Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hoeveel mag een merk-monteur kosten?

Geplaatst door: nino tibi op: 16-07-2010 14:58
Onlangs begaven mijn AEG-wasdroger en mijn Siemens-vaatwasser het. Voor beide liet ik een officiële monteur komen. Zowel AEG als Siemens hanteerden een vast tarief. De monteur van Siemens was meer dan 3x zo duur dan die van AEG. (De AEG-man was succesvol, mijn droger doet het weer; de vaatwasser moest vervangen worden.) Wat vinden jullie een redelijk bedrag voor een monteur (voorrijdkosten en een kwartier werk)? Vanaf welk bedrag zou je je opgelicht voelen?
Reactie door read op 16-07-2010 17:58
nino tibi Voorrijkosten: 25 euro. 15 minuten werken: 15 euro. Pedro.
Reactie door nino tibi op 16-07-2010 18:40
Bedankt voor je antwoord! Ik zal later nog laten weten wat ik moest betalen. Ik wil nog wel graag weten vanaf welk bedrag je je echt bedrogen voelt. Hoeveel geld moeten ze vragen, zodat jij denkt: shit, ik ben de banaan, ze hebben me te pakken. Of, zoals ik me voelde: woest, loeikwaad.
Reactie door erik008 op 16-07-2010 20:15
Ik schat het hoger in. Voorrijkosten €40 Onderzoekskosten €40 Totaal €80 Kwaad...boven de €200
Reactie door read op 16-07-2010 20:52
nino tibi Bij: 50 euro voorrijkosten en 90 euro per 60 minuten, zou ik zelf "in de gordijnen hangen". ReadAC.
Reactie door nino tibi op 17-07-2010 00:12
De AEG-monteur kostte slechts 25 euro, waarvoor hij naar de zolder moest, de wasdroger van zijn plaats schoof, het apparaat open en weer dicht schroefde & ´m ook nog netjes heeft teruggezet. Dat is natuurlijk wel een koopje. Voor het bezoek van de Siemens-monteur (BSH Huishoudapparaten BV) moet ik 89 euro betalen. De man heeft 2x op de aan/uit-knop geduwd en de vaatwasser even geopend en geconcludeerd dat reparatie mogelijk, maar duur is. Daarna is hij nog een minuut of 10 met zijn eigen laptop in de weer geweest om zijn administratie te doen. Voor zo´n bedrag neem je toch het risico niet een monteur voor niets te laten komen. Ik had beter meteen een nieuw apparaat kunnen kopen. Mag ik concluderen dat Siemens (en Bosch, die hetzelfde servicebedrijf heeft) wegwerpapparatuur maakt?
Reactie door erik008 op 17-07-2010 17:11
Heeft de Siemens monteur ook nog laten weten wat er nu stuk is?
Reactie door nino tibi op 17-07-2010 20:51
Jazeker: het inlaathuis was verstopt. Dat had ik kunnen raden, want die was al 3x eerder verstopt geweest en dus ook al 3x vervangen. De eerste keer dat dat gebeurde (1 jaar na aankoop) vertelde de monteur dat ik nooit het eco-programma moest gebruiken. Dat programma had een te lage tempratuur, waardoor zetmeel resten in het inlaathuis en de inloopslang bleven zitten. En hij zei ook dat ik SUN-vaatwastabletten moest gebruiken, ook om het inlaathuis te beschermen. Wat ik van dat inlaathuis begrijp is dat het mechaniekje dat het hergebruik van water faciliteert. (Zodat het apparaat een eco-keurmerk krijgt.) Sinds die eerste vervanging heb ik alleen nog maar SUN-tabletten gebruikt, en uitsluitend het heetste afwasprogramma gebruikt, maar even zogoed heb ik ieder jaar een inlaathuis versleten. Verder was nu ook de pakkingdorpel en deur defect.
Reactie door berlynhof26 op 18-07-2010 14:12
Laat nooit je wasmachine of droger door de fabriek repareren dat kost onnodig veel geld! Wij hebben gewoon gezocht naar een witgoed handelaar in de buurt en die heeft de nodige reparaties uitgevoerd! Vele malen goedkoper! Bovendien zijn alle wasmachines,drogers,vaatwassers niet meer zolang te gebruiken! Na ong. 10 jaar zijn ze te oud om te repareren dat komt omdat er tegenwoordig heel veel verfijnde electronica in de apparaten zit! Aan de andere kant zorgt dit wel voor werkgelegenheid wat in deze tijd brood nodig is!
Reactie door berlynhof26 op 18-07-2010 14:18
O,ja er zit geen versnipperaar in de vaatwasser! Ik ben een tijdje telefoniste geweest bij Siemens en daar kreeg ik veel vragen over dat de vaatwasser vaak verstopt raakt! Wij hebben een bosch vaatwasser en wij spoelen altijd alles eerst een beetje af dat scheelt enorm want hij is inmiddels 12 jaar!
Reactie door erik008 op 18-07-2010 15:15
Ik lees ook wel eens, over een vaatwas machine reiniger. Ik weet niet of je die wel eens gebruikt hebt?
Reactie door nino tibi op 18-07-2010 20:46
Sinds de eerste monteur mij attent maakte op de kwetsbaarheid van het water-rondpomp-systeem, zorgde ik er altijd voor dat er geen etensresten in de vaatmachine terecht kwamen, en ook heb ik regelmatig vaatwasmachinereiniger gebruikt. Overgens staat in de gebruiksaanwijzingen dat etensresten in principe geen probleem zijn. Mijn zus heeft trouwens ook een oude Bosch vaatwasser thius en in haar bedrijf. Oud en zonder klachten. Maar omdat ook Bosch door BSH Huishoudapparaten BV reparaties laat uitvoeren, heb ik toch maar een nieuwe Miele gekocht. Wat betreft fabrieksreparateurs; ik heb wel goede ervaringen met AEG (wasdroger) en Liebherr (koelkast).
Reactie door jeroenrdam op 08-06-2011 21:40
Ik heb slechte ervaringen met de service van Siemens en de kwaliteit /prijs van hun monteurs Op 16 september 2010 heb ik een telefonisch storingsmelding gedaan bij Siemens in verband met een interne lekkage (water op de bodem van het machine gedeelte van de vaatwasser waardoor vlotter omhoog komt en apparaat blijft afpompen) aan mijn Siemens vaatwasser (SE35m551EU/52, aanschaf datum 27 december 2005). Op 22 september 2010 is er een Siemens monteur geweest, maar kon na het weghalen van de zijpanelen en een inspectie (visueel en proefdraaien) van 15 minuten geen lekkage constateren. Wel stond er water op de bodemplaat wat door de monteur met mijn waterstofzuiger is weggezogen. De monteur gaf aan dat het apparaat toch al redelijk oud was. Toen ik, desgevraagd aangaf, dat wij (gezin + twee kinderen) het apparaat zeker één keer per dag een vol programma lieten draaien, vertelde hij dat dit ook een bovengemiddeld gebruik van het apparaat was. Aangezien hij geen lekkage kon vinden en gezien de vermeende ouderdom/slijtage van het apparaat adviseerde mij, om de kosten te drukken, bij een nieuwe lekkage zelf het apparaat verder te uit elkaar te halen om te kijken waar de lekkage zich voordeed. Eventuele onderdelen zouden makkelijk via de website van Siemens te bestellen zijn. Voor dit bezoek van circa 30 minuten is door uw monteur € 135, 18 in rekening gebracht. Op de reparatie bon wordt nog door hem vermeld dat hij geen lekkage gevonden heeft. Dit is niet juist want hij is zelf bezig geweest de machine ruimte droog te maken. Aangezien de lekkage meteen na vertrek van de monteur weer begon heb ik dezelfde dag weer contact heb gezocht met de serviceafdeling van Siemens. Op maandag 27 september is opnieuw een monteur van Siemens langs geweest. Deze monteur is zegge en schrijven 15 minuten binnen geweest,maar had wel een vermoeden waar de lekkage vandaan kwam. Hij had niet de juiste onderdelen bij zich en heeft deze ter plekke besteld en is daarna vertrokken. Op maandag 4 oktober is verscheen de eerste monteur weerverschenen. Hoewel wij, gezien de acties van zijn voorganger, in de veronderstelling waren dat hij de nieuwe onderdelen kwam monteren bleek dit niet het geval. Na een aantal malen rond het apparaat gelopen te zijn en enige tijd met kantoor en/of de monteur van 27 september te hebben gebeld, gaf hij aan eerst een prijsopgaaf te willen maken, omdat hij vermoedde dat de kosten misschien wel hoog uit zouden vallen. Na veel rekenwerk kwam hij op een reparatie prijs van meer dan 500 euro inclusief alle tot nu toe berekende onderzoekskosten. Hierop heb ik aangegeven de reparatie niet te willen laten uitvoeren. Door de monteur is daarop nog wel € 89,00 onderzoekskosten in rekening gebracht, voor zowel het bezoek van 27 september als 4 oktober. Op deze factuur wordt ook “klein materiaal” in rekening gebracht, wat heel bijzonder is omdat beide monteurs het apparaat met geen vinger hebben aangeraakt. Ik heb de indruk dat de monteur van 4 oktober niet de onderdelen bij zich had, die eerder door zijn collega besteld waren (als dit al is gebeurd). Ook had ik het idee dat hij het helemaal niet zag zitten om de vaatwasser te repareren. Dit vanwege het ietwat paniekerige telefoontje naar kantoor en mede gezien zijn ijver en langdurig rekenwerk om te komen tot een prijsopgaaf die bijzonder dicht bij de aanschafprijs/nieuwprijs van het apparaat komt. Zijn opmerkingen bij zijn eerste bezoek dat de vaatwasser inmiddels wel op leeftijd was en bovengemiddeld vaak werd gebruik maakt het er niet beter op. In weerwil van hetgeen deze monteur beweerd,ben ik van mening dat een Siemens vaatwasser met een aanschafwaarde van rond de € 600 in vijf jaar tijd niet ‘total loss’ is. Al met al was het optreden van de 'originele Siemens' monteurs dusdanig zwak dat ik daarna als nog een ander bedrijf heb laten komen op onderzoek te laten doen naar de lekkage. Het betreft het bedrijf Servidor, een door Siemens gecertificeerd reparatiebedrijf voor witgoed. Op 18 oktober 2010 is een monteur van Servidor langs geweest en had binnen 15 minuten (inclusief het uitbouwen van de vaatwasser vanonder het aanrecht en het openen van de beplating) de lekkage gevonden. De lekkage bevond zich op en rond het element. Aangezien de monteur het element niet bij zich had is hij op 28 oktober teruggekomen en heeft het element vervangen. Sindsdien werkt de vaatwasser weer naar behoren. De kosten van deze reparatie zijn € 204. Kort samengevat is het resultaat van drie bezoeken van Siemens monteurs van in totaal zo’n 1,5 uur: • Een (nog steeds) kapotte vaatwasser • een rekening van € 224,00 • een prijsopgaaf van € 500,00 Het resultaat van twee bezoeken van een Servidor monteur van in totaal zo’n 1,5 uur: • een gerepareerde vaatwasser • een rekening van € 204,00 Het moge duidelijk zijn dat je dus per saldo slechter af bent als je vertrouwd op de service van Siemens. Ik heb dit verhaal digitaal naar de klantenservice van Siemens gemailed op 19 november 2010. Wel een ontvangstbevestiging ontvangen, maar tot op heden geen enkele reactie (op 13 maart 2011 nog gerappeleerd, maar te vergeefs). COnclusie: Siemens apparaten behoren wat mij betreft nog steeds tot de top, maar de (aftersale) service is beneden alle peil.
Reactie door dcz op 08-06-2011 23:47
[edit redactie: Off-topic.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor