garantie verlenging als reparatie (camera) lang duurt
Geplaatst door: herrekassa op: 26-01-2010 14:53
LS, mijn camera merk Panasonic TZ7 gekocht in 14-08-2009 bij Digitalstreet in Beuningen is sinds begin december in reparatie. Deze week, week 4, gebeld waar het toestel bleef. Antw. het onderdeel is binnen en misschien is volgende week de camera gereed. Ik heb de tijd dat de camera in reparatie is geclaimd als verlenging van de garantie. Echter, dat is niet mogelijk en ik moet maar aantonen of dit ergens in de wet staat, als dat zo is dan zal Digitalstreet zijn verkoop / garantie voorwaarden aanpassen, maar ik moet zelf aantonen etc. Ter informatie; standaard zit er op deze camera 1 jaar garantie, ik heb een jaar extra erbij gekocht om van alle te verwachten rompslomp af te zijn. Is dit een ''normale'' gang van zaken? Wat zijn de rechten en plichten van een consument, staan deze ook ergens omschreven / beschreven?
Reactie door valerius op 26-01-2010 15:02
Heeft u gisteren avond niet naar radar gekeken. Zo niet moet dan maar eens naar hun site en het programma bekijken. Gaat dus over garantie in het algemeen. Maar als voorbeeld om een ander product.
Groet Valerius
Reactie door valerius op 26-01-2010 16:43
[url=http://www.trosradar.nl/uitzending/: KLIK hier de link voor het programma...[/url:
Het staat wel ergen s in het midden van de uitzending, er wordt ook nog verder uit aangegeven dat garantie nog doorloop, en kan je een atandaard brief ophalen.
Bekijk de uitzendin maar.
Valerius
Reactie door read op 26-01-2010 18:04
Dag herrekassa,
De fabrieksgarantie maqg de rechten die je als consument hebt, niet inperken. Als consument heb je het wettelijke recht op een deugdelijk produkt, dat bij normaal gebruik een gemiddelde tijd meegaat (ookwel de economische levensduur genoemd). Stel dat dat volgens de fabrikant/importeur 5 jaar is. Dan kun je dus binnen die termijn bij een defekt teruggaan naar de verkoper en een kosteloze reparatie eisen (zegt Radar). Met dat laatste ben ik het niet eens. Mijn mening is dat je bij een defekt na de fabrieksgarantieperiode als koper naar rato moet bijbetalen. Het standpunt van Radar berust op dwaling en getuigt van weinig kennis van de Nederlandse consumentenwetgeving na 1-5-2003.
Met vriendelijke groet, ReadAC.
Reactie door ikbenik op 26-01-2010 21:42
Quote: read schreef op dinsdag 26 jan 2010, 18:04: Dag herrekassa,
De fabrieksgarantie maqg de rechten die je als consument hebt, niet inperken. Als consument heb je het wettelijke recht op een deugdelijk produkt, dat bij normaal gebruik een gemiddelde tijd meegaat (ookwel de economische levensduur genoemd). Stel dat dat volgens de fabrikant/importeur 5 jaar is. Dan kun je dus binnen die termijn bij een defekt teruggaan naar de verkoper en een kosteloze reparatie eisen (zegt Radar). Met dat laatste ben ik het niet eens. Mijn mening is dat je bij een defekt na de fabrieksgarantieperiode als koper naar rato moet bijbetalen. Het standpunt van Radar berust op dwaling en getuigt van weinig kennis van de Nederlandse consumentenwetgeving na 1-5-2003.
Met vriendelijke groet, ReadAC.einde Quote
Radar doet zeker aan dwaling.
Ik heb ook de betreffende uitzending gezien, en wat die advocaat beweert staat noch in de Europese richtlijn en noch in de Nederlandse regelgeving.
Dit soort zaken zijn gebaseerd op eigen verzinsels en men heeft nu een eigen consumentenwet bedacht en verzonnen en beschouwd dit als "het consumentenrecht", een recht die juridisch en wettelijk nergens op gebaseerd is.
Er bestaat geen wetsregel die aangeeft dat de consument gedurende de economische of gemiddelde levensduur recht op garantie heeft.
De consumentenbond heeft in het verleden ook mensen op een dwaalspoor gezet, maar Tros Radar en vooral sommige mensen op het forum van Tros Radar doen aan dwaling, waardoor er een totaal verkeerd beeld ontstaat over de Nederlandse wetgeving.
En iedereen die anders spreekt wordt ook daar de mond gesnoerd, inclusief mezelf.
Reactie door herrekassa op 26-01-2010 22:51
Quote: valerius schreef op dinsdag 26 jan 2010, 15:02: Heeft u gisteren avond niet naar radar gekeken. Zo niet moet dan maar eens naar hun site en het programma bekijken. Gaat dus over garantie in het algemeen. Maar als voorbeeld om een ander product.
Groet Valeriuseinde Quote . Dank u voor uw reactie, Ik zal de uitzending t.z.t. bekijken, echter, is er nu een antwoord op mijn vraag?
Reactie door herrekassa op 26-01-2010 22:54
Quote: ikbenik schreef op dinsdag 26 jan 2010, 21:42: Quote: read schreef op dinsdag 26 jan 2010, 18:04: Dag herrekassa,
De fabrieksgarantie maqg de rechten die je als consument hebt, niet inperken. Als consument heb je het wettelijke recht op een deugdelijk produkt, dat bij normaal gebruik een gemiddelde tijd meegaat (ookwel de economische levensduur genoemd). Stel dat dat volgens de fabrikant/importeur 5 jaar is. Dan kun je dus binnen die termijn bij een defekt teruggaan naar de verkoper en een kosteloze reparatie eisen (zegt Radar). Met dat laatste ben ik het niet eens. Mijn mening is dat je bij een defekt na de fabrieksgarantieperiode als koper naar rato moet bijbetalen. Het standpunt van Radar berust op dwaling en getuigt van weinig kennis van de Nederlandse consumentenwetgeving na 1-5-2003. Bedankt voor uw reactie, echter mijn vraag is hiermee niet beantwoord.
Met vriendelijke groet, ReadAC.einde Quote
Radar doet zeker aan dwaling.
Ik heb ook de betreffende uitzending gezien, en wat die advocaat beweert staat noch in de Europese richtlijn en noch in de Nederlandse regelgeving.
Dit soort zaken zijn gebaseerd op eigen verzinsels en men heeft nu een eigen consumentenwet bedacht en verzonnen en beschouwd dit als "het consumentenrecht", een recht die juridisch en wettelijk nergens op gebaseerd is.
Er bestaat geen wetsregel die aangeeft dat de consument gedurende de economische of gemiddelde levensduur recht op garantie heeft.
De consumentenbond heeft in het verleden ook mensen op een dwaalspoor gezet, maar Tros Radar en vooral sommige mensen op het forum van Tros Radar doen aan dwaling, waardoor er een totaal verkeerd beeld ontstaat over de Nederlandse wetgeving.
En iedereen die anders spreekt wordt ook daar de mond gesnoerd, inclusief mezelf.einde Quote
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!