Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Het TNT drama.

Geplaatst door: read op: 16-10-2010 21:28
@@@ Zojuist heb ik de hier volgende mail naar de KassaRedactie gestuurd: Dit is geen waarschuwing, maar een verzoek. Breng de in-en externe wantoestanden bij TNT eens in het TV-programma onder de aandacht. De afhandeling van post is een belangrijke en vitale dienst voor de consument. Het wordt van kwaad tot erger. Post die niet aankomt, post die niet meer op maandag wordt bezorgd, post die te laat aankomt, post die struktureel verkeerd wordt bezorgd, volle postzakken die door de papiershredder gaan, postbodes die de brieven tijdelijk onder het bed stallen, pakjes die verdwijnen, pakjes die worden opengemaakt, pakjes die opzettelijk worden beschadigd, pakjes die bij de buren voor de voordeur worden gezet, om van de vaak onbeschofte en hautaine behandeling van klanten door de klantenservice maar niet te spreken. Kortom, er is alle aanleiding om hier een landelijk scorend item van te maken. Pedro.
Reactie door invalide op 16-10-2010 21:52
Beste Pedro, Ik verwacht van jou niet deze vraag, je weet toch het spreekwoord; Prestaties naar beloning dus zo mogen gezien de huidige postbodes die weg moeten en goedkope vervangers die er voor terug kwamen wel slechter werk afleveren. Zoek gewoon een andere firma die het ook kan bezorgen en verzeker dit zodat de kans op wegraken nihil is. En wat vind je ervan dat de 11.000 vaste medewerkers er uit moeten en nog Subsidie van Europa kregen...... En de nieuwe Parttime bezorgers, vermoedelijk een 30.000 nieuwe deeltijd banen ook van Europa subsidie kregen? Dus Europa betaalde zowel het zogenaamde noodzakelijke ontslag als de nieuwe werkgelegenheid die ze op papier bieden zonder verder te kijken. Is dit niet nog veel erger dan jou zoekgeraakte pakje of brief?
Reactie door prinspils op 17-10-2010 12:48
Het was gisteravond een item bij 'ZEMBLA'! Waarschijnlijk is dat aan je aandacht ontsnapt - Zaterdag 16 oktober 2010, Nederland 2, om 22u35 eb dit wordt nog eens herhaald. De vaste post[u: bode(s)[/u: wordt (worden) ontslagen om plaats te maken voor (part-time) post[u: bezorger[/u: met 40% minder salaris. Niet acceptabele suggestie: "Kunnen ze niet beter Chinezen of Polen naar hier halen om postbezorger te worden?" Schrijnend dat dit anno 2010 kan gebeuren. Alleen om de kosten te drukken en de aandeelhouders te behagen met een hogere dividend. Bakken met post (ook rouwpost en aangetekende brieven) blijven onberoerd op de postsorteercentra dagen onberoerd liggen. Dat dankzij mede aan onze Europse Unie, liberalisering! Weer terug naar een staatsbedrijf der post? Helaas een utopie!
Reactie door read op 17-10-2010 14:01
Dag collega, Je schrijft, dat ik een vraag stel en dat is niet juist. Ik heb mijn bericht geplaatst in de rubriek "discussies". Pedro.
Reactie door birdies op 17-10-2010 14:01
......Breng de in-en externe wantoestanden bij TNT eens in het TV-programma onder de aandacht....... Dat is dus al gebeurd in Zembla; daar kan Kassa in de 10 minuutjes dat een item mag worden besproken, niets meer aan toe voegen.
Reactie door read op 17-10-2010 14:09
prins pils Ik heb inderdaad de tv-uitzending van Zembla gezien, maar ik heb mijn topic al geplaatst om 21.28 uur. Op dat tijdstip wist ik nog niet dat Zembla dit item ging uitzenden. Dat wat jij schrijft kan ik bevestigen. Hoe gek het ook moge klinken, maar TNT is grotendeels in handen van Amerikanen en die hebben alleen maar belang bij een hogere jaarwinst. Het aannemen van postbezorgers is een stuk goedkoper. Voor elke postbode komen niet meer dan 2 parttimers in dienst en niet 3 zoals wel zou moeten om hetzelfde werk te doen. Op 10.000 postbodes is dat al gauw een besparing (lees: winst) van honderd miljoen euro per jaar. Zolang dit bedrijf binnen de Nederlandse wetgeving blijft, kan ook een rechter hier niks aan doen en de vakbond eigenlijk ook niet. In feite is het het voetvolk dat wél iets kan doen en dat is massaal staken. Pedro.
Reactie door harrie op 17-10-2010 15:37
Pedro (en anderen) De huidige liberale regering wil dan ook nog eens de winstbelasting voor bedrijven verlagen..... Oftewel het dividend voor de (Amerikaanse) aandeelhouders subsidieeren.... Als gewone belastingbetalers draaien wij dus op voor de (terechte) sociale kosten van dit soort uitbuiters. Het komt mij over als kolonialisme, zoals wij bijv. in vm. Ned. Indië de slavernij hebben gebruikt. Koekje van eigen deeg???? Overigens verwacht ik dat China, gezien de enorme leningen aan de USA en hun sterke Yuan het stokje gaan overnemen en dat de USA in dezelfde positie komt als nu Nederland/Europa. Voor de TNTers is er maar 1 mogelijkheid; STAKEN!!!! en je tanden laten zien!!! Ex-Haagsche Harrie
Reactie door read op 17-10-2010 16:57
@@@ Het moet toch niet gekker worden: [url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/7949130/___TNT_steelt_C1000-speeltjes___.html?p=19,1: C1000-speeltjes[/url: Pedro.
Reactie door erik008 op 17-10-2010 18:04
Quote: read schreef op zondag 17 okt 2010, 16:57: Het moet toch niet gekker worden: "TNT steelt C1000-speeltjes" einde Quote Dat krijg je als je kinderen als parttimers in dienst neemt.
Reactie door prinspils op 18-10-2010 03:54
Quote: read schreef op zondag 17 okt 2010, 14:09: prins pils Ik heb inderdaad de tv-uitzending van Zembla gezien, maar ik heb mijn topic al geplaatst om 21.28 uur. Op dat tijdstip wist ik nog niet dat Zembla dit item ging uitzenden. Dat wat jij schrijft kan ik bevestigen. Hoe gek het ook moge klinken, maar TNT is grotendeels in handen van Amerikanen en die hebben alleen maar belang bij een hogere jaarwinst. Het aannemen van postbezorgers is een stuk goedkoper. Voor elke postbode komen niet meer dan 2 parttimers in dienst en niet 3 zoals wel zou moeten om hetzelfde werk te doen. Op 10.000 postbodes is dat al gauw een besparing (lees: winst) van honderd miljoen euro per jaar. Zolang dit bedrijf binnen de Nederlandse wetgeving blijft, kan ook een rechter hier niks aan doen en de vakbond eigenlijk ook niet. In feite is het het voetvolk dat wél iets kan doen en dat is massaal staken. Pedro.einde Quote Gaan we weer terug in de tijd van ca. 1850 waar de arbeidsomstandigehden belabberd waren en de werknemers door de werkgevers toen werden uitgebuit? Komen er weer sociale (SP of PvdA) rakkers in het geweer om de socialistische misstanden aan de kaak te stellen? Of steken ze tegenwoordig ook liever hun kop in het zand i.p.v. hun nek uit te steken? Ca. 1850 waren m.i. nog geen vakbonden, anno 2010 wel en wat doen die, ook hun kop ,,, of toch hun nek uitsteken? Anno 2010 blijkt dit allemaal te mogen gebeuren in Nederland en zelfs in een modern Europa!
Reactie door tdehond op 18-10-2010 09:12
Nog vermist: 1 handtekeningretourkaart + 1 uitnodiging feest. Als je geluk hebt wordt de post in de juiste straat op het juiste nummer bezorgd. Het is telkens weer een verrassing wie er voor postbode speelt. TNT wast zijn/haar handen in onschuld als er niet aangetekend verstuurd wordt. Let wel bij nog vermist: 1 handtekeningretourkaart!!!!!!!!!!!
Reactie door invalide op 18-10-2010 16:14
Ik reageerde niet op Birdies omdat die vergeten was tijd en datum van Mijn en Pedro te controleren. Graag een staking vanaf 5 december zodat er minder Kerst zegels verkocht worden en ik deze goed bedoelde rotzooi ook niet tegen kosten hoef te beantwoorden. De Online kerstkaarten zijn tenslotte gratis en heb ik al geprogrammeerd in September tijdens ziekte toen ik mij verveelde! Verder is vanaf 5 December tot 31 December staken juist de beste periode gezien de overstappers van zorgverzekeraars, en ik begreep nog steeds niet waarom dit niet online zou kunnen. Maar TNT medewerkers kunnen mij ook gerust aanvallen, ik was de eerste die geen afschriften meer wilde en zelf ging printen bij het online bankieren, zodat ik elk jaar met een fles wijn naar de open haard buren hoefde voor het vernietigen van mijn privacy gevoelige info die ik niet bij het oude papier durfde te zetten! Verder is E mail betrouwbaarder en sneller, en als zelfs het ministerie van buitenlandse zaken hun gratis tijdschrift via Sand ging sturen? Ook geen 6x keer per week maar gelijk met diverse andere in 1 x en daar heb ik geen bewaar tegen. Als TNT nu in buiten gebieden 2x en bij mijn 3x zou gaan bezorgen heb ik daar geen problemen mee. Zelden is er spoed en voor de duidelijk herkenbare Rouw kaarten is een eenmalige uitzondering voldoende om miljoenen extra te besparen! Verder de pakketten, ik wil liever dat ik een E mail krijg zodra ik het bij een winkel bij mijn in de buurt van huis of werk kan afhalen zonder eerst 2x proberen te bezorgen of buren tijdens hun nachtdienst uit bed laten bellen.... Dus bepaalde mensen willen liever gelijk afhalen en totaal geen thuis bezorging of via buren, hoe goed bedoelde dienst dit ook is. Helaas zijn ze niet zo flexibel dat ze daar ook op willen besparen dus ik kies indien mogelijk geen TNT pakket maar andere aanbieder die deze voordeliger service wel bied.
Reactie door nesquik op 20-10-2010 20:00
[quote: Post die niet aankomt, post die niet meer op maandag wordt bezorgd, post die te laat aankomt, post die struktureel verkeerd wordt bezorgd, volle postzakken die door de papiershredder gaan, postbodes die de brieven tijdelijk onder het bed stallen, pakjes die verdwijnen, pakjes die worden opengemaakt, pakjes die opzettelijk worden beschadigd, pakjes die bij de buren voor de voordeur worden gezet, om van de vaak onbeschofte en hautaine behandeling van klanten door de klantenservice maar niet te spreken. Kortom, er is alle aanleiding om hier een landelijk scorend item van te maken.einde Quote Post structureel verkeerd bezorgd komt mij heel bekend voor vooral in de vakanties. papiershredders? Heb ik iets gemist bij het journaal?
Reactie door read op 20-10-2010 20:24
nesquik Klopt! Je hebt iets gemist. Pedro.
Reactie door chef54 op 05-11-2010 02:37
post op maandag?? nog nooit gezien
Reactie door nika op 07-11-2010 11:34
In Nederland iedereen zoekt waar het goedkoopst is en koopt waar de scherpste verzendkosten zijn... Dus, wat verwachten mensen? Een hoog kwaliteit? Belachelijk!!! TNT neemt veel subcontractors aan (tweede hands), die zitten achter de computers en steeds zijn bezig met zoeken (op Marktplaats.nl bijvoorbeeld) naar bezorgers zzp (derde hands). Dus deze scherpste tarieven van TNT worden nog veeeel scherper tot degene uit `derde hands` zijn verdienst ziet. Meestal dit wordt 1 euro (brutto) per afgeleverde pakket, en 0,30 euro (netto). Dus mijn vraag is: wie gaat voor 30 cent echt serious werken? Om per uur meer dan 3 euro te verdienen moet jij niet rijden, maar vliegen... natuurlijk is er geen tijd om over de kwaliteit na te denken.
Reactie door erik008 op 07-11-2010 12:09
Quote: chef54 schreef op vrijdag 5 nov 2010, 02:37: post op maandag?? nog nooit gezieneinde Quote Maandagmiddag is er postbezorging....nu nog wel.
Reactie door dirk2 op 07-11-2010 19:56
Ook over Optivo, de nieuwe manier van werken die TNT sinds anderhalf jaar voert, heerst grote onvrede onder het personeel. Ze moeten werken volgens strakkere normtijden en gestandaardiseerde opstellingen en ’scenario’s’ waar postbodes tientallen jaren hun tempo en werkwijze grotendeels zelf bepaalden. Mensen klagen over normtijden die niet kloppen, uren die niet uitbetaald worden, hoge werkdruk en soms ook over intimidatie door leidinggevenden. link link
Reactie door leonmols op 15-11-2010 11:50
Het is een puinhoop bij TNT. Afgelopen jaar heb ik al meer dan 10x een (terechte en ook erkende) klacht bij TNT ingediend. Post komt niet aan, of in een andere straat, pakketten worden niet afgeleverd en worden dan gemarkeerd als "adres onbekend", je betaald voor priority pakket dat gegarandeerd binnen 10 dagen ergens zal zijn (in de US) en 4 weken later is het er nog niet. En NOOIT, maar dan ook NOOIT ligt het aan TNT, het is altijd iemand anders, US Postal Service, de Limburgse Pakket Dienst, de afzender, noem maar op, hand in eigen boezem steken? Nee hoor. Een keer zelfs gehad, dat de bezorger weigerde een pakketje op de 1e verdieping (bereikbaar met lift) te bezorgen, ik moest het maar komen halen. Leuk, want ik zit in een rolstoel! Service zeker?? Gratis fysiotherapie! Afgelopen jaar verhuisd en TNT verhuisservice ingeschakeld (en betaald). Wat blijkt: Geen een van de instanties die ik aangekruisd had, hadden een adreswijziging ontvangen. Reaktie TNT: Wij hebben ze gestuurd, maar dan hebben ze ze niet verwerkt bij die instanties. Ja hoor, tuurlijk. Post kwam ook gewoon aan op het oude adres. "We zullen de manager bezorging erop aanspreken" En dat helpt kennelijk ook niks, want een week later was het weer raak, zelfde probleem. Nu ligt er weer een pakketje waar ik op wacht, al dagen "ergens" in een voorsorteer centrum, op de track & trace pagina staat doodleuk: zending 1 dag vertraagd - JA, vanaf 11 november, en nu is het de 15e. Staat er nog gewoon leuk "1 dag vertraagd". Bellen heeft geen nut, wordt je weer doorverwezen naar een 0900nummer, mag je ook nog betalen voor HUN fouten en HUN falen??? Belachelijk!!
Reactie door subco op 08-05-2011 15:37
aanvullend en het art. in de Telegraaf van 30 april 2011, blz. 23, als ex-subco vind ik dat: Dat de subcontractor (subco) bij TNT pakketpost (tntp) vrijwel onder het minimumloon moet werken is algemeen bekend maar dat de subco beoordeelt door de belastingdienst als zelfstandige (VAR –wuo) de volledige fiscale zelfstandige aftrek en soc. premie voordeel toegekend aan de subco indirect in de zakken van tntp terugvloeit is minder bekend. Het totale kostenpakket van het minimumloon van een werknemer is zo’n € 12,50 per uur, de subco verdient bruto € 8,65 per uur (volgens een tntp leidinggevende) en is verplicht contractueel 10 uur per dag, 5 dagen per week, 52 weken lang en elke maandag vrijwel voor niets of zelf betalen, voor de tntp te werken. Tntp bepaald zelf hoeveel pakketten de subco op de werkdag wegbrengt (20 of 600)en deelt dat 2-3 uur voor aanvang werk pas mede. De vervanger van de subco goedgekeurd door tntp --- -welke de subco zelf moet betalen- is duurder dan het contractloon van de subco. De regels, aanwijzingen en verplichtingen van tntp (dus niet BW boek 8 titel 13) zijn gelijk aan die van de postpakketbestellers in loondienst (zij werken zij aan zij) van tntp. j.Dus de tntp schrijft voor: de tntp bedrijfskleding, bestelbus, tijd, wijze van laden, wijze afleveren, terugkomen etc. Vrijwel alle subco’s hebben een gelijk vervoerscontract welke anders is dan het besluit: beleidregels beoordeling dienstbetrekking en de CAO beroeps goederen vervoer. De plaatselijke belastingdienst beoordeelt de werkzaamheden van de subco als “loondienst verhouding met tntp”. Tntp bepaald exact hoeveel een subco verdient en past dat naar marktomstandigheden, dus naar eigen goed dunken aan. Tntp factureert zelf. Tntp doet heel moeilijk als de subco een woordvoerder aanwijst of subco’s iets bespreekbaar willen maken. De subco wordt vóór, tijdens en na het werk behoorlijk agressief gecontroleerd. Alle kosten veroorzaakt door handelingen van tntp wordt in principe door de subco zelf betaald. Bijvoorbeeld als bij de subco een halfuur lang zijn pakketten en privé spullen zijn gecontroleerd of de subco moet wachten op of extra rij km. ……etc. dan betaald de subco zelf de kosten en werktijd. Het merendeel van de subco’s zijn nieuwe Nederlanders, deze hardwerkende mensen hebben veelal te weinig kennis van rechten en plichten, en zij staan met de rug tegen de muur omdat zij veelal de bedrijfsbussen hebben gefinancierd bij de familie en/of maffia. Deze mensen hebben alle bescherming nodig van de belastingdienst. Vooral omdat deze mensen afstand van de arbeidsmarkt hebben en toch niet kiezen voor de bijstand maar voor dit z.g. werk. Ik beoordeel emotioneel de rechtsverhouding van tntp en de subco als leenheer en lijfeigenen. Ik ben benieuwd of een belasting ambtenaar van afd. werkgeverszaken de durf heeft de rechtsverhouding van subcontractor en tntp op feiten en omstandigheden te beoordelen. Want DHL, UPS en DistriQ hebben de belastingdienst wel op bezoek gehad en zijn gedwongen door de belastingdienst de werkzaamheden van de subco’s te laten uitvoeren door eigen CAO werknemers en echte vervoersbedrijven vallend onder Bw boek 8, titel 13. Tntp heeft nu een geweldig kosten voordeel op de concurrentie omdat zij de kosten hebben samenhangend met subco’s i.p.v. werknemers vallend onder het CAO hebben en echte vervoersbedrijven vallend onder Bw boek 8, titel 13. Wilt u persoonlijk of zakelijk reageren, mail dan naar subco@live.nl.
Reactie door tp op 08-05-2011 22:21
Buiten het feit dat je bijdrage volstrekt onbegrijpelijk is en de leesbaarheid "nul" klets je ook nog eens uit je nek! TNT betaalt natuurlijk niet uit onder het minimum-uurloon, en daar wil ik het graag bij laten.
Reactie door subco op 16-05-2011 16:34
Het wettelijk bruto minimumloon is E 8,65 voor een werknemer van 23 jaar en ouder. Dat betaald willenswaar via een omweg de TNT keurig, maar het is wel excl. vakantiedagen en vakantiegeld. Vakantie geld en vakantiedagen hoeft TNT ook niet uit te betalen aan de subcontractor (onderaannemer) omdat de subcontractor juridisch een zelfstandigondernemer is.
Reactie door subco op 21-05-2012 20:43
TV UITZENDING VARA ZEMBLA 13-01-2012 VOOR JOU TIEN ANDEREN In deze aflevering worden de mistoestanden bij PostNL pakketdienst in beeld en geluid gebracht. op subconet .nl ziet u de uitwerking van de zgn. zelfstandig ondernemerschap. Op subcontractors.nl treft u de werkelijke vergoedingen aan in de praktijk. Wetgever neem uw verantwoordelijkheid en laat PostNL volgens de wet werken volgens besluit: Beoordeling beleidsregels diensbetrekking, handhaven dus!!!! En laat dit bedrijf met gelijkwaardige loonkosten concurreren met DHL, UPS en anderen pakketdienst bedrijven. Dit is oneerlijke concurrentie over de ruggen van veelal nieuwe Nederlanders maar ook werknemers die geen werk kunnen vinden en dus met de rug tegen de muur staan.
Reactie door dcz op 22-05-2012 17:15
Ordinaire spam, bericht gemeld
Reactie door valerius-2 op 23-05-2012 00:17
Hoe is het mogelijk dat een brief uit Nederland in Nederland 14 dagen onderweg is. En niet maar volgens mijn leverancier is het normaal zij krijgen veel telefoontjes dat ze de rekening ontvangen hebben met de zelfde vertraging. Het dan over bundel post.(goed kope verzending)

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor