huisartsen slecht bereikbaar
Geplaatst door: tenormin op: 09-05-2011 13:57
Ik vind de uitslag dat 60% van het KASSA onderzoek dat de huisarts goed te bereiken is aan de hoge kant. De enige keren dat er géén in-gesprek toon is krijg ik een bandje dat hij of vrij is (en dan een vervangend telefoonnummer in spoedgevallen) of op nascholing of op vakantie is; de andere keren moet ik zeker 10 á 15 minuten blijven bellen: heb ik dan eindelijk de assistente is het antwoord altijd en eeuwig: "met de assistentie van dokter....:heeft u een ogenblikje" waarop dan weer het lange wachten begint. Bijna altijd. Wil heel graag weten wat uw ervaringen zijn.
Reactie door tdehond op 09-05-2011 14:01
Mijn vorige huisarts - helaas met pensioen - was prima bereikbaar.
Huidige huisarts - 2 x gebeld tot nu toe - 2 x vlot contact met assistente.
Reactie door valerius-2 op 09-05-2011 17:51
Totaal geen last van moet wel eens even wachten maar ja er zij dus meerdere mensen die spoedig advies willen hebben.
U zult toch geduld moeten hebben om contact te krijgen.
Reactie door birdies op 09-05-2011 18:13
........Wil heel graag weten wat uw ervaringen zijn.........
Bij mijn vorige h.a. kon ik tussen 9 - 10 uur bellen voor afspraak. Ondanks achter elkaar (alsof je daar op je werk alle tijd voor hebt) lukte me het vaak niet er tussen te komen.
Dat was voor mij de voornaamste reden om van h.a. te wisselen. Heb er nu 1 waar je ook via internet een afspraak kunt maken. Hoe simpel kan het zijn.
Vind dat de meeste (huis)artsen (sowieso de zorg in het algemeen) geen goed gebruik maken van alle ict mogelijkheden. Echt achtergebleven gebied!
Reactie door pino123 op 09-05-2011 18:14
Om 8 uur 's ochtends bellen, soms in gesprek, vaak even later prima te bereiken.
Reactie door birdies op 09-05-2011 18:17
Quote: pino123 schreef op maandag 9 mei 2011, 18:14: Om 8 uur 's ochtends bellen, soms in gesprek, vaak even later prima te bereiken.einde Quote
Moet hij wel om 8 uur bereikbaar zijn natuurlijk. Bovendien: als er 10 mensen tegelijk om 8 uur gaan bellen, lukt het je toch ook niet.
Reactie door tenormin op 09-05-2011 23:45
Quote: birdies schreef op maandag 9 mei 2011, 18:13: ........Wil heel graag weten wat uw ervaringen zijn.........
Bij mijn vorige h.a. kon ik tussen 9 - 10 uur bellen voor afspraak. Ondanks achter elkaar (alsof je daar op je werk alle tijd voor hebt) lukte me het vaak niet er tussen te komen.
Dat was voor mij de voornaamste reden om van h.a. te wisselen. Heb er nu 1 waar je ook via internet een afspraak kunt maken. Hoe simpel kan het zijn.
Vind dat de meeste (huis)artsen (sowieso de zorg in het algemeen) geen goed gebruik maken van alle ict mogelijkheden. Echt achtergebleven gebied!einde Quote
Je hebt helemaal gelijk Birdies. Sinds kort kan ik mijn huisarts op internet bereiken. Althans, dat was zijn brief. Nou, degene die de site voor hem heeft gemaakt, niet te filmen. Je kon er alleen 1 recept op bestellen. Heb je meer nodig moet je afsluiten en opnieuw contact maken enz. enz. En afspraken maken, nee, dat ging (nog naar ik hoop) niet. Dus waardeloos. Daarom vind ik die 60% tevredenheid zo vreemd; ik "mag" tussen 8-9 bellen en dat is het probleem, dat telkens in gesprek zijn.
Reactie door eva369 op 10-05-2011 09:14
mijn huisarts is tussen 8 en 11 te bereiken om een afspraak te maken. en meestal lukt het in 1 keer, ook als ik geen spoed heb.
Reactie door cococat op 10-05-2011 11:49
Ik kan tussen 8 en 10 uur bellen voor een afspraak, soms in gesprek, soms wordt er gelijk opgenomen en dan krijg ik een voicemail of ik even geduld heb.
Het is nou eenmaal een feit dat mensen steeds meer voor ieder wissewasje gaan bellen, dus is het logisch dat je even moet wachten.
Gelukkig heb ik niet vaak een HA nodig, gemiddeld 1x per 2 jaar.
Reactie door cococat op 10-05-2011 11:52
Eigenlijk zou er ook eens een onderzoek moeten komen waarom mensen de huisarts bellen.
In 50% van de telefoontjes lijkt het onnodig.
Reactie door gerassen2 op 10-05-2011 12:07
Heb nu al 14 jaar dezelfde huisarts.
Vanaf 1998 long problemen COPD,daardoor regelmatig beroep op haar moeten doen.
En elke keer binnen 15 tot 20 minuten aan huis,bereikbaarheid via gezondheid centrum is prima geregeld,vanaf 08:00 bereikbaar tot minstens 17:00.
Voor mij geen betere huisarts/assistenten denkbaar.
Gezondheid centrum Assen Noord.
Reactie door tangojazz op 10-05-2011 12:13
De huisartsen bij mij zijn een collectief. Het vervelende is dat je elke maal dat je daar komt een ander gezicht ziet. En dat vergroot de band tussen patient en Arts niet. Nu hebben ze wel een intern patiënten dossier dus ze hebben een soort controle op elkaar want er zitten ook Aio's bij. Nu is daar niets mis mee maar het is weer een ander gezicht dat ook niet blijvend is.
Reactie door ankhor op 10-05-2011 12:29
@lieve cococat zou er niet eerst een onderzoek moeten komen v o o r d a t je al concludeert dat een groot aantal telefoontjes wisjewasjes zijn? ;o)
En vergeet niet, niet iedereen weet wat van ziektes etc, en voor hen is het dan
echt geen wisjewasje, maar serieuse bezorgheid.
En wat mijn huisarts betreft, meestal behoorlijk vlot bereikbaar, maar meestal
ga ik er bij het ochtend uurtje zelf heen, en voor ik ga is het meestal wel echt nodig.
Voor de rest is het meestal herhalingsrecepten waarvoor ik bel, krijg je een zeer vriendelijke assistente.
Het enige probleem is dat je nooit weet wanneer hij op vakantie is/gaat of cursusdagen heeft. Ik heb al eens voorgesteld om een soort emaillijst samen te stellen zodat je als patient/klant even verwittigd kunt worden en dan meteen naar bijvoorbeeld de dokterstelefoon kunt bellen. Maar ja, dat is er dus nogsteeds niet.
Reactie door chevyrolf op 10-05-2011 12:29
ja ik vind ook dat ze slecht te bereiken zijn! wat ik om mij heen hoor! dat de artsen (de assistend) slecht te bereiken is , ik kom uit enschede daar was het een kriem , vooral als je zogenaamd te laat belt , gezeur met de assistend ! ik zech dan tja dan moet je maar beter bereikbaar zijn ! en nu ik in een dorp woon is het zelfde gezeur, soms ga ik er gewoon langs om een afsprak te maken , (is niet de bedoeling!)pff vind wa goed,en als je de arts spreekt is het vaak dat hij voor de vraag al een antwoord heeft , pilletje sus zalfje zo! (in de stad )en dat in 3 minuten , doei volgende klant! en dat is int dorp wel veel beter , meer tijd voor de patiënt en ook niet beroert om langs te komen !!!!!!!!
Reactie door cococat op 10-05-2011 12:35
Quote: ankhor schreef op dinsdag 10 mei 2011, 12:29: @lieve cococat zou er niet eerst een onderzoek moeten komen v o o r d a t je al concludeert dat een groot aantal telefoontjes wisjewasjes zijn? ;o)
En vergeet niet, niet iedereen weet wat van ziektes etc, en voor hen is het dan
echt geen wisjewasje, maar serieuse bezorgheid.
. einde Quote
Ik heb zelf als doktersassistente gewerkt en werd er helemaal gek van dat mensen om 8 uur 's ochtends bellen omdat ze denken dat ze een griepje hebben en een afspraak willen maken.
Of dat ze iets over een ziekte op internet hebben gelezen, iets op tv hebben gezien en menen dat ze die ziekte hebben.
In de praktijk waar ik werkte was 50% van die telefoontjes niet nodig geweest.
Reactie door didij op 10-05-2011 12:38
Nou hier is het ook een ramp om een afspraak te maken, telefonisch vaak onbereikbaar, er staat een bepaalde tijd voor en als je dan gaat bellen zit je soms wel 15 min. in de wacht, meestal hang ik dan maar op en probeer het later weer met vaak het zelfde resultaat, en als de afspraken-tijd om is heb je pech kan je tot de volgende dag wachten.
Wij hebben een huisarts in een huisartsenpraktijk, die 3 dagen werkt en de andere dagen als je een dokter nodig hebt, dan moet je maar wachten, alle schoolvakanties heeft de huisarts vrij, dus je snapt het al, moeilijk als je een dokter nodig hebt, telkens denk ik, we moeten maar eens van huisarts veranderen, maarja je weet ook niet wat je dan krijgt.
(P.S. ik vind het prima dat huisartsen part-time werken en veel vakantie hebben, maar dan moet er wel een andere oplossing zijn, toch?)
Reactie door labrador op 10-05-2011 12:44
Net als hier bereikbaarheid huisarts een drama trek er gerust een half uur voor uit om de dokter te bellen.
Reactie door louisnieuwegein op 10-05-2011 12:50
Mijn huisarts is redelijk goed te bereiken telefoniscg, natuurlijk zijn er soms wachtende voor je, maar dat aantal wordt gezegd. Ook is de site goed te bereiken en is duidelijk met de mogelijkheid om medicijnen te bestellen.
Ook mijn huisarts heeft vakantie in de schoolvakanties, maar er is altijd vervanging, en er kan in de patientendossiers gekeken worden door de artsen, zodat ze weten bij vervangingsdienst met wie ze te doen hebben..
Goed geregeld
Reactie door hennie51 op 10-05-2011 12:57
ONZE HUISARTS IS ALTIJD BERIJKBAAR..EN ANDERS WORDEN WIJ GEHOPEN DOOR DE ASSISTENT
Reactie door birdies op 10-05-2011 12:58
Quote: hennie51 schreef op dinsdag 10 mei 2011, 12:57: ONZE HUISARTS IS ALTIJD BERIJKBAAR..EN ANDERS WORDEN WIJ GEHOPEN DOOR DE ASSISTENTeinde Quote
Graag je Capslock uit zetten, schreeuwen is nergens voor nodig!
Reactie door vliegenderob op 10-05-2011 13:12
Ook ik heb een collectief, ik krijg altijd gehoor, soms na even wachten of "ogenblikje". Dat komt omdat er bij een collectief meerdere lijnen zijn en degene die de telefoon opneemt vaak op een andere lijn bezig is. Ik heb, als deskundige op dat gebied, de arts geadviseerd om het aantal buitenlijnen te beperken tot één. In gesprek kan ik begrijpen, ik verwacht niet dat als ik iemand onaangekondigd bel dat er dan iemand klaar zit aan de telefoon om mij te woord te staan. Wat ik wél vervelend vind is het "met . . . . . . ogenblikje alstublieft" om vervolgens lange tijd op mijn kosten te wachten, soms nog geplaagd door een (veel te hard) muziekje wat nooit mijn smaak muziek is! Als ik een spoedgeval heb kan ik meteen komen maar krijg ik soms een andere arts die echter via de computer en eigen server mijn geschiedenis vóór zich krijgt, anders krijg ik altijd mijn eigen arts.
Birdies heeft gelijk, veel artsen en ook elders in de zorg, wordt te weinig gebruik gemaakt van de beschikbare ICT.
Mijn huisarts zei ook eens dat de helft van de telefoontjes onnodige "wissewasjes" zijn, Cococat heeft dus ook gelijk!
Reactie door vliegenderob op 10-05-2011 13:16
p.s. voor een herhaalrecept heeft hij een ander nummer, evenals voor spoed, dat wordt dan met voorrang opgenomen maar dat bleek eens voor een bloedneus te zijn! En de rest dan maar weer wachten, het ligt dus niet altijd aan de arts!
Reactie door janvantricht op 10-05-2011 13:33
Voortreffelijk geregeld hier. Afspraken maken tussen 8 en 12.30 uur, uitslagen opvragen tussen 12 en 12.30 uur en tussen 16 en 17 uur. Wachttijd van bellen tot opnemen door assistente tussen 2 en 4 minuten; altijd vriendelijke dames aan de andere kant. Afspraken kunnen altijd binnen 2-3 dagen gemaakt worden. Voor spoed wordt in het bandje altijd een ander nummer genoemd, duidelijk en rustig, zodat je het nummer ook nog even kunt opschrijven. Gelukkig van het laatste nog geen gebruik hoeven te maken. Buiten normale uren zeer snel contact met de centrale huisartsenpost.
Hmm, zo te lezen, gewoon hier blijven wonen. Dikke 8!!
Reactie door blommol op 10-05-2011 13:33
Wat fijn als je een zomaar assistend aan de telefoon krijgt,bij mijn huisarts moet je het herhaalrecept op een bandje inspreken,en dan maar af wachten of ze het ook af luisteren.Voor een afspraak moet je gewoonlijk veel geduld hebben voordat je de assistend krijgt.Verleden keer was er ineens een nieuwe tweede dokter,zomaar zonder bericht,ik weet nog niet hoe hij heet.De telefoon is ook lang niet de hele dag berijkbaar.
Reactie door janvantricht op 10-05-2011 13:39
Quote: louisnieuwegein schreef op dinsdag 10 mei 2011, 12:50: Mijn huisarts is redelijk goed te bereiken telefoniscg, natuurlijk zijn er soms wachtende voor je, maar dat aantal wordt gezegd. Ook is de site goed te bereiken en is duidelijk met de mogelijkheid om medicijnen te bestellen.
Ook mijn huisarts heeft vakantie in de schoolvakanties, maar er is altijd vervanging, en er kan in de patientendossiers gekeken worden door de artsen, zodat ze weten bij vervangingsdienst met wie ze te doen hebben..
Goed geregeldeinde Quote
Medicijnen bestellen doen wij op www.herhaalrecept.nl, gewoon rustig achter de pjoeter. Kijk eens of jouw huisarts daar ook bij aangesloten is. Besteld voor 22 uur, andere dag na 15 uur in de apotheek ophalen. Nog een dikke 8!
Reactie door conny2 op 10-05-2011 13:39
Er zijn regionale verschillen, zo zijn er huisartsen met 1700 patienten en huisartsen met 2200 patienten, dat maakt nogal een verschil.
Reactie door janvantricht op 10-05-2011 13:45
Quote: didij schreef op dinsdag 10 mei 2011, 12:38: Nou hier is het ook een ramp om een afspraak te maken, telefonisch vaak onbereikbaar, er staat een bepaalde tijd voor en als je dan gaat bellen zit je soms wel 15 min. in de wacht, meestal hang ik dan maar op en probeer het later weer met vaak het zelfde resultaat, en als de afspraken-tijd om is heb je pech kan je tot de volgende dag wachten.
Wij hebben een huisarts in een huisartsenpraktijk, die 3 dagen werkt en de andere dagen als je een dokter nodig hebt, dan moet je maar wachten, alle schoolvakanties heeft de huisarts vrij, dus je snapt het al, moeilijk als je een dokter nodig hebt, telkens denk ik, we moeten maar eens van huisarts veranderen, maarja je weet ook niet wat je dan krijgt.
(P.S. ik vind het prima dat huisartsen part-time werken en veel vakantie hebben, maar dan moet er wel een andere oplossing zijn, toch?)einde Quote
Wel eens geprobeerd die 15 minuten te overbruggen door gewoon naar de receptie van je huisarts te gaan om daar een afspraak te maken? Tja, de klacht moet niet al te heftig zijn natuurlijk...
Reactie door jo-an op 10-05-2011 13:53
onze huisarts is ook haast niet doorheen te komen , maar ze hebben wel een keuzemenu waar je voor een spoedgeval op kunt drukken
Reactie door birdies op 10-05-2011 14:02
..........Wel eens geprobeerd die 15 minuten te overbruggen door gewoon naar de receptie van je huisarts te gaan om daar een afspraak te maken?..........
Dat is natuurlijk ronduit belachelijk! Leuk mss als je niks anders te doen hebt, maar je werkgever ziet je al aankomen: sorry, ik kom morgen later want ik moet een afspraak gaan maken bij de huisarts!
Wat hier opvalt, zijn de grote verschillen in uren van bereikbaarheid: logisch dat een arts beter telefonisch bereikbaar is als er gebeld kan worden tussen 8 - 12 uur, bij veel huisartsen is dit hooguit een uurtje.
Reactie door tinus12 op 10-05-2011 14:04
Om vanaf 9uur bellen meestal vrij vlot dus geen probleem
Reactie door emmap op 10-05-2011 14:20
Ben bij een soort groepspraktijk waarbij 3 huisartsen, 2 waarnemers, 1 praktijkondersteuner en 7 assistentes werken.
Als je 's morgens tussen 8 en 10 kan bellen voor een afspraak, moet je soms wel lang proberen voor je iemand aan de lijn krijgt, maar ja, 3 huisartsen, die allemaal misschien 20 of 30 patiënten zien op een dag, die allemaal telefonisch een afspraak maken via 1 of 2 telefoonlijnen, waar de assistentes altijd even de gegevens als naam, geboortedatum en de klacht wil noteren... je bent zo 1 of 2 minuten aan de lijn - en dat dus 3 x 20 of 30 keer, dan is het geen wonder dat je weleens 10, 20 of 30 minuten moet wachten. Dat is niet zo leuk, maar als je zelf aan de beurt bent, nemen ze ook de tijd voor je, om je zo goed mogelijk te helpen. Dat vind ik wel weer knap van de assistentes, om ondanks de drukte je het gevoel te geven dat je voor hen de eerste en enige en boeiendste patient van de dag bent!
Maar soms is het handiger naar de praktijk te gaan en aan de balie een afspraak te maken, hoewel je ook daar soms moet wachten tot je een ons weegt.
Iemand zou er eens iets handigs voor moeten verzinnen!
Vervelend vind ik ook dat je voor een afspraak voor het spreekuur alleen op die tijden kan bellen, en dat je vaak niet dezelfde dag terecht kan, maar 'morgen', 'overmorgen', 'later deze week'.
Ook vervelend: dat je voor uitslagen alleen tussen 13 en 15 kan bellen.
Ook vervelend: een herhalingsrecept moet je voor 10 inleveren en kan je de volgende dag na 16 afhalen 'om u sneller van dienst te kunnen zijn'. Was eerst: voor 10 inleveren, dezelfde dag na 14 klaar.
Maar de wachttijd in de apotheek loopt tegenwoordig soms op tot wel 40 minuten.... Waarom geen 'snelloket'? Voor alleen herhaalrecepten? Waarom geen verpakking voor bv 3 maanden in een keer?
(Voor spoedgevallen is een apart nummer, gelukkig nog nooit nodig gehad.)
Wel fijn: er is een website, je kan herhaalrecepten ook via telefoon of internet aanvragen (gaat helaas niet sneller, nl. wel met dezelfde tijd-regels), assistentes kunnen onderling overleggen om je vraag te beantwoorden (ook al leidt dat weleens tot verschillende inzichten ;-/ , bij vakanties is er altijd een goede vervanger, in de praktijk zitten ook aanverwante diensten als diëtist en psycholoog en nog zo wat dingen - helaas geen fysio!
Jammer: er wordt weinig aan actief benaderen van mensen gedaan, aan preventie of stimuleren van gezond gedrag.
Reactie door tenormin op 10-05-2011 14:24
Ik heb zelf als doktersassistente gewerkt en werd er helemaal gek van dat mensen om 8 uur 's ochtends bellen omdat ze denken dat ze een griepje hebben en een afspraak willen maken.
Of dat ze iets over een ziekte op internet hebben gelezen, iets op tv hebben gezien en menen dat ze die ziekte hebben.
In de praktijk waar ik werkte was 50% van die telefoontjes niet nodig geweest.einde Quote
Cococat, ik wil beslist niet hatelijk overkomen, maar als U schrijft dat je zelf dokterassistente bent geweest, ben ik blij dat het "geweest" is, want dat was duidelijk niet Uw geliefde beroep. Dat er hypochonders zijn weten we wel; ik denk dat de meeste mensen zelfs bezoek aan arts TE lang uitstellen. Ik val in ieder geval de dokter niet lastig om niets. Plus dat ik er van overtuigd ben dat de meeste dat niet doen. Mensen over één kam scheren zou U niet moeten doen, zeker niet als ex-doktersassistente.
Reactie door birdies op 10-05-2011 14:26
...........omdat ze denken dat ze een griepje hebben en een afspraak willen maken...........
Je gaat voorbij aan het feit dat veel werkgevers dit als (n.m.m. onredelijke) eis stellen aan een zieke werknemer!
Reactie door rolorolo op 10-05-2011 14:54
Ik ken in principe geen lange wachttijden aan de telefoon bij de huisarts. Soms na een weekend of een periode met veel griepgevallen, maar verder zijn ze altijd goed te bereiken. Je kan bellen van 8-12 en van 13-14uur. Buiten die tijden kun je ze altijd bereiken op de spoedlijn of als je spoed hebt er tussendoor. Laatst viel mijn dochtertje van bovenaan de trap naar beneden op haar hoofd. Spoedlijn gebeld, ik kon meteen komen, geen probleem. Ik ben dik tevreden!
Reactie door l1ntje op 10-05-2011 14:57
Heb een huisarts uit duizenden, kreeg zelfs zijn mobiele telefoonnummer toen hij in het weekend vrij was en mijn moeder ernstig ziek, kwam elke dag langs om te kijken hoe het met haar ging.
Reactie door tenormin op 10-05-2011 15:07
Quote: l1ntje schreef op dinsdag 10 mei 2011, 14:57: Heb een huisarts uit duizenden, kreeg zelfs zijn mobiele telefoonnummer toen hij in het weekend vrij was en mijn moeder ernstig ziek, kwam elke dag langs om te kijken hoe het met haar ging. einde Quote
Mijn huisarts is er óók een uit duizenden; alleen kan ik hem heel slecht te pakken krijgen. Dat was en is het beginpunt van mijn discussie: niet hoe de huisarts zelf is, want die van mij komt ook ongevraagd bij mij. Kortom: en heb dat ook gehoord en gezien: zijn assistente is langzaam, kan niet al te goed met p.c. overweg, en kletst TE lang als er gebeld wordt, zeker tussen 8-9 zou ze adequaat moeten zijn, zonder ge-o.h.
Reactie door tenormin op 10-05-2011 15:11
Quote: rolorolo schreef op dinsdag 10 mei 2011, 14:54: Ik ken in principe geen lange wachttijden aan de telefoon bij de huisarts. Soms na een weekend of een periode met veel griepgevallen, maar verder zijn ze altijd goed te bereiken. Je kan bellen van 8-12 en van 13-14uur. Buiten die tijden kun je ze altijd bereiken op de spoedlijn of als je spoed hebt er tussendoor. Laatst viel mijn dochtertje van bovenaan de trap naar beneden op haar hoofd. Spoedlijn gebeld, ik kon meteen komen, geen probleem. Ik ben dik tevreden!einde Quote
Ja logisch dat U meteen kon komen, gelukkig dat daar de spoedlijn voor is. Maar het gaat mij, nog steeds, om een afspraak te maken ik in mijn ogen veel te lang moet wachten (10 á 15 min) om "door te komen" bij assistente. DAT is mijn irritatie.
Reactie door jpm op 10-05-2011 16:37
Ook mijn huisarts is er een "uit duizenden". Alle duizend zijn ze moeilijk te pakken te krijgen. In feite zijn het er een stuk of vier, maar het lijken er wel duizend. Allereerst was er maar 1 die het overnam van mijn vorige huisarts. Hij werd letselschade arts (dat was tevoren al merkbaar, zeer commercieel ingesteld, weinig meelevend). Ik was erg blij met de opvolgster. Toen besloot zij om er een groepspraktijk van te maken, nr. 2 deed niet zomaar zijn intrede, achter de schermen werd besloten dat deze mijn huisarts zou zijn. Overleg? Hoe bedoel je overleg? Dat maken wij wel uit. Deze tweede arts presteerde mij bij mijn eerste bezoek waarbij ik informatie wilde over mijn schildklierafwijking, te zeggen: O, een schildklier die niet goed werkt? Ja sorry, dat heb ik eens "in een hoekje van een tentamen gehad, daar weet ik niets van". Blijkbaar een aansporing om het zelf verder uit te zoeken (internet?), voor niets vrijgenomen terwijl ik hartstikke ziek was en, naar later bleek, niet eens mocht werken. Nu een derde huisarts in dezelfde praktijk. Prima arts die vrouw, maar zeer vaak niet aanwezig (part time). Wordt ik nog met "dat hoekje uit het tentamen geconfronteerd". Voor de duidelijkheid: Met diverse geboorteafwijkingen moet je regelmatig naar de huisarts en, in mijn geval, bijna wekelijks naar een van de 14 specialisten die zich met je moeten bezig houden. Mijn hobby is het niet.
Reactie door tenormin op 10-05-2011 16:54
Quote: jpm schreef op dinsdag 10 mei 2011, 16:37: Ook mijn huisarts is er een "uit duizenden". Alle duizend zijn ze moeilijk te pakken te krijgen. In feite zijn het er een stuk of vier, maar het lijken er wel duizend. Allereerst was er maar 1 die het overnam van mijn vorige huisarts. Hij werd letselschade arts (dat was tevoren al merkbaar, zeer commercieel ingesteld, weinig meelevend). Ik was erg blij met de opvolgster. Toen besloot zij om er een groepspraktijk van te maken, nr. 2 deed niet zomaar zijn intrede, achter de schermen werd besloten dat deze mijn huisarts zou zijn. Overleg? Hoe bedoel je overleg? Dat maken wij wel uit. Deze tweede arts presteerde mij bij mijn eerste bezoek waarbij ik informatie wilde over mijn schildklierafwijking, te zeggen: O, een schildklier die niet goed werkt? Ja sorry, dat heb ik eens "in een hoekje van een tentamen gehad, daar weet ik niets van". Blijkbaar een aansporing om het zelf verder uit te zoeken (internet?), voor niets vrijgenomen terwijl ik hartstikke ziek was en, naar later bleek, niet eens mocht werken. Nu een derde huisarts in dezelfde praktijk. Prima arts die vrouw, maar zeer vaak niet aanwezig (part time). Wordt ik nog met "dat hoekje uit het tentamen geconfronteerd". Voor de duidelijkheid: Met diverse geboorteafwijkingen moet je regelmatig naar de huisarts en, in mijn geval, bijna wekelijks naar een van de 14 specialisten die zich met je moeten bezig houden. Mijn hobby is het niet.einde Quote
JPM, heel naar voor U, ik meen het, maar voor de zoveelste keer: het gaat over de wachttijden: hoe snel wordt U aan de telefoon te woord gestaan? De huisarts zelf is met zijn patiënten bezig; die is geen telefonist(e)/assistent(e).
Reactie door rolorolo op 10-05-2011 17:06
Quote: brigden schreef op dinsdag 10 mei 2011, 15:11:
Ja logisch dat U meteen kon komen, gelukkig dat daar de spoedlijn voor is. Maar het gaat mij, nog steeds, om een afspraak te maken ik in mijn ogen veel te lang moet wachten (10 á 15 min) om "door te komen" bij assistente. DAT is mijn irritatie.einde Quote
Volgens mij stond er ook dat er binnen die andere tijden ook een goede bereikbaarheid was! Dus er is over het al gemeen "goed door te komen"!
Reactie door tenormin op 10-05-2011 18:50
Quote: rolorolo schreef op dinsdag 10 mei 2011, 17:06: Quote: brigden schreef op dinsdag 10 mei 2011, 15:11:
Ja logisch dat U meteen kon komen, gelukkig dat daar de spoedlijn voor is. Maar het gaat mij, nog steeds, om een afspraak te maken ik in mijn ogen veel te lang moet wachten (10 á 15 min) om "door te komen" bij assistente. DAT is mijn irritatie.einde Quote
Volgens mij stond er ook dat er binnen die andere tijden ook een goede bereikbaarheid was! Dus er is over het al gemeen "goed door te komen"!einde Quote
De uitspraak die U quote is echt niet afkomstig van mij. Anders zou ik er immers geen item over maken?
Reactie door frits op 10-05-2011 21:28
Wij zijn bij een huisartsen praktijk Venlo er wordt snel opgenomen,als je door het keuzemenu heen bent, maar dan is het eerste wat je hoort "een ogenblikje a.u.b." en die "ogenblikjes" zijn HEEEEEEEEEEEEEL erg lang. Dus dit is WAARDELOOS !
Reactie door mickey 1991 op 10-05-2011 22:51
Onze huisarts heeft een band aanstaan met keuzemogelijkheid. 1. voor dringende spoed. 2. voor herhalingsrecepten. 3. voor contact met de assistente. Fantastisch, nooit langer wachten dan hooguit 3 minuten. En bij keuze 1, direct contact. Heel fijn dus.
Reactie door tenormin op 10-05-2011 22:59
Quote: mickey 1991 schreef op dinsdag 10 mei 2011, 22:51: Onze huisarts heeft een band aanstaan met keuzemogelijkheid. 1. voor dringende spoed. 2. voor herhalingsrecepten. 3. voor contact met de assistente. Fantastisch, nooit langer wachten dan hooguit 3 minuten. En bij keuze 1, direct contact. Heel fijn dus.einde Quote
Wat is dringende spoed? Dubbel op.
U boft wel met zo'n keuzemenu; uit welke regio komt U?
Reactie door cococat op 10-05-2011 23:54
Quote: birdies schreef op dinsdag 10 mei 2011, 14:26: ...........omdat ze denken dat ze een griepje hebben en een afspraak willen maken...........
Je gaat voorbij aan het feit dat veel werkgevers dit als (n.m.m. onredelijke) eis stellen aan een zieke werknemer!einde Quote
Kan geeist worden van de werkgever maar er is niet één huisarts die je laat langskomen als je een griepje hebt.
Er wordt standaard gezegd dat die persoon het thuis moet uitzieken en langs mag komen als het na een week niet beter gaat.
Reactie door rjw op 10-05-2011 23:59
Quote: birdies schreef op dinsdag 10 mei 2011, 14:26: ...........omdat ze denken dat ze een griepje hebben en een afspraak willen maken...........
Je gaat voorbij aan het feit dat veel werkgevers dit als (n.m.m. onredelijke) eis stellen aan een zieke werknemer!einde Quote
Dat komt weer omdat veel mensen zich lichte klachten als gauw "griep" noemen....
Reactie door cococat op 11-05-2011 00:02
Quote: brigden schreef op dinsdag 10 mei 2011, 14:24:
Dat er hypochonders zijn weten we wel; ik denk dat de meeste mensen zelfs bezoek aan arts TE lang uitstellen. Ik val in ieder geval de dokter niet lastig om niets. Plus dat ik er van overtuigd ben dat de meeste dat niet doen. Mensen over één kam scheren zou U niet moeten doen, zeker niet als ex-doktersassistente.einde Quote
Een tijd geleden was er een documentaire van Zembla.
Daaruit bleek ook dat de helft van de patienten hun huisarts bellen terwijl er geen afspraak gemaakt wordt.
Onnodig dus.
Ook was er te zien dat bij de eerste hulp in een ZH mensen verschijnen, vaak in het weekend, die daar eigenlijk helemaal niets te zoeken hebben en gewoon naar een huisartsenpost zouden kunnen gaan..
Kost miljoenen.
Reactie door only-me op 11-05-2011 01:00
Wij zijn door verhuizing onlangs veranderd van huisarts.
Deze wat oudere huisarts is telefonisch slecht bereikbaar. Voor het maken van een afspraak moet je meermalen bellen, voordat je de assistente aan de lijn krijgt.
Daarnaast kwamen wij tot de ontdekking dat een consult bij deze huisarts slechts 5 minuten mag duren. Volgens ons is een 10-minuten-afspraak normaal, maar 5 minuten is absurd kort. Hij loopt dus steevast uit en heeft hij mijn dochter (19 jr) onlangs weggestuurd toen zij een tweede euvel wilde bespreken. Hij zei hierbij dat hij al zo was uitgelopen, dat ze daar maar een andere keer voor terug moest komen.
Daarbuiten is hij van iedere maand één week op vakantie, dus wij overwegen een andere huisarts te gaan zoeken.
Reactie door conny2 op 11-05-2011 09:19
Er zouden meer huisartsen moeten komen. Buurlanden hebben 2-4 keer zoveel huisartsen per inwoners. Daar komt bij dat huisartsen steeds meer taken krijgen, sommige huisartsen een praktijk hebben met veel ouderen (meer zorg nodig). En wat betreft dat mensen met griep soms bij de huisarts komen vind ik normaal, griep is niet altijd onschuldig (je kan er zelfs door overlijden) en er is door bezuinigingen op de zieketwet meer druk op werknemers komen te liggen om snel beter te worden. Zo is de gekke situatie onstaan dat de zorg goedkoper moet en dat patienten sneller beter moeten worden maar dat het niets mag kosten, dat bestaat niet.
Reactie door mickey 1991 op 11-05-2011 12:45
Quote: brigden schreef op dinsdag 10 mei 2011, 22:59: Quote: mickey 1991 schreef op dinsdag 10 mei 2011, 22:51: Onze huisarts heeft een band aanstaan met keuzemogelijkheid. 1. voor dringende spoed. 2. voor herhalingsrecepten. 3. voor contact met de assistente. Fantastisch, nooit langer wachten dan hooguit 3 minuten. En bij keuze 1, direct contact. Heel fijn dus.einde Quote
Wat is dringende spoed? Dubbel op.
U boft wel met zo'n keuzemenu; uit welke regio komt U?einde Quote
Lijkt mij duidelijk. Maar voor sommigen is hoofdpijn ook al spoed, vandaar!
Wij wonen in regio brabant-noordoost.
Reactie door heechhout op 11-05-2011 22:17
Onze huisarts, dokter Van der Lugt uit Ternaard, heeft elke morgen nog een "vrije inloop" spreekuur. We kunnen er tussen 7 en 9 uur terecht.
Ook heeft hij enkele dagen in de week, laat in de middag spreekuur voor degenen die moeten werken en liever niet in "de baas zijn tijd" naar de huisarts gaan.
Reactie door tenormin op 11-05-2011 23:28
Quote: vliegenderob schreef op dinsdag 10 mei 2011, 13:16: p.s. voor een herhaalrecept heeft hij een ander nummer, evenals voor spoed, dat wordt dan met voorrang opgenomen maar dat bleek eens voor een bloedneus te zijn! En de rest dan maar weer wachten, het ligt dus niet altijd aan de arts!einde Quote
Vliegenderob, mijn, off topic, (zoals je inmiddels wel weet overleden) man had ook een bloedneus. Het gros van de mensen denkt: Oh, is dat alles, dat dacht ik ook, maar mooi niet, het kan heel serieus iets veel ernstigers zijn, wat het ook was. Destijds 2 weken opgenomen geweest. Mensen doen daar lacherig over.
Reactie door sonjaatje op 12-05-2011 11:49
Mijn huisarts is perfect te bereiken. Voor het maken van afspraken kun je sochtends of eind vd middag bellen. Ik kan ook altijd heel snel terecht vaak de volgende dag.
Herhaalrecepten kun je versturen via internet.
Reactie door only-me op 12-05-2011 14:25
Er bestaat sinds vorig jaar een site waar je jouw positieve en/of negatieve ervaringen over je huisarts, tandarts, ziekenhuis etc kunt achterlaten.
Voor de site, klik hier; ZorgkaartNederland
ZorgkaartNederland
Reactie door tenormin op 12-05-2011 15:03
Quote: only-me schreef op donderdag 12 mei 2011, 14:25: Er bestaat sinds vorig jaar een site waar je jouw positieve en/of negatieve ervaringen over je huisarts, tandarts, ziekenhuis etc kunt achterlaten.
Voor de site, klik hier; ZorgkaartNederland
einde Quote
Mijn huisarts staat er niet bij.
Reactie door only-me op 12-05-2011 19:44
@brigden;
via deze link kun jij jouw huisarts aan de lijst voegen;
aanmelden zorgverlener
aanmelden zorgverlener
Reactie door ceeszomers op 12-05-2011 22:28
Ik heb dezelfde ervaring als Brigden. Alleen mijn huisarts is een vrouw. En assistenten die denken zelf de huisarts te zijn. Als ik iets persoonlijks met mijn huisarts wens door te spreken hoeft zij mij niet eerst proberen uit te horen.
Wat dan trouwens soms ook hoorbaar is voor bij de balie staande andere patiënten, heb ik zelf wel eens bemerkt.
Dat kan ik natuurlijk niet bespreken met mijn huisarts.
Ik vind nog steeds dat je alleen met je huisarts een vertrouwens relatie hebt en niet met ( 3 ) verschillende assistentes.
Reactie door vliegenderob op 13-05-2011 12:04
@brigden:
misschien niet zo'n goed voorbeeld van mij maar ik stond toen aan de balie bij de huisarts en de assitente mopperde omdat zij dat geen spoedgeval vond! Ik dacht aan de meest vorkomende gevallen van bloedneus, neus gestoten of een klap gekregen.
Reactie door moeder56 op 13-05-2011 13:35
Quote: cococat schreef op woensdag 11 mei 2011, 00:02: Quote: brigden schreef op dinsdag 10 mei 2011, 14:24:
Dat er hypochonders zijn weten we wel; ik denk dat de meeste mensen zelfs bezoek aan arts TE lang uitstellen. Ik val in ieder geval de dokter niet lastig om niets. Plus dat ik er van overtuigd ben dat de meeste dat niet doen. Mensen over één kam scheren zou U niet moeten doen, zeker niet als ex-doktersassistente.einde Quote
Een tijd geleden was er een documentaire van Zembla.
Daaruit bleek ook dat de helft van de patienten hun huisarts bellen terwijl er geen afspraak gemaakt wordt.
Onnodig dus.
Ook was er te zien dat bij de eerste hulp in een ZH mensen verschijnen, vaak in het weekend, die daar eigenlijk helemaal niets te zoeken hebben en gewoon naar een huisartsenpost zouden kunnen gaan..
Kost miljoenen.
einde Quote
Precies en daarom moet er ook een huisartsenpost als voorportaal van het ziekenhuis zijn.
Reactie door elselien op 24-06-2011 20:05
Quote: didij schreef op dinsdag 10 mei 2011, 12:38: Nou hier is het ook een ramp .......dus je snapt het al, moeilijk als je een dokter nodig hebt, telkens denk ik, we moeten maar eens van huisarts veranderen, maarja je weet ook niet wat je dan krijgt.
(P.S. ik vind het prima dat huisartsen part-time werken en veel vakantie hebben, maar dan moet er wel een andere oplossing zijn, toch?)einde Quote
Daar ben ik het helemaal mee eens. Je betaalt om in ieder geval 5 dagen in de week een huisarts te hebben. (ca. 14 euro per 3 maanden, ook als je geen gebruik maakt van de huisarts). Dat inschrijftarief betaal je voor de beschikbaarheid en het bijhouden van het patientendossier. Maar als de beschikbaarheid maar de helft is, betaal je teveel.
Conclusie: neem die stap echt, kies gewoon een andere huisarts. Jouw huidige huisarts probeert wel 100% te verdienen, voor maar 50% van het werk.
Reactie door nbw op 25-06-2011 03:28
Ooh wat erg al dat lange wachten. Overvolle wachtkamers.Uren uitlopend.Geen bereik meer via telefoon en dan drinken ze ook nog gewoon koffie tussendoor. Schandalig is het en ze verdienen ook nog bakken met geld.
Wat mensen en klagers vaak niet begrijpen is dat assistenten en huisartsen van 2 kanten druk hebben. Ze moeten foutloos werken en zijn de 1e informatiebron voor uitslagen en conclusies van ziekenhuizen naar de in spanning afwachtende patient die op uitslag zit te wachten. Tussendoor een een melding van een stervende patient die je al 25 jaar kent en vraagt naar de huisarts. Lastige keuze. Je praktijk zit vol .
Wachten is naar daarom heet het ook een wachtkamer en ligt er lectuur de tijd te doden. Net als in ziekenhuizen. En natuurlijk wil je direct en meteen geholpen worden.
Probleem is dat wat jij als spoed ziet niet beantwoord wordt. En dat is erg kwalijk.
Huisartsenpraktijken moeten ongeacht eventueel misbruik altijd direct opnemen en bereikbaar zijn.
Reactie door rolorolo op 25-06-2011 11:05
Inderdaad, er wordt vanalles verwacht van een huisarts, maar hij moet wel altijd stipt op tijd voor je klaar staan. En die huisarts kan zich geen fout op de hals halen. Als je zelf iets hebt, wil je ook dat hij alle tijd voor je neemt en er serieus op in gaat, anders krijgt hij daar ook commentaar op!
Reactie door tenormin op 25-06-2011 13:58
Lieve mensen, allemaal bedankt om mijn vraag te beantwoorden, in vele varianten nog wel. Maar het blijkt dus dat ik niet de enige ben en dát wilde ik graag weten. Nogmaals dank.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!