Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'foute' overboeking

Geplaatst door: zonnewind op: 28-09-2014 07:59
In de uitzending werd gezegd dat klanten foute rekeningnummers intypen. Naar mijn idee komt dat omdat die lange nummers zonder puntjes worden geschreven. Het zou al veel overzichtelijker worden als er puntjes tussen kwamen zoals bv.: 123.456.789.47 i.p.v. 12345678947. Afgezien daarvan snap ik niet, of eigenlijk wel want dat kost de banken geld :-( dat de controle van naam met nummer is weggevallen. Ook mogen mensen best wat minder slordig zijn met overschrijvingen. Er wordt al snel gedacht: "Ach het zal wel goed zijn".
Reactie door tijger1 op 28-09-2014 10:56
Er was dus voorheen ook geen naam nummer controle. Alleen als je een oud Postbanknummer had en je maakte iets over op een oud pPostbanknummer, kwam er een pop-up als de naam niet met het nummer overeenstemde. Uiteraard alleen via internetbankieren. Maar dan nog kon je op accoord klikken. Gebruikte men een overschrijvingskaart, viel er niets op.
Reactie door zoekster op 28-09-2014 11:09
Zelf heb ik lang geleden een keer een vergissing gemaakt, ver voor het computertijdperk, vervolgens de bank gebeld en die heeft het rechtgetrokken en naar het goede nummer overgemaakt. Kon toen nog wel zeker. Naam op acceptgiro klopte niet met rekeningnummer. En een keer had een vriendin het verkeerde banknummer naar me gemaild, voor het IBAN Tijdperk. Toen ik geld naar haar overmaakte kreeg ik een vreemde naam te zien en heb ik haar even gebeld. Ze was een cijfer vergeten in de mail. Van ING naar ING gelukkig! Als ik het goed begrijp kan dat niet meer gebeuren als iemand je een IBAN opgeeft, dan wordt het meteen zichtbaar. Maar goed, nu meteen het IBAN nummer vragen, als je geld op iemands rekening stort en niet zelf een nummer invoeren in zo'n IBAN hulp, want dan kan het met oude postbanknummers misgaan.
Reactie door hajete op 28-09-2014 12:48
Het zou getuigen van een klantgerichte en klantbindende opstelling van ING als deze bank (met betrekking tot de voormalige Postbanknummers) t.b.v. van de omzetting naar IBAN-nummers zelf een omzettings-tool zou aanbieden waar bij de invoering van het INGpostbanknummer zou blijken welke naam bij het ingevoerde voormalige postbanknummer hoort. Het zou haar klanten per maand 18 miljoen euro aan sores kunnen besparen. Genoeg rendement?
Reactie door tijger1 op 28-09-2014 13:01
Niet de klanten van Ing maken die fouten en die 18 miljoen zal ook nog wel op andere fouten slaan. Iedereen die betaald moet worden, moet zijn Iban verstrekken, dus hoe moeilijk kan het zijn maximasl 7 cijfers goed in te vullen. Anders maar niet meer knternetbankieren.
Reactie door hajete op 28-09-2014 13:32
Quote: tijger1 schreef op zondag 28 sep 2014, 13:01: Niet de klanten van Ing maken die fouten en die 18 miljoen zal ook nog wel op andere fouten slaan. Iedereen die betaald moet worden, moet zijn Iban verstrekken, dus hoe moeilijk kan het zijn maximasl 7 cijfers goed in te vullen. Anders maar niet meer knternetbankieren.einde Quote Ben blij dat Tijger het niet oneens met met mijn voorstel. Dat is positief. Als klant van ING wilde ik rekeningen betalen van facturen zonder IBANnummer waarvan het nummer nog niet in Mijn ING stond. Dan kan ook een ING-klant een fout maken. De kennis van tijger over andere oorzaken van de 18 miljoen euro heb ik helaas niet. Er is m.i. geen wettelijke verplichting om IBANnummers te verstrekken.
Reactie door tijger1 op 28-09-2014 14:29
Elk bedrijf wat geld wil hebben en dus een rekening stuurt, vermelt het IBAN. Op ieders bankafschrift staat het IBAN. Dat bedrag wat genoemd werd ging helemaal niet alleen over betalingen van klanten bij andere banken naar rekeninghouders van een oud Postbanknummer. Er gan natuurlijk meer dingen mis. Dubbele betalingen, of gewoon zelf verkeerd overmaken. Als je een correct iBAN invoert en daar de naam Pietje Puk bij invult, wordt dat gewoon uitgevoerd. Ook vroeger al. Niemand wil verantwoordelijk zijn voor zijn eigen suffigheid.
Reactie door valerius-2 op 28-09-2014 20:04
De beste oplossing is gewoon een maal een controle of het is ingevuld, Dat is mijn optie en dit is altijd nodig want een mens maakt fouten en dat kan men dan gelijk recht zetten.
Reactie door pieterwolters op 28-09-2014 22:26
1 tikfout zorgt niet voor een foute overboeking: het IBAN nummer wordt dan niet geaccepteerd (bij ING komt er gelijk een rode waarschuwingstekst onder het IBAN veld). Je moet dan een paar tikfouten maken die toevallig een geldig IBAN nummer opleveren.
Reactie door testcase op 28-09-2014 23:06
Het probleem is juist dat we niet het IBAN nummer gebruiken daar zitten wel de waarborgen. Zo snel mogelijk dat omnummeren stopzetten. Als mensen hun geld willen hebben dan moeten ze zelf hun IBAN opgeven aan degene die moet overboeken. de foutkans daalt dan aanzienlijk. Een conversie site die om-nummert zorgt nu juist voor de problemen. Gewoon geen oude rekeningnummer gebruiken. Ik heb met gekromde tenen naar de uitzending gekeken. Goed dat Kassa waarschuwt, maar de eigen verantwoordelijkheid van mensen die een fout maken bij het overboeken was volledig zoek en werd wel heel makkelijk bij de bank neergelegd.
Reactie door 1953 op 29-09-2014 01:11
En er werden voorheen ook geen puntjes tussen de cijfers in de oude situatie geplaatst.
Reactie door festinger op 29-09-2014 01:31
Pas als de camera erbij is lost men bewust de noodgevallen op met hun ivorentorensysteem. De rest wordt afgedaan met niets. Immers iedereen is tevreden. De consumententv/de juridische strategische bankensector en de kijker die wederom gelooft dat ook zijn verkeerde puntjes de oorzaak is. Leef verder in vrede maar als er echt iets mis met kennis hier is dat hier niets verandert.
Reactie door zonnewind op 29-09-2014 07:17
Quote: 1953 schreef op maandag 29 sep 2014, 01:11: En er werden voorheen ook geen puntjes tussen de cijfers in de oude situatie geplaatst.einde Quote Nee, dat klopt. Die reeks cijfers was kennelijk nog te behappen. Nu lijkt het plotseling een veel langer nummer, terwijl er in feite alleen het landen nr. bij gekomen is: 034 met daarachter de afkorting van uw bank aangevuld met nullen om er 10 cijfers van uw eigen vertrouwde banknummer mee te maken. Daarom lijkt het mij overzichtelijker om met puntjes te werken. Niet alleen bij banknummers trouwens. Ook bij bestelnummers die soms om onduidelijke redenen idioot lang kunnen zijn.
Reactie door desteef op 30-09-2014 21:02
In feite gaat het in dit item over de vraag waar de verantwoordelijkheid van de klant en van de bank ophoudt. Dis is heel simpel: de klant is altijd verantwoordelijk voor het opgeven van een juist rekeningnummer. Ook als het gaat om een typfout of wanneer er gebruik gemaakt is van een omnummerservice. Dat overboekingen van postbank naar postbank voorheen ooit gecheckt werden met een "naam-nummer controle" wil niet zeggen dat de bank verplicht is dit te blijven doen. Ook zou dit weinig uitmaken, omdat de bijhorende naam van de ontvanger niet bekend is bij andere banken. (de controle zou in theorie alleen net als voorheen bij ING plaats kunnen vinden). Het is heel logisch dat de banken onderling een procedure volgen waarbij er na een brief en een herinnering naar de foutieve ontvanger niets anders op zit dan het vestrekken van n.a.w. gegevens van de foutieve ontvanger aan de betaler. Het is dan inderdaad aan de betaler en de (foutieve) ontvanger om dit civiel-rechtelijk uit te vechten. Ik kan niet bedenken wat een bank hier nog meer aan zou kunnen doen. Het is aan de betaler en de ontvanger onderling, om er voor te zorgen dat er een correct rekeningnummer wordt verstrekt. Bij grote bedragen is het handig om ook het rekeningnummer schriftelijk vast te leggen. Als dit nummer fout blijkt te zijn, dan is het voor de betaler mogelijk om aan te tonen dat er betaald is conform afspraak. In dat geval is het worse case een probleem voor de ontvanger. Heeft de betaler inderdaad een typfout gemaakt, dan zal de betaler het bedrag opnieuw moeten overmaken naar het juiste rekeningnummer. De bank is hier dus geen partij.
Reactie door hajete op 30-09-2014 23:14
De bank heeft een zorgplicht voor zijn klanten. Daaruit vloeit voort dat de bank zich redelijk moet inspannen om te voorkomen dat haar klanten schade lijden. Ik vind dat ING zijn klanten moet helpen om te voorkoen dat zij het verkeerde rekeningnummer invoeren. Waar vroeger er een naam/nummercontrole door ING plaatsvond, is nu door de ban k weinig of geen voorlichting gegeven dat die naam nummer controle niet meer plaatsvindt. Die wijziging is door de bank niet gecommuniceerd met haar klanten. Het is zelfs zodat door de weinig gewijzigde indeling van het invoerdocument er niet blijkt dat nu alleen op nummer wordt gecommuniceerd en dat de naam niets meer met het boekingsproces te maken heeft.
Reactie door tijger1 op 30-09-2014 23:48
@hajete U begrijpt er niets van. De naam was nooit van belang. Het gaat hier over klanten van andere banken die iets naar een ING klant overmaken. Daar is nooit naam/nummer controle geweest. Mensen moeten zelf nadenken en de boel controleren.
Reactie door valerius-2 op 01-10-2014 00:22
Quote: tijger1 schreef op dinsdag 30 sep 2014, 23:48: @hajete U begrijpt er niets van. De naam was nooit van belang. Het gaat hier over klanten van andere banken die iets naar een ING klant overmaken. Daar is nooit naam/nummer controle geweest. Mensen moeten zelf nadenken en de boel controleren.einde Quote Als men niet bereid is om even na te kijken of de gegevens goed zijn ingevuld dan kan men achteraf niet een ander hier voor verwijten.
Reactie door 1953 op 01-10-2014 03:22
Quote: zonnewind schreef op maandag 29 sep 2014, 07:17: Quote: 1953 schreef op maandag 29 sep 2014, 01:11: En er werden voorheen ook geen puntjes tussen de cijfers in de oude situatie geplaatst.einde Quote Nee, dat klopt. Die reeks cijfers was kennelijk nog te behappen. Nu lijkt het plotseling een veel langer nummer, terwijl er in feite alleen het landen nr. bij gekomen is: 034 met daarachter de afkorting van uw bank aangevuld met nullen om er 10 cijfers van uw eigen vertrouwde banknummer mee te maken. Daarom lijkt het mij overzichtelijker om met puntjes te werken. Niet alleen bij banknummers trouwens. Ook bij bestelnummers die soms om onduidelijke redenen idioot lang kunnen zijn. einde Quote Niet geheel juist geformuleerd. IBAN bestaat uit 18 tekens (en maximaal 22 tekens). In Nederland begint IBAN met NL gevolgd door twee cijfers, dús NL(01 t/m. 99), met daarna de bankafkorting (o.a. INGB, ABNA, RABO etc.) met daarna het oorspronkelijk oude rekeningnummer met aanvullende nul of nullen om de tekenreeks compleet te maken. Voorbeeld: NL99DBDB0987654321.
Reactie door 1953 op 01-10-2014 03:24
Quote: zonnewind schreef op maandag 29 sep 2014, 07:17: Quote: 1953 schreef op maandag 29 sep 2014, 01:11: En er werden voorheen ook geen puntjes tussen de cijfers in de oude situatie geplaatst.einde Quote Nee, dat klopt. Die reeks cijfers was kennelijk nog te behappen. Nu lijkt het plotseling een veel langer nummer, terwijl er in feite alleen het landen nr. bij gekomen is: 034 met daarachter de afkorting van uw bank aangevuld met nullen om er 10 cijfers van uw eigen vertrouwde banknummer mee te maken. Daarom lijkt het mij overzichtelijker om met puntjes te werken. Niet alleen bij banknummers trouwens. Ook bij bestelnummers die soms om onduidelijke redenen idioot lang kunnen zijn. einde Quote In mijn vorig bericht noemde ik een voorbeeld: Voorbeeld: NL99DBDB*0987654321 * DBDB = Dagobert Duck Bank.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor