HP TouchSmart PC's na ruim 2 jaar defect
Geplaatst door: gsm op: 01-10-2010 11:57
Hebt u ook in 2008 of 2009 zo'n dure HP TouchSmart IQ500 aangeschaft? Wanneer in deze PC een Seagate Barracuda 7200.11 harde schijf zit, die geproduceerd is in de tweede helft van 2008, dan stopt de PC na een paar jaar gegarandeerd plotseling met werken. De harde schijf is onbereikbaar geworden door een fout in de firmware versie HP24. Je kunt dit voorkomen door tijdig de nieuwe firmware (HP26) te downloaden en te installeren.
Wanneer de harde schijf eenmaal onbereikbaar is (Engelse term hiervoor is "bricked", wat zoveel als "versteend" betekent), dan is het ingewikkeld om de schijf weer te ontgrendelen. Dat kan alleen via een seriële TTL-level interface op de schijf en vergt dus een RS232-TTL of USb-TTL converter. Via Hyper Terminal is de schijf dan te ontgrendelen, volgens een speciale procedure, waarbij ook de printplaat gedeeltelijk wordt losgenomen.
Het is tegenwoordig heel moeilijk om HP buiten de garantie telefonisch te bereiken. Je moet dan eerst een servicecontract afsluiten! Ik kan op de website van HP ook geen enkel artikel vinden hoe HP getroffen klanten, met deze zeer dure TouchSmart, wil helpen met het oplossen van deze fabrieksfout van SeaGate.
Seagate zelf helpt alleen de eigenaren van vergrendelde (bricked) Barracuda's, met firmware SD15, geheel gratis. Je kunt de drive opsturen naar een bedrijf (met de naam i365) en de schijf wordt daar ontgrendeld en geflashed met firmware SD1A. Vervolgens wordt de schijf geretourneerd met behoud van alle gegevens.
Seagate geeft geen ondersteuning voor de OEM Barracuda's met firmware HP24, die in de HP TouchSmart gebruikt worden.
De conclusie die je hier uit zou kunnen trekken is:
Koop nooit een merk-PC van HP of ander merk met OEM onderdelen, maar altijd een samengestelde PC met merk-onderdelen. De probleemoplossing buiten garantie, is dan een stuk problematischer!
De fout komt ook bij andere merken PC's voor, zoals bij Dell. Zie ook dit artikel.dit artikel
Reactie door de motormuis op 01-10-2010 12:16
Beste GSM.
Dit lijkt mij voor iedereen die dit leest een goede waarschuwing om uit te kijken als men
een pc van Hp wil gaan kopen.En van Dell.
Jammer dat een relatief goed merk als Hp zo bezig is om zijn goede naam naar beneden te halen,door zo moeilijk bereikbaar te zijn.
En dus niets met oem versies kopen dan.
Bedankt voor de goede waarschuwing.
Reactie door gsm op 01-10-2010 15:08
Nog even wat aanvullingen:
Het Seagate probleem doet zich voor op HP TouchSmart IQ500 systemen met Windows Vista.
Hier nog een Seagate link.Seagate link
Reactie door gsm op 01-10-2010 19:25
Doe het zelf unbrick procedures (alleen voor ervaren technici):
[url=http://www.msfn.org/board/topic/128807-the-solution-for-seagate-720011-hdds/page__st__100: Link1[/url:
[url=http://www.mapleleafmountain.com/seagatebrick.html: Link2[/url:
Reactie door opabertje op 02-10-2010 12:37
Relativeren:
Om nou gelijk een merk in de ban te doen, gaat wel erg ver want HP kan er immers niets aan doen dat Seagate een foutje heeft gemaakt.
Aan andere oplossing is,
de PC is 2 - 3 jaar oud en een nieuwe HDD kost tegenwoordig weinig.
Tevens heeft de pc dan weer nieuwe (snellere ) HDD en een kakel verse installatie.
Reactie door gsm op 02-10-2010 13:38
Quote: opabertje schreef op zaterdag 2 okt 2010, 12:37: Relativeren:
Om nou gelijk een merk in de ban te doen, gaat wel erg ver want HP kan er immers niets aan doen dat Seagate een foutje heeft gemaakt.
Aan andere oplossing is,
de PC is 2 - 3 jaar oud en een nieuwe HDD kost tegenwoordig weinig.
Tevens heeft de pc dan weer nieuwe (snellere ) HDD en een kakel verse installatie.
einde Quote
Het gaat er hier niet om een bepaald merk in de ban te doen. Het gaat hier om relevante informatie aan de consument. Je kunt als consument hier de conclusie trekken dat het verstandiger zou kunnen zijn om merk onderdelen te kopen en geen merk PC. Dat betreft niet slechts HP,maar alle merk PC's. Van in de ban doen is geen sprake. Wanneer je accepteert dat na de garantieperiode geen goede service (waar je wettelijk wel recht op hebt) wordt verleend, dan kun je natuurlijk besluiten om een gelikt kastje met OEM onderdelen te kopen.
Wat slecht is van de verkopers van merk-PC's is dat men, zelfs in de garantie periode, weinig meer doet dan hardware vervangen en fabrieksinstellingen terugzetten.
Seagate en elke handige technicus, kan in dit geval prima de schijf herstellen met behoud van alle data. HP zou dus gemakkelijk de harde schijven van HP (OEM) kunnen herstellen en de kosten op Seagate verhalen. Dat zou een goede service geweest zijn.
Bij een hardware defect mag of kan de klant zijn TouchSmart niet eens zelf openen, om niet de garantie te verliezen. Bij de TouchSmart ben je er trouwens niet met het zelf vervangen van de schijf (indien mogelijk) en een schone Windows Vista installatie er op te zetten. Een TouchSmart vereist ook specifieke HP software, vooral bepaalde stuurprogramma's van HP. Die software wordt uitsluitend op de originele harde schijf geleverd. Wel staan er updates van sommige onderdelen van die software op de HP-website. Klanten moeten dus bij het in gebruik nemen van een dergelijk apparaat een backup op DVD branden. Dat mag echter van HP slechts eenmalig. Tevens moet van deze back-up regelmatig een kopie gemaakt worden, omdat zelf gebrande DVD's niet altijd lang houdbaar blijken te zijn.
Reactie door gsm op 09-10-2010 10:15
Ik heb nu ook zelf een 500GB Seagate Barracuda 7200.11 (met HP firmware HP24) succesvol weer toegankelijk kunnen maken met gebruik van de procedure zoals te vinden onder [url=http://www.mapleleafmountain.com/seagatebrick.html: Link2[/url: .
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!