Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

iDeal betalingen NIET (altijd) veilig!

Geplaatst door: fulco op: 30-06-2010 12:13
Donderdag middag (22 juni 2010) heb ik op de website van TNT Parcy opdracht om een pakketjes te laten ophalen, met iDeal betaald (ABN-AMRO). Tijdens de transactie ging iets mis. Het bedrag was wel van mijn rekening afgeschreven, maar niet bij TNT geboekt. Om dit te melden moest ik TNT op een 0900 nummer, voor 45 cent per minuut bellen (koste mij 3,40 euro). TNT heeft geen enkele andere manier om storingen, en of klachten te melden! De volgende dag ben ik door TNT terug gebeld, en een de afhaalopdracht is voor volgende dag geregeld (een dag later dan oorspronkelijk dus). TNT weigerde mij in dit gesprek de door mij gemaakte telefoonkosten te vergoeden. Met mijn bank, heb ik email kontact gehad, om te achterhalen wat er misgegaan was. Ik vroeg of het hier om internetcriminaliteit of om een fout/storing/bug ging. Als antwoord kreeg ik te horen dat het hier geen internetcriminaliteit betrof, en ook niet om een storing ging. Voor het eventuele verhalen van de kosten moest ik bij de begunstigde zijn. Op een daarop volgende email, waarin ik de precieze foutmelding opgegeven had, kreeg ik als antwoord, dat deze foutmelding voorkwam, indien het maximum aantal transacties van een web-shop overschreden zijn. Dus toch een fout/bug. Als een betaling tot niet volledig afgeronde transacties kan leiden, wel betaald, niet bij begunstigde aangekomen, is het systeem NIET veilig. In dit soort omgevingen, betalingen, mag op geen enkele wijze zo'n status ontstaan. Of in boekhoudtermen: elke boeking moet een tegen boeking hebben (debiteur - crediteur). Als het mogelijk is dat een transactie voor de helft mislukt, omdat het aantal transacties binnen een tijdperk overschreden is (of waarom dan ook), moet de afschrijving niet uitgevoerd worden, of in database termen er moet een zgn. rollback plaats vinden. En als klap op de vuurpijl worden deze fouten op kosten van de klanten gemaakt! Schandalig, iDeal is dus niet ‘veilig’ voor je portemonnee: gaat er iets mis, dan kan je zelf voor de ontstane kosten opdraaien. Fulco
Reactie door erik008 op 30-06-2010 13:26
Ideal kan op meerdere manieren voor een bedrijf. De versie met directe controle is veel duurder, dan zonder controle. Als je dan kiest voor de versie zonder controle moet je zelf op je rekening kijken of het aan gekomen is.
Reactie door freya op 30-06-2010 13:26
Ik ben dan wel benieuwd op exact welk moment er iets fout ging. Je schrijft namelijk 'Het bedrag was wel van mijn rekening afgeschreven, maar niet bij TNT geboekt.' en dat kan naar mijn idee niet. Een iDeal-transactie verloopt in verschillende stadia. 1. Op de site van de webshop geef je aan dat je per iDeal wil betalen en selecteer je je bank. 2. Daarna wordt je naar de website van je bank geleid, waar dus de betaling gaat plaatsvinden. De webshop zorgt er hierbij voor dat de benodigde informatie wordt aangeleverd. (transactienummer, bedrag, rekeningnummer waar het geld naar toe moet enz.). 3. Je logt vervolgens in bij je bank om die transactie te doen. Naar mijn mening kun je alleen geld overmaken indien je een rekeningnummer opgeeft waar het bedrag naar toe moet. (dit moet de webshop dus via iDeal aanleveren). Als je geen goed rekeningnummer opgeeft, kan er ook geen transactie plaatsvinden. Je krijgt dan immers een foutmelding dat je nog een rekeningnummer moet invullen en dus kun je de transactie niet voltooien. Het komt bij mij dus erg vreemd over dat het bedrag toch van je rekening is afgeschreven. Dit kan alleen maar indien er een goed rekeningnummer ingevuld was. Zou het niet zo kunnen zijn dat het bedrag wel goed overgemaakt is, maar dat de bevestiging van de gelukte transactie niet goed bij de webshop is aangekomen/verwerkt? Het probleem ligt dan in mijn optiek in ieder geval niet bij de bank. En met de 'veiligheid' van iDeal heeft het volgens mij ook niets te maken. Het probleem ligt volgens mij bij de webshop, die zijn zaakjes niet goed op orde heeft en daar kan de bank (of iDeal) verder niets aan doen. Overigens heb ik dit 'probleem' zelf nog nooit bij de hand gehad en ik betaal toch best wel veel zaken via iDeal, maar dit terzijde. Freya
Reactie door fulco op 30-06-2010 13:37
Hi freya, Hoezo heeft dit niets met de veiligheid van iDeal betalen te maken? Ik, als consument, kan nooit achterhalen of de fout bij de bank of de web-shop ligt. Ook dat blijf ik onveilig noemen. Veilig betekend: ik betaal, en krijg waarvoor ik betaal! Hoe dan ook het geld is van mijn rekening afgeboekt. En ik blijf met de kosten zitten. Fulco
Reactie door erik008 op 30-06-2010 13:45
Het kan zijn dat het geld nog onderweg is. Bij de dure variant van ideal krijgt de webshop direct een bericht van de bank dat er wel degelijk betaalt is. Als dat mis gaat, duurt het even en moet de winkel dat dan zelf op het afschrift nakijken. De transactiecode is het bewijs dat je betaald hebt. Die kon je zien, tijdens het betalen en staat op je afschrift.
Reactie door fulco op 30-06-2010 13:54
Tijdens het betalen (dd-06-2010 hh:mm) op https://www.tntparcy.nl/, kreeg ik de volgende fout: Tekst in window (link https://www.paydutch.nl/WeDeal/rest verwijdert/): "WebDeal in PayDutch: reach the limit of max transaction number." Deze link en foutmelding geven, naar mijn menig als software engineer, aan dat het om een fundamentele fout van iDeal gaat! Fulco
Reactie door erik008 op 30-06-2010 15:05
Hieruit blijkt dat de iDeal niet direct gaat maar via PayDutch. Je kunt ze bereiken. maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 13:00 045-5790490
Reactie door dirk2 op 30-06-2010 16:06
Mocht je niet verder komen neem dan contact op met Kassa Kassa
Reactie door dirk2 op 30-06-2010 16:12
Ook kunt U nog een klacht indienen bij consuwijzer ABN maakt zich er wel heel gemakkelijk van af. Misschien is het goed om Uw klacht nog een keer in te dienen. Je mag van hun toch enige inspanning verwachten als een betaling mislukt. Hier staat meer info over Paydutch. Succes Fulco. consuwijzer Hier
Reactie door fulco op 30-06-2010 16:42
Hi dirk2, Beankt voor je hulp. Erg handig, een escrowdienst die, citaat van hun website: “waarmee het volgens de handelssite mogelijk wordt alle transacties gegarandeerd 100 procent veilig af te laten handelen”, zelf problemen voor problemen zorgt! Fulco
Reactie door dirk2 op 30-06-2010 17:20
Hi Fulco, Je bent vast niet de enige, op de site van IBood heb ik meerdere malen gelezen dat er wel eens iets mis ging met Ideal (zonder Paydutch). In het artikel van Emerce wordt Fortis genoemd, je zou denken dat de banken het heel makkelijk onder elkaar kunnen oplossen als er iets verkeerd gaat. Bij mij ging laatst een betaling met een overschrijving mis, gelukkig heel snel opgelost door (een andere) bank, het was ook hun fout.
Reactie door fulco op 01-07-2010 09:31
Weer een email later, ABN-AMRO zegt dat IK contact met PayDutch moet opnemen: de betaling aan hun was immers gelukt. Volgens mijn juridische kennis, heb ik als consument, in dit geval, alleen met TNT en ABN-AMRO te maken! En nog mooier: PayDutch is van Fortis, en sinds 1 juli 2010 (vandaag) zijn Fortis en ABN-AMRO één.
Reactie door dirk2 op 01-07-2010 09:38
Wat kinderachtig, misschien even langs het kantoor gaan? Typisch weer zo`n geval van het kastje naar de muur, je kan jezelf schriftelijk goed uitdrukken dus daar ligt het zeker niet aan. Volhouden maar.
Reactie door dirk2 op 01-07-2010 10:08
Ik zou contact opnemen Paydutch en als dat vruchteloos is advies vragen bij het juridisch loket Je moet het gewoon terug krijgen. juridisch loket
Reactie door fulco op 06-07-2010 11:31
Uiteindelijk heeft de bank, nadat ik een officiële klacht ingediend had, de onkosten vergoed. Wat een schrale troost is voor de hoeveelheid tijd dit akkefietje gekost heeft. Het onveilige gevoel blijft sowieso.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!