hufterigheid hedendaagse fietsers
Geplaatst door: mayhemslayer op: 18-09-2011 09:58
vandaag heb ik bij uitzending gemist de aflevering van kassa zitten bekijken over de veelal opgevoerde snorscooters en dat als gevolg hiervan zo veel ongelukken gebeuren op het fietspad , nu rijd ikzelf bromscooter en regelmatig moet ik dus ook gebruik maken van het fietspad en als ik dan kijk naar de hufterigheid van de fietsers tegenwoordig kan ik mij zo kwaad maken hierover....schoolgaande jeugd die met zijn vijven naast elkaar fietsen op zowel de linker als de rechterhelft van het fietspad waardoor ik al honderd meter van te voren begin met te claxoneren zodat ik er langs kan en dan nog getrakteerd word op vuile blikken , of ze horen de claxon niet omdat ze met de mp3 speler met de koptelefoon op rondfietsen.....levensgevaarlijk!!! , zelfs de oudere fietsers nemen het hufterige gedrag over , geven niet eens meer aan of ze naar links of rechts afslaan bij splitsingen.
mijnsinziens gebeuren er hierdoor juist zoveel ongelukken op het fietspad en zou de politie hier eens goed naar moeten kijken en optreden , ik kan mij nog herinneren dat ik in de jaren zeventig er zelfs door oom agent op werd aangesproken dat ik niet met twee handen aan het stuur fietste , zo ziet u hoe de tijd veranderd nietwaar !?.
Reactie door tdehond op 18-09-2011 10:09
Ik heb meer last van bromscooters in wandelgebieden van de stad. Mijn buren rijden bijvoorbeeld dagelijks met hun brommers over de stoep.
Het letsel wat zo'n bromscooter veroorzaakt is groter door de hogere snelheid als de fietsers die op de stoep rijden kunnen veroorzaken en daar ook niet thuis horen.
Ik zie eigenlijk nooit een berijder van een bromscooter zijn hand uitsteken als hij afslaat. Terwijl m.n. oudere fietsers dat juist wel doen. Zeker als zij auto rijden ( of gereden hebben) weten zij dat het belangrijk is om dat te doen.
Er zijn m.n. in de wijken ook autorijders die niet de moeite nemen om hun richtingwijzer aan te zetten als zij de hoek om gaan.
Ik ben dus bang dat elke bestuurder fouten maakt in het verkeer waarbij geen rekening gehouden wordt met andere mensen op de weg.
Reactie door zwaardvis op 18-09-2011 11:03
Helemaal het toppunt van hufterigheid, en wat je steeds vaker ziet: Scooters op het fietspad aan de verkeerde kant van de weg, dus tegen het verkeer in. Keihard rijden en dan in plaats van vooruit te kijken en extra goed op te letten, bewust constant opzij kijken, zodat ze de fietsers die ze tegemoet komen niet zien, daarmee deze fietsers verplichten om vrij baan te maken...
Reactie door gijssie81 op 18-09-2011 11:05
Hand uitsteken is iets wat ik (voornamelijk als automobilist) nog regelmatig zie gebeuren, maar eerlijk gezegd is dit niet echt leeftijdgebonden: zowel jonge fietsers als oudere fietsers doen het regelmatig (en ook regelmatig niet).
Waar u wel een punt heeft, is de jonge schooljeugd die massaal naast elkaar fietst en 'boos' reageert wanneer er mensen (ook andere fietsers) langs willen. Maar jah: zijn we niet allemaal jong geweest? Op de schaarse momenten dat ik wel op de fiets zit, moet ik zeggen dat ik me eerder erger aan de snorscooters die zonder respect langsscheuren dan aan de fietsers. Ok, die jonge jeugd is zeer irritant, maar zorgen niet zoals de scooters voor direct gevaar.
Wat tot nu toe genegeerd wordt in deze discussie is de rol van de brommobielen. Hier in Amsterdam zie ik die auto's (want dat zijn het in mijn ogen) vaker op het fietspad dan op de weg. Ik weet dat de regels hier erg vaag over zijn, maar op het fietspad vind ik deze wagens nóg gevaarlijker dan de scooters... Daar moeten ze eens regels over opstellen: gewoon altijd op de weg. Eigen vind ik ook gewoon het onderscheid tussen blauwe en gele kentekens onzinnig. Gooi gewoon alles op de weg, en houdt het fietspad voor de fietsers (en dit zeg ik als automobilist).
Reactie door toolboy op 18-09-2011 12:24
Helemaal mee eens met de TS.
Maar vergeet echter niet dat het aan de opvoeders ligt.
Dus dit is de groep die u moet aanspreken.
Dit zijn de aso`s die overal P aan hebben en dit overdragen op hun kids.
Dagelijks zie ik 10 tallen oudere/jongere het stoplicht negeren en zelfs onder de spoorbomen doorfietsen..
Ik leg mijn kids uit wat er kan gebeuren als je P aan de regels hebt.
Mij zullen ze dan ook heden ten dage niet betrappen met een rood lichtje oid.
Maar achh de rodelichten negeerders zullen mij nu wel weer belonen.
Reactie door harrie op 18-09-2011 12:52
Ik erger me aan bromscooters die 100 meter achter me al beginnen met claxonneren........
Dus,oprotten, ik moet er langs.... over hufterigheid gesproken.
Ex-Haagsche Harrie
Reactie door mahadma op 18-09-2011 13:38
Los van brom/snor scooters, als je oversteekt op een VOP of te wel een voetgangers oversteek plaats (beter bekend als een zebra pad) stoppen als je voetganger bent heel veel auto's gewoon correct zoals het hoort. Maar uit mijn eigen ervaring blijken fietsers die ook gewoon verkeersdeelnemer zijn zich daar niet aan te houden, ze raggen gewoon door en missen je op een haar na. En dit gebeurd niet één keer per dag maar meerdere keren.
Reactie door birdies op 18-09-2011 13:52
.........ze raggen gewoon door en missen je op een haar na. .......... Zelfde telt voor veel automobilisten. Of de 1 stopt en de ander links/rechts van hem rijdt lekker door. Persoonlijk word ik liever op een haar na gemist door een fietser dan door een auto.
Reactie door zinook op 18-09-2011 14:15
Ook ik erger me aan fietsers. En dan niet alleen aan de jeugd maar ook aan de ouderen. Fietsers vergeten vaak de regel dat ze met z'n 2-en naast elkaar mogen fietsen zolang ze het verkeer niet hinderen. En niet alleen de jeugd maakt zich daar schuldig aan, maar ook zeker de mensen die in de VUT of met pensioen zijn.
Laatst nog: Ik reed met mijn auto op een landweg waar voor me een club ouderen fietsten. Een stuk of 20 man. Landweg is vrij smal, grote lange bocht in dit weggetje en ik kon ze niet inhalen omdat ik de bocht niet uit kon kijken. Daarbij fietsten deze mensen ook lekker 2 aan 2 zwabberend van links naar rechts. Hadden ze achter elkaar gefietst dan had ik makkelijk voorbij gekund.
Ook op rotondes erger ik me aan fietsers en jawel ook oudere mensen, die hun hand niet uitsteken. Zit je te wachten op een fietser, die dan lekker voor je neus afslaat, daar kan ik me dan zo boos om maken. En vooral als ik wel eens van ouderen de opmerking hoor: 'Tja, de jeugd van tegenwoordig.....' steek uw hand eerst maar eens in eigen boezem. Want er is echt wel een reden waarom de jeugd zo geworden is....
Reactie door spooky01 op 18-09-2011 14:18
Ik ben zelf fietser en scooter rijder, heb geen rijbewijs. Dit zal altijd zo blijven fietsers klagen over automobilisten en scooterrijders en automobilisten over...........
Ikzelf heb veel last van personen die hun richting niet aangeven, maar ik zal zelf heus ook wel dingen fout doen op de brommer of fiets, je zal er mee moeten leren leven. En eerst op jezelf letten en dan pas zeuren over een ander.
Reactie door mahadma op 18-09-2011 16:49
Het is ook wel logisch te noemen. Het Hermandad doet niets aan fietsers/brommers enz. Het is ook veel gemakkelijker om met een lasergun of een flitscamera, gemakshalve slecht zichtbaar achter een boom geparkeerd snelheidsprenten voor auto's uit te delen. Chippie,data opsturen naar het CJIB en ze hebben hun "plicht" weer gedaan. Fietsers en brommers zijn veel moeilijker te controleren omdat dat nu eenmaal meer tijd kost. Willen ze die tijd wel maken voor deze verkeersdeelnemers of gaan ze voor het makkelijke?
Reactie door mahadma op 18-09-2011 16:56
@birdies
ik maak dagelijks (ik leeg elke ochtend te voet een postbus) mee dat heel erg veel automobilisten keurig netjes stoppen voor het zebrapad terwijl VOLWASSEN fietsers "gewoon door raggen"!
Schoolgaande kinderen krijgen ooit hun verkeersdiploma (via de school), maar de examenrit en de praktijk zijn een groot verschil in verkeersgedrag. Dan hebben ze geen armen meer om richting aan te geven, zijn ze spontaan kleurenblind (rood/groen) en als het effe kan met z'n tienen naast elkaar, met natuurlijk keiharde muziek op hun oordopjes. Van verlichting, zeker bij avond, hebben zij zelf (en de verantwoordelijke ouders ..........) helamaal nooit gehoord.
Maar de politie slaapt toch ............
Reactie door tdehond op 18-09-2011 17:09
Ik zie dat moeders hun te jonge kinderen op de stoep laten fietsen.
M.i.
als een kind te jong is om op de rijbaan te fietsen zou het prettig voor de voetgangers zijn als moeder het kind achterop neemt tot het oud genoeg is om het kind op de rijbaan te laten fietsen.
Voetganger op zebrapad:
Zowel auto, brommers als fietsers rijden door. Maar vooral fietsers hebben maling aan zebrapaden, ook als er behalve een zebrapad ook een stoplicht staat.
Reactie door bachanaal op 18-09-2011 17:43
zelf ben ik op de fiets een keer fors uitgescholden omdat ik te langzaam zou fietsen.
Reactie door tdehond op 18-09-2011 18:01
Quote: bachanaal schreef op zondag 18 sep 2011, 17:43: zelf ben ik op de fiets een keer fors uitgescholden omdat ik te langzaam zou fietsen.einde Quote
Mij werd verweten dat ik als voetganger met 2 honden te veel ruimte op het voetpad in beslag nam. Twee fietsers wilden er ook gebruik van maken.
Reactie door mayhemslayer op 19-09-2011 09:18
Quote: harrie schreef op zondag 18 sep 2011, 12:52: Ik erger me aan bromscooters die 100 meter achter me al beginnen met claxonneren........
Dus,oprotten, ik moet er langs.... over hufterigheid gesproken.
Ex-Haagsche Harrieeinde Quote
Ik kan me niet anders indenken dat u zich dan toch echt op de verkeerde rijbaan van het fietspad bevindt en dus de achterliggende bromscooter bellemerd u te passeren
Reactie door mayhemslayer op 19-09-2011 09:36
wat ik een beetje proef is dat er wordt gezegd van ...tja die jeugd kun je het niet kwalijk nemen , welnu daar ben ik het dus niet mee eens , tijdens de verkeerslessen voor het verkeersdiploma wordt hun duidelijk verteld hoe zich te gedragen in het verkeer en wat de regels zijn , en dat zal niet zijn dat je met zijn alle de gehele breedte van het fietspad in bezit neemt ( al zeker niet een fietspad met tweerichtingsverkeer!) en of je met je mp3 speler op je in het verkeer moet storten met volumestand 10.
Ik heb het zelfs meegemaakt dat een groep tieners op weg naar school hier tussen Schijf en Roosendaal Nbr de gehele provincialeweg in beslag namen terwijl er een suggestiestrook aanwezig was , het hun tegemoetkomens verkeer hinderen zij en ook het achteropkomend verkeer ....vroeg in de ochtend een weg door het bos zonder verlichting en brallend en gillend met elkaar ...waanzin.
als je hun dit gedrag niet mag aanrekenen moet je ze ook geen deel uit laten maken van het verkeer en ze net als in America maar met de bus naar school laten gaan.
Reactie door eenigma op 19-09-2011 14:09
Quote: gijssie81 schreef op zondag 18 sep 2011, 11:05: Hand uitsteken is iets wat ik (voornamelijk als automobilist) nog regelmatig zie gebeuren, maar eerlijk gezegd is dit niet echt leeftijdgebonden: zowel jonge fietsers als oudere fietsers doen het regelmatig (en ook regelmatig niet).
Waar u wel een punt heeft, is de jonge schooljeugd die massaal naast elkaar fietst en 'boos' reageert wanneer er mensen (ook andere fietsers) langs willen. Maar jah: zijn we niet allemaal jong geweest? Op de schaarse momenten dat ik wel op de fiets zit, moet ik zeggen dat ik me eerder erger aan de snorscooters die zonder respect langsscheuren dan aan de fietsers. Ok, die jonge jeugd is zeer irritant, maar zorgen niet zoals de scooters voor direct gevaar.
Wat tot nu toe genegeerd wordt in deze discussie is de rol van de brommobielen. Hier in Amsterdam zie ik die auto's (want dat zijn het in mijn ogen) vaker op het fietspad dan op de weg. Ik weet dat de regels hier erg vaag over zijn, maar op het fietspad vind ik deze wagens nóg gevaarlijker dan de scooters... Daar moeten ze eens regels over opstellen: gewoon altijd op de weg. Eigen vind ik ook gewoon het onderscheid tussen blauwe en gele kentekens onzinnig. Gooi gewoon alles op de weg, en houdt het fietspad voor de fietsers (en dit zeg ik als automobilist).einde Quote
Hoi Gijssie ik ben zo een Canta-rijdster wat overigens een invalidenvoertuig is en geen brommobiel, die laatste mag en kan niet eens op het fietspad rijden (past niet tussen de paaltjes door). Een brommobiel is niet hetzelfde als een invalidenvoertuig. Een Canta of ander 'invalidenautootje' is niet breder dan 1.10 m. en is bedoeld als hulpmiddel voor mensen met een lichamelijke beperking. Zo'n hulpmiddel heet in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) een "gesloten buitenwagen".In het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens wordt het een "invalidenvoertuig" genoemd. Een brommobiel is voor de wet geen invalidenvoertuig.Brommobielen moeten zich houden aan de regels voor auto's. Zij mogen alleen gebruikmaken van de rijbaan. Daarbij passen zij hun snelheid zoveel mogelijk aan (maximaal 45 km per uur).De bestuurder van een brommobiel moet 16 jaar of ouder zijn. Hij of zij hoeft geen rijbewijs te hebben, maar moet wel in het bezit zijn van een bromfietsrijbewijs . Bestuurders en passagiers van een brommobiel zijn verplicht een gordel te dragen. Een brommobiel moet WA verzekerd zijn.Voor brommobielen gelden verder exact dezelfde verkeersregels als voor auto's.
De Canta rijd veel in Amsterdam en het liefst op het fietspad wat mij betreft voor mijn veiligheid aangezien ik in een koekblik zit dat weliswaar tussen de auto's mag rijden maar niet de veiligheid of bescherming heeft die een auto bied. Daarnaast halen we vaak niet de snelheid van de auto's om ons heen als we ons in het autoverkeer begeven met als gevolg zeer geïrriteerde en agressieve automobilisten die in je nek zitten te hijgen omdat ze er langs willen en je vervolgens inhalen waar het niet mag of kan maar die dan in hun ergernis alle verkeersregels aan hun laars lappen.
Nu weet ik zelf hoe onplezierig het kan zijn om achter een stel fietsers te hangen die maar 15 km per uur rijden en getweeën of gedrieën de hele breedte van het fietspad in beslag nemen zodat jij in je Canta er niet door kan. Zowel keurige grijze permanentkoppies in Oud-Zuid als baldadige aso jeugd en van alles daar tussenin maakt zich daar schuldig aan ;-) Natuurlijk wil ik het liefst er dan ook langs omdat ik nu eenmaal harder kan dan zij maar gelukkig heb ik al jaren geen haast meer :-D
Het is echt belachelijk en onverantwoord om te stellen dat invalidenvoertuigen maar tussen de auto's moeten gaan rijden met een gangetje van 35km (het max is 45km maar officieel mag een Canta dat net rijden en dat is in je instabiele koekblikkie eigenlijk ook niet verantwoord) want dat levert groot risico op voor de Canta rijders maar ook voor het overige wegverkeer. Van meer belang is dat er een wetgeving komt die ervoor zorgt dat al diegenen die nu in een Canta/invalidenvoertuig rijden omdat het zo een handig karretje in de stad is wat je overal, zelfs op de stoep mag parkeren, daadwerkelijk invalide moeten zijn zodat het niet meer door mensen gebruikt wordt die het niet echt nodig hebben maar het gemakkelijk vinden.
Begrijp me goed, ik ben dolgelukkig met mijn Canta die ik na 5 jaar strijd en 2 rechtszaken met de gemeente uiteindelijk gekregen heb, ik kan weer overal naar toe en ga voor het eerst sinds jaren eventjes een boodschapje doen of bij iemand langs, heerlijk gewoon, maar voor mijn en anderen hun veiligheid is het het verstandigst om zoveel als mogelijk is gebruik te maken van het fietspad.
Reactie door harrie op 19-09-2011 15:48
Even een filosofische benadering.
Hufterigheid is een algemeen goed geworden.....
We vreten allemaal uit een ruif en proberen alle anderen te verdringen en gunnen elkaar het licht in de ogen niet.
Dit geldt van hoog tot laag...
Van miljonair tot bijstand, de een buit de ander uit om er zelf (nog) beter van te worden. Niemand is meer tevreden, voelt zich achtergesteld.
Er is nu ook een politieke partij die dit gevoel propageert en uitbuit om een groter deel uit die ruif te kunnen jatten. (verdeel en heers, zoek een vijand en alle schapen gaan papagaaien)
Oplossing is, leven en laten leven en de inhoud van de ruif zo eerlijk mogelijk verdelen.
Ex-Haagsche Harrie
Reactie door van leyden op 19-09-2011 18:07
ja hoor ...fietsers zijn hufterig..
Weet je wat hufterig is..voetgangers op het fietspad.
Joggers bijvoorbeeld...ze sjokken met een gangetje van 8 km over het fietspad, want dat mag zeggen ze...
Of..ze lopen met de kinderwagen ! op het fietspad, zelf al verscheidene keren meegemaakt. (trottoir aanwezig)
Waarom???
TJa... dat je dat nou niet begrijpt, snap je dan niet dat de baby wakker wordt van dat gebonk van de stoeptegels??? (fietspad is geasfalteerd)
Voor de goeie orde...we hebben het hier niet over een rustig dorpje maar een grote drukke stad.
Reactie door rjw op 19-09-2011 18:17
Zinloze discussie. Vervang "fietser" door iets anders en daar kan je je net zo goed aan gaan ergeren. De keren dat ik door een van richting veranderende auto (vaak ook nog zonder richting aan te geven) ben afgesneden zijn ook niet op 2 handen te tellen.
Het heeft dus niet zozeer met hufterige fietsers te maken, maar met hufterigheid in het algemeen.
Reactie door tdehond op 19-09-2011 18:48
Quote: van leyden schreef op maandag 19 sep 2011, 18:07: ja hoor ...fietsers zijn hufterig..
Of..ze lopen met de kinderwagen ! op het fietspad, zelf al verscheidene keren meegemaakt. (trottoir aanwezig)
Waarom???
.einde Quote
Erger!
Als auto's op de stoep geparkeerd staan dan lopen ze noodgedwongen op de straat omdat er geen ruimte meer is op de stoep.
Reactie door frelco op 20-09-2011 12:50
Quote: harrie schreef op zondag 18 sep 2011, 12:52: Ik erger me aan bromscooters die 100 meter achter me al beginnen met claxonneren........
Dus,oprotten, ik moet er langs.... over hufterigheid gesproken.
Ex-Haagsche Harrieeinde Quote
Ik claxonneer juist op tijd, zodat fietsers weten dat ik eraan kom, want het gebeurt ook vaak dat er met z'n tweeën naast elkaar wordt gefietst, en dat dan de buitenste op z'n dooie gemak achterom kijkt, om vervolgens af te remmen en dan achter de andere te gaan fietsen.
Ik zie al dat dit gebeurt op de snelweg, je claxonneert, de auto op de linker weghelft remt, om vervolgens achter een andere auto naar de rechter rijbaan te gaan.
Reactie door mahadma op 20-09-2011 13:50
Even heel kort door de bocht. Als vroeger de veldwachter met zijn sabel alleen te zien was, deed niemand wat fout. Tegenwoordig niet meer, op of in welk vervoermiddel je ook zit. Noem deze situaties "de tand des tijds".
Reactie door mayhemslayer op 24-09-2011 09:34
Quote: tdehond schreef op zondag 18 sep 2011, 10:09: Ik heb meer last van bromscooters in wandelgebieden van de stad. Mijn buren rijden bijvoorbeeld dagelijks met hun brommers over de stoep.
Het letsel wat zo'n bromscooter veroorzaakt is groter door de hogere snelheid als de fietsers die op de stoep rijden kunnen veroorzaken en daar ook niet thuis horen.
Ik zie eigenlijk nooit een berijder van een bromscooter zijn hand uitsteken als hij afslaat. Terwijl m.n. oudere fietsers dat juist wel doen. Zeker als zij auto rijden ( of gereden hebben) weten zij dat het belangrijk is om dat te doen.
Er zijn m.n. in de wijken ook autorijders die niet de moeite nemen om hun richtingwijzer aan te zetten als zij de hoek om gaan.
Ik ben dus bang dat elke bestuurder fouten maakt in het verkeer waarbij geen rekening gehouden wordt met andere mensen op de weg.
einde Quote
De berijders van snorscooters en of bromscooters hoeven hun handen niet te gebruiken om duidenlijk te maken welke kant zij afslaan ! , zij hebben daar richtingaanwijzers voor , ik raad u dan ook aan niet op hunner lichaamsdelen te letten maar op de twee oranje lichtjes links en rechts van hun achterlicht of links en rechts van de koplamp van het door hun bereden vervoermiddel
Reactie door loreleigil op 24-09-2011 14:14
^^ Juist! Ik krijg op mijn scootmobiel vaak vuile blikken, terwijl ik mijn vinger niet hoef uit te steken, ik heb knipperlichten. Maar daar letten de mensen niet op.
Ik woon naast een basisschool en zie dus elk jaar de 'verkeerslessen' die groep 7/8 krijgt. De juf stapt op haar fiets, vertelt de kids op hun fiets te stappen, om vervolgens OVER HET TROTTOIR naar het fietspad te fietsen. Dat dit een afstand van 60m is en dus makkelijk beloopbaar mag de pret niet drukken. Als ik dan (netjes met 6km per uur, vaak nog minder) over de stoep kom aanrijden op mijn scootmobiel, wordt ik het gras op gedwongen (en als het drassig is, kom ik daar niet meer uit met dat ding) waarbij me nog even vuile blikken toe geworpen worden ook. Ik zie inderdaad nog maar weinig fietsers de vinger uit steken, net zoals ik (zeker bij rotondes!!) nog maar weinig auto's zie die knipperen. Maar de houding van (vaak toch jonge) fietsers is inderdaad 'ach, ik ben jong, mij overkomt niks' en met die mindset schieten ze stoepen op en af, tussen auto's door etc. Het ergste vind ik nog, dat als een fietser zich zo gedraagt, de automobilist in geval van een ongeluk tóch altijd voor een deel van de schade verantwoordelijk is, omdat een fietser een zwakkere verkeersdeelnemer is dan een automobilist. Leuke regel, maar graag wel met de toevoeging dat als een fietser zich aso gedraagt, hij wél 100% verantwoordelijk is voor zijn eigen schade, en die van de automobilist. Als het 's avonds donker is en een fietser zonder licht knalt zijn fiets ineens van de stoep voor je auto, ben je dus de *@(!#&, terwijl jou niets te verwijten valt. Tijd voor een wetswijziging!
Reactie door harrie op 24-09-2011 14:43
frelco dinsdag 20 sep 2011, 12:50
"Ik claxonneer juist op tijd, zodat fietsers weten dat ik eraan kom"
Is dat dan niet hufterig? Dat betekend dus gewoon; oprotten, IK kom eraan
Een claxon is voor noodsituaties en niet voor "wegwezen ik kom eraan".
Een goede bestuurder gebruikt zijn claxon nooit......
Ex-Haagsche Harrie
Reactie door tdehond op 24-09-2011 15:12
Quote: harrie schreef op zaterdag 24 sep 2011, 14:43: frelco dinsdag 20 sep 2011, 12:50
"Ik claxonneer juist op tijd, zodat fietsers weten dat ik eraan kom"
Is dat dan niet hufterig? Dat betekend dus gewoon; oprotten, IK kom eraan
Een claxon is voor noodsituaties en niet voor "wegwezen ik kom eraan".
Een goede bestuurder gebruikt zijn claxon nooit......
Ex-Haagsche Harrieeinde Quote
Voor mijn hond is het geluid van een claxon dermate irritant dat hij begint te blaffen. Met als resultaat dat iedereen weet dat ik er ook aan kom. Ik zou het dus erg plezierig vinden als er alleen een claxon klinkt in geval van nood.
Reactie door mayhemslayer op 24-09-2011 16:36
Quote: harrie schreef op zaterdag 24 sep 2011, 14:43: frelco dinsdag 20 sep 2011, 12:50
"Ik claxonneer juist op tijd, zodat fietsers weten dat ik eraan kom"
Is dat dan niet hufterig? Dat betekend dus gewoon; oprotten, IK kom eraan
Een claxon is voor noodsituaties en niet voor "wegwezen ik kom eraan".
Een goede bestuurder gebruikt zijn claxon nooit......
Ex-Haagsche Harrieeinde Quote
Een goed bestuurder gebruikt zijn claxon nooit....tenzij nodig uiteraard! , en daar wringt de schoen beste harrie , wanneer ik met 40 km per uur op het fietspad rij en honderd meter voor mij rijdt men met zijn vijven op de linker en rechterrijbanen van het fietspad waardoor ik er niet langs kan verplicht men mij te claxoneren! ,de fietsers hinderen het andere verkeer op het fietspad zowel tegemoetkomend als achteropvolgend verkeer!.
Als ik u goed begrijp moet ik dus niet claxoneren maar er achter gaan rijden en hopen of en wanneer men mij er langs laat !? , of wilt u dat ik wacht totdat ik er vlak achter zit en dan claxoneer zodat ik iedere keer bijna volledig tot stilstand kom en weer op gang moet komen ( het zijn op bepaalde tijden nogal wat groepen jongeren op het fietspad met dit gedrag!) tevens met als gevolg dat men zich kapot schrikt van de claxon vlak achter zich!! en dus weer hufterig gaat reageren!?.
Wat stelt u voor? , wat de ruif betreft .....wat kan ik daar nu op antwoorden.
Ik volg de regels en heb het volste recht de medefietspad gebruikers te attenderen op mijn aankomst teneinde er op normale wijze langs te kunnen.
De reden dat ik deze discussie gestart ben is n.a.v. van de uitzending van kassa waarin er wordt verteld dat er zoveel ongelukken gebeuren op fietspaden waarbij brom of snorscooters bij zijn betrokken ....dit zal best wel ...maar dat de schuld bij de scooters ligt zoals men min of meer stelde ...daar ben ik het dus niet echt mee eens , er zijn twee kanten aan het verhaal , maar als er alleen op de snelheid van scooters wordt gelet veranderd dit niks aan het gedrag van de fietsers.
Reactie door tdehond op 24-09-2011 16:57
Een goed bestuurder gebruikt zijn claxon nooit....tenzij nodig uiteraard! , en daar wringt de schoen beste harrie , wanneer ik met 40 km per uur op het fietspad rij
{ "Per 15 december 1999 moeten de brommers van het verplichte fietspad en van de fietstrook met doorgetrokken streep. Bromfietsers gebruiken de rijbaan tenzij er sprake is van verplicht fiets/bromfietspad dat wordt aangegeven met (het nieuwe) bord G12a." - u ziet dan een brommer en fiet op het bekende blauw bord afgebeeld}
Ik neem aan dat u alleen gebruik maakt van een verplicht fiets/bromfietspad.
Als er alleen een fiets op blauwe bord is afgebeeld, mogen alleen fietser en snorfietsers hiervan gebruik maken. Dan is het snelheids verschil ook minder groot.
Reactie door mayhemslayer op 24-09-2011 17:08
Een van de grootste ergernissen van automobilisten zijn de lui die maar op de linkerweghelft blijven rijden , met als gevolg ergernis nummer twee!!! bumperkleven!.
Op het fietspad is het nog erger! , scooters mogen vele malen sneller rijden als fietsers dit kunnen doen , maak de vergelijking dan maar eens naar de snelweg , verhoudingsgewijs komt het er zo ongeveer op neer dat je dan op de snelweg geconfronteerd wordt met brommers op de weg die met een gangetje van 40 km de gehele rijbaan in beslag nemen terwijl u ( automobilist ) er met 110 km aan komt rijden, in werkelijkheid is de verhouding nog veel groter want een fietser rijdt gemiddeld 10 km per uur en ik mag op het fietspad vier maal zo snel! het zou er dus op neer komen dat je op de snelweg te maken zou krijgen met weggebruikers die met 25 km per uur al het verkeer achter zich zouden hinderen aangezien ze zich op alle rijstroken van de weg zouden begeven! , ik denk dat de claxons niet meer aan te slepen zouden zijn en dat het dodental onder verkeersdeelnemers astronomische hoogte's zou bereiken.
Reactie door mayhemslayer op 24-09-2011 17:20
Quote: tdehond schreef op zaterdag 24 sep 2011, 16:57: Een goed bestuurder gebruikt zijn claxon nooit....tenzij nodig uiteraard! , en daar wringt de schoen beste harrie , wanneer ik met 40 km per uur op het fietspad rij
{ "Per 15 december 1999 moeten de brommers van het verplichte fietspad en van de fietstrook met doorgetrokken streep. Bromfietsers gebruiken de rijbaan tenzij er sprake is van verplicht fiets/bromfietspad dat wordt aangegeven met (het nieuwe) bord G12a." - u ziet dan een brommer en fiet op het bekende blauw bord afgebeeld}
Ik neem aan dat u alleen gebruik maakt van een verplicht fiets/bromfietspad.
Als er alleen een fiets op blauwe bord is afgebeeld, mogen alleen fietser en snorfietsers hiervan gebruik maken. Dan is het snelheids verschil ook minder groot.
einde Quote
Wat denkt uzelf T de Hond !?, gezien het feit dat ik mij zo enorm kan storen aan het gedrag van de fietsers !....zodra ik het fietspad kan verlaten doe ik dat!!!!!, ik houd mij aan de wetgeving.
Reactie door tdehond op 24-09-2011 17:58
Quote: mayhemslayer schreef op zaterdag 24 sep 2011, 17:20: Quote: tdehond schreef op zaterdag 24 sep 2011, 16:57: Een goed bestuurder gebruikt zijn claxon nooit....tenzij nodig uiteraard! , en daar wringt de schoen beste harrie , wanneer ik met 40 km per uur op het fietspad rij
einde Quote
Wat denkt uzelf T de Hond !?, gezien het feit dat ik mij zo enorm kan storen aan het gedrag van de fietsers !....zodra ik het fietspad kan verlaten doe ik dat!!!!!, ik houd mij aan de wetgeving.einde Quote
Ik ben blij te lezen dat u zodra u het fietspad kan verlaten dit ook doet. . Des te minder overlast hebben wij van claxonerende bromfietsers.
Reactie door mayhemslayer op 25-09-2011 16:07
Quote: tdehond schreef op zaterdag 24 sep 2011, 17:58: Quote: mayhemslayer schreef op zaterdag 24 sep 2011, 17:20: Quote: tdehond schreef op zaterdag 24 sep 2011, 16:57: Een goed bestuurder gebruikt zijn claxon nooit....tenzij nodig uiteraard! , en daar wringt de schoen beste harrie , wanneer ik met 40 km per uur op het fietspad rij
einde Quote
Wat denkt uzelf T de Hond !?, gezien het feit dat ik mij zo enorm kan storen aan het gedrag van de fietsers !....zodra ik het fietspad kan verlaten doe ik dat!!!!!, ik houd mij aan de wetgeving.einde Quote
Ik ben blij te lezen dat u zodra u het fietspad kan verlaten dit ook doet. . Des te minder overlast hebben wij van claxonerende bromfietsers.
Beste de hond!
Uw reactie spreekt boekdelen , u heeft last van de claxon dus moet de scooter van het fietspad ook al heb ik het volste recht en ben ik in veel gevallen verplicht gebruik te maken van het fietspad , en zo ook van mijn claxon! daar ik sneller ga als u dien ik een luider waarschuwingsmiddel te voeren als u ! , om indien nodig u als fietser tijdig te kunnen verwittigen van mijn aankomst als u mij verhinderd er langs te kunnen , uw reactie is niet echt onderbouwd en eerder een beetje kinderachtig.
einde Quote
Reactie door tdehond op 25-09-2011 16:26
Ik heb geen bezwaar tegen bromfietsers op het verplichte fietspad als zij er rekening mee houden dat er nu eenmaal een snelheids verschil is tussen fietsers en bromfietsers.
Mijn hond heeft wat tegen het geluid van de claxon. Daar gaat hij van blaffen. Daar ben ik dan weer niet blij mee omdat ik dan stil moet staan om hem stil te krijgen. Dat zou weer de nodige irritatie bij de geïrriteerde bromfietser ( opzij opzij, wij hebben ongelooflijke haast) veroorzaakt.
Ik vind het dus prima dat een brommer zich op een fietspad bevindt waar dat toegestaan is. Als hij maar niet al op grote afstand mijn hond aan het blaffen maakt omdat hij "tuut tuut" doet. :)
Ik vind het irritant als auto's over het fietspad rijden. Een regelmatig voorkomend verschijnsel in mijn woonomgeving.
Reactie door eva369 op 26-09-2011 08:32
Quote: gijssie81 schreef op zondag 18 sep 2011, 11:05:
Wat tot nu toe genegeerd wordt in deze discussie is de rol van de brommobielen. Hier in Amsterdam zie ik die auto's (want dat zijn het in mijn ogen) vaker op het fietspad dan op de weg. Ik weet dat de regels hier erg vaag over zijn, maar op het fietspad vind ik deze wagens nóg gevaarlijker dan de scooters... Daar moeten ze eens regels over opstellen: gewoon altijd op de weg. Eigen vind ik ook gewoon het onderscheid tussen blauwe en gele kentekens onzinnig. Gooi gewoon alles op de weg, en houdt het fietspad voor de fietsers (en dit zeg ik als automobilist).einde Quote
deze mogen niet op het fietspad en moeten op de weg. dat is dus wel duidelijk, alleen mensen weten het vaak niet. net als dat je met skeelers tegenwoordig op het fietspad moet.
zowel fietsers als automobilisten en scooters, er zitten allemaal aso's tussen.
als fietser ben ik wel netter gaan rijden sinds ik auto rij en ik stop zelfs voor zebra's. maar zijn genoeg mensen die dit niet doen. en ook voetgangers halen de meest vreemde stunts uit. oversteken op plekken waar het echt niet kan, of door rood lopen. teveel mensen denken niet na.
ben laats nog bijna aangereden door een vuiliniswagen die door rood reed terwijl ik door groen liep. en die man besloot ons daarna nog even uit te schelden, dat is pas doorgeslagen en hufterig.
Reactie door eenigma op 26-09-2011 17:53
@eva369
Zoals ik al eerder zei, er rijden geen brommobielen op de fietspaden in Amsterdam maar invalidenvoertuigen en die moeten voor hun veiligheid wel degelijk zoveel mogelijk gebruik maken van de fietspaden. Een brommobiel is te breed om tussen de paaltjes een fietspad op te rijden de schrijver (gijssie81) bedoelde dus de zgn Canta waar er veel van rondrijden in Amsterdam en niet de brommobiel die inderdaad tussen de auto's thuis hoort en niet alleen niet op het fietspad past maar daar ook niet mag rijden.
Reactie door acjzr1 op 26-09-2011 18:55
Toch wel apart,
TS heeft het over hufterig gedrag van fietsers.
Ik wordt hier dagelijks mee geconfronteerd.
De discussie gaat inmiddels over van alles en nog wat.
Brommobielen, snorfietsers, brommers...
Het topic gaat over FIETSERS.
Reactie door tdehond op 27-09-2011 09:28
Quote: acjzr1 schreef op maandag 26 sep 2011, 18:55: Toch wel apart,
TS heeft het over hufterig gedrag van fietsers.
Ik wordt hier dagelijks mee geconfronteerd.
De discussie gaat inmiddels over van alles en nog wat.
Brommobielen, snorfietsers, brommers...
Het topic gaat over FIETSERS.
einde Quote
Uit de discussie blijkt dat niet alleen fietsers zich hufterig gedragen, maar ook automobilisten, bromfietsers en voetgangers. Kortom uit de discussie blijkt dat elke verkeersdeelnemer zich hieraan schuldig maakt, ongeacht het vervoersmiddel ( fiets, bromfiets, auto, benenwagen)!
Apart hé.
Reactie door harrie op 27-09-2011 10:34
CONCLUSIE
Wij zijn met z'n allen egoïsten geworden en lijden daardoor aan hufterigheid......
Ex-Haagsche Harrie
Reactie door birdies op 27-09-2011 10:49
........en zo ook van mijn claxon! daar ik sneller ga als u dien ik een luider waarschuwingsmiddel te voeren als u ! , om indien nodig u als fietser tijdig te kunnen verwittigen van mijn aankomst als u mij verhinderd er langs te kunnen..........
Volgens mij is het gebruik van een claxon bedoeld voor noodgevallen, niet omdat je iemand wil passeren! Oneigenlijk gebruik v.e. claxon valt voor mij onder hufterigheid!
(P.S. Oefen eens op quoten)
Reactie door eenigma op 27-09-2011 14:09
Toeteren is levensgevaarlijk is mijn ervaring. Als ik in mijn Canta op het fietspad rij en voor mij blokkeren fietsers de doorgang zet ik soms mijn lichten even aan en uit, daar schrikken fietsers minder van dan van de toeter heb ik gemerkt, even toeteren en van schrik slingeren ze alle kanten op met alle gevaren van dien. Als ze me al horen he ;-) want heel veel fietsers rijden met muziek in hun oren en horen helemaal niets meer, levensgevaarlijk net als het telefoneren en fietsen tegelijk waarbij men over de hele breedte van het fietspad heen zwalkt.
Wat ik nog mis in de reacties is hufterige fietser nummer 1 namelijk de idioten op de racefiets......... die zijn echt compleet gestoord en levensgevaarlijk voor zichzelf en andere weggebruikers daarnaast zijn zij het meest agressief van allemaal. Terwijl ze zelf zonder licht of bel rijden en dus vinden dat een ieder hen maar moet zien en zo rap mogelijk voor ze aan de kant moet, rijden ze met een gangetje van 30/35 km per uur op imbeciel smalle bandjes over het fietspad. Ze lijken te denken dat het fietspad er alleen voor hen is en geven je de meest agressieve reacties en vuile blikken als je niet snel genoeg voor ze opzij gaat of per ongeluk hun doorgang blokkeert.
Ik begrijp net veel van die fanaten met hun enge nylon pakjes, helmen en levensgevaarlijke capriolen, ze rijden ook graag aan de verkeerde kant van de weg op het fietspad en zijn dan kwaad op mij als ze met moeite er langs kunnen terwijl het een een-richting-fietspad betreft. Ze hebben blijkbaar geen idee dat een valpartij in die kleding en met die snelheid je vlees afschaaft tot op het bot, dat ff bellen om aan te geven dat je wilt passeren wel zo handig is en dat een invalidenvoertuig in de bebouwde kom nu eenmaal niet harder mag dan 25km, volkomen maf en gestoord die gasten.
Wat mij betreft verbieden we skeelers en "wielrenners" op het fietspad want daar is niet voor bedoeld en ook niet geschikt voor :-D
Reactie door eenigma op 27-09-2011 14:11
"waarbij men over de hele breedte van het fietspad heen zwalkt."
Moest natuurlijk zijn:
"waarbij men over de hele breedte van het fietspad heen en weer zwalkt."
;-)
Reactie door acjzr1 op 28-09-2011 21:57
Quote: tdehond schreef op dinsdag 27 sep 2011, 09:28: Quote: acjzr1 schreef op maandag 26 sep 2011, 18:55: Toch wel apart,
TS heeft het over hufterig gedrag van fietsers.
Ik wordt hier dagelijks mee geconfronteerd.
De discussie gaat inmiddels over van alles en nog wat.
Brommobielen, snorfietsers, brommers...
Het topic gaat over FIETSERS.
einde Quote
Uit de discussie blijkt dat niet alleen fietsers zich hufterig gedragen, maar ook automobilisten, bromfietsers en voetgangers. Kortom uit de discussie blijkt dat elke verkeersdeelnemer zich hieraan schuldig maakt, ongeacht het vervoersmiddel ( fiets, bromfiets, auto, benenwagen)!
Haha! ik ben even uitgelachen...
Als het zou moeten gaan over de hufterigheid in het verkeer in het algemeen dan zou daar een apart topic over geopend moeten worden.
Dit topic gaat over hufterig gedrag van fietsers, maar dat is voor veel mensen een gevoelig onderwerp. Men gaat liever over andere weggebruikers klagen dan te erkennen dat de fietsers de afgelopen twintig a dertig jaar steeds asocialer zijn geworden in hun gedrag op de weg. Dit is overigens niet helemaal de schuld van de fietsers. Onze overheid heeft met hun "beschermende"maatregelen de fietsers alle mogelijkheden gegeven om alle regels aan hun laars te lappen zonder enige consequenties!
Apart hé.
einde Quote
Reactie door nbw op 29-09-2011 02:44
En iedereen weet het allemaal beter vanuit zijn/haar vervoermiddel geredeneerd. Wat niemand beseft of interesseerd is dat vooral een apparaat op de weg met vermogen een potentieel moordwapen is waar mensen ooit een brevet voor hebben gehaald. En deze aansprakelijkheid is ook wettelijk geregeld. Ook al ie elke fietser hufterig in gedrag . Daar moet je gewoon rekening mee houden. Zo simpel is het . En ook al stuitert een dronken fietser ineens de weg over en je kunt en kon dit niet voorkomen ben je toch aansprakelijk omdat diet in wet is vastgelegd.
Reactie door tdehond op 29-09-2011 07:25
Quote: acjzr1 schreef op woensdag 28 sep 2011, 21:57: Quote: tdehond schreef op dinsdag 27 sep 2011, 09:28: Quote: acjzr1 schreef op maandag 26 sep 2011, 18:55: Toch wel apart,
TS heeft het over hufterig gedrag van fietsers.
Ik wordt hier dagelijks mee geconfronteerd.
De discussie gaat inmiddels over van alles en nog wat.
Brommobielen, snorfietsers, brommers...
Het topic gaat over FIETSERS.
einde Quote
Haha! ik ben even uitgelachen...
Als het zou moeten gaan over de hufterigheid in het verkeer in het algemeen dan zou daar een apart topic over geopend moeten worden.
einde Quote einde Quote
Dit kan m.i. prima in dit topic vermeld worden. Het is een teken van deze tijd - lijkt wel - dat elke verkeersdeelnemer zich niet altijd aan de verkeers regels houdt.
Met name automobilisten die het wel heel erg moeilijk lijken te vinden om te stoppen voor een overstekende voetganger op een zebrapad. Fietsers doen dat ook vaak niet, zeker niet de schooljeugd.
Reactie door mayhemslayer op 29-09-2011 07:29
Quote: birdies schreef op dinsdag 27 sep 2011, 10:49: ........en zo ook van mijn claxon! daar ik sneller ga als u dien ik een luider waarschuwingsmiddel te voeren als u ! , om indien nodig u als fietser tijdig te kunnen verwittigen van mijn aankomst als u mij verhinderd er langs te kunnen..........
Volgens mij is het gebruik van een claxon bedoeld voor noodgevallen, niet omdat je iemand wil passeren! Oneigenlijk gebruik v.e. claxon valt voor mij onder hufterigheid!
(P.S. Oefen eens op quoten)einde Quote
@ birdies! , oh ok! , dus u vindt dat ik mijn claxon dus niet mag gebruiken als ik er niet langs kan daar men het gehele fietspad blokkeerd!? , volgens u moet dus al het achteropkomend verkeer op het fietspad zich achter de groep fietsers scharen( diegene die zich niet aan de wet houden !) en wachten tot zij opzij gaan!? , U slaat den plank ook volledig mis , en ik raad u dan ook aan zich wat minder druk te maken over hoe iemand de quote's functie gebruikt , en verdiep u wat meer in de verkeerswetgeving , en de inhoud van de discussie .
Reactie door druifje01 op 29-09-2011 10:25
Is "hufterig" (lomp) een allesomvattend woord voor zaken die je niet goed uitkomen? Gezien de toenemende verruwing in de samenleving kan dit woord wel hoogtij vieren. Er is overigens altijd wel wat om je aan te ergeren als je daar de persoonlijkheid voor hebt.
Reactie door tdehond op 29-09-2011 11:26
Quote: druifje01 schreef op donderdag 29 sep 2011, 10:25: Is "hufterig" (lomp) een allesomvattend woord voor zaken die je niet goed uitkomen? Gezien de toenemende verruwing in de samenleving kan dit woord wel hoogtij vieren. Er is overigens altijd wel wat om je aan te ergeren als je daar de persoonlijkheid voor hebt. einde Quote
Onder hufterig gedrag in het verkeer wordt o.a. verstaan:
Daaronder vallen straks het besturen van een auto terwijl het rijbewijs is ingenomen na het niet betalen van een verkeersboete, het niet verlenen van voorrang aan voetgangers bij een oversteekplaats en het negeren van een stopteken van de politie.
bron: klikklik
Reactie door druifje01 op 29-09-2011 11:29
Dat begrenst duidelijk, tdehondt. Bedankt voor de toelichting. (vind het zo'n naar woord, maar kan er nu wel inkomen)
Reactie door birdies op 29-09-2011 13:15
........en verdiep u wat meer in de verkeerswetgeving......... Lijkt mij verstandig dat JIJ dat eens doet! Er staat n.l. een leuke boete van 160,- euro ihkv de Wet Mulder op het onnodig claxonneren.
Het willen passeren, valt onder 'onnodig'.
Reactie door mayhemslayer op 29-09-2011 16:52
Goeie quote!
Reactie door martinjanss op 01-02-2012 14:09
EEG VERBIEDT KLEINE GLOEILAMPJES MAAR LAAT GROTE SUV S WEL TOE. deze grote zuipbakken zijn een groot gevaar voor kinderen kleine auto s etc wie zelf kinderen heeft neemt niet zo een grote Auto.
als postbode merk ikvaak hoe a sociaal automobilisten zijn ; weinig gebruik knipperlichten , deur openslaan voor je neus etc rij een dag lang fiets en je ervaart het zelf
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!