Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Geen studenten OV-chipkaart en nu?

Geplaatst door: robenriny op: 09-12-2009 14:05
Ik en meerdere studenten hebben een brief en aanvraagformulier ontvangen voor de OV-chipkaart, hierin stond dat we de aanvraag voor 1 november moesten insturen met een pasfoto en een kopie van je ID. Dit hebben we dus gedaan en na 3 weken stond er op de site studentenreisbewijs.nl dat de aanvraag niet is ontvangen dus we zijn naar de IB-groep gegaan en die vertelde dat hun er niks aan kunnen doen omdat een extern bedrijf verantwoordelijk is voor de OV-chipkaarten en dat we de site regelmatig moesten blijven checken. Uiteindelijk, 4 weken na de deadline van 1 november voor het insturen van de aanvraag, stond er op de site dat de aanvraag is ontvangen en dat we binnen 2 weken onze OV-chipkaart thuis gestuurd zouden krijgen. Nu (09-12-2009) kun je op diezelfde site niet eens meer checken of je aanvraag is ontvangen, je kunt enkel nog bellen met een 0900 nummer wat dus ook nog eens geld kost. Aangezien er niks anders op zat hebben we gebeld en kwamen erachter dat het oorspronkelijke bedrijf dat de OV-chipkaarten maakt zijn zaken niet op orde kreeg en een ander bedrijf is ingeschakeld om te proberen de OV chipkaarten alsnog tijdig te kunnen verstrekken (we hebben er geen goede hoop op). De vrouw aan de telefoon vroeg ons om de postcode en naam van het woonadres en vertelde dat er geen aanvraag is ontvangen en er een nieuwe aanvraag gedaan moet worden op: studentenreisbewijs.nl. Dus weer terug naar de site. Hierop kwamen we een ander 0900 nummer tegen dat je moest bellen als je nog niks ontvangen had. Dat werd weer bellen dus… er werd ons wederom verteld dat onze aanvragen niet binnen zijn gekomen. Deze vrouw vroeg ons echter wel om onze gegevens om ze naar het betreffende bedrijf door te spelen zodat er contact met ons kon worden opgenomen voor een nieuwe aanvraag.Waarschijnlijk zou dit nog wel een paar dagen duren want het was enorm druk en hectisch op het moment. (Wat een verrassing). Toen hebben we meteen gevraagd wat er zou gebeuren als we in 2010 nog geen OV-chipkaart hebben ontvangen en wie er gaat opdraaien voor de kosten van de treinkaartjes, buskaartjes enz. Er werd ons verteld dat we hiervoor contact op moesten nemen met de IB-groep, die ons in het begin van het verhaal dus doorverwezen naar het bedrijf die de OV-chipkaarten regelen, dus van kastje zijn we naar de muur gegaan en nu sta ik dus verdomme weer bij dat kastje. Toen we zeiden dat de IB-groep ons naar hen had verwezen zei ze dat we dan waarschijnlijk zelf onze vervoerskosten moesten gaan betalen totdat we wel een kaart hebben. Hier waren we het niet mee eens omdat we recht hebben op gratis OV. De vrouw zei ons aan de telefoon dat het de schuld is van de studenten omdat zij pas in december gaan reageren met het feit dat de chipkaart nog niet binnen is. Dit is helemaal belachelijk omdat ze de deadline voor het inleveren van de foto’s zelf zo laat hebben gehouden en dan ook nog eens een wachttijd geven van ongeveer 5 weken (3 weken voor ontvangst van de aanvraag en 2 weken voor het versturen van de kaart). 1 november + 5 weken = 6 december dus dan reageren de studenten niet laat lijkt mij. Het lijkt dus alsof er niemand de verantwoordelijkheid wil nemen voor het falen van de (soepele) invoering van de OV-chipkaart en dat er een heleboel studenten met een probleem (en blijkbaar dus ook onkosten) komen te zitten wanneer de kaarten niet voor 1 Januari zijn afgeleverd. WAT GEBEURT ER NA 1 JANUARI MET ALLE STUDENTEN DIE NOG GEEN OV-CHIPKAART HEBBEN ONTVANGEN?
Reactie door read op 09-12-2009 14:35
@robenriny, Dit lijkt mke een mooi onderwerp voor een of meer landelijke dagbladen. Wellichjt halen ze hiermee de 2de kamer en wordt er alsnog een oplossing gezocht voor al de studenten die op 1-1-2010 nog geen kaart hebben. Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC. Note: een aktie zou kunnen zijn om met een behoorlijke groep studenten met spandoeken voor het IB-kantoor te gaan staan. Met zo'n aktie trek je wel de aandacht! en dat is precies de bedoeling.
Reactie door bozestudent op 21-12-2009 18:19
Ik herken dit verhaal. In oktober had ik al een OV Chipkaart ontvangen, helaas dacht ik die kwijtgeraakt te zijn en heb ik hem laten blokkeren. Hierna heb ik een formulier ingestuurd speciaal voor gestolen danwel kwijtgeraakte chipkaarten. Ongeveer 3 weken laten kreeg ik een brief binnen dat de OV Chipkaart geleverd zou worden en dat alles dus in orde was. 5 weken later had ik niets ontvangen en heb ik de servicelijn van de studenten - OV gebeld. 3 personen gaven 3 verschillende antwoorden.Na een half uur bellen was de conclusie als volgt: "Er zijn problemen met de levering, maar dit is niet onze fout, wij zullen het departement dat zich specifiek bezighoudt met de LEVERING informeren over de status van jouw kaart. De kaart is echter wel gemaakt en hij zal ook spoedig worden geleverd." 5 dagen later kreeg ik van hen een mailtje binnen: Je ontvangt deze e-mail naar aanleiding van jouw vraag over de status van de aanvraag van de Studenten OV-chipkaart. Wij hebben jouw gegevens gecontroleerd en moeten je helaas mededelen dat wij geen aanvraagformulier van jou kunnen terugvinden. Heb je het aanvraagformulier enkele dagen geleden opgestuurd, dan kan het zijn dat het in de post vertraagd is. Neem dan over een paar dagen weer telefonisch contact op met de Klantenservice Studenten OV-chipkaart (0900-6655444, € 0,10 p.m.), om te controleren of het formulier alsnog is binnengekomen. Heb je het aanvraagformulier langer dan enkele dagen geleden opgestuurd, dan verzoeken wij jou een nieuw aanvraagformulier op te vragen via www.studentenov-chipkaart.nl. Onze excuses voor het ongemak. Als je het formulier retourneert, zorgen wij ervoor dat jij sowieso kunt reizen met het openbaar vervoer per 1 januari 2010. Met vriendelijke groet, Klantenservice Studenten OV-chipkaart Dus ik heb vandaag een nieuw aanvraag formulier aangevraagd. Als zij dit formulier ontvangen duurt het nog eens 3 weken voordat ik mijn kaart heb. Ik heb dus, zoals ik al eerder zei, een brief gekregen waarin letterlijk staat dat de kaart binnen 3 weken zal worden geleverd en nu wordt mij verteld dat zij geen aanvraag hebben ontvangen. Het is stuitend te zien dat niemand binnen de organisatie zijn verantwoordelijk neemt, zoals robenriny ook al aantoonde. Als ik mijn kaart in februari niet heb kan ik niet naar school. Zonder kaart kun je niet reizen.
Reactie door susanandrade op 22-12-2009 16:05
Ik heb ook veel problemen ondervonden met het aanvragen en het ontvangen van de studenten OV-chipkaart. Ik heb in oktober het aanvraagformulier volledig ingevuld en opgestuurd. Hierin stond vermeld na 3 weken een chipkaart opgestuurd te krijgen. Ik heb 10 december eens contact opgenomen met de klantenservice van studenten OV-chipkaart (inderdaad een 0900 nummer). Toen werd mij gezegd dat mijn kaart opgestuurd was, dus binnenkort zou ik deze thuis moeten hebben. 15 december nog steeds niks ontvangen, dus wederom contact opgenomen. Toen werd mij gezegd dat ik helemaal niet in het systeem stond dus dat er ook nooit een kaart onderweg naar mij zou kunnen zijn. Ik werd inderdaad ook doorgestuurd van de OV-chipkaart naar de IB-groep en weer terug, niemand neemt de verantwoordelijkheid. Ik heb nogmaals naar student OV-chipkaart teruggebeld en kreeg iemand aan de lijn die al mijn gegevens noteerde en bij de administratie navraag zou doen. Ook heb ik aangegeven dat ik niet van plan was te gaan betalen voor het vervoer waar ik als student gratis recht op heb. Hoe ik dit moest oplossen wisten ze niet, daar hadden zij niks over te zeggen!! De dag erna 16 december heeft mijn moeder naar OV-chipkaart gebeld en werd haar gezegd dat de kaart in de maak was en dat ik deze nog voor het nieuwe jaar zou ontvangen, ik zou geen nieuwe aanvraag hoeven op te sturen, daar waren ze geheel zeker van. Voor mijn eigen zekerheid nogmaals een nieuwe aanvraag gedaan. Ondertussen kreeg ik nog een mail van de administratie van OV-chipkaart, ze hadden nergens mijn aanvraag, dus moest ik opnieuw alles opsturen. Nogmaals gebeld om te vragen hoe het mogelijk is dat ik na 4x bellen ook 4x een ander antwoord krijg en ondertussen na 3 maanden nog steeds geen OV -chipkaart heb. Ook elke medewerker geeft aan niet te snappen dat een collega dat verhaal had kunnen vertellen, want daar klopte niks van. Dus nu na genoeg euro's bellen, 2x een aanvraag op te hebben gestuurd, 3 maanden te hebben gewacht, heb ik nog steeds geen studenten OV-chipkaart en het nieuwe jaar waarin deze verplicht is, is nog maar 1 week vanaf nu!!
Reactie door rmwgeurts op 22-12-2009 19:09
Ik ben niet de enige zie ik. Ik heb nét op tijd dat aanvraag formulier de deur uit gedaan, en halverwege december nog steeds geen chipkaart! Dus +/- 10 december even gebelt met de ov-studentenlijn. Zegt de telefoniste: Uw aanvraag is binnengekomen, maar het lijkt erop dat er iets qua logistiek is misgegaan met uw kaart, u krijgt een tijdelijke OV kaart en we nemen het probleem in behandeling. Nu net heb ik toch nog maar even gebeld hoe ver het met die OV-chipkaart eigenlijk is. Krijg ik te horen van de telefonist: De vorige telefoniste had moeten zeggen dat de chipkaart voor de zekerheid helemaal opnieuw aangevraagd moet worden op "http://www.studentenreisbewijs.nl/aanvragen" en dat vandaag 22-dec de laatste dag is om dat te doen! Als het goed is krijg je na het invullen van dat formulier een nieuw aanvraagformulier van de IB-groep. Een ding had ze wel goed gedaan, mijn probleem was namelijk wel in behandeling genomen. Ik heb maar meteen alles opnieuw aangevraagd Fingers crossed...... mijn gevoel/ervaring zegt dat ik voor 4 januari nog steeds geen kaart heb.
Reactie door bellabeauti op 23-12-2009 02:29
Ik ben dus niet enige die nog geen OV shitkaart heb ontvangen zie ik..Met het aanvragen van je OVjaarkaart moest je dus een 2e pasfoto inleveren,stond op die brief. Echter toen ik die 2e foto wilde inleveren gaf de postbankmedewerkster hem aan mij terug met de mededeling dat het nog niet nodig was! En ik vertrouwde haar...mijn grote fout! Toen halverwege oktober heb ik dat pasfotoformulier ingeleverd, na 4 weken begon ik al een beetje te wantrouwen: Waarom heeft iedereen hem al en ik niet? Ik dus bellen, zegt die *&@*%^#@ man aan de lijn "ja, niet genoeg info om je er nu iets over te vertellen, bel over week terug"..Week wachten weer bellen (0900 nummer!!!! >:() zegt nu een andere man "ik zou maar een nieuwe aanvraag doen", ik dus nog een 2e pasfoto inleveren, inmiddels weer 3 weken verder, nog steeds niks. Heb dus maar weer een aanvraagformulier aangevraagd en ik ga morgen nog maar eens bellen..( Mijn stufi gaat aan dat *@&$*@( nummer op en ik weet toch dat zij mij niks zinnigs meer kunnen vertellen.). Heb ook al hun inbox volgespamd met mijn mails ( Ook die van IBG groep). De ene stuurt mij daar naar toe en de andere weer hier. Ik word moe... En ik weet dat ik die verdomde kaart nooit op tijd zal krijgen... Ik ga gewoon nog met mijn OV jaarkaart reizen begin januari als zij er niks op verzinnen!..Ik een weiger kaartje ( =duur kaartje als je aan de andere kant van de aardbol woont en je naar Leiden moet!)te kopen als ik recht op gratis waardeloze OV! Ik vroeg mij trouwens af of het aan de foto kon liggen? Had namelijk schoolpasfoto ingeleverd waar ik op lach ( postbankmedewerker zei overigens dat het prima was!) maar je moest eigenlijk een officiele pasfoto inleveren? Kreeg tevens ook in één van mijn mails van OV chip dat de kaarten per postcodegebied verstuurd worden..is mijn postcodegebied soms als laatste aan de beurt? Ik kan trouwens niks over dit postcodegebieddingetje vinden op hun site ( die tevens ook echt waardeloos is en dringend een nieuwe lay-out moet!). en waarom hebben ze de 2e pasfotocheck op hun site weggehaald?? Veel vragen dus en weinig zinnige antwoorden..zucht..
Reactie door de vis op 28-12-2009 13:33
Ik herken hier alles van wat hier boven staat. Heb veel gebeld met deze (maffiose) organisatie. Waarschijnlijk heb ik mijn ovchipkaart dubbel of wellicht drie dubbbel betaald. Ik kreeg ze maar niet aan de telefoon. Asociaal om arme studenten (een poot uit te draaien), te laten bellen naar een 0900nummer. Bloedhonden zijn het, heb er geen andere worden meer voor. Vanochtend kreeg ik ze eindelijk (na 25 min) aan de telefoon. Maar... lag het systeem eruit. WTF!!!! Konden ze niets opzoeken over de status van mijn kaart. Gegevens (NAW) achter gelaten en ik word terug gebeld. Eerst horen dan geloven. Zo lang we de kaart niet hebben moeten we dan gaan zwart rijden???? Kun je je ouderwetse ov kaart nog blijven gebruiken ondanks dat deze tot dec geldig is???
Reactie door bellabeauti op 28-12-2009 17:19
Je kan die mensen inderdaad tijdens de kerstvakantie niet bereiken! ( Dat die geldzuigers dat niet even op hun waardeloze site konden site is mij ook een mysterie!).Dan hang je als arme student een half uur aan de telefoon luisterend naar die idiote tape om tot de ontdekking te komen dat je daarna van de lijn wordt afgeschopt! Ook niks meer gehoord van mijn 10000 mailtjes die ik naar ze heb gestuurd.. Ik heb de hoop al opgegeven en ga lekker "zwart" rijden met mijn dan inmiddels verlopen OV jaarkaart. @ de vis: nee je OV jaarkaart is per 1 jan 2010 niet meer gelding (WTF??? ) maar je kunt wel reizen met je niet-ontvangen OV chipkaart, groeten de IBG ( DUO in 2010, alsof je dan minder gehaat wordt met een nieuwe naam) en de OV-chiporganisatie...(Dat serieus naar de hel moet!). P.S. je wordt hoogstwaarschijnlijk niet terug gebeld want zo vies zijn wij wel, studenten hoop geven en daarna niks meer van ons laten horen. Fijne feestdagen !
Reactie door angrystudent op 28-12-2009 17:58
Hallo mede-gedupeerden, Ik kan niet in woorden zeggen hoe veel ik mijzelf met jullie identicifeer! Ruim voor 1 oktober die pasfotoformulier op post gedaan, inmiddels 3 pasfoto's verder, wachtend op nieuw aanvraagformulier, vele euro's armer en talloze keren dit zinnetje herhaald te krijgen "Al onze medewerkers zijn nog steeds in gesprek" ben ik nu op deze post beland. Het erge is niemand lijkt te weten wat er precies aan de hand is, ene keer hebben ze wél mijn aanvraag ontvangen maar 10 minuten later krijg ik dan 2 mailtjes waarin staat dat ik niet eens in hun administratie sta?? Daarnaast werken bij die OV Chiplijn echt een stel koters die maar wat zeggen en zo hun met studentbloed-zweet-en-tranen-besmeurde geld verdienen. >:( ! Wat een faalproject van de overheid zeg! Dit is blijkbaar nog maar stap 1 van het slopende proces dat mij inmiddels al lang genoeg duurt! Stap 2 moet nog komen: het opladen van die waardeloze kaart schijnt ook nog de nodige problemen te geven. Ik verheug mij er al op! Maar laten we niet te "snel" gaan want ik moet die faalkaart nog wel ontvangen..hopelijk....ooit..nog voordat ik met mijn studie klaar ben....graag.....A.U.B? Heeft iemand hier een tijdelijke chipkaart ontvangen of gekregen? Naar aanleiding van een ander forum ( dit is zowat het enige wat ik doe deze vakantie, uitzoeken hoe ik in godsnaam moet reizen in januari!): Er viel zo'n 3 minuutjes terug een tijdelijke ov-chipkaart op de deurmat geldig tot 01-01-2012 hij moet worden teruggestuurd als je de persoonlijke chipkaart ontvangt eindelijk zit het weer een beetje mee....dus dat wordt morgen gewoon normaal studeren ... trouwens als hij tot 01-01-2012 geldig is, is het dan wel nodig om nog een persoonlijke aan te vragen? ik bedoel ik ben 1 september 2011 waarschijnlijk klaar met studeren dus dan kan ik die tijdelijke toch gewoon terugsturen? als je een aanvraagformulier hebt aangevraagd sta je automatisch geregistreerd voor een tijdelijke kaart (dus zonder iets te doen verder krijg je ineens een kaart door je brievenbus)... staat er een product op dan? je ontvangt tezamen met die tijdelijke kaart een brief waarin staat dat je recht op die tijdelijke kaart vervalt wanneer je persoonlijke ov-chipkaart binnenkomt....maar stel dat die nou nooit komt? ik heb mijn aanvraagformulier gisteren in de bus gedaan, maar stel dat ze mijn foto of kopie id afwijzen? en dat tot 31 januari zo blijft doorgaan? dan ontvang ik dus nooit een persoonlijke en vervalt mijn recht op die tijdelijke toch ook niet? bron: http://forum.fok.nl/topic/1383785/3/25 Blijkbaar zou je zomaar een tijdelijk OV-chipkaart kunnen (!) ontvangen? Iemand hier iets over gehoord?
Reactie door susanandrade op 28-12-2009 18:39
Angrystudent.. een reactie op jouw bericht.. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat wanneer je het aanvraagformulier hebt aangevraagd via internet, dat je zo een tijdelijke kaart zou ontvangen, nog vóór 1 januari 2010. Ik heb dit aanvraagformulier nu meer dan een week geleden aangevraagd en ook ontvangen. Ik heb echter nog steeds geen tijdelijke kaart gekregen, dus hoe dit zit kan ik je ook niet vertellen!!
Reactie door rmwgeurts op 28-12-2009 20:11
Veel frustratie bij veel mensen, maar het is nog altijd geen januari! Altijd kans dus dat ie nog optijd op de mat valt! Gewoon zorgen dat je contact houd met die klantenservice van www.studentenreisbewijs.nl, en vragen waar je aan toe bent als je dat nog niet weet. Ik ga morgen of overmorgen ook weer even met ze bellen, dan is namelijk weer een vlotte week verstreken na mijn laatste contact. Tip: Vriendelijke bellers worden vaak sneller en beter geholpen bij een helpdesk :-)
Reactie door harrie888 op 29-12-2009 15:27
@ openingspost: Ook ik herken mij volledig in het verhaal; heb ook op tijd de aanvraag ingestuurd, maar ook reactie dat ze niets hebben ontvangen etc. Moest opnieuw dat formulier aanvragen, en dan zou ik nog voor 1 januari kunnen reizen. Heb inmiddels ook de moed al opgegeven, vandaag werd ik er zelfs al uitgekickt bij dat 0900 nummer, omdat het zo druk was. Wordt er gezegd 'probeert u het op een later tijdstip nog eens'. En de keren dat ik heb gebeld, stond ik 25 (!) minuten in de wacht, om vervolgens te horen dat ze er mee bezig zijn, het heel druk hebben en er gewerkt wordt aan een zogenoemde 'tussenoplossing'. Ik weet niet wat ze daar op dat callcenter uitvreten want ze zijn al 3 weken bezig met die zogenaamde tussenoplossing en ze kunnen nog niet zeggen wat dat is, en op de site wordt er ook nergens over gerept. Wat een idioterie, voor aanvang van de invoering is de ov-chipkaart al een grote flop! Ik lees nu hier in dit topic over die tijdelijke ov-chipkaart, dat zal dan wel die tussenoplossing zijn. Maar ik heb dus ook nog niets ontvangen tot op heden en ga gewoon in het nieuwe jaar reizen met mijn huidige ov-studentenkaart. Als ze gewoon eens duidelijkheid verschaffen door iets op die k*tsite van hun neer te zetten, maar nee hoor, die site met die k*t-layout word je ook niet wijzer van! Het valt me dan ook vies tegen dat er in de media nog zo weinig aandacht is voor dit probleem, want blijkbaar zijn er nog veel studenten met alleen de oude vertrouwde papieren ov-studentenkaart!
Reactie door angrystudent op 29-12-2009 17:18
@ susanandrade De tijdelijk ov-chipkaart ontvangt iedereen die het aanvraagformulier na 27 december heeft aangevraagd. dit heb ik via via gehoord/gelezen, want op hun waardeloze site is natuurlijk weer niets hierover te vinden! Je krijgt dan samen met je aanvraagformulier die tijdelijke kaart. Als je voor de kerst je aanvraag hebt gedaan, dan ontvang jij sowieso vóór 1 januari 2010 een OV-chipkaart. Heb je na 27 december een aanvraag gedaan, dan ontvang je zo snel mogelijk - kort na 1 januari - een OV-chipkaart. Ik heb vandaag een aanvraagformulier opgevraagd. Kan ik dan reizen per 1 januari 2010? Je ontvangt het aanvraagformulier binnen vijf werkdagen op het aangegeven adres. Zodra jij het aanvraagformulier volledig ingevuld retour hebt gestuurd, wordt het verwerkt en ontvang je bericht wanneer jij jouw Studenten OV-chipkaart kunt verwachten. Tot die tijd kun je reizen met een tijdelijke Studenten OV-chipkaart, die je tegelijk met het aanvraagformulier ontvangt bron: http://forum.fok.nl/topic/1383785/6/25 @rmwgeurts Nogal moeilijk om vriendelijk te blijven als je een half uur in wacht wordt gezet en je daarna niets eens fatsoenlijk geholpen wordt.. ;) Het zal btw echt hillarisch * kuch* zijn als op 1 januari bij iedereen dat verdomde kaartje op de deurmat valt...dan ga ik echt mijn haren eruit trekken.. @harrie888 97% heeft zijn chip al ( al hoewel velen daarvan defect zijn, maar goed), wij zijn de gelukkige 3% die niks hebben ontvangen! :D En de media neemt aan dat wij gewoon te laat een pasfoto hebben ingeleverd! Want aan de OV-chiporganisatie kan het natuurlijk niet liggen, met hun o zo geweldige administratie en communicatie!
Reactie door bellabeauti op 29-12-2009 17:40
Net 38 ( ik zat het het te timen..=P hey je moet iets doen in die tussentijd) minuten te wachten aan de lijn ( record!) voor 3 minuten gesprek met een chagrijnig iemand..Gelukkig voor hem was ik bijna in slaap gevallen tijdens het wachten en te duf om iets gemeens te zeggen. Maar goed..die persoon zei dat mijn kaart geproduceerd was op 21/12/2009..en ik hem voor 1 januari wel zal moeten ontvangen, laat ik daar maar niet te veel op hopen. Maar het verrassende is dat ik vandaag ook eindelijk na 2 weken antwoord heb gekregen op 1 van mijn 1001 mailtjes met precies dezelfde boodschap! ( Hoe diegene zonder mijn gegevens dat heeft uitgezocht is mij wel een raadsel)..maar ok, het gaat er dus om dat er voor het eerst 2 mensen bij de OV chiporganisatie hetzelfde zeggen! WONDER! Misschien dus dat die kaart bij iedereen ( die dat aanvraagformulier voor 1 Okt heeft ingeleverd) op 21/12/2009 is geproduceerd? Die OV chip begint een obsessie te worden...
Reactie door janschantal op 30-12-2009 12:40
Al enige jaren studeer ik en ik heb dan ook ongeveer 3 jaar geleden (als het er niet meer zijn) mijn pasfoto in moeten leveren voor de ov-chipkaart. Mijn medestudenten lieten enige tijd geleden vrolijk hun kaart zien. Ik bedacht me dat ik hem dan ook snel zou moeten ontvangen. Begin december had ik nog niets en heb ik maar even op de website van de studenten ov-chipkaart gekeken. Na het invoeren van mijn studentennummer, die op mijn oude ov-kaart staat, kreeg ik te lezen dat ik binnen 2 weken mijn ov-chipkaart zou ontvangen. Tot op heden heb ik niets ontvangen. Ik heb meerdere malen gebeld en dus vele euro's verspilt, want ik kwam er steeds niet door. Ik heb in totaal meer dan een uur in de wacht gestaan en dus zo'n €6,- verbruikt. Nog was ik niet geholpen. Op welk tijdstip ik ook belde, ik stond continu in de wacht. Op een ander cijfer drukken hielp ook niet, want zodra je iemand aan de lijn kreeg, werd je verteld dat je weer in het hoofdmenu werd geplaatst, omdat je bij de verkeerde persoon terecht was gekomen. Dan de IB-groep maar bellen. Zij keken mijn gegevens na en vertelden me dat ik de kaart allang zou moeten hebben. Volgens hun gegevens was de kaart al een behoorlijke tijd terug aangevraagd. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik moet maandag weer naar college en kan daar dus niet heen. Een retourtje kopen is ook geen optie, want ik woon niet dichtbij mijn school. Een retourtje kost al gauw zo'n €30,- en aangezien ik op mezelf woon, heb ik hier gewoonweg geen geld voor. Een conducteur zei me vorige week dat ik wel zwart kon gaan rijden en dan de kans liep op een boete, maar dat ik met die boete dan naar de stichting van de ov-chip moest gaan. Een erg lang proces lijkt me dat en de kans lopen op een boete vind ik ook niet echt wat. Ik ga er dus vanuit dat ik volgende week helaas behoorlijk wat colleges zal moeten missen. Het ergste van alles vind ik nog dat ik niemand heb kunnen spreken via de ov-chiplijn. Ik weet nu dus nog steeds niet of ik eerdaags iets kan ontvangen. Afgelopen donderdag heb ik dus maar een aanvraagformulier opnieuw aangevraagd, maar ik vraag me af of ze dat bericht wel hebben ontvangen. Een klacht indienen bij ze leek me ook een goede optie. Lees ik op de website dat je telefonisch een klacht in kan dienen. Tuurlijk, nog langer wachten, oftewel nog meer geld uit gaan geven! Een mailadres stond er daarentegen ook niet bij. Er is dus ook geen manier om een klacht in te dienen. Dan maar op deze manier. Waarom wordt dit alles niet opgelost? Waarom bedenken ze niet voor tijdelijk iets? Stuur ons desnoods een brief met daarin de mededeling dat we nog tot een bepaalde datum met onze oude ov-kaart mogen reizen, zodat we niet in de problemen komen. Laat dat een bewijs zijn voor de buschauffers en conducteurs... Hopen dat Susan haar gehoorde verhaal klopt!!!
Reactie door robenriny op 30-12-2009 13:00
Beste student, Naar aanleiding van jouw vraag over de status van Studenten OV-chipkaart aanvraag, willen we je informeren dat wij het aanvraagformulier hebben ontvangen. De aanvraag wordt op dit moment verwerkt. Als je op het formulier jouw e-mailadres hebt opgegeven, dan ontvang je binnen een week een bevestiging dat je Studenten OV-chipkaart wordt geproduceerd en wanneer je hem ontvangt. Mocht jouw aanvraag worden afgekeurd, omdat bijvoorbeeld gegevens ontbreken, dan ontvang je binnen een week bericht per post met de reden van de afwijzing en wat je moet doen om alsnog jouw Studenten OV-chipkaart te ontvangen. Wij zorgen ervoor dat jij sowieso kunt reizen met het openbaar vervoer per 1 januari 2010. Met vriendelijke groet, Klantenservice Studenten OV-chipkaart Nou deze mail heb ik 21 december gekregen, nu 9 dagen later heb ik dus nog niks gehoord...terwijl er in de mail 2x staat dat ze binnen een week iets laten weten...dus weet weer niks! EN BEDANKT!
Reactie door harrie888 op 30-12-2009 13:15
Heb vandaag post gekregen uit den Bosch! Het is een wonder, want ik heb vandaag dan toch het (vorige week) aangevraagde aanvraagformulier studenten ov-chipkaart, MET een tijdelijke ov-chipkaart ontvangen! In mijn geval klopt het dus dat als 'tussenoplossing' een tijdelijke ov-chipkaart wordt verstrekt. Ik moet nu wel weer opnieuw dat aanvraagformulier (incl. pasfoto etc.) opsturen, en dan zou ik over ongeveer 3 weken de definitieve chipkaart moeten ontvangen. Enfin, een meevaller dus. Ondanks dat ze waarschijnlijk daar bij het ov-chipbedrijf ondertussen al een heus fotoboek van mijn ingestuurde pasfoto's kunnen maken, maar dat terzijde.
Reactie door bellabeauti op 30-12-2009 15:20
Wonder hier ook!! Heb vandaag ook die tijdelijke gekregen en paar seconden later die persoonlijk! OMG...na 3,5 maanden o_O!! Ik kan het nog steeds niet geloven, het ene moment heb je niks en andere moment 2!?!..misschien is er nog hoop voor iedereen hier! Het kan gewoon zomaar zijn dat je hem nog voor 4 januari kan krijgen!
Reactie door susanandrade op 04-01-2010 12:56
Hallo!! Voor iedereen die nog steeds geen studenten OV-chipkaart heeft ontvangen: Ik heb nogmaals met de klantenservice gebeld en hier vertelde een zeer vriendelijke telefoniste me dat je met je oude OV nog tot 31 januari kunt reizen. Je hoeft dus geen bus/treinkaartjes van je eigen geld te kopen, gewoon je oude OV laten zien!! En als je een klacht wilt indienen bij de OV-chipkaart: Postbus 8000, 3800TL in Amersfoort en dan kun je het beste meteen ook een klacht sturen naar het OV-loket, die gaven al aan veel klachten ontvangen te hebben hierover!!
Reactie door rmwgeurts op 04-01-2010 13:10
Het is een wonder! Ik heb op zaterdag 2 januari een tijdelijke OV-Chipkaart in de bus gekregen met een aanvraagformulier voor de Officieele Chipkaart. Groetjes Ruben
Reactie door angrystudent op 04-01-2010 15:31
Wonder hier ook! Heb tijdelijke kaart ontvangen op 31 jan!..(Timing hebben die mensen daar...). En het is inderdaad zo dat je officieel nog met je plastic OV jaarkaart mag reizen tot 31 januari met de NS, helaas zijn echter niet alle personeelsleden en andere vervoersbedrijven even goed geïnformeerd.....ik zou hele stapel papierwerk meenemen dat bewijst dat je gewoon recht hebt op gratis OV!
Reactie door sionaatje op 26-01-2010 19:05
Ik ben het zo met alle reacties en het verhaal zelf eens!! Het is echt waardeloos over hoe alles nu verloopt!! Heb zelf al meerdere instanties ingeschakeld die er nu achter aan zitten: TROS Radar, Nationale Ombudsman, Ombudsredactie NHD, Klachtenlijn radio Noord-Holland, LSVB en ik wacht nog een week, want dan schakel ik een advocaat in via FNV Bondgenoten. Daar is mijn schoonvader lid van en dan kost het ons geen geld voor die advocaat. Er wordt echt geen gehoor gegeven aan al die duizenden studenten die hun kaart nog steeds niet hebben en als wij niet hard blijven volhouden, zal het nog wel jaren duren vrees ik.. dat denk ik eerlijk gezegd nu al :S:S Krijg al elke dag een preek van de buschauffeur en de conducteur waarom ik mijn ov-chipkaart nog niet heb.. mag je weer je hele verhaal doen, zeggen ze: jaaaja, gewoon nog een x aanvragen.. JE DENKT TOCH NIET DAK HELEMAAL ACHTERLIJK BEN NA AL 4(!) aanvraagformulieren op de post te hebben gedaan?!?!! Ze denken echt allemaal dat we er niets aan doen, het is tegenwoordig een dagtaak..!! Kost handen vol geld (tijden wachten voordat je iemand uberhaupt aan de lijn hebt, postzegels, pasfoto´s en heel veel energie en moeite!) Groetjes ook een gefrustreerde student!
Reactie door chantallw op 26-01-2010 21:01
Ik ga 1 feb, maandag, beginnen met mijn studie. Vorige week heb ik pas het formulier voor de ov-chip-kaart gekregen en dit na 2 dagen (moest pasfoto's maken) terug gestuurd. vandaag te horen gekregen dat ik de 21+ test gehaald heb en dus maandag mag beginnen alleen, ik zit nog zonder ov! Vandaag gebeld met de klantenservice en toen is mij verteld dat het nog wel 2 weken gaat duren voordat ik mijn kaart ontvang! wat moet ik nu doen? Meisje had het over een tijdelijke kaart aanvragen bij de gvb maar ik moet uit leiden komen en dus met de trein, dus die kaart werkt toch niet bij de ns? én ik heb geen 'oude' ov kaart waarmee ik kan aantonen dat ik er echt recht op heb.. :s
Reactie door phhoving op 31-01-2010 15:09
Ik zit in vrijwel dezelfde situatie als de vorige poster. Morgen begin ik ook met mijn HBO studie. Ik ben er twee jaar uitgeweest na het behalen van mijn MBO-4 diploma en ga o.a. door het arbeidsperspectief in mijn sector weer studeren. Ik woon in studentenstad Groningen maar mijn studie bevind zich een stukje verderop in het noorden, Leeuwarden. Een aardige stukje reizen dus... Ergens in december heb ik mijn studenten ov-chipkaart al aangevraagd. Na ontvangst van het aanvraagformulier z.s.m. deze geretourneerd (binnen een dag). Pas op 22 januari ontving ik een email waarin stond dat ik binnen twee weken mijn ov-chipkaart zou ontvangen. Afgelopen week heb ik al twee keer op en neer moeten reizen naar Leeuwarden voor een introductie in mijn studie en dat heeft een aardig gat in mijn krappe studentenbudget geslagen. Toch snel een kleine € 40,- om twee keer op en neer te komen. Vrijdagmiddag dus maar contact opgenomen met de IB-Groep (DUO) om te vragen of deze enig inzicht hadden in de status van mijn aanvraag. Moet gezegd worden, de IB-Groep treft volgensmij geen enkele blaam. In de beantwoording van mijn vragen waren ze duidelijk en oplossend zoals ik dat eigenlijk alleen van de Belastingdienst(helpdesk) ken. Professionals, zeker in vergelijking met de geldzuigers van de ov-chipkaart organisatie waar ik naar door werd verwezen. De hele organisatie gaat buiten IBG/DUO om en ze waarschuwden me om me niet terug te laten sturen naar IBG/DUO. Dus, ik naar de ov-chipkaart organisatie bellen. Sjongejonge, wat een enorme onkunde. Ten eerste de tijd die ik moest wachten; een dik kwartier (0900 nummer i.c.m. studenten). En de telefoniste was al helemaal een aanfluiting. Matig Nederlands sprekend en niet begrijpend wat ik bedoelde. Uiteindelijk kwam het hoge woord eruit; "als u uw kaart nog niet heeft ontvangen moet u zelf uw vervoer betalen". Ja, maar dat is lekker dacht ik. Ik draag € 70,- (?!) per maand af voor het gratis kunnen reizen en dan zou ik in een tijdsbestek van een paar dagen evenveel geld kwijt zijn. Om er nog maar niet aan te denken dat ik nog twee weken zou moeten wachten.. Ik kan het niet betalen; of het nou een treinkaartje is of benzine! Of ik het geld zou kunnen declareren wist de medewerkster me te vertellen dat het zo niet werkte. En een klacht kon ook niet ingediend worden. Aangezien ik het met deze dame moest doen en geen zin had om nogeens een ettelijke euro's te verbellen (die ik hard nodig ben om morgen mijn kaartje van te kopen) en mailen waarschijnlijk helemaal niets oplevert ben ik ten einde raad.. Wat voor actie kan ik ondernemen? Wie gaat dit oplossen? Wie betaald mijn dure reiskosten? Waar trek ik het geld vandaan? Is het te declareren? ov-chipkaart.. totale bende! Al helemaal voor 'nieuwe' studenten die geen (vrij recente) ov-jaarkaart kunnen tonen...
Reactie door emblazoned op 24-02-2010 17:10
Ik sluit me bij voorgaande reacties aan en wacht ook nog altijd op de OV-studentenchipkaart, een drama is het en ik weet niet meer wat te doen. September 2008 ben ik verhuisd, dit heb ik op diverse wijzen doorgegeven aan de IB-groep (post, mail, dig-id, telefoon). Pas na herhaaldelijke pogingen is dit doorgekomen en staat mijn huidige adres goed geregistreerd. Februari 2009 is mijn OV-chipkaart naar het schijnt toch naar mijn oude adres gestuurd, toen ik hier achter kwam heb ik direct de kaart telefonisch als kwijt/vermist/gestolen opgegeven en hem laten blokkeren. Binnen 3 weken zou ik een aanvraagformulier voor een vervangend exemplaar toegestuurd krijgen. Juli 2009 en meerdere telefoontjes verder heb ik nog altijd geen formulier mogen ontvangen en vraagt de juffrouw aan de telefoon me verwonderd of ik verhuisd ben? September/oktober 2009 heb ik nog altijd niets gehoord of gezien van de ov-chipkaart, dit keer constateert de juffrouw aan de telefoon dat mijn kaart helemaal niet geblokkeerd is. Bij dezen zal zij dat doen en stuurt mij een formulier voor het aanvragen van een vervangende kaart. En zowaar enkele dagen later ligt er een formulier op de deurmat, direct ingevuld en teruggestuurd. In december heb ik echter nog niets gehoord of gezien, dus neem ik nogmaals contact op met de klantenservice voor studenten. De meneer die ik aan de telefoon krijg zegt dat het in deze drukke tijd iets langer kan duren dan ik gewend ben (serieus? ik wacht pas ruim een jaar...) maar dat mijn kaart eraan komt. Januari 2010 en nog steeds geen kaart - gelukkig is de invoering uitgesteld en mag ik met mijn oude kaartje van 2009 nog de trein in - weer hang ik aan de telefoon, deze niet zo heel erg Nederlandssprekende meneer weet mij zonder mij naar mijn naam of correspondentienummer te vragen te vertellen dat de ov-chipkaart voor 1 februari zeker in mijn bezit is. Knappe kerel. Februari 2010, je snapt m al.. nog steeds geen kaart. Ik tref het dit keer, de mevrouw van de klantenservice is dit keer erg behulpzaam en zeer correct. Zij ziet in het systeem dat er geen aanvraag van mij bekend is en ik dus eigenlijk op niets zit te wachten.. Zij wil hier werk van maken en navragen hoe dit kan. Ook adviseert zij mij een nieuw aanvraagformulier aan te vragen via de site, dit doe ik dan ook. Dit formulier heb ik thuisgestuurd gekregen, ingevuld en opgestuurd. Nu heb ik afgelopen week gemaild met de klantenservice van de gewone OV-chipkaart, jaaa die hebben wel een mail-mogelijkheid in tegenstelling tot studenten die alleen kunnen bellen naar een 0900- nummer. Bizar.. maar goed, van deze mensen kreeg ik te horen dat er nog altijd geen aanvraag van mij bekend is en dat ik maar een nieuwe in moet sturen. Niemand schijnt te weten waar het aan ligt, niemand is hiervoor verantwoordelijk maar ik kan straks niet meer met het openbaar vervoer naar school. Ik word op kosten gejaagd door die hoge telefoonkosten naar een klantenservice die mij de helft van de tijd niets kan vertellen en straks moet ik ook nog mijn eigen vervoer gaan betalen?
Reactie door susanandrade op 24-02-2010 18:23
Hallo Emblazoned, Ik zie dat je nog steeds geen OV chipkaart ontvangen hebt. Nadat ik ook voor €50 aan belkosten kwijt was, heb ik klachtenbrieven geschreven, zowel naar de student ov chipkaart als naar het OV loket. Vlak na het indienen van de klacht werd ik teruggebeld door een medewerkster die aangaf dat ik niet meer hoefde te bellen of wat dan ook, zij zou er achteraan gaan. 3 werkdagen later had ik mijn OV chipkaart binnen. Ik weet niet of je dit al gedaan hebt maar het is zeker het proberen waard!!
Reactie door bibi1991 op 04-03-2010 16:50
Dit is erg vervelend en ik ken een deel van het verhaal. Zo heb ik pas zins een paar weken mijn ov-chipkaart. Terwijl ik ruim op tijd alles heb aangevraagd en ingeleverd. Ik ben wel bijna 100 euro kwijt aan kaartjes die ik gewoon moest betalen omdat ik mijn ov-chipkaart nog niet had gekregen. Ik ben in novermber 18 geworden en zou dus vanaf januari een ov-chipkaart moeten hebben, of een tijdelijke waarmee ik gratis met het openbaar vervoer kon. Maar dat gebeurde niet. Nu zou ik heel graag mijn geld terug willen, ik weet alleen nog niet hoe.
Reactie door bleumoon1952 op 19-03-2010 17:01
wat me opvalt is het is wederom een burocratie en ze zijn niet opgewassen tegen zulke massa's aanvragen, ze hadden het beter zo kunnen laten zoals het was het enne probleem na het andere probleem word hier in nederland geproduceerd
Reactie door teddiestexts op 21-04-2010 14:20
Als een van de eersten in november de aanvraag ingestuurd. Inmiddels ondanks 4 x insturen van een aanvraag en minimaal 15 dure telefoontjes, heeft mijn dochter nog steeds geen studenten OV chipkaart. Wel een heleboel frustraties over van het kastje naar de muur gestuurd worden, elkaar tegensprekende medewerkers, foutieve informatie en elke dag meer dan 12.50 euro betalen om op school te komen. Deze week zou het dan echt opgelost worden, werd ons beloofd. Het resultaat? Gisteren per standaardmailtje de opdracht gekregen om maar weer een nieuw formulier in te sturen.....
Reactie door rapsaj op 11-11-2010 15:46
Hallo, Ik heb in september mijn ov-studentenkaart aangevraagd. Tot heden heb ik hem nog niet ontvangen. Het is nu al 2 maanden geleden dat ik hem heb aangevraagd. paar weken geleden heb ik gebeld naar de ov studenten lijn. Hij vertelde mij dat hij in de maak was en zei dat hij spoedig zou komen want mijn naam kwam in het bestand voor. Verder kon hij mij niet helpen. Hij was ook nog een niet goed verstaanbaar door zijn buitenlands accent. Vandaag weer gebeld (ook weer iemand met een buitenlands accent) zei ook weer dat hij in de maak was. Ik vertelde dat ik paar weken geleden ook al had gebeld en dat hij toen ook al in de maak was. Ze zou nu mijn klacht door sturen naar de betreffende mensen die er over gaan om uit te zoeken waar mijn kaart is gebleven. Over 3 dagen moet ik bericht krijgen. Ik rij nu elke dag 5 dagen in de week 42 km heen en 42 km terug met de auto en dat krijg ik niet vergoed. Ik moet dan met het openbaar vervoer maar dan ben ik 14 euro per dag kwijt en met de auto 8 euro. Hopen dat ik hem snel krijg.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor