Ik kies bewust
Geplaatst door: erik008 op: 05-05-2010 13:28
Deze week las ik in de media dat het ik kies bewust logo niet werkt zoals men het verwacht.
Ik ben dan ook van mening dat deze logo's de plank finaal mis slaan.
De hele commerciële sfeer die rond het logo hangt staat me niet aan.
Het logo staat op producen waarvan ik zeg, hoe is het mogelijk.
Ik kom dan ook tot de conclusie dat het logo afgeschaft en verboden moet worden.
Het is pure misleiding van de consument.
Een goed gezondheids logo is in mijn optiek gratis en kun je alleen verdienen door echt gezond te zijn.
Ik vraag me echt af, hoeveel we indirect meebetalen aan deze logo onzin.
De producenten betalen voor het logo dus wij betalen mee.
Producten worden onnodig duur door deze logo's
Reactie door hfpk op 05-05-2010 17:18
Ik ben het met je eens. Ik vindt het ook onzin. Als een product namelijk gezond is maar geen geld of geen zin hebben om geld te betalen voor een logo hebben ze geen logo maar zijn ze wel gezond. Alleen A-merken geven daar meer geld voor uit en zou het overkomen dat je alleen duur uit bent om gezond te eten terwijl dat niet het geval is. Als je kijkt naar testen van de Kassa en Radar komen producten van de Lidel en de Aldi veel op nummer 1 maar die winkel vind je geen logo. Ik vindt het ook onnodig elk mens met een gezond verstand weet wat gezond voor je is.
Reactie door vladja op 05-05-2010 18:15
Zolang dat nog op producten staat die een fractie gezonder zijn dan hun soortgenoten, maar op zichzelf nog ongezond zijn, is het een prijsopdrijvend misbaksel.
Vladja
Reactie door tdehond op 05-05-2010 20:43
In dit pdf file staan de criteria waaraan produkten moeten voldoen om dit logo te krijgen.
Klik
Mensen die geïnteresseerd zijn in een gezonde voeding kunnen m.i. ook op de etiketten kijken en produkten laten liggen, waar b.v. teveel vet, suiker of zoetstoffen in zit. Ik zie er het nut ook niet van in.Klik
Reactie door erik008 op 06-05-2010 10:58
@tdehond
Die lijst is ook commercieel.
Er staan merken in als voorbeeld.
Kijk b.v. maar eens op blz. 8 (tabel 2)
Bovenaan zie je wel een heel bekent merk soep.
Reactie door tdehond op 06-05-2010 14:11
Quote: erik008 schreef op donderdag 6 mei 2010, 10:58: @tdehond
Die lijst is ook commercieel.
Er staan merken in als voorbeeld.
Kijk b.v. maar eens op blz. 8 (tabel 2)
Bovenaan zie je wel een heel bekent merk soep.
einde Quote
Ik was ook op zoek naar wat het kost om dit keurmerk te verkrijgen, maar dat kan ik niet vinden.
Wat mij zorgen baart, is dat fabrikanten suiker uit producten halen en dit vervangen door zoetmiddel. ( om in aanmerking te komen voor dit keurmerk)
En de klant zich maar afvragen waarom ze zo'n last hebben van diarree ( bijwerking van 1 v.d. zoetmiddelen bij te hoge dosering)
Reactie door erik008 op 06-05-2010 15:11
Hier de tarieven Hier de tarieven
Reactie door read op 06-05-2010 15:14
erik008
Het probleem is, dat bedrijven duizenden euro's betalen voor een logo (ik noem als voorbeeld "produkt van het jaar" en daar een veelvoud van binnen halen door een aanmerkelijke omzetstijging wat weer goed is voor het winstpercentage.
Consumenten zijn nu eenmaal kuddedieren, die bij het zien van een logo niets liever zeggen dan: "oh dan zal het wel goed zijn"!!!
Pedro.
Reactie door erik008 op 06-05-2010 15:22
We betalen met z'n allen een kapitaal voor een plaatje op een verpakking.
Als het nu zinvol was, kan ik me er iets bij voorstellen.
We betalen ervoor, om belazerd te worden.
Reactie door tdehond op 06-05-2010 15:27
Quote: erik008 schreef op donderdag 6 mei 2010, 15:22: We betalen met z'n allen een kapitaal voor een plaatje op een verpakking.
einde Quote
Ik schrok van de hoogte van de bedragen. Mucho dinero voor een logo! Waar wij inderdaad in de prijs van het product onze bijdrage aan leveren.
Reactie door erik008 op 06-05-2010 15:41
Dit logo is in het leven geroepen door de minister van VWS
Het wordt echt eens tijd dat het ministerie eens goed bekijkt,
of dit logo zijn waarde wel heeft.
Reactie door read op 06-05-2010 15:45
erik008
Er zijn natuurlijk wel altijd 2 kanten aan een medaille. Vanuit het bedrijfsleven gezien, is een goede omzet en een goed winstpercentage ook goed voor ons nationaal produkt en daar heeft iedereen dan weer zijn voordeel bij (dus ook de consument die een fractie minder belasting hoeft te betalen).
Pedro.
Reactie door erik008 op 06-05-2010 15:48
En laat je ook eens verrassen door de bestuurssamenstelling
bestuurssamenstelling
Reactie door tdehond op 06-05-2010 16:32
Quote: erik008 schreef op donderdag 6 mei 2010, 15:48: En laat je ook eens verrassen door de bestuurssamenstelling
einde Quote
Leuk bestuur. Ik mis onze burgemeester. Het zou een leuke bijbaan voor hem zijn. :)
Het is wel duidelijk dat je terecht hierover wilde discussiëren.
Reactie door erik008 op 15-05-2010 19:41
Uitzending gezien en ja hoor weer een keurmerk.
Dit keer voor vis.
Je ziet door de keurmerken de producten niet meer.
Waarom haalt de overheid de foute vis niet van de markt i.p.v. het keurmerk?
keurmerk
Reactie door tdehond op 16-05-2010 07:55
Quote: erik008 schreef op zaterdag 15 mei 2010, 19:41: Uitzending gezien en ja hoor weer een keurmerk.
Dit keer voor vis.
Je ziet door de keurmerken de producten niet meer.
Waarom haalt de overheid de foute vis niet van de markt i.p.v. het keurmerk?
einde Quote
Het zou al bij aan land komen in beslag genomen moeten worden. Dan wordt het voor de visserij niet meer aantrekkelijk om deze vissen te vangen.
Reactie door frau_antje op 16-05-2010 12:45
Een antal weken kocht ik een - Unilever Nederland - pot 430 ml Calvé Mayo 3% vet. Het bevreemdde mij dat de 'Ik kies bewust' logo ontbrak.
Bij gebruik van deze 3% mayo begrijp ook waarom er geen logo op wordt vermeld;
deze 3% mayo zit boordevol zout; zo zout als brem! Zout overheerst!
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!