Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Ikea banken bij grof vuil na 6 maanden

Geplaatst door: forever-nl op: 24-06-2014 09:13
Iets meer dan een half jaar geleden heb ik twee banken besteld bij Ikea, de rest van mijn huis staat ook vol Ikea spullen. Van bestek tot bureau het is allemaal van Ikea. Helaas zijn bij een verhuizing recentelijk twee zitkussens van de banken zoek geraakt. Ik wilde nog wat extra meubels bestellen, en hoopte dat Ikea dan ook twee nieuwe zitkussens voor mij had (gewoon tegen betaling van een redelijk bedrag wat mij betreft). Helaas bleek dat niet mogelijk, ik heb later nog een keer gebeld met de afdeling klachtafhandeling maar kreeg hetzelfde antwoord. Ik begrijp dat ik Ikea niks kan verplichten, het is immers niet hun schuld dat de kussens verloren zijn gegaan. Toch zit het mij niet lekker, de banken worden wereldwijd verkocht en er gaan er vermoedelijk 'duizenden' over de 'toonbank'. Maar twee nieuwe kussens leveren, dat is niet mogelijk. Ik moet maar nieuwe banken aanschaffen en deze van bij elkaar ruim €500 euro kunnen na een half jaar bij het grofvuil. Mijn bestelling van weer zo'n €1500 euro laat ik nu maar zitten... Stel er gaat na een week een onderdeeltje kapot door mijn eigen schuld...
Reactie door marcel75 op 24-06-2014 09:23
Bij Ikea gaat het om bulk-verkoop, niet om onderdelen- of maatwerkverkoop. Wat u feitelijk vraagt is of Ikea maar even van een bank 2 kussens aan u wil verkopen en dat Ikea de bank waar de kussens van afgehaald zijn bij het grofvuil zet. Zo werkt het Ikea-concept (en dus Ikea) niet. Overigens zou dit ook bij vele andere meubelhandelaren niet gewerkt hebben.
Reactie door tijger1 op 24-06-2014 09:41
Maar u kunt toch elders simpel twee kussens laten maken? Bijvoorbeeld bij een stofferingsbedrijf voor caravans?
Reactie door zoekster op 24-06-2014 10:04
Het zijn ook nog eens erg goedkope banken. 2 voor 500 euro, wat moet ik me daar bij voorstellen? Daar hoef je dan geen extra's van te verwachten. Verder lijkt het erop dat je probeert druk te zetten op Ikea door aan te kondigen dat je de rest van de bestelling niet door laat gaan. Ga je nu dan een bestelling plaatsen bij een meubelverkoper die wel de extra's biedt, maar waar de meubels ook duurder zijn?
Reactie door forever-nl op 24-06-2014 10:11
@marcel75: Mogelijk belde ik met te hoge verwachtingen in mijn achterhoofd. Uiteraard begrijp ik dat ze niet zelf twee gloednieuwe banken gaan opofferen. Maar bij een product waarvan er duizenden over de toonbank gaan had ik het idee dat nalevering van de kussens wel mogelijk zou zijn. @tijger1: Ik zal kijken of er via een stofferingsbedrijf wat mogelijk is. Ik denk wel dat het lastig gaat worden omdat de kussens vrij nauw in de bank moeten passen. Ook vraag ik mij af wat voor kosten daar tegenover staan. Is het realistisch of kan ik na zo'n bedrijf gebeld te hebben al oren flapperend over de tarieven alsnog de banken bij het grof vuil zetten... @zoekster: Ik hoopte dat ze de kussens konden leveren met mijn nieuwe bestelling. Ben nu teleurgesteld, mogelijk deels door mijn eigen te hoge verwachtingen, dus nee dan ga ik niet zomaar weer €1500 uitgeven.
Reactie door zoekster op 24-06-2014 10:23
Lees dit hier eens klik HIER Lijkt me goedkoper dan weer 2 nieuwe banken kopen. HIER
Reactie door forever-nl op 24-06-2014 10:28
Heb net even een stoffeerder gebeld hier uit de buurt. Hij kwam op 75-100 euro uit voor twee kussens. Maar gaf aan dat als alleen de helft vervangen wordt er een kwaliteitsverschil kan ontstaan. Dus dan zou het 150-200 euro worden.
Reactie door zoekster op 24-06-2014 10:40
Het is niet leuk 150 tot 200 extra kwijt zijn, maar nu je 1500 euro bespaart op uitgaven aan andere meubels, moet het te toen zijn ;-)
Reactie door forever-nl op 24-06-2014 10:43
Nou die andere meubels komen er ook wel, alleen het is de vraag bij welke winkel. Ik had al van alles zitten uitzoeken bij Ikea maar nu ga ik in ieder geval ook 'elders' even kijken wat er zoal mogelijk is.
Reactie door tijger1 op 24-06-2014 10:47
Nou dan bent u toch voor een koopje klaar? Ik vraag me wel af hoe twee kussens zoek kunnen raken, heel wonderlijk.
Reactie door forever-nl op 24-06-2014 10:58
Bij een verhuizing dus, zoals in het eerste bericht staat. Totdat de eerlijke vinder of dief zich meldt, en dat is zeer onwaarschijnlijk, kan ik ook niet zeggen waar en/of wanneer. Spullen zijn ook nog een tijdje opgeslagen geweest (bij familie), in de nieuwe woning kwam ik er achter dat ze ontbraken. In ieder geval bedankt voor de tips. Als Ikea mij had aangegeven waar ik terecht kon om nieuwe te laten maken of aanschaffen voor een redelijke prijs dan was dit topic er vermoedelijk ook niet geweest. Het antwoord was nu dat ik wel nieuwe banken kon aanschaffen maar dat vond ik dus niet erg aantrekkelijk.
Reactie door tijger1 op 24-06-2014 11:37
Als ik u was zou ik even goed de maat opnemen van die kussens en bij IKEA zelf gaan kijken. Ze verkopen ook gewoon kussens, dus wellicht kunt u twee of vier passende zo aanschaffen.
Reactie door pieterwolters op 24-06-2014 13:40
Quote: forever-nl schreef op dinsdag 24 jun 2014, 10:11: @marcel75: Mogelijk belde ik met te hoge verwachtingen in mijn achterhoofd. Uiteraard begrijp ik dat ze niet zelf twee gloednieuwe banken gaan opofferen. Maar bij een product waarvan er duizenden over de toonbank gaan had ik het idee dat nalevering van de kussens wel mogelijk zou zijn. einde Quote Zo makkelijk is dat niet. "Even" een paar losse kussens aan het assortiment toevoegen heeft impact op het hele logistiek proces, van productie tot aan distributie naar de winkels en alles daar tussen in. En dat voor een enkeling die kussens kwijtraakt.
Reactie door forever-nl op 24-06-2014 14:28
Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden waarbij er een nieuw onderdeel nodig is. De verantwoordelijkheid voor het oplossen van het probleem kan ook bij Ikea liggen. Ik heb ook even met Google gezocht, blijkbaar zijn hier al hele forums vol over geschreven. Ik constateer dat het zo werkt bij Ikea: - Klant constateert dat er een schroefje ontbreekt in het pakket van zijn nieuwe bed. - Klant neemt contact op met Ikea en vraagt een nieuw schroefje. - Ikea stuurt een medewerker naar klant om te constateren of het schroefje echt ontbreekt. - Ikea stuurt een vrachtwagen langs om het bed op te halen. - Ikea brengt een nieuw bed en klant hoopt maar dat het pakket compleet is. Uiteraard is het aan Ikea om dit business model zo te hanteren maar het is wel vervelend als je zelf het schroefje (of in mijn geval kussen) kwijt hebt gemaakt of het beschadigd of ...
Reactie door tot15karakters op 24-06-2014 17:42
schroefjes of handgreepjes hebben ze meestal wel maar een groot kussen.. en U had er meerdere kwijt. Gewoon slordig verhuizen en omdat kussens vaak vuil worden hebben ze alleen hoezen. Ikea hoeft niet moeilijk te doen. Naast Uw winkel is Ikea Nederland de inkoper en bij de fabriek zoeken en vragen is een lange weg. Als je ziet hoeveel ze al moeten weggooien omdat het niet compleet is, en/of defect..... Vergeet verder niet dat een verkoopprijs van €500,- ex BTW maar €413,- Verder nog transportkosten en winstmarge winkel.... Ja de inkoop is meestal minder als de helft want gezien de kosten van Showmodel, personeel, verlichting, verwarming, reclame en de grote magazijnen en nog rente verlies tussen inkoop en verkoop.... Dus je bank van minder €250,- inkoop is het voor hun niet rendabel een kussen te bestellen.... Dit bovenstaande geld voor vrijwel elk product dus ook meubels. Ikea wil winst maken en geeft wel service maar zoekgeraakte kussens, U is vermoedelijk de eerste en voor 1 klant iets regelen is extreem veel werk en doen ze dus niet. Vermoedelijk is het voor een normale woon winkel ook erg moeilijk....
Reactie door carola.83 op 24-06-2014 17:54
.....Ik constateer dat het zo werkt bij Ikea: - Klant constateert dat er een schroefje ontbreekt in het pakket van zijn nieuwe bed. - Klant neemt contact op met Ikea en vraagt een nieuw schroefje. - Ikea stuurt een medewerker naar klant om te constateren of het schroefje echt ontbreekt. - Ikea stuurt een vrachtwagen langs om het bed op te halen. - Ikea brengt een nieuw bed en klant hoopt maar dat het pakket compleet is........ Nou zo werkt het dus echt niet: dergelijke kleine onderdelen kun je zo uit de daarvoor klaar staande bakken grabbelen. Vind het wel knap dat je 2 zitkussens kwijt kunt raken bij een verhuizing. Ben al tig keer verhuisd, nog nooit wat kwijt geraakt, zelfs geen schroefje!
Reactie door carola.83 op 24-06-2014 17:55
En van die 1500,- euro die ze mis gaan lopen, daar ligt een Ikea echt niet wakker van.
Reactie door tijger1 op 24-06-2014 17:58
Een bank kost maar € 250, nieuwe kussens maken haast net zo veel.
Reactie door forever-nl op 24-06-2014 18:18
Ik begrijp jullie punt, mijn voorbeeld van een schroefje was uiteraard wat overdreven. Hoewel ik op internet wel een verhaal tegen kwam van iemand die een speciaal schroefje had wat niet in de winkel op te halen was waarop mijn weergave van de procedure in werking trad. Verder over die verhuizing, het moest allemaal wat snel, we waren met twee man en hebben een hele inboedel verhuisd naar een plaats ongeveer 50 km verderop. Met een aanhangwagen drie keer heen en weer en alles in en uitladen... Het zou kunnen dat de kussens in de woning achter zijn gebleven, ik kwam er een paar maanden later achter dat ze weg bleken te zijn. Het contact met het malafide bedrijfje dat het verhuurde is (gelukkig) verbroken, waardoor navraag geen optie was. Ook kan het zijn dat de kussens buiten tegen de muur aan zijn blijven staan toen we wegreden, en zo nog een paar opties. Voor buitengewone problemen zijn buitengewone oplossingen nodig. Bij Ikea werd helaas enkel de optie geboden de bank nieuw aan te schaffen. En dat vond en vind ik erg jammer, ook gezien mijn woning vol Ikea spullen staat. Ik ga kijken of ik zelf nieuwe kussens kan regelen op een andere manier, dus nogmaals dank daarvoor richting tijger1 :-)

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!