Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Havensteder rekent af...

Geplaatst door: redroos08 op: 27-12-2012 09:15
Ik heb 19 jaar een huis gehuurd van de woningbouw vereniging Havensteder (voorheen PWS). Anderhalve maand geleden ben in verhuisd. Nu eist de firma Havensteder een bedrag van EUR 634,97 als eindafrekening (o.a. binnen deuren vervangen a 125 EURO per stuk) wat ze zelf allang hadden moeten doen in die 19 jaar! Zo hebben ze me het plafond opnieuw laten verven en vervolgens brengen ze dit wederom bij mij in rekening ( nog eens 150 EUR). Daar naast blijkt dat Havensteder me ook nog eens jaren heeft laten betalen voor een berging die achteraf gezien niet eens van mij was, maar van mijn buurvrouw. Hier heb ik keer op keer over heb gebeld maar nooit een reactie op gekregen. Nu doet Havensteder alsof hun neus bloed en komt met de tekst, "het is een raadsel hoe u aan de sleutel van de berging bent gekomen". Terwijl ik de sleutel zelf van Havensteder heb gekregen! Hoe moet ik daar anders aan komen?!? Over dit hele verhaal heb ik een klacht ingediend, vervolgens ontvang ik een brief van dezelfde (mevrouw [edit-redactie, naam verwijderd: waar ik een klacht tegen in heb ingediend. Met de melding dat ik gewoon moet betalen. Ik heb 19 jaar een huis gehuurd bij de firma Havensteder, ik heb mijn huur altijd voldaan, ik heb mijn huis keurig achter gelaten, het plafond zelfs nog geverfd, ik kreeg uiteindelijk niet eens de kans om een lampje onder het keukenblok nog te verwijderen. Word me ook weer in rekening gebracht (een extra EUR 50) Ik werd als een crimineel behandeld. Ik vind het een kwalijke zaak zoals Havensteder met zijn huurders om gaat. Ik weet niet wat ik verder moet ondernemen maar ik voel me gedwongen om dat absurd hoge bedrag te gaan betalen. Mevrouw [edit-redactie, naam verwijderd) heeft me zo onder druk gezet dat ik het kostenoverzicht heb ondertekend om maar van Havensteder af te zijn. Daar baal ik van. Ik heb nog verzocht om een rectificatie van het bedrag wat ik al die jaren voor de berging heb betaald maar door nalatigheid van Havensteder nooit zelf heb kunnen gebruiken. Maar nee hoor geen rectificatie, ik word verzocht om het absurd hoge bedrag per direct te betalen, anders ziet Havensteder zich genoodzaakt de zaak uit handen te geven aan een incassobureau. Wat een aanfluiting! Bedankt Havensteder voor 19 jaar "woongenot"! Het komt me uiteindelijk duur komen te staan, dat huren bij jullie!
Reactie door diumenge op 27-12-2012 10:00
Die berging heb je dan toch ook tot je beschikking gehad neem ik aan?
Reactie door redroos08 op 27-12-2012 10:54
Quote: diumenge schreef op donderdag 27 dec 2012, 10:00: Die berging heb je dan toch ook tot je beschikking gehad neem ik aan? einde Quote Nee die heb ik niet kunnen gebruiken omdat deze al in gebruik was (stonden een hoop spullen). Volgens Havensteder moest ik deze ten eerste verwijderen, aangezien de spullen niet van mij waren heb ik dit geweigerd. Ik heb uitgezocht van wie de spullen dan wel waren en dit bleek een buurvrouw van mij te zijn. Achteraf gezien dus maar goed dat ik de spullen niet heb weg gegooid. Havensteder weet gewoon zelf niet eens welke berging bij welk pand hoort. En geeft dus blijkbaar gewoon maar sleutels aan bewoners zonder zelf te weten welke berging bij welk pand hoort.
Reactie door valerius-2 op 27-12-2012 17:48
Is er met de overdracht geen rapport op gemaakt met deze zaken?
Reactie door diumenge op 27-12-2012 18:04
En dat met die berging heb je vervolgens 19 jaar laten voortduren?
Reactie door sweeterlake op 27-12-2012 19:19
Stichting Havensteder! Mijn inzien was uw betoog beter bij 'Vraag & beantwoord' kunnen plaatsen. Voordat u ex-huurder werd, heeft Havensteder toch wel een pre-inspectie gedaan voor de definitieve beëindiging van het huurcontract om met u door te nemen welke nodige punten zelf te kunnen herstellen dan wel weer in originele staat te brengen. Nou weet ik dat bij de Stichting Havensteder de nodige lapzwanzen rondlopen die niet weten wat de ander doet. Het kastje van de muur effect!
Reactie door redroos08 op 28-12-2012 10:33
@diumenge Nee dat heb ik niet 19 jaar door laten lopen, ik heb keer op keer gebeld en uiteindelijk heeft Havensteder me dus een sleutel gegeven. Ze hadden zelfs het slot van de berging vervangen en die sleutel heb ik uiteindelijk gekregen maar deze berging was dus al in gebruik door mijn buurvrouw. Ik had inderdaad alles op de mail moeten zetten, misschien had Havensteder dan adequater gereageerd. Leermomentje voor mij. Voor de rest vind ik de bedragen belachelijk hoog. Ook de manier waarop ik ben benaderd was ronduit onbeleefd. @Valerius-2 Nee dat is niet gebeurt. @sweeterlake ja bij de pre-inspectie was het bedrag aanzienlijk hoger. Dat was EUR 7656,27 Dus ik heb heeel veel zelf kunnen herstellen. Dat hebben ze wel in vermindering gebracht. Het zit me gewoon dwars om de manier waarop ik ben behandeld tevens zijn de bedragen echt absurd hoog. Het voorschot van mijn huur van 19 jaar geleden is ook niet in het rekeningoverzicht meegenomen. Dat van die berging vind ik helemaal te gek voor woorden. Volgens Havensteder had ik alle spullen moeten verwijderen (weggooien) terwijl deze spullen dus gewoon van mijn buurvrouw waren. Ik heb het topic hier geplaatst omdat ik het idee had dat er vast meer gedupeerden zijn.
Reactie door sweeterlake op 29-12-2012 02:12
Quote: redroos08 schreef op vrijdag 28 dec 2012, 10:33: @diumenge Nee dat heb ik niet 19 jaar door laten lopen, ik heb keer op keer gebeld en uiteindelijk heeft Havensteder me dus een sleutel gegeven. Ze hadden zelfs het slot van de berging vervangen en die sleutel heb ik uiteindelijk gekregen maar deze berging was dus al in gebruik door mijn buurvrouw. Ik had inderdaad alles op de mail moeten zetten, misschien had Havensteder dan adequater gereageerd. Leermomentje voor mij. Voor de rest vind ik de bedragen belachelijk hoog. Ook de manier waarop ik ben benaderd was ronduit onbeleefd. @Valerius-2 Nee dat is niet gebeurt. @sweeterlake ja bij de pre-inspectie was het bedrag aanzienlijk hoger. Dat was EUR 7656,27 Dus ik heb heeel veel zelf kunnen herstellen. Dat hebben ze wel in vermindering gebracht. Het zit me gewoon dwars om de manier waarop ik ben behandeld tevens zijn de bedragen echt absurd hoog. Het voorschot van mijn huur van 19 jaar geleden is ook niet in het rekeningoverzicht meegenomen. Dat van die berging vind ik helemaal te gek voor woorden. Volgens Havensteder had ik alle spullen moeten verwijderen (weggooien) terwijl deze spullen dus gewoon van mijn buurvrouw waren. Ik heb het topic hier geplaatst omdat ik het idee had dat er vast meer gedupeerden zijn. einde Quote Het blijft een schrijnend raar verhaal. In uw voormalige huurcontract moet dan toch specifiek vermeld staan, het bestek, wat u wel huurde: adres met huisnummer, nummer van de berging, oppervlakte, (ingebouwde) keuken(gereedschappen w.o. kookplaat e.d.), dus niet roerende goederen, gespecificeerd: x aantal voordeursleutels, bergingsleutels, brievenbussleutels e.d. Wat voor de huurder aan klein onderhoud (wc-bril vervangen, leertjes waterkraan vervangen e.d.) komt en wat de verhuurder aan plichten w.o. groot onderhoud zoals schilderwerk aan de opstal periodiek geregeld.
Reactie door tijger1 op 31-01-2013 16:38
Maar u hebt het kostenoverzicht getekend, dus u bent er mee akkoord gegaan. Dan houdt het op.
Reactie door redroos08 op 31-01-2013 18:39
@tijger1 Ik had geen andere keuze, ik werd onder druk gezet, zat midden in een verhuizing en wilde zo snel mogelijk weg daar. Wat had ik dan moeten doen? Dubbele huur gaan betalen totdat alles "uitgezocht" zou zijn?!? Er een advocaat op zetten wat ik niet kan betalen?!? Ik begrijp dat er nu juridisch weinig overblijft omdat ik heb getekend. Het was al een oud pand toen ik er 19 jaar geleden introk. Dat hele berging gebeuren klopt ook van geen kanten. Ik heb deze post hier gezet omdat ik ook andere mensen wil behoeden van Havensteder zijn praktijken. Want het blijft natuurlijk wel een erg gehaaide sneaky manier om geld af te troggelen van huurders. Daar blijf ik bij.
Reactie door morris770 op 18-03-2013 17:10
Hallo Redrose,ik heb het meegemaakt met Woonstad,moest 3 jaar geleden 700 euro betalen,omdat het huis volgens hen niet helemaal leeg was.Maar ik kwam tijdens de verhuizing in het ziekenhuis en was niet meer in staat om alles te regelen. Zij hanteerden ook idiote prijzen,zoals 20 euro,voor ieder lichtpunt waar geen kroonsteentje op zat en er waren 8 lichtpunten,dus tel uit je winst.Ik heb het betaald in termijnen,kon niet anders. Inmiddels ben ik opnieuw verhuisd,dit keer van en ook weer opnieuw naar een woning van Havensteder en ik kreeg een bedankbriefje dat ik de woning zo netjes had achter gelaten. Denk het ook afhankelijk is van de gene die komt inspecteren,de ene zal veeleisender zijn dan de ander. Maar dat van die berging daar begrijp ik niks van,dat is echt niet normaal. De berging die ik nu heb is ook niet leeg opgeleverd door de vorige bewoner,want ik heb er 3 kasten ,2 deuren en een enorme bijl geteld.Als ik ooit weer verhuis zal ik dat ook moeten verwijderen?? Ik vind het een rare gang van zaken en wens u sterkte
Reactie door wolfgang wölfe op 19-03-2013 02:00
Achteraf is het gemakkelijk praten. U heeft blijkbaar toch getekend voor een lijst met gebreken ook al was u het met die lijst oneens. U had beter aan gedaan niet tekenen voor die lijst. Dat de (ex-)verhuurder exorbitante bedragen voor herstel rekent is algemeen bekend.
Reactie door redroos08 op 31-01-2013 11:54
[ einde Quote Het blijft een schrijnend raar verhaal. In uw voormalige huurcontract moet dan toch specifiek vermeld staan, het bestek, wat u wel huurde: adres met huisnummer, nummer van de berging, oppervlakte, (ingebouwde) keuken(gereedschappen w.o. kookplaat e.d.), dus niet roerende goederen, gespecificeerd: x aantal voordeursleutels, bergingsleutels, brievenbussleutels e.d. Wat voor de huurder aan klein onderhoud (wc-bril vervangen, leertjes waterkraan vervangen e.d.) komt en wat de verhuurder aan plichten w.o. groot onderhoud zoals schilderwerk aan de opstal periodiek geregeld.einde Quote Zoals ik al eerder heb aangegeven, nee dit is niet gebeurt. Inmiddels heb ik een aangetekende brief naar de directie verstuurd, deze heeft mijn melding doorgestuurd naar de leidinggevende van deelgemeente Noord en daar kreeg ik van te horen dat ik gewoon het hele bedrag moet betalen of anders sturen ze de deurwaarder op me af. Ik vind het nog steeds schandalig maar kan dus niet anders dan het hele bedrag (op afbetaling) te betalen. Ik heb blijkbaar geen rechten in Nederland. Een woningbouw vereniging kan op deze manier dus ongeoorloofd zijn gang maar blijven gaan.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!