Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

HELP! van Dijk Educatie legt mij de strop om!

Geplaatst door: koets67 op: 05-11-2013 09:17
*vraag* Kan van Dijk Educatie het maken om een factuur van ruim 2 jaar oud met alle kosten van dien te incasseren? Wegens omstandigheden was 1x een termijn bedrag van het boekengeld van mij dochter niet afgeschreven. In die tijd ben ik 2x verhuist, maar mijn dochter is niet van school gewisseld, dus ons adres was bekend. Nu krijg ik 2 jaar na dato een schrijven van LAVG incasso een of ik even i.p.v. een ruime 200 euro nu 420 euro wil betalen. Veel heen en weer gebeld....van het kastje naar de muur gestuurd. van Dijk klantenservice is totaal niet zo klantvriendelijk als ze behoren te zijn!! Willen geen discussie, en sturen je door naar het LAVG. Deze zegt op zijn beurt ....u MOET gewoon betalen. Toch vreemd 2 jaar lang hoor ik niks, terwijl ons adres via de school zeker op te vragen was, ook heb ik andere jaren als nog boeken besteld zonder problemen. Kan van Dijk Educatie en LAVG dit zo maken???? een hopeloze alleenstaande vader :(
Reactie door zoekster op 05-11-2013 11:50
Wat bedoelt u met termijn? Is dit bedrag onderdeel van een grotere rekening? Het bedrag van € 220,- aan incassokosten lijkt me onredelijk hoog. Neem even contact op met het juridisch loket 0900 8020 Dat u twee keer bent verhuisd, zit m.i. verjaring in de weg. Een consumentenkoop verjaart na 2 jaar. Wel moet van Dijkeducatie/LAVG kunnen aantonen dat ze naar uw oude adres een aanmaning hebben verstuurd. Is de termijn onderdeel van een betalingsregeling, dus gespreid betalen, dan is de verjaringstermijn 5 jaar. U noemt van Dijkeducatie niet klantvriendelijk, maar vindt u uzelf ondernemers-vriendelijk? U heeft toch gewoon boeken gekregen waar u niet voor heeft betaald? Dat klopt ook voor geen meter. Wat heeft een ander met uw 'omstandigheden' te maken.
Reactie door koets67 op 05-11-2013 12:14
Quote: zoekster schreef op dinsdag 5 nov 2013, 11:50: Wat bedoelt u met termijn? Is dit bedrag onderdeel van een grotere rekening? Het bedrag van € 220,- aan incassokosten lijkt me onredelijk hoog. Neem even contact op met het juridisch loket 0900 8020 Dat u twee keer bent verhuisd, zit m.i. verjaring in de weg. Een consumentenkoop verjaart na 2 jaar. Wel moet van Dijkeducatie/LAVG kunnen aantonen dat ze naar uw oude adres een aanmaning hebben verstuurd. Is de termijn onderdeel van een betalingsregeling, dus gespreid betalen, dan is de verjaringstermijn 5 jaar. U noemt van Dijkeducatie niet klantvriendelijk, maar vindt u uzelf ondernemers-vriendelijk? U heeft toch gewoon boeken gekregen waar u niet voor heeft betaald? Dat klopt ook voor geen meter. Wat heeft een ander met uw 'omstandigheden' te maken.einde Quote
Reactie door koets67 op 05-11-2013 12:19
Beste zoekster, Het is te makkelijk om te zeggen dat ik ondernemers onvriendelijk ben, als je de omstandigheden niet kent, vind ik het ongepast om zo te reageren! En ja ik bedoel dat er 1 termijn van de 4 niet automatisch is geïncasseerd, en is aan mijn aandacht ontsnapt. Maar om nu 2 jaar aan rente en kosten in rekening te brengen, terwijl ze wel degelijk mijn adres hadden kunnen weten cq opvragen bij de school. En 2 jaar de boel laten lopen, en dan zonder enige vorm van overleg of aanmaning (niet ontvangen!) mij deze kosten op te leggen lijkt mij juridisch niet correct. Kosten kunnen gewoon voldaan worden, maar normaal overleg blijkt niet mogelijk.
Reactie door pino123 op 05-11-2013 12:44
Sorry hoor, maar: Ontsnapt het ook aan uw aandacht indien uw salaris niet wordt gestort? Ten tweede; u maakt Van Dijk verantwoordelijk voor het 'zoeken' naar uw adres, via de school? Beetje de omgekeerde wereld vindt u niet? Ik in ieder geval wel. Over de incassokosten kan gediscussieerd worden, al geef ik u weinig kans.
Reactie door tot15karakters op 05-11-2013 18:12
Als zij een brief sturen en geen adres wijziging kregen is dat Uw probleem. Dat ze via de school dit hadden kunnen vinden, vele gaan na verhuizen of andere studie ook van school af en de school heeft niets met de boeken te maken.... De latere bestelling is buiten deze boeken dus geleverd op nieuwe adres, U was daar niet bekend als wanbetaler en dat is ook het grote nadeel van uitbesteden naar een commerciële firma zoals Van Dijk. Ooit hadden vele scholen een boekenfonds en dat ging beter. Daar was iedereen bereikbaar maar helaas, Den Haag beslist dat het anders moest.
Reactie door pieterwolters op 06-11-2013 15:05
Ik ken Van Dijk Educatie niet, maar ik vraag me af of ze zomaar een adres van iemand bij een school mogen opvragen of dat een school zomaar een adres mag afgeven. Ik zou behoorlijk pissig zijn als de school van mijn kinderen aan een derde hun adres zou geven.
Reactie door joentje1978 op 06-11-2013 21:39
Is mij niet helemaal duidelijk of u de schoolboeken rechtstreeks bij van Dijk Educatie besteld heeft of dat de school er nog tussen zit. Heeft u rechtstreeks bij van Dijk Educatie besteld dan had u ze zelf een adreswijziging moeten sturen en de ontvangstbevestiging daarvan goed moeten bewaren. Is de bestelling via de school gegaan dan had u de school een adreswijziging moeten sturen en er op toe moeten zien dat zij dit aan van Dijk Educatie doorgegeven hadden. Ook had u zelf bij van Dijk Educatie kunnen informeren of het adres gewijzigd is. Het is altijd belangrijk om bij wijzingen zelf te controleren of alles goed is verwerkt en dit ook schriftelijk op papier te krijgen. Je mag er nooit vanuit gaan dat alles vanzelf gaat.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor