Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

incassobureau op je dak door veilingacties.nl

Geplaatst door: 1974 op: 15-10-2011 12:57
www.veilingacties.nl is een veilingwebsite. Ik heb geboden op een produkt en blijkt achteraf dat ik het gewonnen heb op 13 september 2011. Echter heb ik geen email, herinnering, telefoontje, bericht via de post o.i.d. gehad dat ik het produkt gewonnen heb. En de laatste tijd ben ik ook niet ingelogd geweest op hun website. Gisteren, vrijdag 14 oktober 2011, ontving ik een brief van Intrum Justitia of ik het bedrag ad. EURO 71,75 wil betalen voor 20 oktober 2011. Het produkt zelf, inclusief verzendkosten, bedraagt maar EURO 9,75. De incassokosten bedragen maar liefst EURO 62,-!!!! Ik heb een mail gestuurd naar Veilingacties om de incassokosten te crediteren. Met veel plezier wil ik het produkt nog aanschaffen, maar dan wel zonder de incassokosten. Ik vraag me af hoe sterk Veilingacties staat om zomaar een incassobureau op je dak te sturen, zonder dat je hiervan via email, schriftelijk/post, telefonisch op de hoogte bent gesteld. Ik heb immers nooit een email en/of een herinnering ontvangen. Vanochtend gebeld met het incassobureau Intrum Justitia. Ik kreeg een vriendelijke dame aan de lijn die verder niets voor mij kon betekenen. Zij hebben de opdracht gekregen van Veilingacties B.V. om het bedrag te incasseren. Daar houdt het voor Intrum Justitia mee op. Kortom: gewoon betalen. Aankoopbedrag incl. verzendkosten EURO 9,75. Incassokosten maar liefst EURO 62,-. Het bedrag heb ik maar betaald om verder geen problemen te krijgen. Het wordt een welles-nietes-spelletje. Daarentegen moet het bedrag a.s. donderdag (20 oktober 2011) op hun rekening staan. Zo niet, dan wordt het bedrag verhoogd. Om die reden heb ik het bedrag voor alsnog betaald. De discussie of de kosten nu wel of niet terecht zijn, betekent niet dat ik uitstel van betaling krijg. De incassoprocedure loopt dan gewoon door. Ik ben het er nog steeds niet mee eens. En ik hoop ook dat Veilingacties B.V. redelijk is en mij de incassokosten terugbetaalt. Het gaat mij erom dat ik alleen de kosten voor de aanschaf van het produkt en de verzendkosten wil betalen, maar niet de incassokosten, aangezien ik geen bevestiging heb ontvangen dat ik het produkt gewonnen heb, geen herinnering via de mail/post heb ontvangen en ook niet telefonisch benaderd ben. Ik heb nu een mail/klacht gestuurd naar Veilingacties met het verzoek om de incassokosten te crediteren. Kort door de bocht van Veilingacties om direct een incassobureau in te schakelen. Ik vraag me af of dit juridisch mag. Ik hoop dat Veilingacties B.V. uit coulance het incassobedrag terugbetaald. Mijn vraag staat dus uit bij Veilingacties en het vervolg zal ik binnenkort hier plaatsen. Wordt vervolgd....
Reactie door vladja op 15-10-2011 13:14
Je hebt het bedrag betaald. Daarmee is het einde oefening. Je hebt ingestemd met het betalen van de incassokosten. Vladja
Reactie door 1974 op 15-10-2011 13:21
Quote: vladja schreef op zaterdag 15 okt 2011, 13:14: Je hebt het bedrag betaald. Daarmee is het einde oefening. Je hebt ingestemd met het betalen van de incassokosten. Vladja einde Quote Dat is ook kort door de bocht. Ik heb alleen maar betaald om verdere kosten uit te sluiten. Ik ben het natuurlijk niet eens met de situatie.
Reactie door jolijn nr.2 op 15-10-2011 13:33
Ik ga hier natuurlijk geen ander antwoord geven dan op een ander forum. Je had de hele vordering kunnen betwisten omdat je geen bevestiging van het winnen van de veiling hebt gehad. Je had om bewijzen daarvan kunnen vragen alvorens tot betaling van alleen die kosten over te gaan. Je had sowieso de hoogte van de incassokosten niet hoeven te betalen, omdat je wist van wat de hoogte daarvan mag zijn. Ik weet niet hoe je hebt betaald, misschien heeft je bank de post nog niet goedgekeurd en kun je het nog terughalen? En kun je alsnog, als je zeker weet dat je geen melding vh winnen vd veiling hebt gehad, gewoon NIET betalen, maar handelen zoals (vast ook hier op dit forum) wel ergens beschreven staat.
Reactie door jolijn nr.2 op 15-10-2011 13:40
Je zou evt. nu nog 's kunnen zoeken op het begrip 'onverschuldigde betaling'.
Reactie door vladja op 15-10-2011 14:49
Quote: jolijn nr.2 schreef op zaterdag 15 okt 2011, 13:33: Ik ga hier natuurlijk geen ander antwoord geven dan op een ander forum. Je had de hele vordering kunnen betwisten omdat je geen bevestiging van het winnen van de veiling hebt gehad. Je had om bewijzen daarvan kunnen vragen alvorens tot betaling van alleen die kosten over te gaan. Je had sowieso de hoogte van de incassokosten niet hoeven te betalen, omdat je wist van wat de hoogte daarvan mag zijn. Ik weet niet hoe je hebt betaald, misschien heeft je bank de post nog niet goedgekeurd en kun je het nog terughalen? En kun je alsnog, als je zeker weet dat je geen melding vh winnen vd veiling hebt gehad, gewoon NIET betalen, maar handelen zoals (vast ook hier op dit forum) wel ergens beschreven staat.einde Quote Geld wat je zelf overgemaakt hebt, is door de bank niet terug te halen!!!!! De bank is niet bezig met betalingen goed te keuren, er wordt gewoon overgeboekt, tenzij het saldo ontoereikend is (inclusief toegestane roodstand). Niet bekend zijn met de hoogte van incassokosten, is geen excuus om ze niet te hoeven betalen. Als je ze betaalt stem je in met de incassokosten. Als je ze daarna terug wil hebben, dan gaat je dat in de praktijk bijna niet lukken. Wanneer verdwijnen al deze fabeltjes/borrelpraat uit de wereld? Vladja
Reactie door jolijn nr.2 op 15-10-2011 15:31
Als de opdracht tot betaling nog niet de status heeft van 'goedgekeurd' (internetbankieren) is het mogelijk deze te wijzigen of in te trekken. Btr. mijn opmerking Je had sowieso de hoogte van de incassokosten niet hoeven te betalen, omdat je wist van wat de hoogte daarvan mag zijn. Dit moet zijn 'niet de incassokosten zoals vermeld betalen, die zijn te hoog, je wist van de hoogte daarvan -comm. Voorwerk).
Reactie door vladja op 15-10-2011 16:38
Quote: jolijn nr.2 schreef op zaterdag 15 okt 2011, 15:31: Als de opdracht tot betaling nog niet de status heeft van 'goedgekeurd' (internetbankieren) is het mogelijk deze te wijzigen of in te trekken. Btr. mijn opmerking Je had sowieso de hoogte van de incassokosten niet hoeven te betalen, omdat je wist van wat de hoogte daarvan mag zijn. Dit moet zijn 'niet de incassokosten zoals vermeld betalen, die zijn te hoog, je wist van de hoogte daarvan -comm. Voorwerk).einde Quote Zodra een betaling bij internet bankieren verzonden is, heb je de betaling zelf goedgekeurd en daar verandert geen bank meer iets aan. Daar geldt alleen of er voldoende saldo is, meer niet. Zou raar zijn als de bank zich gaat bemoeien / toezicht houdt op betalingen, die iemand zelf doet. En hoe moeten ze dat dan doen? De rekening etc. opvragen of te kijken of je niet teveel betaalt, of het wel terecht is dat je betaalt? Er zijn geen wettelijk vastgelegde bedragen voor incassokosten. Het is wat de gek er voor vraagt en wat de ander betaalt. Bij zaken, die voor de rechter komen, hanteren de rechters een RICHTLIJN en dat is de richtlijn Voorwerk II. Deze richtlijn is geen wet! Er is sprake in "Den Haag" om wetgeving te maken over de incassokosten, die in rekening gebracht mogen worden. Maar zolang de wetgeving er niet is, kan een ieder vragen wat hij wil en allerlei extra kosten erbij zetten als dossierkosten, administratiekosten, noem maar op, om het bedrag flink op te hogen en een "officieel" tintje te geven. Bij een terechte incasso kan de betaler zich beroepen op de richtlijn van Voorwerk II. Meer is namelijk bij de rechtbank niet haalbaar. Maar dan moet de betaler de hoofdsom rechtstreeks overmaken aan de schuldeiser en niet aan het incassobureau. Want het incassobureau houdt eerst de incassokosten in en betaalt de rest door ter aflossing van de hoofdschuld. Dan blijft er een stuk hoofdschuld onbetaald staan. Dus: - hoofdschuld direct aan de schuldeiser, en - alleen incassokosten (volgens Voorwerk II) aan het incassobureau met vermelding dat de hoofdschuld voldaan is aan de schuldeiser. En kijk ook nog even bij de uitzending van 30.04.2010 (op tijdbalk 6.40) van Recht in de Regio te vinden via: [url=http://www.eerstehulpbijrecht.nl/vragen: op de site te vinden bij uitzending gemist .[/url: . Vladja
Reactie door jolijn nr.2 op 15-10-2011 17:58
Als de betaling niet is geagendeerd ( zal idd niet denk ik ivm de termijn) is het niet te wijzigen, dat klopt. Met de rest van je betoog is TS bekend. Hij wist dat er een andere weg was dan simpelweg het gevraagde betalen.
Reactie door birdies op 16-10-2011 04:00
Aangezien de 'recente discussies' door een zeer gefrustreerd mannetje wordt vervuild, even een 'up' van dit topic.
Reactie door 1974 op 10-11-2011 00:07
Vandaag van Intrum Justitia in opdracht van Veilingacties BV de incassokosten ad. EURO 62,- ontvangen. Probleem is dus opgelost. Nog de complimenten voor de klantenservice van Veilingacties en Intrum Justitia. De emailwisseling verliep snel, vriendelijk en correct. Toch nog EIND GOED AL GOED
Reactie door valerius-2 op 10-11-2011 14:02
Quote: 1974 schreef op donderdag 10 nov 2011, 00:07: Vandaag van Intrum Justitia in opdracht van Veilingacties BV de incassokosten ad. EURO 62,- ontvangen. Probleem is dus opgelost. Nog de complimenten voor de klantenservice van Veilingacties en Intrum Justitia. De emailwisseling verliep snel, vriendelijk en correct. Toch nog EIND GOED AL GOEDeinde Quote Ik zie dat de klok niet erg bij is (10 nov 2011, 00:07) Maar voor de resr toch goed afgelopen.
Reactie door vladja op 10-11-2011 14:17
Valerius-2, Neem een kop koffie en kijk dan nog eens.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!