Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Gezondheidsvragenformulier tandheelkunde

Geplaatst door: curly op: 18-06-2010 00:51
Alvorens te worden geholpen eisen de tandartspraktijken een amneseformulier in te vullen. Dit zogeheten GEZONDHEIDSVRAGENFORMULIER TANDHEELKUNDE moet worden ingevuld aan de hand van eigen ervaringen bij de huisarts (c.q. apotheker), m.a.w. de eigen bespiegelen over de gezondheid van het moment. De patient doet dus aan zelfbeoordeling. Wat op zich uitsluitend tot interpretaties over de gezondheid kan leiden maar een tandarts geen echte zekerheid biedt. Protocollair is de huisarts en de apotheker realistisch gezien de aangewezen weg om medische informatie te verstrekken.. Omdat de patient geen huisarts is maar een leek die zichzelf objectief gezien niet medisch kan gaan beoordelen. Zijn er mensen die hier een idee of mening over hebben? Met name vooral over de privacy ?
Reactie door frau_antje op 18-06-2010 03:02
Ja! Vind wel dat de patiënt zelf een (naar waarheidsgetrouwe) formulier kan invullen met informatie hem of haar beschikbaar zijn. Het is dagelijkse kost tegenwoordig om een formulier in te vullen voor wat dan ook. Vorige maand was nog bij mijn tandarts, kreeg inderdaad ook zo'n formulier van de assistente toegereikt om het in te vullen. Vroeger werd wel mondeling gevraagd - bij een waarnemend tandarts moest er soms al een vragenformulier worden ingevuld - of je wel gezond was: ja of neen! Een tandarts wist of weet niet wat voor medicatie en amnaese zijn patiënt heeft. Een patiënt met 'bloedverdunner' moet heel anders worden benaderd bij een extractie. Een wortelkanaalbehandeling bij een patiënt met metalen onderdelen in het lichaam dient bij de behandeling eerst een hoge (eenmalige) antibiotica kuur een uur voor de behandeling te slikken vanwege en bacterie. Ik vind het volkomen legaal en terecht dat de informatie door de patiënt wordt gegeven, of straks ook via - zonder bezwaar - het EPD beschikbaar is, opdat adequate medische zorgverlening wordt verleend. Ik denk hierbij alleen al aan antibiotica die huisarts, tandarts, verloskundige etc. kunnen voorschrijven, zonder dat zij dat op heden van elkaar weten dat het is of werd voorgeschreven met de zelfde werkstoffen met als gevolg van mogelijke resistentie. Uw tandarts (ook uw huisarts) weet ook al uw BSN (Burger Servicenummer)! Privacy?! Dat zit wel safe bij mijn tandarts en huisarts.
Reactie door tdehond op 18-06-2010 09:35
Dit vragen formulier is m.i. prima in te vullen door een patiënt. Het is m.n. van belang om de medicatie die gebruikt wordt correct in te vullen en eventuele allergieën tegen b.v. antibiotica. Als patiënt niet in staat is om dit formulier in te vullen kan toestemming aan de tandarts gegeven worden om info bij de huisarts op te vragen.
Reactie door curly op 19-06-2010 20:57
Ik las Quote: Als patiënt niet in staat is om dit formulier in te vullen kan toestemming aan de tandarts gegeven worden om info bij de huisarts op te vragen.einde Quote Uiteraard begrijp ik dat een tandarts zijn patient medisch gezien goed wil leren kennen. Het is vreemd, ze willen zonder tussenkomst van de huisarts, via een machtiging bijv., alles zo op een presenteerblaadje en ondertekent aangereikt krijgen. Het kan ook wel dienen voor zijn verzekeringsmaatschappij. Op grond van de "Wet bescherming persoonsgevens" is een tandartsen praktijk net als andere instellingen verplicht om eerst te laten weten voor welk doel dit vragenformulier dient. Daar schort aan!
Reactie door curly op 19-06-2010 21:39
Ik vind het normaal als een tandarts medische informatie ontvangt. Maar liefst wel van de huisarts. Dit is de officiele weg. Het lijkt me niet de bedoeling als de patient deze functie gaat in nemen.
Reactie door curly op 27-06-2010 00:10
Het copyright van de "Gezondheidsvragenlijst tandheelkunde" is van `Bruins, "Haalboom & Koole" en goedgekeurd door de "Vereniging voor Medisch Tandheelkundige Interactie` zijnde het VMTI, maar dat is dan ook echt alles en verplicht tot niets. Er worden maar liefst 38 vragen gesteld. Waarvan sommige vragen verwijzen naar het "Medisch Tandheelkundig Memo" editie 2001. Ik heb de wetgeving BIG en WPR etc. er eens op nageslagen, maar een patiënt is (zo te zien) wettelijk niet eens verplicht om die (hele) "Gezondheidsvragenlijst tandheelkunde" in te vullen, en zeker niet te ondertekenen. Wat zo vreemd is, dat de samenwerkende tandarts organisatie(s) het NMT en VMTI dit formulier in omloop hebben gebracht, zonder het doel van deze registratie uit te leggen aan patiënten. Het doel van deze registratie moet volgens de wet op de persoonsgegevens (cbpweb.nl) eerst kenbaar worden gemaakt.. [url=http://www.justitie.nl/images/Handleiding%20voor%20verwerkers%20persoonsgegevens_tcm34-3940.pdf: Zie ook deze link:url: Wie weet werd jij ook verrast en was jij ook verbaast over het aantal medisch vragen in de "Gezondheidsvragenlijst Tandheelkunde". Wie weet vraag jij je ook af waarom dit niet via de officiele weg van de huisarts kan worden geregeld. Want waarom zou een patiënt over zichzelf een gezondheidsverklaring uitschrijven en uit zijn medisch dossier van de huisarts klappen? Saillante gegevens komen zo in een gewone kaartenbak administratie terecht i.p.v. het medisch geheime dossier . Of niet ?
Reactie door curly op 06-07-2010 18:10
Onvoldoende beveiligingsmaatregelen zijn meestal de oorzaak van alle problemen. [url=http://www.cbpweb.nl/Pages/pb_20100706_nifp.aspx: Patiëntenkaarten op straat.[/url: Download hier het filmpje van de waarschuwingsdienst over de familie van der ploeg Download hier het filmpje van de waarschuwingsdienst over de familie van der ploeg
Reactie door curly op 27-07-2010 20:20
In de eerste instantie schreef ik dat het een GEZONDHEIDSVRAGENFORMULIER TANDHEELKUNDE betrof. Dit moet zijn "GEZONDHEIDSVRAGENLIJST TANDHEELKUNDE" ! De informatie verstrekking van de patiënt, via dit formulier, berust louter op vrijgevigheid. Dit formulier is op geen enkele wijze wettelijk verplicht gesteld. Een tandartsenpraktijk die weigert patiënten aan te nemen of te behandelen, omdat de patiënt meent dat medische informatie verstrekking een taak van de huisarts is, kan in feite niet geweigerd worden. Hier is (nog) geen juridische grondslag voor, Ik heb hierover ook geen jurisprudentie kunnen vinden. Maar wie het weet mag het zeggen.GEZONDHEIDSVRAGENLIJST TANDHEELKUNDE
Reactie door curly op 15-08-2010 20:57
Over privacy gesproken. [url=http://webwereld.nl/nieuws/66862/printergeluid-verraadt-inhoud-document.html?utm_source=article_other_news_1&utm_medium=website&utm_campaign=ww: Onderzoekers zijn er in geslaagd om gevoelige gegevens van huisartsen af te tappen.[/url:
Reactie door kickwomen op 08-06-2011 06:48
en weet je wat het erge is, heb je hem ingevuld dan krijg je een paar dagen later een rekening van 19.63 euro. echt belachelijk.... de tandarts kan ook gewoon aan de patient vragen, op het moment van behandeling, dan heb je ook de actuele gegevens. er kan over een half jaar wel wat veranderd zijn in je medicijngebruik of dergelijke. of moet je over een jaar weer zo'n formulier invullen en dan gelden er vrije tandartstariefen, zou me niks verbazen weer een melkkoetje erbij voor de patienten
Reactie door bachanaal op 08-06-2011 11:10
bij de hoogste dekking voor tandartsverzekering wordt ook altijd een gezondheidsverklaring gevraagd. als er veel problemen verwacht worden kan de verzekering geweigerd worden.
Reactie door de motormuis op 08-06-2011 17:08
Ik blijf het knap vinden dat mensen weer van die oude vragen of discussies wten te vinden om ze nu weer opnieuw naar voren te brengen. Ouwe koeien ..................
Reactie door edrick3 op 08-06-2011 18:49
Quote: bachanaal schreef op woensdag 8 jun 2011, 11:10: bij de hoogste dekking voor tandartsverzekering wordt ook altijd een gezondheidsverklaring gevraagd. als er veel problemen verwacht worden kan de verzekering geweigerd worden.einde Quote Daar gaat dit Topic niet over!! Dat is een ander onderwerp!! Quote: de motormuis schreef op woensdag 8 jun 2011, 17:08: Ik blijf het knap vinden dat mensen weer van die oude vragen of discussies wten te vinden om ze nu weer opnieuw naar voren te brengen. Ouwe koeien ..................einde Quote Mee eens.
Reactie door kickwomen op 08-06-2011 19:31
maar wat vinden jullie ervan dat er 19.63 euro voor gevraagt word en die rekening krijg je pas als je het formulier ingeleverd hebt. en ben je wel verplicht om hier aan mee te werken? ik kan er namelijk geen informatie over vinden
Reactie door vulling op 08-09-2011 12:49
Ik heb zo'n formulier voor ons gezin ingevuld begin dit jaar en vond het heel raar dit te moeten doen in verband methet feit dat ik er zomaar van alles op kan invullen. En er voor moet betalen! Nu bleek een half jaar later dat de gegevens zoekgeraakt zijn en ja, kreeg ik weer al die formulieren mee. Waarom wordt ik zo lastig gevallende zaken die door medici onderling netjes geregeld behoren te zijn? En hoe komen ze aan die drie maal €19,-? Ik kan dat en ga dat zeker niet betalen, dus declareren ze dat bij de verzekering? Ik heb nooit zo iets meegaakt. Vreemde zaak, het moet kostenvrij zijn gegevens ui te wisselen tussenefici onderling en ik als patiënt ben helemaal niet verplicht te moeten betalen voor lekeninformatie.
Reactie door kickwomen op 11-09-2011 18:22
heb even geinformeerd bij de nza, ze mogen geeneens zo'n formulier laten invullen alleen als er aanleiding voor is. hier het antwoord van mijn mail van nza. De medische schriftelijke anamnese (code C22) is in principe bedoeld voor nieuwe patiënten van de tandarts, waarbij de routine vragen aanleiding geven tot een nadere anamnese. De tandarts stelt routinevragen aan de nieuwe patiënten. Pas als uit de routinevragen blijkt dat er iets bijzonders/complexs aan de hand is, wordt een nieuwe volledige, schriftelijke anamnese afgenomen. Dan is declaratie van C22 mogelijk, maar er moet ook duidelijk uit het patiëntendossier blijken dat er iets bijzonders aan de hand is. Als de patient weer op controle komt, stelt de tandarts de routinevragen om de anamnese te updaten, zoals bijvoorbeeld "Bent u zwanger?" of "Gebruikt u andere medicatie?". Dit soort vragen hoeven niet schriftelijk te worden gesteld. Deze updates schrijft de tandarts op de patientenkaart en behoort tot de normale verantwoordelijkheden. Declaratie van C22 is hierbij niet mogelijk. Samengevat, de schriftelijke medische anamnese mag alleen in rekening worden gebracht als de routine anamnese aanleiding geeft tot nader medisch onderzoek. Dit staat weergegeven in de tariefbeschikking van tandartsen. conclusie: tandartsen zijn gewoon zakkenvuller over jou rug. ik heb al tweemaal zo'n formulier gekregen, maar ik vul hem niet in.
Reactie door niek41 op 05-10-2011 17:56
Volgens mij heeft kickwomen (zondag 11 sep 2011) het helemaal door. Het gaat er niet om of je zelf, als patiënt, dat formulier kan invullen (zoals ik eerder in de discussie las) maar of het nodig en wenselijk is om die gegevens te verstrekken. Niet dus. Ik kreeg laatst ook zo'n lijst in mijn handen geduwd en heb daarover een brief geschreven naar het College Bescherming Persoonsgegevens. Als het elektronisch patiënten dossier niet veilig wordt geacht, dan moeten we niet ook nog eens elders (op papier !) onze gezondheidsgegevens neerleggen.
Reactie door loreleigil op 05-10-2011 18:17
Quote: curly schreef op zaterdag 19 jun 2010, 21:39: Ik vind het normaal als een tandarts medische informatie ontvangt. Maar liefst wel van de huisarts. Dit is de officiele weg. Het lijkt me niet de bedoeling als de patient deze functie gaat in nemen. einde Quote Hier ben ik het niet mee eens. Stel, u heeft een psychisch probleem. Daar heeft uw tandarts niets mee te maken, is niet van toepassing op uw gebit en dit wilt u het liefst privé houden. Dan vraagt de tandarts het dossier van je op bij je huisarts en weet precies naar welke psych je gaat en welke antidepressiva je slikt. Heeft niks met het verwijderen van je tandsteen te maken! Ik heb meerdere beperkingen en weet prima wat ze zijn en hoe ze heten. Dat kan ik zelf mijn tandarts wel vertellen, daar hoeft hij mijn huisarts niet voor te benaderen.
Reactie door curly op 13-03-2012 21:49
Stel, U heeft een psychisch probleem.dat u het liefst privé houden, dan zou de huisarts,op uw verzoek, uitsluitend de relevante vragen in die gezondheidsvragenlijst kunnen beantwoorden. Het systeem is er op gebaseerd dat als een huisarts informatie verstrek onder Medisch geheim, dan is de tandarts verplicht dit ook onder Medisch geheim te houden en zo af te dekken. Het heeft zo een hogere (Juridische) status. Als u die vragenlijst zelf invult, gooit u het min of meer achtergrondinformatie op tandartsen tafel neer. Iedereen kan er dan bijkomen. De status is openbaar voor al het meewerkend personeel. Ook heb ik het idee , dat de invoering van die gezondheidsvragenlijsten niet helemaal de lading afdekken dan waarvoor ze eigenlijk bedoeld zijn. Strikt vertrouwelijk behandelen,werkt iets anders dan het Medisch-Geheim en de Eed van Hippocrates. Sommige vragenlijsten lijken te werken als een soort contract met boete clausule. Wie bepaalde lijsten op internet er op na leest, komt tot de ontdekking dat er diverse uitvoeringen bestaan die allemaal op elkaar lijken maar met contractvoorwaarden die de tandarts moet vrijwaren van schade. Bijvoorbeeld: "Met mijn handtekening geef ik aan dat ik deze vragenlijst naar waarheid heb ingevuld. Verder geef ik aan in te stemmen met ( bla, bla, bla,) etcetera.. Incl. boetes oplopend tot 100% van de geplande behandeling." Ik ben van mening dat bij de verstrekking van informatie, de huisarts echt een functierol zou moeten vervullen. Dan krijgt die gezondheidsvragenlijst voor tandheelkunde officieel de status van Medisch geheim en blijft het geheim. Als de tandarts die vragenlijst laat uitlekken of zou afgeven naar zijn verzekeringsmaatschappij of zijn advocaat leggen de gegevens van de cliënt op straat. Een praktijk kan alleen maar zeggen dat hij/zij strikt vertrouwelijk zal omgaan met verstrekte gegevens, in dit geval niet garanderen. De "gezondheidsvragenlijst tandheelkunde" heeft iets weg van vlees noch vis. De vlag dekt niet geheel de lading, dunkt mij. Wie het beter weet mag het hier zeggen.
Reactie door zwemmer op 14-03-2012 15:03
Natuurlijk kan de client voor de tandarts een gezondheidsverklaring invullen. Het gaat er m.i. alleen maar om dat de tandarts weet of er medicijnen dan wel afwijkingen zijn waarop zijn behandeling van invloed kan zijn. Dan kan hij daar rekening mee houden inzake bv verdoving of bloedingen. Je hoort er dan ook alleen maar op te zetten wat voor de tandarts van belang kan zijn. En uiteindelijk is deze informatieverstrekking in het belang van jezelf. Zwemmer
Reactie door curly op 15-03-2012 13:30
Quote: Je hoort er dan ook alleen maar op te zetten wat voor de tandarts van belang kan zijn. reinde Quote Zo werkt dat niet, men moet alle vragen beantwoorden 40 stuks en meer. En dat kan alleen met Ja en/of neen. Eigenaardig! Bovendien moet men die lijst ondertekenen. Veronderstel dat je iets hebt en niet weet dat je het hebt. Heb je waarschijnlijk een advocaat op je dak.
Reactie door curly op 16-03-2012 17:46
Informatie verstrekking moet zeker relevant zijn. Maar een vragenlijst met twee gezichten, enerzijds het belang van de patiënt, en anderzijds vooral het belang van de tandarts daar ben ik toch voorzichtig mee. Die vragenlijst ondertekenen heeft veel weg van een contract. Het zou sneaky zijn als de patiënt zich daarmee in de vingers zou snijden. Toevallig kwam ik nog een discussie tegen. Hier een link . link
Reactie door curly op 18-03-2012 15:47
Quote: zwemmer schreef op woensdag 14 mrt 2012, 15:03: Natuurlijk kan de cliënt voor de tandarts een gezondheidsverklaring invullen. Zwemmereinde Quote Wat de privacy aangaat zijn er nergens waarborgen te vinden die de patiënt het vertrouwen geven dat de tandarts goed zal omgaan met vertrouwelijke gegevens. Je leest daar nergens iets over. Men laat zich hierover niet uit, laat staan controleren. De vraag is wat het "College Bescherming Persoonsgegevens" hierover denkt. Het "Elektronisch Patiënten Dossier" was ook een privacyvraagstuk. Kennelijk wordt men toch overvallen met die "gezondheidsvragenlijst tandheelkunde". Niet iedereen is daar van gediend. Kennelijk kan dat zonder wettelijke privacybescherming. Je leest daar nergens iets over
Reactie door zwemmer op 19-03-2012 08:18
Het is al lang geleden dat mijn tandarts -een heel betrouwbare man- mij vroeg om een formuliertje in te vullen waar de vraag op stond of ik bepaalde ziektes heb danwel medicijnen gebruik. Er werd niet veel meer gevraagd. Geen reden om paranoia van te worden. Gewoon het hoogst noodzakelijke vermelden.
Reactie door curly op 19-03-2012 10:05
Quote: zwemmer schreef op maandag 19 mrt 2012, 08:18: Geen reden om paranoia van te worden. Gewoon het hoogst noodzakelijke vermelden. einde Quote Vanuit die hoek bezien, is er uiteraard geen reden om paranoia te worden. Maar als mensen het systeem (fundamenteel) ter discussie stellen, begeeft men zich kennelijk buiten de marge wat als normaal wordt gezien. Van transparantie en privacy regelingen is weinig bekend bij deze vakgroep.
Reactie door curly op 22-08-2013 20:23
Is schriftelijk medische gegevens afgeven aan een tandarts eigenlijk wel verplicht ? Ik dacht het niet. Het privacy beleid is vaag en bovendien zijn veel patiënten hierover verdeeld in hun meningen en opvattingen. De een zegt zo, de zegt zo. Men beweerd dat de privacy bij de tandarts goed is gewaarborgd, op welke basis dit is gebaseerd is totaal onbekend. Men bewaard medische gegevens op een praktijkcomputer, en of deze in verbinding staat met het internet is kennelijk totaal niet van belang.. Het is tijd dat de tandartsen c.q. de tandartsen organisatie(s) duidelijk aangeven., m.a.w. uitleg gaan geven wat precies de rechten plichten zijn van de patiënt, alsook tussen tandarts en patiënt. Aan richtlijnen en aannames heeft men niets. Hier een link naar de site tandarts.nllink
Reactie door curly op 22-08-2013 21:43
Sommige organisaties hebben persoonsgegevens van burgers nodig voor hun werk. Maar de burger heeft ook recht op privacy en bescherming van zijn gegevens, bijvoorbeeld tegen hackers. Daarom zijn dienstverleners verplicht persoonsgegevens goed te beschermen. Ook mogen zij alleen persoonsgegevens verwerken als ze daar een goede reden voor hebben. Zo mag de Belastingdienst naar uw BSN-nummer vragen, maar uw kapper niet. Vraag: Geven tandartsen t.a.v. (nieuwe) patiënten voldoende + volledige informatie, alsmede openheid over de verwerking van uw persoonsgegevens?? Werd u gedwongen om een Gezondheidsvragenformulier in te vullen? Werd u anders geweigerd ?
Reactie door olijfje3 op 23-08-2013 04:33
vulling bedoeld natuurlijk medici. raar verhaal alles bij elkaar. De vraag over privacy begrijp ik niet in dit geval olijfje3
Reactie door curly op 28-11-2013 17:24
Interessant om te weten. Tandartsen zijn soms ingeschreven als een BV, maar ook wel verenigd in een kring van tandartsen, m.a.w. de zogeheten tandartsenkring. Dit heeft kennelijk voordelen voor de patiënt maar vooral voor de tandarts zelf. Medische informatie delen ten gunste van de patiënt lijkt aannemelijk. Een tandartsenkring hoeft niet per definitie ingeschreven te staan bij de Kamer van koophandel. Een stille maatschap bijvoorbeeld, heeft als bijzonder kenmerk dat niet naar buiten toe wordt opgetreden in het economisch verkeer onder een gemeenschappelijke naam. Onderlinge afspraken worden vaak vastgelegd in een stille maatschap en zijn (als het fiscale consequenties heeft) bekend bij de Belastingdienst. Hoe de bescherming van de privacy van patiënten binnen is vastgelegd blijft een raadsel. Het zou mooi zijn als deze vakgroep als een vanzelfsprekendheid (bijv. in de praktijk wachtkamer) meer ruchtbaarheid en duidelijkheid geeft over hun intenties aangaande de bescherming van de privacy t.a.z. van hun patiënten... !
Reactie door curly op 27-12-2013 21:46
Hoe blijft het beroepsgeheim overeind in de digitale wereld?. ''Artikel staat enigzins synoniem voor wat er zich ook kan afspelen bij een tandartsenpraktijk.'' Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd.Ik zal geheim houden wat mij is toevertrouwd
Reactie door curly op 15-04-2014 23:51
Hier een link naar de gedragsregels voor tandartsen.Hier
Reactie door curly op 15-04-2014 23:54
Hier een link naar de Gedragscode voor mondhygiënisten.Hier
Reactie door curly op 16-04-2014 00:31
Door een GEZONDHEIDSVRAGENLIJST TANDHEELKUNDE in te vullen geeft iedereen een reflectie van de huidige staat van zijn gezondheid af. Tandartsen zouden spontaan meer uitleg moeten geven over het recht op privacybescherming m.b.t. het medischtandartsendossier.. Helaas doen ze dit niet. De NMT zou er voor moeten pleiten dat er verplicht een gedragscode in de wachtkamer komt te hangen, specifiek over de privacybescherming en hoe het medisch-tandartsen-dossier wordt beschermt, etc. Ik vind dat tandartsen met hun voorlichting vaak te kort schieten ! NMT
Reactie door olijfje3 op 16-04-2014 02:27
bij een bescheiden lijst kan de client zelf informatie geven, wordt het echt uitgebreid kan/moet de huisarts misschien doeltreffende informatie geven. uiteindelijk moet de client goed geholpen worden, de tandarts over de relevante informatie beschikken en alles juridisch kloppen. Client of arts kan nooit voor iets aansprakelijk worden gesteld, dat nog niet bekend was olijfje3
Reactie door curly op 16-04-2014 08:58
Hier een item over de kosten die een tandarts achteraf declareert als men een vragenformulier invult.Hier
Reactie door curly op 16-04-2014 10:16
Quote: olijfje3 schreef op woensdag 16 apr 2014, 02:27: bij een bescheiden lijst kan de client zelf informatie geven, wordt het echt uitgebreid kan/moet de huisarts misschien doeltreffende informatie geven. uiteindelijk moet de client goed geholpen worden, de tandarts over de relevante informatie beschikken en alles juridisch kloppen. Client of arts kan nooit voor iets aansprakelijk worden gesteld, dat nog niet bekend was olijfje3einde Quote Dag Olijfje, Die vragenlijst omvat verplichtte 40 antwoorden. Die digitaal worden opgeslagen. Bescheiden is dit niet. Bovendien moet men dit formulier van een handtekening voorzien. Hetgeen opmerkelijk is. Bij een huisarts hoeft dat niet, waarom bij een tandarts wel. Administratie van het vragenformulier wordt bij sommige tandartsen in rekening gebracht. Ter voorkoming van misverstanden zou het goed zijn als er in de wachtkamer, op een prikbord, een gedragscode komt te hangen met uitleg over privacybescherming en/of het formulier veiliggesteld is tegen inzage van derden, en/of het dossier wordt gedeeld, met wie. Dan weet een patiënt tenminste waar hij/zij aan toe is. De richtlijnen omtrent de bescherming van de privacy inzake het persoonlijk elektronisch-patiënten-dossier van de tandarts zijn vaag te noemen en voor verbetering vatbaar. Deze beroepsgroep werkt ieder voor zich totaal op eigen houtje... Met huisartsen onderhouden ze geen contact. Kennelijk heeft men een vragenlijst in het leven geroepen om te kunnen profiteren van het electronisch-patienten-dossier van huisartsen. Dit is geen goede ontwikkeling voor de privacy. Een goed gecoördineerde gecontroleerde samenwerking met de huisarts zou beter zijn. Dit is geen utopie.
Reactie door curly op 16-04-2014 10:22
Hier nog een interessante link naar een overzicht over allerlei zaken over privacy etc.link
Reactie door curly op 18-04-2014 17:15
Een secretaresse van een gezondheidsinstelling heeft een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) voor privédoeleinden geraadpleegd. Als dit kan bij het EPD kan het ook prive bij de praktijk computer van een tandarts. Hier een link naar het datalek nieuws. link

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor