Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

garantieperiode van 6 maanden?

Geplaatst door: femke g op: 01-07-2012 16:45
Bijzonder slechte service van Block Electrostore Op 16 februari 2012 kocht ik een Panasonic LED televisie bij elektronicawinkel Block Best Buy Electrostore in Haarlem. Vanwege mijn verhuizing werd de televisieaansluiting eind februari geactiveerd en heb ik de TV begin maart uitgepakt en in gebruik genomen. De TV zag er onbeschadigd uit, maar bij de installatie bleek dat er in het beeld een ster zat. Ik heb de installatie niet afgemaakt en nam contact op met Block. Block gaf vervolgens aan dat ik het gebrek te laat (langer dan 14 dagen na aankoop) had gemeld en dat er geen vervangende TV werd geleverd. De melding werd doorgezet aan E-Care, een bedrijf dat after sales service aanbiedt aan winkeliers waaronder Block. E-Care constateerde dat het panel kapot was en stelde dat ik de ster zelf zou hebben veroorzaakt. Op grond waarvan E-Care tot deze conclusie kwam, is geheel onduidelijk. Op basis van de rapportage van E-Care (“panel is gebroken, valt niet onder de garantie”), niet bepaald een onafhankelijke partij te noemen, verviel blijkbaar mijn garantie en kreeg ik geen andere TV van Block. Ik heb de Block in gebreke gesteld, maar de elektronicashop bleef bij haar standpunt. De argumenten van de Block zijn dat de doos onbeschadigd is (wat zou bewijzen dat het defect niet tijdens het transport kan zijn gebeurd) en dat Panasonic een uitgangscontrole heeft. Ook sommatie via mijn rechtsbijstandverzekering leverde nog geen vervangende TV op. Ik vind het zeer frustrerend te merken hoe slecht de consument beschermt is. Het is overduidelijk dat direct na opening van de verpakking tijdens de installatie al een defect aan de TV is geconstateerd (het beschermfolie en de energielabel zitten zelfs nog aan het scherm). Had ik de doos 1 week eerder geopend, dan was er geen probleem geweest en had ik een nieuwe TV gekregen. Nu bevind ik me in een omgekeerde wereld waarin Block onder haar verantwoordelijkheid uit probeert te komen door aan te voeren dat ik geen aanspraak op garantie kan maken (daarin gesteund door de producent en het after sales bedrijf waarmee ze een overeenkomst hebben). Block laat haar klanten in de snerpende kou staan en ik kan deze elektronica winkel aan niemand aanraden. Ik ben benieuwd naar vergelijkbare ervaringen met Block? Tips over acties om Block te bewegen een vervangende TV te leveren zijn welkom.
Reactie door sonjaatje op 01-07-2012 19:07
Als je iets koopt met de bedoeling het later pas te gaan gebruiken moet je natuurlijk wel altijd het artikel checken want er kan altijd iets mis zijn. Had je dat gedaan had je direct terug kunnen gaan (zelfde dag). Wel is het zo dat als zicht een defect binnen 6 maanden na aankoop voordoet de winkelier moet bewijzen dat de schuld bij de klant ligt. Wat je zou kunnen doen is zelf met de tv naar een onafhankelijk expert gaan. Constateerd deze dat het defect al aanwezig kon zijn dan sta je sterker.
Reactie door audb op 05-07-2012 12:43
Een breuk in het scherm kan wel degelijk het gevolg zijn van transport en hoef de doos echt geen schade hebben. Hebben ze de scherm op een palet af geleverd of stond deze gewoon in de wagen? Nog erger is als deze plat had gelegen. De druk die op het scherm komt kan namelijk de oorzaak zijn van de breuk.
Reactie door 1paul op 05-07-2012 18:49
Wat de block even vergeet denk ik is dat u gewoon garantie heeft en dat zij moeten aantonen binnen 6 maanden dat het defect uw schuld is...
Reactie door wimmi20 op 05-07-2012 23:00
Wat een rare antwoorden. Uw klacht heeft niets met garantie te maken. Het is geen technisch defect. Het is een beschadiging die is veroorzaakt door een van buiten komend onheil. Block heeft--zoals iedere winkel--voorwaarden. En 1 van die voorwaarden is dat u tot 14 dagen na de aankoop kunt klagen over een beschadiging. Garantie heeft u voor een lange periode, dit is geen garantie geval. Ik zou klagen bij Panasonic zelf dat er een beschadigde tv is ontvangen. Niet geschoten is altijd mis. Doe dat klagen wel schriftelijk, gericht aan de directie. Maarrrr, als ik uw vraag nog eens goed doorlees dan heeft u de tv gekocht voordat u verhuisde. Indien ja : stel de verhuizers aansprakelijk voor de schade. Die zijn daarvoor verzekerd.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!