ik wil dicussie starten over mensen die geeen begrafenisverzekering hebben
Geplaatst door: olijfje3 op: 08-08-2013 02:56
ik wil een discussie starten dat er zoveel mensen bij overlijden geen begrafenisverzekering hebben. vreemd mensen zijn vaak voor de gekste dingen verzekerd.. er zijn altijd mensen die het echt ECHT niet kunnen betalen, maar als je volwassen in leven staat weet je toch dat je ooit een keer overlijdt. dat familie niet zomaar even duizenden euros op tafel legt is toch ook niet gek. Eenzame mensen hebben toch ook vaak betere tijden gekend. dachten sommigen er niet te makkelijk over, uitzonderingen daargelaten nogmaals olijfje 3
Reactie door tijger1 op 08-08-2013 16:01
En hoe weet u dat zoveel mensen die verzekering niet hebben? En misschien hebben die mensen wel een spaarpot daarvoor.
Of wellicht komen er andere verzekeringen tot uitkering. Begrafenisverzekeringen zijn flauwekul. Super kassa voor de verzekeraars.
Reactie door olijfje3 op 08-08-2013 17:13
De discussie over de begrafenisverzekering, begon ik naar aanleiding van de kassanieuwsbrief van 5 augustus, waarin onder andere staat dat gemeenten steeds meer voor de kosten moeten opdraaien bij begrafenissen. ook nog ander artikel gevonden op internet.
als mensen geld hebben of een verzekering die geld uitkeert prima toch
olijffje3
Reactie door tijger1 op 08-08-2013 17:32
Als mensen jarenlang een zwervend bestaan hebben geleid, of in een inrichting of instelling opgenomen zijn geweest, dan hebben ze wel iets anders aan hun hoofd dan een begrafenisverzekering. En zo duur is het voor de gemeente niet, het wordt dan een kale en karige bedoening.
In dat artikel werd ook gesproken over familie die niet wil of kan betalen. Bij kinderen, ouders, aangetrouwde kinderen en schoonouders kan er geen sprake zijn van niet willen. Zij zijn verplicht om te betalen, behalve als zij niet kunnen. Ook erfgenamen (niet zijnde kinderen enz.) van de overledene zijn aansprakelijk voor die kosten, behalve als zij de erfenis verwerpen.
Maar als de gemeente geen moeite doet om te verhalen, dan houdt het op.
Reactie door ekiem op 13-08-2013 22:03
Ook hier geen begrafenis verzekering. Wel een spaarpot zodat er ook nogeens wat rente bij komt. Hoewel die rente op dit moment te verwaarlozen is.
Reden voor geen verzekering is dat er bij de meeste verzekeringen vaak allerlei extra kosten bij komen. Dit heb ik al zo vaak mee gemaakt, jammer want je verzekert jetoch voor een begrafenis en als je dan allerlei extra kosten krijgt dan kun jeuiteindenlijk toch beter alles betalen.
Gr. Ekiem
Reactie door olijfje3 op 14-08-2013 11:50
ha ekiem
ik ben deze discussie begonnen omdat kassa in hun nieuwsbrief van zo'n twee weken geleden had gemeld dat gemeenten steeds vaker moeten opdraaien voor de kosten van een begrafenis, crisis etc.
ik heb zelf een begrafenisverzekering. olijfje3
Reactie door tot15karakters op 14-08-2013 15:08
Mijn verzekering is mijn auto!
Ja, die is niet nodig als ik ooit zou overlijden en brengt meestal voldoende op.
Alleen als ik later stop met rijden als ik oud ben of een oudere auto kreeg... maar voorlopig is het niet noodzakelijk.
Verder zijn er voldoende mensen met ruim geld op de bank waar zowel de wasmachine als de uitvaart van betaald kunnen worden en na vele jaren leven is dat tot nu toe goedkoper en flexibeler geweest.
Als ik het geld in een uitvaart verzekeraar stop, moet dat natura zijn en geen bedrag wat over 40 jaren te laag is....
En hoe betaal je een nieuwe wasmachine als je nog leefde maar het geld nodig is?
Verzekeraars maken graag reclame zodat ze kunnen verdienen en de meeste betalen meer dan ze ooit zullen krijgen bij overlijden!
Alleen die jong sterven hebben voordeel en dat zijn dan vaak de gratis woningen voor de partner omdat het bij de Hypotheek verplicht was!
Dus een slechts 3 jaren getrouwde die op scheiden stond had geluk!
Mooier afscheid van je Ex is nauwelijks denkbaar maar meestal betaal je dus voor andere en de aandeelhouders.
Reactie door olijfje3 op 14-08-2013 18:09
Quote: tot15karakters schreef op woensdag 14 aug 2013, 15:08: Mijn verzekering is mijn auto!
Ja, die is niet nodig als ik ooit zou overlijden en brengt meestal voldoende op.
Alleen als ik later stop met rijden als ik oud ben of een oudere auto kreeg... maar voorlopig is het niet noodzakelijk.
Verder zijn er voldoende mensen met ruim geld op de bank waar zowel de wasmachine als de uitvaart van betaald kunnen worden en na vele jaren leven is dat tot nu toe goedkoper en flexibeler geweest.
Als ik het geld in een uitvaart verzekeraar stop, moet dat natura zijn en geen bedrag wat over 40 jaren te laag is....
En hoe betaal je een nieuwe wasmachine als je nog leefde maar het geld nodig is?
Verzekeraars maken graag reclame zodat ze kunnen verdienen en de meeste betalen meer dan ze ooit zullen krijgen bij overlijden!
Alleen die jong sterven hebben voordeel en dat zijn dan vaak de gratis woningen voor de partner omdat het bij de Hypotheek verplicht was!
Dus een slechts 3 jaren getrouwde die op scheiden stond had geluk!
Mooier afscheid van je Ex is nauwelijks denkbaar maar meestal betaal je dus voor andere en de aandeelhouders.
einde Quote
Reactie door olijfje3 op 14-08-2013 19:07
sorry voor de quote hierboven
ha tot15karakters
deze discussie gaat natuurlijk niet over mensen met een flinke bufffer of mensen die zelf een andere oplossing hebben voor het betalen van hun overlijden. Als gemeenten in toenemende mate moeten gaan betalen voor de uitvaart van hun inwoners, dan wordt het een breder verhaal, zoals omschreven in nieuwsbrief van kassa en in artikelen.. je dierbaren zullen er niet zo blij mee zijn, denk ik, dat ze in een verdrietige tijd eerst je auto moeten verkopen om dan pas de rest in gang te zetten. ik heb een vezekering om mijn nabestaanden het zo makkelijk mogelijk te maken en ze niet op te zadelen met een flinke kostenpost , die dan plotseling rauw op hun dak valt. natuurlijk is een verzekering niet altijd verdelig en zitten de maatschappijen vol trucjes
daar is de laatste jaren meer aandacht voor geweest.. sterven is business. rij voorzichtig olijfje3
Reactie door tijger1 op 14-08-2013 19:28
Maar waarom zouden ze je auto daarvoor niet kunnen verkopen?
Reactie door olijfje3 op 14-08-2013 19:52
alles kan natuurlijk, maar er is vaak weinig tijd en dierbaren slechter in hun vel door verdriet neem ik aan
dus geen zin in rompslomp olijfje3
Reactie door festinger op 15-08-2013 02:52
Heb de neiging te denken dat de vraagsteller of ster zelf belang heeft dat mensen zich vooral verzekeren. Heb een andere mening. Een begrafenisverzekering is vooral duur en zinloos. Bovendien valt het buiten de geldende wetten voor verzekeringen qua regels en toezicht, Tja zelfs de wet is anders als je sterft. Vele malen goedkoper is zelf een potje te sparen.
Heb ook een begrafenisvereniging met jaarverslag. Als ik zie wat ze vergoeden naar 50 jaar premies van velen falen ze en vallen ze door elke mand. Maar dankzij ellende door dood let men niet op. Triest is het en de premie blijft stijgen want de olijfjes moeten ook leven.
Reactie door olijfje3 op 15-08-2013 03:19
ha festinger
heb geen belangen in de begrafenisbranche, lees hele discussie. als iedereen genoeg geld op de bank had was er geen probleem lees eerdere reacties voor je reageert en als dit je niet interesseert sois
olijfje3
Reactie door jpm op 15-08-2013 12:50
Ik denk dat Olijfje3 weldegelijk een goede discussie is begonnen, maar dat het de verkeerde kant optrekt. De reden dat gemeentes steeds meer staan voor de opgave de begrafenis van mensen te betalen heeft, naar mijn mening, veeleer te maken met de crisis van dit moment.
Mensen zijn door hun buffertje heen geschoten vanwege almaar stijgende prijzen voor huur, ziektekostenpremies, eigen risico's en dergelijke. Ook nabestaanden hebben vaak zo onverwacht in deze tijd het geld niet om een begrafenis van vader, moeder, opa of oma te betalen.
Een begrafenisverzekering in natura is ook gebonden aan de inflatie. Op den duur, zo was mijn ervaring, wordt de vraag voorgelegd of je niet voor een bepaald bedrag wilt bijverzekeren omdat de verzekerde som een begrafenis of crematie niet meer zal dekken. Ik ben steeds meer de mening toegedaan dat ik de eenmaal (als jonge vent) afgesloten verzekering beter niet had kunnen afsluiten. Je betaalt heel veel premie over al die tijd, veel meer dan de begrafenis zal kosten. Maar eenmaal zolang verzekerd stap je er niet uit, want: bij een verzekering in natura wordt echt niet even terugbetaald voor je overlijden.
Ik heb een bedrag van € 7000 euro aangehouden voor mezelf en nog eens voor mijn echtgenote. Ben niet meer van plan om dat bedrag te verhogen. Ze stoppen me voor dat bedrag maar onder de grond en verder hoef ik geen poespas. Mijn egaa denkt er precies zo over. Dan is dat bedrag ook over twintig jaar nog wel goed. Zelfs een kist of een steen is voor mij niet nodig, misschien een houten kruisje dat langzaam wegrot, als symbool voor wat er met mijn lichaam gebeurt.
Reactie door tijger1 op 15-08-2013 13:16
Dat de gemeente voor een enkeling de begrafenis betaalt, is volgens mij van alle tijden. Dat dat nu wat meer voorkomt, dan een paar jaar geleden, is niet zo wonderlijk. Maar daar hoeven geen maatregelen tegen genomen te worden zoals je hier en daar wel voorgesteld ziet. Zoals een verplichting tot een verzekering bij het ontvangen van bjjstand.
Zo'n ramp is dat niet voor de gemeente, lees ons.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!