Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Help!!! Hoe los ik mijn problemen met de timmerman op

Geplaatst door: aeh op: 13-05-2010 17:57
Ik heb tijdens de bouw van mijn nieuwe woning gezocht naar een timmerman die voor ons de buiten en binnendeuren kon plaatsen. Ik kwam via internet uit bij disdeuren.nl die de buitendeuren na 9 maanden nog steeds niet heeft afgerond en ik nog steeds geen binnendeuren heb. Het probleem ligt hem in het feit dat hij de kozijnen niet op een standaard maat heeft gesteld. Mijn Architect en mijn aannemer zeggen beide dat het de schuld van de timmerman is. Mijn gezin is zwaar gedupeerd zonder binnendeuren (toilet, douche, slaapkamers enz.). Ik heb met mijn gezin geen enkele privacie. De timmerman (disdeuren) laat niets meer van zich horen omdat hij weet dat hij fout is en de deuren met de hand moeten worden gemaakt en daardoor extra duur uitvallen.
Reactie door read op 13-05-2010 18:07
aeh Vraag: wie heeft de kozijnen van de deuren gesteld? Is dat de aannemer of is dat de timmerman. Als de aannemer de kozijnen gesteld heeft, is er dan overleg geweest tussen de aannemer en de timmerman? Pedro.
Reactie door aeh op 13-05-2010 18:13
De timmerman heeft de kozijnen geplaatst en gesteld. De aannemer en de architect zeggen beide dat hij de kozijnen op een standaard maat had moeten stellen. Na het plaatsen van de kozijnen heeft de stucadoor de muren afgewerkt. Ik kan nu geen standaard deuren kopen omdat die niet breder gaan dan 93cm. Mijn posten zijn gesteld op 94, 95, 96 enz. met afwijkingen boven en onder van 5 mm t/m 1 cm. De hoogte is ook niet standaard 2.31. In dit geval moet ik de deuren te ver inkorten wat ten koste gaat van de stabiliteit i.v.m. de pen en gat verbindingen.
Reactie door tdehond op 13-05-2010 18:46
W.s. had u de timmerman in gebreke moeten stellen voordat de zaak afgewerkt was en moeten vragen om af te stellen op standaard maten.
Reactie door aeh op 13-05-2010 19:10
Er moet veel gebeuren tijdens de bouw. Dat de posten op standaard maten moeten worden ingesteld is iets waar je vanuit gaat dat de timmerman met 25 jaar ervaring en gespecialiseerd is in deuren zelf weet en vanzelfsprekend op die manier uitvoert. Ik heb hem ondertussen in gebreke gesteld. Hij neemt geen contact meer op en reageert niet op mijn mail of telefoontjes. De leveranciers laten hem in de steek (zegt hij zelf), er zijn inmiddels meerdere klanten gedupeerd (geeft hij zelf aan) en het kost hem veel geld en tijd om zijn eigen fout te herstellen. Ik ben nu genoodzaakt om een advocaat in te zetten.
Reactie door tdehond op 13-05-2010 19:18
Schriftelijk aangetekend met ontvangstbevestiging in gebreke stellen. Verzend-, ontvangstbewijs + kopie brief goed bewaren. Ik neem aan dat u timmerman aansprakelijk stelt voor de meerkosten die zijn fouten met zich meebrengen.
Reactie door aeh op 13-05-2010 19:24
Inderdaad aangetekend. De bewijzen worden goed bewaard :-) Ik heb hem al een claim gestuurd van van €4.500 die wekelijks oploopt.
Reactie door aeh op 13-05-2010 20:23
Weet iemand of ik als particulier een incassobureau kan inzetten?
Reactie door totaal op 13-05-2010 21:40
aeh, Wie heeft de kozijnen geleverd timmerman of aannemer? Dit komt niet in jou verhaal voor,als het de timmerman was kan je die aansprakelijk stellen maar als het de aannemer is dus niet.En over de hoogte van de deur,die is wel standaard wordt voorgeschreven in het bouwbesluit.
Reactie door aeh op 13-05-2010 21:43
De kozijnen zijn geleverd en geplaatst door de Timmerman. Ik ben blij dat je verwijst naar het bouwbesluit. Uitstekende tip.
Reactie door tdehond op 14-05-2010 07:17
Quote: aeh schreef op donderdag 13 mei 2010, 20:23: Weet iemand of ik als particulier een incassobureau kan inzetten?einde Quote Dat kan wel. Ook de particulier kan de gerechtsdeurwaarder inschakelen indien hij of zij een vordering heeft op een andere particulier of een bedrijf. Het is van belang om een goed onderbouwde vordering te hebben: Bron Ik zou eerst overleggen met eerder genoemde advocaat of u nu al in het stadium zit dat het zinvol is om een incassobureau in te schakelen. Ik denk dat schriftelijk in gebreke stellen en bij weigering van timmerman hierop te reageren een rechtszaak erover beginnen eerst aan de orde is. Als dan een uitspraak is gedaan waarbij u in het gelijk gesteld bent, heeft u m.i. een goed onderbouwde vordering op timmerman.Bron
Reactie door read op 14-05-2010 13:41
aeh Je schrijft: De kozijnen zijn geleverd en geplaatst door de Timmerman. Dat houdt dan in, dat de timmerman aansprakelijk is en dus niet de aannemer en/of architect. Met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door aeh op 14-05-2010 13:48
Dat vind ik ook. Bedankt voor je reactie. Het vreemde is dat hij zich niets aantrekt van wat dan ook. Ik wil wel even aangeven dat hij in andere gevallen misschien best goed werk levert. Misschien heb ik gewoon pech gehad. Feit blijft dat hij niet thuis is wanneer er problemen ontstaan. Ik laat het aan anderen over of ze dat risico willen lopen. Ik heb ondertussen een mailtje gestuurd naar mijn advocaat. Ik ben het na zo'n lange periode goed zat en mijn gezin is zwaar gedupeerd.
Reactie door tdehond op 14-05-2010 15:12
Quote: aeh schreef op vrijdag 14 mei 2010, 13:48: Dat vind ik ook. Bedankt voor je reactie. Het vreemde is dat hij zich niets aantrekt van wat dan ook. Ik wil wel even aangeven dat hij in andere gevallen misschien best goed werk levert. Misschien heb ik gewoon pech gehad. Feit blijft dat hij niet thuis is wanneer er problemen ontstaan. Ik laat het aan anderen over of ze dat risico willen lopen. Ik heb ondertussen een mailtje gestuurd naar mijn advocaat. Ik ben het na zo'n lange periode goed zat en mijn gezin is zwaar gedupeerd.einde Quote Als u schriftelijk aangetekend in gebreke heeft gesteld en timmerman reageert niet binnen gestelde termijn, dan wordt het m.i. de hoogste tijd dat u verdere stappen onderneemt.
Reactie door tdehond op 14-05-2010 15:12
Quote: aeh schreef op vrijdag 14 mei 2010, 13:48: Dat vind ik ook. Bedankt voor je reactie. Het vreemde is dat hij zich niets aantrekt van wat dan ook. Ik wil wel even aangeven dat hij in andere gevallen misschien best goed werk levert. Misschien heb ik gewoon pech gehad. Feit blijft dat hij niet thuis is wanneer er problemen ontstaan. Ik laat het aan anderen over of ze dat risico willen lopen. Ik heb ondertussen een mailtje gestuurd naar mijn advocaat. Ik ben het na zo'n lange periode goed zat en mijn gezin is zwaar gedupeerd.einde Quote
Reactie door aeh op 16-05-2010 21:48
Inmiddels is er een timmerman langs geweest om de problemen te beoodelen. Hij spreekt schande van het werk die de collega timmerman heeft achtergelaten. Uiteindelijk gaf hij aan dat hij geirriteerd is over het opgeleverde prutswerk en dat hij er alles aan doet om ons te helpen.(zo kan het dus ook). Hij ziet ook geen problemen om de deuren binnen 10 dagen geleverd te krijgen. Hierbij een overzichtje van de tot nu toe geconstateerde problemen: - Er is geen deurmaat hetzelfde. Iedere deur (11 stuks) heeft een andere maat en wijkt af van de standaard ( 1 t/m 3 cm) die door jou gehanteerd had moeten worden. - Buiten het feit dat er geen deur op een standaard maat is afgesteld blijkt ook nog dat vrijwel ieder kozijn uit lood staat wat resulteert een afwijkende maat boven ten opzichte van onder. Het verschil is 5 tot zelfs 10 mm wat betekend dat iedere deur met de hand moet worden nabewerkt. - De kozijnen zijn uit lood, wijken af van een standaard maat en zijn 3,5 t/m 6 cm te laag. Resultaat: zeer duur maatwerk deuren. - Er zijn een aantal kozijnen die verkeerdom zijn geplaatst t.o.v. bouwbesluit. Resultaat: deuren die de verkeerde kant open gaan. - Je hebt het bouwbesluit genegeerd. - Dat de nieuwe garage en voordeuren scheuren is ongehoord en hoort niet te gebeuren. Overig openstaand: - Voor en garagedeuren moeten opnieuw worden bekeken en voor de zoveelste keer worden bijgewerkt i.v.m. scheuren en klemmen. Overige consequenties (gevolgen voor jou rekening, komen bovenop de kosten van € 4.500): - Verhoogde energierekening door extra stookkosten. - Gezinsproblemen (geen privacy) door gemis deuren. - Veel privétijd gekost i.v.m. alle sores (incl. telefoonkosten) - Extra kosten door inzet nieuwe timmerman. - Verhoogde kosten i.v.m. afwijkende deurmaten. - Verhoogde kosten i.v.m. extra handwerk ongelijke deuren. (schaafwerk). Los van het feit dat dit een lelijk resultaat oplevert. - Kosten rechtszaak en overige juridische kosten.
Reactie door read op 16-05-2010 21:55
aeh Mijn advies is, deze prutser in rechte betrekken (dagvaarden) en alle niet gerechtelijke en gerechtelijke kosten op hem verhalen. Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door aeh op 16-05-2010 22:09
Dat ga ik ook zeker doen, mijn mail naar de timmerman heb ik ook doorgestuurd naar de jurist. Bedankt voor je reactie.
Reactie door read op 16-05-2010 22:28
aeh Mocht je toch het juridische traject inslaan, dan is het handig om alles schriftelijk af te wikkelen. Je moet dan immers een dossier met bewijzen opbouwen en met een e-mailtje heb je echt geen sterk bewijs in handen. Maar goed, jouw juridisch adviseur zal je daar ook wel op wijzen, als hij tenminste zijn vak verstaat. Pedro.
Reactie door aeh op 16-05-2010 22:56
Nog één vraag. Ik wil verder geen zaken meer doen met deze prutser en neem een andere timmerman in dienst die de boel komt herstellen. Als ik dat doe dan kan ik toch nog steeds de oude timmerman verantwoordelijk houden voor de gelede schade, extra onkosten incl. juridische kosten?
Reactie door tdehond op 17-05-2010 09:04
Quote: aeh schreef op zondag 16 mei 2010, 22:56: Nog één vraag. Ik wil verder geen zaken meer doen met deze prutser en neem een andere timmerman in dienst die de boel komt herstellen. Als ik dat doe dan kan ik toch nog steeds de oude timmerman verantwoordelijk houden voor de gelede schade, extra onkosten incl. juridische kosten?einde Quote M.i. Eerst de timmerman schriftelijk aangetekend in gebreke stellen en een termijn stellen waarin hij de gelegenheid heeft schriftelijk te reageren op uw brief en de gemaakte fouten te herstellen. Na afloop van die termijn zou ik weer een schriftelijk aangetekende brief sturen waarin ik zou aangeven dat de termijn waarin timmerman herstel kon plegen en/of kon reageren verstreken is. En dat u dus een andere timmerman inschakelt de schade te herstellen op kosten van de ingebreke gebleven timmerman. Copie, verzend- en ontvangstbewijzen van brieven goed bewaren in uw dossier
Reactie door read op 17-05-2010 12:07
aeh Formeel moet je eerst (als je dat tenminste nog niet gedaag hebt) de knoeier schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst in gebreke stellen en hem bijvoorbeeld 10 werkdagen gunnen om alles te herstellen en te leveren. Pas als duidelijk is, dat hij daaraan maling heeft of zelfs helemaal niet reageert, kun je hem schriftelijk meedelen dat een derde partij op zijn kosten alles gaat oplossen en dat ook alle andere kosten op hem verhaald zullen worden. Ook die laatste brief moet je aangetekend en met bewijs van ontvangst versturen. Het zou overigens een goede zaak zijn dat je deze 2 stappen al in overleg met je rechtskundig adviseur uitvoert. Nogmaals sukses en groeten, ReadAC.
Reactie door aeh op 01-06-2010 21:40
1 Juni 2010. Update binnendeur ellende. Ik wil jullie, gezien de hulp die ik van jullie krijg, op de hoogte brengen van de status. Disdeuren nam plotseling contact met me op met de inmiddels zoveelste belofte om de deuren te bestellen en te plaatsen. Hij beloofde om een formele brief te sturen met een voorstel. Ik moest hem (juridisch gezien) nog een laatste kans geven die hij inmiddels ook verknoeit heeft. De brief bleef uit en ik krijg weer geen contact met hem. Ik wordt duidelijk aan het lijntje gehouden. Ik heb ondertussen contact opgenomen met een grote deurenleverancier die bereid is om mij te helpen. De deuren zijn vandaag (na 10 maanden) besteld :-) De rekening + aanvullende kosten (juridisch, plaatsing enz.) gaat naar de Timmerman. Die is nog niet van mij af. Er ligt ondertussen een behoorlijke claim die hij volledig negeert. Ook de laatste poging voor een nette financiële regeling negeert hij volkomen. Zo zie je maar, hij kwam zo aardig over......tot er problemen optreden. Als jullie nog advies hebben dan hoor ik dat graag.
Reactie door tdehond op 02-06-2010 09:03
Stel hem formeel op de hoogte dat de laatste termijn van ingebreke stellen is verlopen en dat u de deuren etc besteld heeft bij een andere firma. Tevens vermelden dat alle kosten op timmerman verhaald zullen worden. Schriftelijk aangetekend met ontvangstbevestiging versturen. Copie brief etc in dossier.
Reactie door aeh op 02-06-2010 13:58
Ik krijg tot mijn stomme verbazing de aangetekende brief terug. De brief is niet aangenomen. Hij heeft niet door hoe hard we 'm aan kunnen pakken. Dit werkt averechts. Het wordt tijd dat hij zijn hoofd uit het zand haalt. Wordt vervold... jammer dat dit soort juridische processen zo lang duren.
Reactie door sbk op 04-11-2010 23:52
Goedenavond, wij hebben met de heer van Dis exact hetzelfde meegemaakt. Hij heeft niet geleverd wat is afgesproken, maar is er wel met een groot deel van ons geld vandoor. Hij reageert nergens meer op, neemt geen aangetekende brieven aan, wij krijgen geen antwoord op de ingebrekestelling. Ik vroeg me af wat bij u nu de status is?
Reactie door toolboy op 05-11-2010 00:02
Volgens mijn gevoel is dit bedrijf er niet meer. En is uw geld gebruikt als laatste redmiddel ?? T
Reactie door aeh op 06-11-2010 15:44
Quote: sbk schreef op donderdag 4 nov 2010, 23:52: Goedenavond, wij hebben met de heer van Dis exact hetzelfde meegemaakt. Hij heeft niet geleverd wat is afgesproken, maar is er wel met een groot deel van ons geld vandoor. Hij reageert nergens meer op, neemt geen aangetekende brieven aan, wij krijgen geen antwoord op de ingebrekestelling. Ik vroeg me af wat bij u nu de status is?einde Quote Beste, dankzij een Jurist is de schade voor een groot deel hersteld echter ik heb nog steeds een lekkage en de beloofde financiele vergoeding is nog steeds niet binnen.
Reactie door aeh op 06-11-2010 15:53
Beste, Disdeuren is uit beeld verdwenen. Bij KvK is hij nu te vinden onder René van Dis Timmerwerken.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor