Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hinderlijk tussenschot in nieuwe bestelauto's

Geplaatst door: curly op: 22-06-2014 12:43
Sinds kort: Hinderlijk tussenschot in bestelwagen(s). De nieuwe serie bestelwagens worden met een metalen tussenschot, dat wettelijk is voorgeschreven, uitgevoerd. Voorheen was dit niet. Contact met de hond, om samen te rijden, is zo helemaal weg. Zo'n tussenschot hindert bovendien de airco achterin. Bij een ongeval zitten bestuurder en hond afgezonderd in het nauw! Volgens info van het RDW wordt een personenwagen als personenwagen beschouwt als er achterin stoelen staan, c.q. worden geplaatst. Dit zou kunnen betekenen, dat indien één stoel achterin wordt geplaatst er situatief sprake is van een personenwagen, waardoor het tussenschot in principe verwijdert mag / moet worden? - Wat zijn wettelijk / juridisch de mogelijkheden om af te komen van dat niet alleen hinderlijke- maar ook verkeers- gevaarlijke tussenschot ? Ter ondersteuning van dit betoog, lees ook dit [url=Zie ook deze PDF: http://www.hennymschoor.nl/Als%20een%20rat%20in%20de%20val%20_3_.pdf: PDF.[/url:
Reactie door mariken7 op 22-06-2014 12:53
Beste curly, contact met hond tijdens het rijden??? Sorry hoor, maar als je auto rijdt moet je met het verkeer bezig zijn en niet met je hond!
Reactie door curly op 22-06-2014 12:55
Hier een link naar een PDF waar meer hierover te lezen valt: [url: http://www.hennymschoor.nl/Als%20een%20rat%20in%20de%20val%20_3_.pdf[/url:
Reactie door tijger1 op 22-06-2014 14:47
Neem een personenwagen en zet uw hond met een veiligheidstuigje op de achterbank. Contact en airco geen probleem.
Reactie door curly op 22-06-2014 17:33
Quote: tijger1 schreef op zondag 22 jun 2014, 14:47: Neem een personenwagen en zet uw hond met een veiligheidstuigje op de achterbank. Contact en airco geen probleem.einde Quote Beste Tijger1, Voor een viervoeter heeft een bestelwagen meer voordelen dan nadelen vanwege de flinke achterruimte. Als de zon schijnt wordt het minder heet in een bestelwagen, er zit minder glaswerk aan. Bovendien de kans dat een personenwagen snel wordt uitgewoond is groter dan met een bestelwagen. Een tuigje zie ik niet zitten.
Reactie door tijger1 op 22-06-2014 18:09
Maar zonder tuigje is de hond bij een aanrijding een projectiel. Maar met dat tussenschot verwondt hij alleen zichzelf.
Reactie door mariken7 op 22-06-2014 20:30
Voor een viervoeter heeft een bestelwagen meer voordelen dan nadelen vanwege de flinke achterruimte. Als de zon schijnt wordt het minder heet in een bestelwagen, er zit minder glaswerk aan. Bovendien de kans dat een personenwagen snel wordt uitgewoond is groter dan met een bestelwagen. Een tuigje zie ik niet zitten. Blijkaar vindt u veiligheid niet zo belangrijk, zoals tijger zegt wordt de hond een projectiel zonder tuigje. Dus geen tuigje, dan achter in de bak. En die oplossing in dat pdf-je....u weet zelf wel hoe dat gaat werken....luikje gewoon open zodat u gezellig contact met de hond heeft, samen kunt rijden.....uw eigen woorden. Het is heel simpel, hond achterin of in een personenwagen in een tuigje. Wij moeten onze gordels ook aan. En niet omdat het leuk is maar omdat het veilig is!
Reactie door tijger1 op 23-06-2014 09:07
Ik ken uiteraard het formaat van uw hond niet, maar het moet wel een bakbeest zijn als hij niet op de achterbank kam. Voor de ramen kunt u zonwerende schermpjes plaatsen en minder heet in een bestelwagen? U zit toch ook zelf in die auto, de hond heeft het net zo warm als u. Dus raam open of airco aan. En minder uitgewoond? Dat ligt aan uzelf. Je hebt speciale kleden voor de achterbank ter bescherming. Men wil een hond of niet.
Reactie door gerboe op 23-06-2014 12:15
Hallo curly, ik ben benieuwd of nog een antwoord op uw vraag komt van een deskundige die de regels van het RDW kent. Ik heb zelf ervaring met het vorig model Citroën Berlingo met een laag tussenschot. Ik heb nu een personenwagen. De bestelwagen was in alle opzichten veel prettiger. Veel minder warm, contact met de hond -Mariken7, dat kan ook platonisch ;)- en ruim en veilig. Mocht ik ooit nog weer een auto kopen dan wordt het absoluut weer een bestelauto. Het nieuwe model Berlingo heeft trouwens geen hermetisch gesloten tussenschot. Zie foto 3 via hier hier
Reactie door pieterwolters op 23-06-2014 22:51
Quote: curly schreef op zondag 22 jun 2014, 12:43: Volgens info van het RDW wordt een personenwagen als personenwagen beschouwt als er achterin stoelen staan, c.q. worden geplaatst. Dit zou kunnen betekenen, dat indien één stoel achterin wordt geplaatst er situatief sprake is van een personenwagen, waardoor het tussenschot in principe verwijdert mag / moet worden? einde Quote Je mag dat inderdaad doen, maar dan is er wel een typegoedkeuring nodig (wordt gedaan door het RDW) en mag je daarna de hogere houderschapsbelasting voor personenauto's gaan betalen.
Reactie door acjzr1 op 23-06-2014 23:44
Het gebruik van een bestelwagen (of bedrijfswagen) is gebonden aan diverse regels. Alhoewel het voorheen mogelijk was voor particulieren om in eigen beheer een bestelwagen te rijden op grijs kenteken met alle fiscale voordelen vandien is dat reeds geruime tijd niet meer zo. U kunt nog wel als particulier een bestelwagen kopen en rijden, maar betaalt wel voor dat voertuig alsof het een personenwagen is. Aanpassingen aan het voertuig om het "te ontdoen van de eigenschappen van een bedrijfswagen" en het meer te laten lijken op een personenwagen zijn niet zonder meer toegestaan. Er kan zelfs een herkeuring bij de RDW nodig zijn. Ik heb zelf twee keer een voertuig gehad wat vanwege de afmetingen niet meer voldeed aan de (nieuwe) regels voor een bedrijfswagen. Ik moest dan ook voor een geel kenteken betalen. Achterin personen vervoeren of de achterbank terugplaatsen mocht alleen als ik de voertuigen zou laten herkeuren door de RDW. Je betaalt dus voor een personenauto en krijgt de functionaliteit van een bedrijfsauto en mag het voertuig ook niet anders gebruiken.
Reactie door curly op 24-06-2014 11:13
Een bestelauto heeft meer voordelen dan nadelen. Helaas wel iets duurder in de belasting. Maar met een bestelwagen kun je ook nog n's iets groters of extra langs vervoeren. In de hedendaagse bestelauto's kan dat niet vanwege het tussenschot dat in de weg zit. Wat meenemen van (de) hond(en) betreft is het zeker niet zo dat de hond bij een ongeluk tegen het voorraam komt, er zit standaard voor de beveiliging een 30 tot 40 cm hoog schot tussen de cabine en de laadbak. In de nieuwe generatie bestelwagens is dat nu helemaal dicht gemakt. Wat mij verbaasde, in Duitsland / België + Frankrijk daar hoeft helemaal geen metalen tussenschot in. Alleen in Nederland. Zucht.
Reactie door curly op 24-06-2014 11:26
Een doorlaatopening in het tussenschot van de huidige generatie bestelauto's zou wel handig zijn. Toch contact met de hond.
Reactie door tijger1 op 24-06-2014 11:33
Dan wordt dus een klein hondje tegen dat schot aan gesmeten met een aanrijding, maar een grote vliegt er overheen.
Reactie door tot15karakters op 24-06-2014 17:22
Er is nog wel een oplossing... Er zijn ook gas schotten waar je contact houd. Verder nog diverse met raampje om naar achter te kijken en even glas uit het rubber wippen en je hebt weer contact. Dus welk merk en welk tussen schot?
Reactie door curly op 26-06-2014 16:47
Quote: tot15karakters schreef op dinsdag 24 jun 2014, 17:22: Er is nog wel een oplossing... Er zijn ook gaas schotten waar je contact houd. Verder nog diverse met raampje om naar achter te kijken en even glas uit het rubber wippen en je hebt weer contact. Dus welk merk en welk tussen schot? einde Quote Die tussenschotten van stevig metaal gaas zijn wel toegestaan in Duitsland, niet in Nederland. De nieuwe ''Ford Transit Connect'' bijvoorbeeld, kan standaard geleverd worden met een dergelijk tussenschot. Maar helaas, niet in Nederland. Buiten de EU wel ! Wat een regelzucht. Zucht.
Reactie door tot15karakters op 27-06-2014 16:17
Als gaas daar wel mag, Een jonge Duitse demo kopen en importeren, want elders toegestane komen lvolgens mij moeiteloos binnen. In een EU land gekeurde zijn normaal gesproken toegestaan. Alleen een Engelse moeten de koplampen wel omgezet worden dus informeer eerst even maar vermoedelijk is dit gat in de wet toegestaan. Of het werkelijk een Demo is of creatief boekhouden van de verkopende garage is nauwelijks vast te stellen. Wel is het raam verwijderen makkelijker, terug zetten kan en tijdelijk verwijderen en bij controle is het met het rubber weer snel terug te zetten zonder boete maar meestal met waarschuwing...
Reactie door curly op 27-06-2014 20:32
Quote: tot15karakters schreef op vrijdag 27 jun 2014, 16:17: Als gaas daar wel mag, Een jonge Duitse demo kopen en importeren, einde Quote Bedankt voor de tip!
Reactie door tot15karakters op 28-06-2014 17:06
In NL mogen alleen de zwaardere bussen met dus extra grote en dure motor 2500 Kg trekken, de rest meestal 2000 Kg of minder... Echter, in Duitsland is het vaak allemaal ongeacht de motor 2500 Kg hoewel er ook 2200 Kg tussen zitten die hier meestal maar 1800 Kg mogen hebben tussen zitten.. Na import word de goedgekeurde Duitse waarde zonder motor controle overgenomen dus geen 2000 Kg maar 2500 Kg en dat scheelde mijn heel veel extra ritjes.
Reactie door tot15karakters op 28-06-2014 17:09
Let op.... Het laadvermogen word wel vaak aangepast; 3500 Kg minus leeggewicht word laadvermogen dus alleen voor trekhaken geld dit voordeel. In enkele landen geld een 4000 Kg grens totaal gewicht maar die vervalt helaas wel altijd!
Reactie door tijger1 op 28-06-2014 17:55
Zo zwaar zijn die honden nu ook weer niet hoor.;-)
Reactie door curly op 01-07-2014 00:39
[url=http://www.bestelauto.nl/nieuws/12-000-euro-boete-voor-verwijderd-tussenschot/1066/: Doorgeschoten wetgeving.[/url: Bovenstaand een link naar een bericht over de eigenaar van een bestelauto die 12.000 Euro boete kreeg voor het verwijderen van het tussenschot.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor