Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hoge jaarnota Eneco

Geplaatst door: wesleyvanes op: 18-07-2014 08:43
Goedemiddag allen, Afgelopen week heb ik mijn jaar nota ontvangen van Eneco, deze is naar mijn mening veelste hoog. Een halfjaar geleden ben ik gebeld door Eneco door een mevrouw die mij vertelde dat ik wel heel veel gebruik. Volgens haar woorden: "U verbruikt voor meerdere gezinnen aan energie". Ik schrok hier natuurlijk van en heb in goed overleg met Eneco een monteur laten komen, deze heeft mijn meter vervangen voor een slimme meter omdat de oude meter defect zou zijn. Ik heb mijn maandbedrag verlaagd omdat ik financieel niet uitkwam. Heb hier uiteraard bij stilgestaan en wist dat ik bij de jaarnota moest bij betalen. Nu krijg ik dus een rekening gepresenteerd van Eneco van €3.446.02 Dit geld heb ik niet en zoveel energie verbruik ik nooit! Echter is mijn woon situatie als volgt, Ik alleen in een vrijstaand huis. Overdag werk ik en 's avonds ben ik weinig thuis. Meestal bij vrienden of familie over de vloer. Ik laat geen apparaten aan staan behalve de koelkast en de boiler (welk overigens niet uitgezet kan worden tenzij ik de stop eruit trek). Ik kan helaas niet zien waar de teller van op tilt raakt gezien het feit ik momenteel een slimme meter heb. Gas gebruik ik alleen bij koken en qua stroom heb ik alleen mijn boiler en koelkast aangesloten die van constante stroom worden voorzien. Betreft het gasverbruik, dat is alleen mogelijk door koken verder gebruik ik geen gas. Heb ook geen verwarming in huis behalve fliesdekens. Het vreemde is dat momenteel mijn stroomverbruik met de nieuwe meter ook weer aardig aan het wegtikken is. Eneco geeft aan dat ik contact moet opnemen met Stedin omdat hun toestemming moeten verlenen aan Eneco om een correctie uit te voeren. Dit heb ik gedaan en Stedin geeft aan dat de meters niet defect waren maar uit voorzorg zijn gewisseld zijn. Nogmaals, ik woon alleen in het huis en verbruik echt niet veel maar volgens de berekening verbruik wel voor 2 á 3 gezinnen. Dat kan toch niet! Ook heeft het huis een tijd geen bewoners gehad alvorens ik hier kwam wonen, tevens zit er een fruitbedrijf achter deze woning gevestigd die eigenaar van dit huis zijn. Ik vermoed dat er stroom en/of gas richting hun word getransporteerd vanaf mijn aansluiting. Ik kan hier helaas geen foto's toevoegen zie mijn topic: https://forum.eneco.nl/servicevragen-90/hoge-jaarnote-7384 voor de foto's. Alvast bedankt voor uw reacties en hulp. Met vriendelijke groet, Wesley
Reactie door alfatrion op 18-07-2014 10:26
Het energiebedrijf zal de meterstanden moeten herberekenen. De meter was immers stuk dus mogen deze standen niet zonder meer gebruikt worden. U kunt hiermee naar de geschillencommissie. De kosten daarvan zijn meestal zo'n 25 of 50 euro en krijg u terug als u de zaak wint. Eneco moet maar lekker zelf contact opnemen met Stedin.
Reactie door wesleyvanes op 18-07-2014 10:33
Dat is het hele punt, Stedin geeft aan dat de meter niet stuk is, op de vraag waarom zij hem dan hebben vervangen krijg ik geen duidelijk antwoord. Eneco krijgt dus geen akkoord om een correctie uit voeren.
Reactie door zonnewind op 18-07-2014 12:53
Ik zou hier laten onderzoeken of er misschien illegaal stroom wordt afgetapt.
Reactie door tijger1 op 18-07-2014 13:19
En hoeveel gas hebt u dan volgens uw nota verbruikt? Voor koken kan dat nauwelijks meer zijn dan 50 m3. Zet de meter eens dicht en draai de stoppen eruit als u een weekend weggaat, als dat bedrijf op uw leidingnet zit aangesloten, merkt u dat dan vanzelf.
Reactie door tijger1 op 18-07-2014 18:13
En hoe wist die mevrouw dan half in het jaar dat u zoveel gebruikte? U had geen slimme meter, dus dan kunnen ze dat helemaal niet zien. Toen u daar kwam wonen, is de stand toen opgenomen? En hoe lang woont u daar al, dus is dit de eerste jaarnota!
Reactie door tot15karakters op 18-07-2014 19:01
Jezelf even afsluiten, zowel Gas als Stroom, en kijk of ze daar nog stroom & gas hebben.... vooral als ze daar licht aan hebben even met een kaars of zaklamp jou stroom uit zetten en je weet of zij bij jou tappen. Indien dit het geval is kabels volgen en die moeten daar naartoe lopen. Dan is alle schade bij hun te claimen. Ook de onderzoekskosten dus kijk of bij Stroom & Gas uit zij nog energie kregen of niet... Vermoedelijk was het huis ooit van eigenaar bedrijf en tevens voor bedrijf zelf. Dus fraude, nee, maar gewoon vergeten een aparte aansluiting te maken. Vroeger toen ze nauwelijks gebruikte geen punt maar als zij nu meer energie verbruiken merk je dat. Verder kun je nog de volgende test doen; Alle apparaten uit en kijk wat de meter tijdens enkele uren doet. Na een uur of 4 de koelkast weer aan en dat overleven de producten wel... Dan zie je ook of er lekstroom is. Succes met het zoeken en een defecte boiler, het is niet uitgesloten....
Reactie door slobberbone op 18-07-2014 19:56
Toch vreemd dat ze er je een half jaar eerder mee confronteren en zelf niets mee doet. Ik denk ook dat het fruitbedrijf zijn woning er ook op aangesloten is en jij voor meerdere betaald. Tip: noteer je meterstanden doe ik al vele jaren iedere maand weer zo kan ik ieder afwijking direct opsporen en ben je er tijdig bij.
Reactie door mahadma op 19-07-2014 10:44
Het kan ook mogelijk zijn dat er een hoge capaciteits systeem gebruikt wordt. Als de vraagsteller antwoord geeft op de volgende vragen, kunnen we mee denkenken: Hoeveel electra verbruik staat er op de jaar afrekening? Hoeveel gasgebruik staat er op de jaar afrekening? Hoe waren de vorige jaarafrekeingen? bij betalen of terug krijgen? Hoeveel voorschot betaalde u per maand eerst en NA uw verlaging? Wanneer is de meterstand het laatst opgenomen, officieel?
Reactie door mahadma op 19-07-2014 10:54
De jaarnota gevonden op de link: Energie laag = 5202 Energie hoog = 3789 totaal dus 8.991 Kwh Gas = 3362 Als je werkelijk een éénpersoonshuishouden hebt, zijn dit absurde waarden. Zeker gelet op je informatie qua gebruik. Ik denk dat het bedrijf erachter geheel of gedeeltelijk er op aangesloten staat. Ik zou in goed overleg met de verhuurder dit eens bespreken. Als blijkt dat er een "draadje of buis" naar het bedrijf gaat lijkt het mij dat dit goed uitgezocht moet worden. Ook de gevolgen. Sluit inderdaad eens (met een vrijwel lege koelkast) je stroom eens 24 uur af. Draai de stop uit de boiler en noteer en fotografeer de standen.
Reactie door tijger1 op 19-07-2014 12:37
Wat mij ook verwondert, als ik naar die rekeningen kijk, is het feit, dat dus Eneco stelt dat er wel voor drie gezinnen gebruikt wordt, hoe wisten ze dat, maar dat Eneco toch akkoord gaat met een verlaging van het maandbedrag van € 167 naar € 110. € 167 is al een normaal bedrag voor één gezin.
Reactie door mahadma op 19-07-2014 14:13
Het is ook een 3 x 25 amp aansluiting. Geen zware dus. Ga in overleg/onderzoek met je verhuurder, daar zal het antwoord in zitten. Als uw adres ooit het "hoofdadres" was van het bedrijf, en dit is nooit afgekoppeld, betaalt u dus de bedrijfs energie.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor