Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Groene Stroom

Geplaatst door: janfreak op: 02-02-2014 12:34
Regelmatig zie ik op de websites van energieleveranciers dat wanneer je een abonnement op Groene Stroom neemt, je dan ook Groene Stroom uit je stopcontact krijgt. M.a.w. ze suggereren dit in elk geval. Maar dat is dus bezijden de waarheid, je krijgt dezelfde stroom in huis als ieder ander. Wat ze doen is de hoeveelheid energie die je jaarlijks verbruikt inkopen bij leveranten van Groene stroom, zoals die in Noorwegen, opgewekt met water kracht. En die hoeveelheid voegen ze toe aan het distributienet, waar het gemengd wordt met Grijze stroom. Zodoende komt slechts een klein deel ervan, nu nog ongeveer 5-6%, Groene Stroom uit je stopcontact. Ik vind dit een laakbare zaak, energieleveranciers horen hun klanten eerlijk voor te lichten. Ook colporteurs beweren bij hoog en laag dat je dan alleen maar Groene Stroom krijgt. Ik vraag heb dan altijd, oh, dan krijg ik dus een aparte kabel van een Groene opwekeenheid naar mijn huis. Alleen in dat geval kan men werkelijk garanderen dat ik alleen Groene Stroom krijg. Misschien kan Kassa iets doen aan deze oneerlijke manier van voorlichten.
Reactie door sjoppie op 02-02-2014 13:01
Hallo Janfreak, eerlijk gezegd wist ik niet dat het er zo aan toe ging maar zal er eens over denken om ook op groene stroom over te gaan. Het zal de uiteindelijke bedoeling zijn dat als iedereen om groene stroom vraagt het ook krijgt. Als het dan zover is dan kan er op grote schaal ingeslagen en geleverd worden. Vr. gr. sjoppie.
Reactie door tijger1 op 02-02-2014 14:20
Maar Jan, dat is toch wijd en zijd bekend? En daar is al diverse keren in programma's te doen geweest. En er wordt helemaal niets "gemend". Stroom kan je niet mengen. Er wordt betaald voor rechten om het zo te noemen. Allemaal onzin dus.
Reactie door janfreak op 02-02-2014 15:41
Quote: sjoppie schreef op zondag 2 feb 2014, 13:01: Hallo Janfreak, eerlijk gezegd wist ik niet dat het er zo aan toe ging maar zal er eens over denken om ook op groene stroom over te gaan. Het zal de uiteindelijke bedoeling zijn dat als iedereen om groene stroom vraagt het ook krijgt. Als het dan zover is dan kan er op grote schaal ingeslagen en geleverd worden. Vr. gr. sjoppie.einde Quote Inderdaad, wanneer iedereen zich op Groene Stroom abonneert dan krijg je onder normale toestanden, al zal er nog wel eens bij storingen een beroep gedaan worden op conventionele centrales.
Reactie door janfreak op 02-02-2014 15:48
Quote: tijger1 schreef op zondag 2 feb 2014, 14:20: Maar Jan, dat is toch wijd en zijd bekend? En daar is al diverse keren in programma's te doen geweest. En er wordt helemaal niets "gemend". Stroom kan je niet mengen. Er wordt betaald voor rechten om het zo te noemen. Allemaal onzin dus.einde Quote Dat schijnt toch niet het geval te zijn, mensen bij mij in de buurt die zich geabonneerd hebben op Groene Stroom dachten echt dat ze 100% groene stroom uit hun stopcontact kregen en waren niet blij toen ik ze vertelde dat ik dezelfde stroom als zij uit mijn stopcontact kreeg. Nee, mennen doen ze alleen maar bij paarden dacht ik. Met dat mengen bedoelde ik wanneer je aan het distributienet groene en grijze stroom toevoert dan krijg je uit je stopcontact van beide wat, er is ook maar een soort stroom, beweging van elektronen en die zijn noch groen noch grijs.
Reactie door tijger1 op 02-02-2014 16:06
Was natuurlijk een tikfoutje. Ik begreep wat u bedoelde. Het hele verhaal doet mij denken aan een reclame van jaren geleden over "bedorven stroom" die uit het stopcontact zou komen. Ik weet niet meer van wie. Het is gewoon allemaal onzin. Nederland kan helemaal niet zoveel groene stroom opwekken en om dan rechten te kopen in het buitenland? Gewoon poppenkast.
Reactie door janfreak op 02-02-2014 17:15
Quote: tijger1 schreef op zondag 2 feb 2014, 16:06: Was natuurlijk een tikfoutje. Ik begreep wat u bedoelde. Het hele verhaal doet mij denken aan een reclame van jaren geleden over "bedorven stroom" die uit het stopcontact zou komen. Ik weet niet meer van wie. Het is gewoon allemaal onzin. Nederland kan helemaal niet zoveel groene stroom opwekken en om dan rechten te kopen in het buitenland? Gewoon poppenkast.einde Quote Nee, maar ze kopen het bv in van Noorwegen, die het opwekken met waterkracht. Ik weet niet of het nu nog zo gaat, maar ik weet wel dat ze dan grijze stroom die ze hier opwekten retourneerden, zeg maar met gesloten beurzen en de subsidie die op groene stroom rustte zullen ze wel eerlijk verdeeld hebben. Alleen schoot het milieu er niks mee op want hier werd met het opwekken van die grijze stroom het milieu weer belast. Maar goed, de consument wist niets van dit soort praktijken.
Reactie door tijger1 op 02-02-2014 18:15
De stroomnetten zijn aan elkaar gekoppeld om pieken en problemen op te vangen. Maar wij verkopen echt geen grijze stroom aan Noorwegen. Ze zullen wel gek zijn, als ze zelf genoeg hebben.
Reactie door valerius-2 op 02-02-2014 19:23
Heel eenvoudig hoe meer groene stroom er wordt gebruikt des te minder vervuiling. U draagt daar aan mee om daar aan meet te werken. Maar alleen groene stroom gebruiken kan alleen als u dit zelf opwekt via u zonnepanelen om dat op te wekken
Reactie door edrick3 op 02-02-2014 20:31
Hallo janfreak, Misschien is dit i[url=http://www.groenestroomjagraag.nl/introductie: ets ter info.[/url: Met vr.gr/
Reactie door pieterwolters op 04-02-2014 11:09
Ik neem aan dat TS zit te trollen. Dit kan geen serieus onderwerp zijn.
Reactie door crystalskull op 14-02-2014 11:13
Er is een leverancier die wel volledig investeert in Groene Stroomopwekking in Nederland. En dat is Green Choice. Zij berekenen ook geen overstapboete wanneer je bij ze weg gaat. De Vastelastenbond.nl heeft contracten met Energie Direct én met Green Choice. Via de vastelastenbond is het goedkoper. Wanneer je een lopend contract hebt kún je overwegen om via de Vastelastenbond een jaarcontract af te sluiten met Energie Direct (zij kopen wél uit het buitenland in). Vervolgens vergoeden zij de eventuele boete van uw huidige leverancier. En na een jaar kunt U bij de Vastelastenbond overstappen op Green Choice. Warme groet.
Reactie door janfreak op 14-02-2014 15:10
Quote: crystalskull schreef op vrijdag 14 feb 2014, 11:13: Er is een leverancier die wel volledig investeert in Groene Stroomopwekking in Nederland. einde Quote Ik heb ook nooit het tegendeel beweerd. Alleen, ook al heb je een abonnement op Groene Stroom, je krijgt van de stroom die ze inkopen slechts een gedeelte in huis, evenveel als andere consumenten die geen abonnement op Groene Stroom hebben. Maar wat Greenchoice dus op zijn website beweert, Als klant van Greenchoice kunt u er echt 100% zeker van zijn dat de stroom die u afneemt volledig duurzaam wordt opgewekt., staat hier dus haaks op, want Greenchoice suggereert hiermee dat u alleen maar Groene Stroom uit uw stopcontact krijgt en ik vrees dat heel veel mensen hier in trappen of getrapt zijn. Dat zullen ze wel niet toegeven want niemand wil voor een onnozele hals versleten worden.
Reactie door crystalskull op 14-02-2014 20:26
Daar ben ik het niet mee eens. De stroom die je afneemt bij Green Choice is inderdaad 100% op groene wijze verkregen. Vervolgens wordt die opgewekte stroom toegevoegd aan het stroomnetwerk. En hoe meer mensen daarop overstappen hoe groener de stroom wordt. De grote leveranciers hebben steeds meer overschotten van grijze stroom dus er is een verandering gaande. Ik lees in de bewering van Green Choice niet dat er uitsluitend groene stroom uit je stopcontact komt. Het blijft interpretatie-gevoelig.
Reactie door janfreak op 14-02-2014 20:42
Quote: crystalskull schreef op vrijdag 14 feb 2014, 20:26: Daar ben ik het niet mee eens. De stroom die je afneemt bij Green Choice is inderdaad 100% op groene wijze verkregen. Vervolgens wordt die opgewekte stroom toegevoegd aan het stroomnetwerk. En hoe meer mensen daarop overstappen hoe groener de stroom wordt. De grote leveranciers hebben steeds meer overschotten van grijze stroom dus er is een verandering gaande. Ik lees in de bewering van Green Choice niet dat er uitsluitend groene stroom uit je stopcontact komt. Het blijft interpretatie-gevoelig. einde Quote Lezen kan niet iedereen. Op hun website staat Als klant van Greenchoice kunt u er echt 100% zeker van zijn dat de stroom die u afneemt volledig duurzaam wordt opgewekt. Hier staat toch duidelijk dat de stroom die u afneemt volledig duurzaam wordt opgewekt, dat lijkt me toch duidelijk afgaande op het woord volledig. Daar is volgens mij geen woord Spaans bij.
Reactie door crystalskull op 14-02-2014 21:56
Quote: janfreak schreef op vrijdag 14 feb 2014, 20:42: Quote: crystalskull schreef op vrijdag 14 feb 2014, 20:26: Daar ben ik het niet mee eens. De stroom die je afneemt bij Green Choice is inderdaad 100% op groene wijze verkregen. Vervolgens wordt die opgewekte stroom toegevoegd aan het stroomnetwerk. En hoe meer mensen daarop overstappen hoe groener de stroom wordt. De grote leveranciers hebben steeds meer overschotten van grijze stroom dus er is een verandering gaande. Ik lees in de bewering van Green Choice niet dat er uitsluitend groene stroom uit je stopcontact komt. Het blijft interpretatie-gevoelig. einde Quote Lezen kan niet iedereen. Op hun website staat Als klant van Greenchoice kunt u er echt 100% zeker van zijn dat de stroom die u afneemt volledig duurzaam wordt opgewekt. Hier staat toch duidelijk dat de stroom die u afneemt volledig duurzaam wordt opgewekt, dat lijkt me toch duidelijk afgaande op het woord volledig. Daar is volgens mij geen woord Spaans bij.einde Quote
Reactie door crystalskull op 14-02-2014 22:05
Quote: janfreak schreef op vrijdag 14 feb 2014, 20:42: Quote: crystalskull schreef op vrijdag 14 feb 2014, 20:26: Daar ben ik het niet mee eens. De stroom die je afneemt bij Green Choice is inderdaad 100% op groene wijze verkregen. Vervolgens wordt die opgewekte stroom toegevoegd aan het stroomnetwerk. En hoe meer mensen daarop overstappen hoe groener de stroom wordt. De grote leveranciers hebben steeds meer overschotten van grijze stroom dus er is een verandering gaande. Ik lees in de bewering van Green Choice niet dat er uitsluitend groene stroom uit je stopcontact komt. Het blijft interpretatie-gevoelig. einde Quote Lezen kan niet iedereen. Op hun website staat Als klant van Greenchoice kunt u er echt 100% zeker van zijn dat de stroom die u afneemt volledig duurzaam wordt opgewekt. Hier staat toch duidelijk dat de stroom die u afneemt volledig duurzaam wordt opgewekt, dat lijkt me toch duidelijk afgaande op het woord volledig. Daar is volgens mij geen woord Spaans bij.einde Quote Gefeliciteerd!! Ik lees namelijk hetzelfde. De stroom die je bij Green Choice afneemt is inderdaad 100% duurzaam opgewekt. Daar is niets van gelogen en niets onlogisch aan. Dat U vervolgens er uit opmaakt dat dat dan zou betekenen dat er 100% duurzame stroom uit uw stopcontact komt is toch echt uw interpretatie. De stroom die je bij hen afneemt is en blijft 100% duurzaam en wordt toegevoegd aan het stroomnetwerk. Dus hoe meer mensen daar in investeren hoe groener de stroom wordt die uit uw stopcontact komt. En als U het nu nog niet begrijpt kan ik het wellicht in het Spaans vertalen voor U.
Reactie door janfreak op 14-02-2014 22:39
Quote: crystalskull schreef op vrijdag 14 feb 2014, 22:05: Quote: janfreak schreef op vrijdag 14 feb 2014, 20:42: Quote: crystalskull schreef op vrijdag 14 feb 2014, 20:26: Daar ben ik het niet mee eens. De stroom die je afneemt bij Green Choice is inderdaad 100% op groene wijze verkregen. Vervolgens wordt die opgewekte stroom toegevoegd aan het stroomnetwerk. En hoe meer mensen daarop overstappen hoe groener de stroom wordt. De grote leveranciers hebben steeds meer overschotten van grijze stroom dus er is een verandering gaande. Ik lees in de bewering van Green Choice niet dat er uitsluitend groene stroom uit je stopcontact komt. Het blijft interpretatie-gevoelig. einde Quote Lezen kan niet iedereen. Op hun website staat Als klant van Greenchoice kunt u er echt 100% zeker van zijn dat de stroom die u afneemt volledig duurzaam wordt opgewekt. Hier staat toch duidelijk dat de stroom die u afneemt volledig duurzaam wordt opgewekt, dat lijkt me toch duidelijk afgaande op het woord volledig. Daar is volgens mij geen woord Spaans bij.einde Quote Gefeliciteerd!! Ik lees namelijk hetzelfde. De stroom die je bij Green Choice afneemt is inderdaad 100% duurzaam opgewekt. Daar is niets van gelogen en niets onlogisch aan. Dat U vervolgens er uit opmaakt dat dat dan zou betekenen dat er 100% duurzame stroom uit uw stopcontact komt is toch echt uw interpretatie. De stroom die je bij hen afneemt is en blijft 100% duurzaam en wordt toegevoegd aan het stroomnetwerk. Dus hoe meer mensen daar in investeren hoe groener de stroom wordt die uit uw stopcontact komt. En als U het nu nog niet begrijpt kan ik het wellicht in het Spaans vertalen voor U.einde Quote Ik denk toch dat u maar eens een cursus Nederlands moet volgen, daar zult u meer aan hebben dan het in het Spaans te kunnen vertalen. Als er gestaan had dat er evenveel energie aan groene stroom opgewekt wordt als ik afneem dan was het juist verwoord, nu wordt gesuggereerd dat de stroom die ik afneem volledig groen opgewekt is. Ze weten het altijd wel zo te verwoorden dat ze het op begripsverwarring kunnen gooien wanneer ze er op aangesproken worden. Het is wel toevallig dat een aantal mensen die ik gesproken heb en een abonnement op groene stroom hadden wel degelijk dachten dat alle stroom die ze gebruikten groene stroom was en toen ik hen uitlegde hoe het zat voelden ze zich toch min of meer misleid. En dat wilde ik juist met mijn verhaal proberen te voorkomen.
Reactie door crystalskull op 15-02-2014 00:19
Right. Have a nice life.
Reactie door komsja op 16-02-2014 17:47
Bijna alle woningen/flats,hoe je het ook allemaal wil noemen hebben een gas en stroom leiding in hun woning zitten die aangesloten is op een bepaalde gas of stroom leverancier. In mijn geval heb ik het gas en de stroom van nuon (en woon in een flat) Stel maar voor dat ik over zou(kunnen) stappen naar een zogenaamde GROENE stroom leverancier,(komen hier regelmatig aan de deur) Dat zou dan moeten betekenen dat mijn gas of stroom groen zou moeten zijn,nou mensen NIET DUS Mijn gas en stroom blijft uit dezelfde leidingen komen(nuon),het is mijn inziens alleen maar mogelijk bij bijvoorbeeld een nieuwbouw woning die dan op een groene leiding is aangesloten. De nuon kan dan weliswaar z,n gas of stroom als zijnde groen aan mij verkopen,maar de stroom en gas die door mijn leidingen loopt is precies hetzelfde als voorheen.
Reactie door janfreak op 16-02-2014 18:15
@komsja, Er ligt in ons land maar één distributienet waarop wij allen aangesloten zijn. Dit betekent dat we allemaal stroom (eigenlijk is het beter om van energie te spreken) krijgen, een mengsel van groene en grijze stroom, ongeacht of je nu een abonnement hebt op groene stroom of niet. Inderdaad zoals je stelt zou er een apart distributienet aangelegd moeten worden waarop alleen centrales aangesloten zijn die enkel groene stroom opwekken om 100% groene stroom uit je stopcontact te garanderen. Maar met zo'n tweede distributienet zouden astronomische bedragen gemoeid gaan, dus dat doet men niet. Zodra je een abonnement op groene stroom neemt koopt je energieleverancier de hoeveelheid kWh die je jaarlijks verbruikt in en voegt dat toe aan het distributienet. Maar het moge duidelijk zijn dat dit niet allemaal bij jou arriveert, iedereen krijgt er een beetje van mee. Alleen zodra de energieleveranciers enkel en alleen groene stroom inkopen wordt 100% groene stroom een feit. Ik snap alleen niet waarom zij dat niet reeds doen en dit af laten hangen van abonnementen op groene stroom.
Reactie door komsja op 16-02-2014 18:37
Denk dat het een methode is om zogenaamde groene klanten(mensen die het hoog op hebben met ons welzijn betreffende uitstoot van ongezonde dingen)te kunnen vangen als klanten.
Reactie door h.terpstra op 29-07-2014 22:33
Pieter Wolters. U heeft gelijk. Deze Jan is al eerder door de mand gevallen. Een aantal jaren geleden heb ik Jan de waarheid gezegd. Hij krabbelde toen terug. Jan Freak geeft zich uit voor een hoog opgeleide man. Dat kan waar zijn, gelet op zijn reacties. Maar wat de man bezielt met deze onzin verhalen ga ik hier niet weergeven. Let wel; groene stroom is overwegend door kernenergie.opgewekt..Dat is de goedkoopste opwekking bij de eerste berekening. De naheffing mag u betalen via uw belasting tarief. Over calamiteiten spreek ik niet. Dat afval moet 10 duizenden jaren bewaard en bewaakt worden.. Dat kost niets. Gratis. Eerst in zoutkoepels (vocht) dan in beton, wat zestig jaar mee gaat, (vocht) en nu in de Friese zee klei. Zout vocht. Wie is er nu dom? Met het kopen van groene stroom betaal je de hoofdprijs. Ook voor je nageslacht. Met 46 jaar werken in de energie wereld , weet ik waar de klok en de klepel hangt. Groet.H.
Reactie door janfreak op 29-07-2014 22:47
Quote: h.terpstra schreef op dinsdag 29 jul 2014, 22:33: Pieter Wolters. U heeft gelijk. Deze Jan is al eerder door de mand gevallen. Een aantal jaren geleden heb ik Jan de waarheid gezegd. Hij krabbelde toen terug. Jan Freak geeft zich uit voor een hoog opgeleide man. Dat kan waar zijn, gelet op zijn reacties. Maar wat de man bezielt met deze onzin verhalen ga ik hier niet weergeven. Let wel; groene stroom is overwegend door kernenergie.opgewekt..Dat is de goedkoopste opwekking bij de eerste berekening. De naheffing mag u betalen via uw belasting tarief. Over calamiteiten spreek ik niet. Dat afval moet 10 duizenden jaren bewaard en bewaakt worden.. Dat kost niets. Gratis. Eerst in zoutkoepels (vocht) dan in beton, wat zestig jaar mee gaat, (vocht) en nu in de Friese zee klei. Zout vocht. Wie is er nu dom? Met het kopen van groene stroom betaal je de hoofdprijs. Ook voor je nageslacht. Met 46 jaar werken in de energie wereld , weet ik waar de klok en de klepel hangt. Groet.H.einde Quote Lezen is voor sommigen ook moeilijk blijkbaar want mijn loginnaam is janfreak en niet Jan Freak. Energie dat door kerncentrales opgewekt wordt valt onder grijze stroom, zeer zeker niet onder groene stroom! Je beweert ook dat ik na door jou de les gelezen te zijn terugkrabbelde. Ook dat lijkt me sterk. En dat je er na 46 jaar werken in de energiewereld er nog steeds niet achter bent hoe het in elkaar steekt, al beweer je van wel, daar zou ik dan maar niet trots op zijn.
Reactie door curly op 30-07-2014 22:08
Quote: janfreak schreef op zondag 2 feb 2014, 12:34: Regelmatig zie ik op de websites van energieleveranciers dat wanneer je een abonnement op Groene Stroom neemt, je dan ook Groene Stroom uit je stopcontact krijgt. einde Quote Jan, Surf n's naar de site van ''Stichting Sociale Databank Nederland''. Columm: De groene stroom maffia.De groene stroom maffia
Reactie door czar op 31-07-2014 12:19
Nah, groene stroom is in veel gevallen een farce. Veel energieleveranciers halen hun 'groene stroom' uit het buitenland. Daar gelden weer andere regels. Is stroom van een waterkracht-centrale groene stroom? Je zou zeggen van wel. Maar is het nog steeds groene stroom als achter die waterkracht-centrale een hele rivier droog komt te liggen en de fauna en flora daardoor ten gronde gaan? Dan lijkt het weer van niet. In Nederland zijn er strenge regels aangaande natuurbeheer. In het buitenland (met name voormalig oost-europa) doen ze niet zo moeilijk en dus halen de energie-leveranciers hun zgn. 'Groene stroom' wel daar vandaan, want dat is goedkoper. Duitsland zit op dik 20% zonne- en windenergie, Nederland op amper 6%. Het wordt nog een hele klus om aan de europese normen te gaan voldoen. Laat u als consument niet naaien, uw energie-leverancier heeft maar 1 belang: geld verdienen. En als dat lukt met groene stroom, dan doen ze dat, ook al is het allemaal niet zo groen als ze beweren. En als dat lukt met adviezen om energie te besparen, dan doen ze dat, terwijl ze liever hebben dat je wat meer verbruikt. Marketing heet dat.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!