 14:16: Quote: tdehond schreef op donderdag 4 aug 2011, 11:08: Ik internetbankier niet omdat ING in de a.v. de verantwoording bij de klant neer legt. Uw ervaring bevestigt mijn wantrouwen t.o.v. de veiligheid van internetbankieren bij de ING. einde Quote Wat ook wel weer logisch is van ING: als je geen verantwoordelijkheid bij de gebruiker neerlegt is het hek van de dam. Dat is gewoon vragen om fraude. einde Quote Aangezien elke site te hacken is, dus ook van de ING is het logisch dat ik het risico niet neem met de ING en internetbankieren.
Reactie door freya op 04-08-2011 14:56
Quote: tdehond schreef op donderdag 4 aug 2011, 14:24: .... Aangezien elke site te hacken is, dus ook van de ING is het logisch dat ik het risico niet neem met de ING en internetbankieren. einde Quote Deze opmerking geeft al aan dat je geen flauw benul hebt van wat er allemaal komt kijken bij 'internetbankieren'. Het eventueel kunnen hacken van een website wil nog niet zeggen dat daardoor mijn geld voor het oprapen ligt..... Als het écht onbetrouwbaar was en 'makkelijk' te hacken, dan was de ING allang failliet. Maar ieder zijn keuze hoor. Ik 'internetbankier' gewoon bij de ING..... Freya
Reactie door richardsnoeker op 04-08-2011 22:53
het woord onbenullig gebruiken geeft al je nivo aan 2jaar geleden gaf de nederlandse staat jouw goed functionerende banken geld om dat ze failliet waren
Reactie door tdehond op 05-08-2011 07:48
Ach, onbenullig:) Beveiliging ING internetbankieren lek: klik Novum) - Klanten van ING kunnen het slachtoffer worden van een beveiligingslek. Fraudeurs kunnen dankzij het lek de zogeheten TAN-codes omzeilen. klik
Reactie door picone op 05-08-2011 13:54
Ik krijg haast wekelijks phishing-email van de ING-bank, terwijl mijn email adres niet in relatie staat met mijn ING rekening. Het sturen van phishing uit naam van de ING-bank zegt al genoeg! Als alles zo goed beveiligd is bij de ING-bank, waarom zouden deze oplichters dan phishing-email versturen?
Reactie door birdies op 05-08-2011 17:31
Quote: tdehond schreef op vrijdag 5 aug 2011, 07:48: klik Novum) - Klanten van ING kunnen het slachtoffer worden van een beveiligingslek. Fraudeurs kunnen dankzij het lek de zogeheten TAN-codes omzeilen. einde Quote Juist ja, dat gaat dus over phishing mails! Daar wordt meer dan genoeg voor gewaarschuwd. Dat valt dus onder gebruikersfouten, niks met beveiliging van de ING site te maken.
Reactie door conny2 op 05-08-2011 17:48
Even goed lezen, er kunnen volgens het artikel bedragen afgeboekt worden zonder die tan-codes. Overigens geeft geen enkele software 100% beveiliging, dat blijkt regelmatig uit goed aangeschreven testen. Natuurlijk moet je niet ingaan op dergelijke mails, maar internetbankieren is niet 100% betrouwbaar......alleen al omdat je geen directe verbinding hebt met de bank maar via het net.
Reactie door birdies op 05-08-2011 19:35
@conny2: even goed lezen: Fraudeurs kunnen zich in een e-mail voordoen als de bank om zo die inloggegevens afhandig te maken. Ook kan de computer van een gebruiker besmet zijn met een virus dat deze gegevens aftapt. Alleen dan zouden ze de tancodes kunnen omzeilen. 100% betrouwbaar is niks in het leven.
Reactie door tdehond op 06-08-2011 09:13
Quote: birdies schreef op vrijdag 5 aug 2011, 19:35: @conny2: even goed lezen: Fraudeurs kunnen zich in een e-mail voordoen als de bank om zo die inloggegevens afhandig te maken. Ook kan de computer van een gebruiker besmet zijn met een virus dat deze gegevens aftapt. Alleen dan zouden ze de tancodes kunnen omzeilen. 100% betrouwbaar is niks in het leven.einde Quote Andere banken hebben blijkbaar een extra beveiliging in gebouwd bij het inloggen, waardoor dit soort fraude moeilijker is. Als dit bij andere banken kan, lijkt mij dit ook een goede optie voor ING te meer omdat ING alle verantwoording bij de klant legt.
Reactie door conny2 op 06-08-2011 10:33
Met een creditcard kijken ze of zo`n betaling binnen het gebruikelijke patroon valt, zo niet dan gaat het niet door. Vreemd dat het via internetbankieren kennelijk wel kan. Bridies, als Sony het al niet kan waarom zou je dan nog vertrouwen in dit soort dingen hebben? sony Net als Tdehond blijf ik voorlopig maar de kat uit de boom kijken. sony
Reactie door freya op 06-08-2011 10:48
Quote: tdehond schreef op zaterdag 6 aug 2011, 09:13: .... Andere banken hebben blijkbaar een extra beveiliging in gebouwd bij het inloggen, waardoor dit soort fraude moeilijker is. Als dit bij andere banken kan, lijkt mij dit ook een goede optie voor ING te meer omdat ING alle verantwoording bij de klant legt.einde Quote Ik neem aan dat je dan de calculator bedoelt, die je nodig hebt bij het uitvoeren van transacties? Dst geeft misschien wel een stukje meer veiligheid, maar heeft ook nadelen. Om te beginnen heb je dat ding dus altijd nodig. Even ergens anders een transactie doen is er niet bij. Ga je op vakantie en vergeet je dat ding mee te nemen, dan kun je tijdens de vakantie dus geen transacties doen.... Kortom, elk voordeel heb ook z'n nadelen. Freya
Reactie door conny2 op 06-08-2011 11:15
Ga je op vakantie en vergeet je dat ding mee te nemen...... Wou je dan in een internetcafe of met draadloos internet op de camping internetbankieren? Dan ben je niet goed bezig... want dat is wel het laatste wat je moet doen.
Reactie door freya op 06-08-2011 11:29
Quote: conny2 schreef op zaterdag 6 aug 2011, 11:15: Ga je op vakantie en vergeet je dat ding mee te nemen...... Wou je dan in een internetcafe of met draadloos internet op de camping internetbankieren? Dan ben je niet goed bezig... want dat is wel het laatste wat je moet doen.einde Quote Ach, het zal maar een keer nodig zijn. En op mijn eigen smartphone doe ik dat gerust hoor. Je kunt ook té paranoïde zijn..... Freya
Reactie door empyria op 08-08-2011 12:51
@richardsnoeker, Heb je al iets gehoord van ING over dit geval? Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het gaat aflopen. Ik ben ook bij ING. Gelukkig altijd tot nu toe geen ellende gehad. Klop het af...:-/
Reactie door tdehond op 08-08-2011 14:12
Quote: conny2 schreef op zaterdag 6 aug 2011, 11:15: Ga je op vakantie en vergeet je dat ding mee te nemen...... Wou je dan in een internetcafe of met draadloos internet op de camping internetbankieren? Dan ben je niet goed bezig... want dat is wel het laatste wat je moet doen.einde Quote Mee eens. Ik vind het prima dat mensen wel akkoord gaan met de klantonvriendelijke a.v. van ING t.a.v. internetbankieren. Mijn keuze is dat op dit moment nog zeker niet. En al helemaal niet op de camping of in een internet café.
Reactie door petrov op 15-09-2011 13:13
Volgens een Duits onderzoek zijn vooral mobieletjes met internet verbinding zo lek als een mandje. Worden er bv. tancode via een dergelijk mobiel verstuurd zijn deze kinderlijk eenvouding te onderscheppen, aldus die onderzoekers. En de rest is sowieso een makkie.
Reactie door wvr77 op 15-09-2011 14:03
Quote: richardsnoeker schreef op donderdag 4 aug 2011, 10:08: 31 augustus ontdekte ik dat er 2158 euro van mijn rekening was afgeboekt (via een iban buitenlandse verwerking) door zekere IKRAM UI HAQUE BUALOB SOURCE.Ik heb hier geen opdracht toe gegeven want ik ken deze persoon of bedrijf niet en zal ook nooit niet zo een groot bedrag overschrijven want ik heb klein inkomen en heb huur te betalen van bijna 500 euro etc.einde Quote U heeft een klein inkomen, maar er is wel €2158,- afgeschreven? Als dit inhoud dat u nu rood staat, direct contact opnemen met ING of met uw aangifte direct naar het dicht bij zijn de ING kantoor! Uw aangifte is al een stap in de goede richting.
Reactie door angie1987 op 15-09-2011 21:01
Ik denk niet dat de site van Ing gehackt was. Anders was dit wel in het nieuws geweest. Wellicht toch je eigen computer gehackt, of idd door de phishingmails? Wel balen natuurlijk, maar ik begrijp dat de Ing dat de verantwoordelijkheid bij de klant legt.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!