Flessenvoeding met ongekookt water
Geplaatst door: marianneve op: 26-02-2010 10:40
Mijn dochter met haar tweeling van 5 maanden oud bereidt de flesvoeding met warm water uit de kraan.
Volgens mij is dit niet goed voor de kleintjes.
Dit moet toch met gekookt water gebeuren?
Ook speen en fles regelmatig uitkoken is volgens haar overboden.
Zijn er moeders die het met haar eens zijn?
Reactie door lelyonnais op 26-02-2010 10:56
[url: http://baby.jongegezinnen.nl/web/Voeding/Flesvoeding/Fles-schoonmaken.htm[/url:
Niet echt verstandig van uw dochter! De kans om bacteriële infectie is wel groot!
m.v.g. Robert
Reactie door marianneve op 26-02-2010 11:00
Bedankt voor het antwoord.
Het consultatieburo had haar verteld dat het geen kwaad kon.
Vreemd..........die zouden toch beter moeten weten.
Ik stuur haar het artikel direkt op.
Reactie door grootvader op 26-02-2010 11:45
Ongekookt water kan,maar............ rechtstreeks water tappen voor consumptie kan weer niet en wel om twee redenen; ten eerste omdat tapwater altijd sporen bevat van metalen van (ingebouwde) boiler en het tapwater vaak een gevaarlijke temperatuur heeft (veteranenziekte).
Kortom, niet doen dus.
Opa De Vrije Vogel
Reactie door lelyonnais op 26-02-2010 12:07
Quote: grootvader schreef op vrijdag 26 feb 2010, 11:45: Ongekookt water kan,maar............ rechtstreeks water tappen voor consumptie kan weer niet en wel om twee redenen; ten eerste omdat tapwater altijd sporen bevat van metalen van (ingebouwde) boiler en het tapwater vaak een gevaarlijke temperatuur heeft (veteranenziekte).
Kortom, niet doen dus.
Opa De Vrije Vogeleinde Quote
Helemaal mee eens grootvader.
De dochter van marianneve moet beseffen dat buiten dat restvoeding die niet helemaal verdween zijn kunnen gaan schimmelen met alle gevolgen vandien.
Ook als zijn het tweelingen, kan de een allergisch reageren op bacteriën van de andere. Baby's zijn gevoelig voor bepaalde ziekte zoals bijvoorbeeld dermatitis
[url: http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/29/Dermatitis.html[/url:
Ik wil geen paniek zaaien, maar mijn kleinkind uit Duitsland lijd aan deze soort eczeem die elke klein kind kan bekomen en dat is geen pretje!!
m.v.g. Robert
Reactie door hfpk op 26-02-2010 15:56
Ik heb bij me eigen kinderen toen ze baby waren altijd gekookt water gebruikt en 1 keer in de week alles uitkoken spenen etc. Zo heeft me moeder me oma me schoonmoeder het ook gedaan. Veel beter voor je kind om gekookt water te gebruiken. Baby's zijn onwijs kwetsbaar als je kan beter voorkomen dan genezen.
Reactie door marianneve op 26-02-2010 16:49
Ik hoop dat mijn dochter in vervolg doet zoals het hoort,water koken voor de voedingen en
flesjes cq spenen regelmatig uitkoken.
In ieder geval bedankt voor de reakties,ben ik dus toch geen overbezorgde
en 'ouderwetse'oma.
Reactie door sonjaatje op 26-02-2010 17:30
Ik gebruikte atijd gekookt water, maar dat hoeft maar tot een bepaald aantal maanden.
Ik weet alleen niet meer vanaf welke maand het koken niet meer nodig is.
In ieder geval niet onder de 8 maanden.
Reactie door lelyonnais op 26-02-2010 17:50
Quote: sonjaatje schreef op vrijdag 26 feb 2010, 17:30: Ik gebruikte atijd gekookt water, maar dat hoeft maar tot een bepaald aantal maanden.
Ik weet alleen niet meer vanaf welke maand het koken niet meer nodig is.
In ieder geval niet onder de 8 maanden.einde Quote
Eerst klikken op mijn 1e reactie en u weet het zo !....het is vanaf de 7e maand!
m.v.g. Robert
Reactie door sylvia-mike op 26-02-2010 18:17
Het gaat over mij.Mijn moeder heeft dit geplaatst.
Ik kook de flesjes en spenen regelmatig.Zeker 2 keer per week.
Alleen gebruik ik wel eens kraanwater als ik even geen voeding klaar heb voor 24 uur.Ik maak altijd voeding klaar voor 24 uur en kook ik het water natuurlijk wel.
Ik hoorde dat het niks uit moet maken als je het af en toe deed.
Ze groeien als kool en alles doet het goed bij ze gelukkig.
Nu komt het bij mij over dat ik een slechte moeder ben omdat ik wel eens kraanwater gebruik.
Jammer.
Reactie door vladja op 26-02-2010 18:40
Grootvader,
ten eerste omdat tapwater altijd sporen bevat van metalen van (ingebouwde) boiler en het tapwater vaak een gevaarlijke temperatuur heeft (veteranenziekte).
Veteranenziekte = Legionella pneumophila krijg je niet door flessenvoeding. Besmetting met de legionellabacterie gebeurt via de longen.
Vladja
Reactie door vladja op 26-02-2010 19:22
Sylvia,
Het Nederlandse kraanwater is het schoonste ter wereld. Als je de leidingen regelmatig doorspoelt (WC doortrekken, douchen) blijft het water ook goed.
Wel goed de flessen en spenen schoonmaken en aan de lucht laten drogen.
Tegenwoordig worden de kinderen zo beschermd en schoon groot gebracht, dat ze geen kans krijgen om ergens resistent tegen te worden, met gevolg dat er tegenwoordig veel meer overgevoeligheid voor van alles en nog wat is dan vroeger. Er is meer uitslag. astma, allergische reacties dan vroeger.
Toen mijn zoon thuis geboren werd jaren geleden en in het babybedje (geen wieg) gelegd werd, zei de vroedvrouw: Dat bedje is te ruim, greep de dikke werktrui (verbouwen in een onverwarmd deel v/h huis) en vulde daarmee het bed op. Toen we riepen: Dat ding is hardstikke vies, was haar reactie: Dat zijn huishoudbacterien, daar moet hij al tegen kunnen. Daar is hij via moeder al lang mee in aanraking geweest.
Het kind heeft er niets aan overgehouden en wij wel het besef dat je een kind niet overal van af moet schermen en alles moet ontsmetten in het huishouden etc. Zo bouwen ze geleidelijk een goede weerstand op, zodat ze - als ze ineens in een minder schone omgeving komen - niet meteen ziek worden.
Als hij weer eens onder de bagger thuis kwam of in een sloot was gevallen en buurvrouwen riepen: als hij maar niet ziek wordt, dan was het antwoord: dat zijn huishoudbacterien, daar moet ie tegen kunnen. Hij werd niet ziek, want hij kon er tegen.
Het gevolg is, waar hij ook in het buitenland komt, hij niet ziek wordt. Wel moet je natuurlijk oppassen met drinkwater en ongekookt eten in andere landen. Je moet het niet opzoeken.
Veel te schone, ontsmettende, afschermende (niet aankomen) etc. ouders kweken kasplantjes.
Hetzelfde geldt voor de fantastische luiers tegenwoordig. Ze voelen niet dat ze nat zijn, het voelt niet onaangenaam etc. Gevolg: ze zijn veel later zindelijk. En het kost ook nog eens een vermogen.
Kom maar op met alle duimen naar beneden en afwijzende verontwaardigde reacties.
Sylvia, je doet het hardstikke goed.
Vladja
Reactie door hfpk op 26-02-2010 19:47
Quote: marianneve schreef op vrijdag 26 feb 2010, 16:49: Ik hoop dat mijn dochter in vervolg doet zoals het hoort,water koken voor de voedingen en
flesjes cq spenen regelmatig uitkoken.
In ieder geval bedankt voor de reakties,ben ik dus toch geen overbezorgde
en 'ouderwetse'oma.einde Quote
Laat haar anders dat artikel lezen wat Lelyionos neer heeft gezet. En ook deze reacties hopelijk word ze dan wakker geschud.
Reactie door hfpk op 26-02-2010 19:52
Quote: sylvia-mike schreef op vrijdag 26 feb 2010, 18:17: Het gaat over mij.Mijn moeder heeft dit geplaatst.
Ik kook de flesjes en spenen regelmatig.Zeker 2 keer per week.
Alleen gebruik ik wel eens kraanwater als ik even geen voeding klaar heb voor 24 uur.Ik maak altijd voeding klaar voor 24 uur en kook ik het water natuurlijk wel.
Ik hoorde dat het niks uit moet maken als je het af en toe deed.
Ze groeien als kool en alles doet het goed bij ze gelukkig.
Nu komt het bij mij over dat ik een slechte moeder ben omdat ik wel eens kraanwater gebruik.
Jammer.einde Quote
Dan moet je denk ik beter lezen. Niemand schrijft hier dat jij een slechte moeder bent. Als jij door het conceltatie bureau verkeerd geïnformeerd bent kan jij daar niks aan doen. Je zal vast een fantastische moeder zijn maar voor het moederschap is geen diploma en zeker voor de eerste is alles nieuw. Ik zou de reacties niet als zware kritiek zien dat jij een slechte moeder bent want dat zet niemand hier neer. Het is alleen informatie wat je goed kan gebruiken. Je hoeft gelukkig niet zelf het wiel uit te vinden.
Reactie door sonjaatje op 26-02-2010 20:06
Tegenwoordig worden de kinderen zo beschermd en schoon groot gebracht, dat ze geen kans krijgen om ergens resistent tegen te worden, met gevolg dat er tegenwoordig veel meer overgevoeligheid voor van alles en nog wat is dan vroeger. Er is meer uitslag. astma, allergische reacties dan vroeger.
Ik ben het hier totaal niet mee eens.
Heb je er bewijzen van, van die laatste zin.
Reactie door sonjaatje op 26-02-2010 20:08
Hetzelfde geldt voor de fantastische luiers tegenwoordig. Ze voelen niet dat ze nat zijn, het voelt niet onaangenaam etc. Gevolg: ze zijn veel later zindelijk. En het kost ook nog eens een vermogen.
Hier ben ik het ook totaal niet mee eens. Mijn oudste dochter was ondanks de pampers vroeg zindelijk.
Vroeger had je van die plastic luierbroekjes, ging lekker zitten broeien, met ernstige luieruitslag tot gevolg.
En het uitwassen van al die luiers is ook niet gratis.
Reactie door stacey op 26-02-2010 20:15
-------Water uit de kraan of uit de fles?
In Nederland is kraanwater van goede kwaliteit en wordt het voortdurend gecontroleerd. Het is dan ook meestal gewoon geschikt voor het klaarmaken van babyvoeding. Alleen als je loden leidingen hebt of putwater gebruikt, kun je voor babyvoeding beter geschikt bron- of mineraalwater (zonder koolzuur) gebruiken.
Wil je de voeding voor de hele dag in één keer klaarmaken, dan is het wel aan te raden om koud leidingwater, maar ook bron- of mineraalwater, eerst te koken. Daardoor vernietig je eventueel aanwezige bacteriën en virussen. Daarnaast kunnen bacteriën zich minder goed ontwikkelen in een voeding die is klaargemaakt met gekookt water--------
Vers WaterVers Water
Reactie door hfpk op 26-02-2010 20:16
Quote: sonjaatje schreef op vrijdag 26 feb 2010, 20:06: Tegenwoordig worden de kinderen zo beschermd en schoon groot gebracht, dat ze geen kans krijgen om ergens resistent tegen te worden, met gevolg dat er tegenwoordig veel meer overgevoeligheid voor van alles en nog wat is dan vroeger. Er is meer uitslag. astma, allergische reacties dan vroeger.
Ik ben het hier totaal niet mee eens.
Heb je er bewijzen van, van die laatste zin.einde Quote
Het was niet zo lang geleden op het journaal dat kinderen tegenwoordig weer vaker lekker vies moeten worden. Dat dit goed is.
Reactie door hfpk op 26-02-2010 20:18
Quote: sonjaatje schreef op vrijdag 26 feb 2010, 20:08: Hetzelfde geldt voor de fantastische luiers tegenwoordig. Ze voelen niet dat ze nat zijn, het voelt niet onaangenaam etc. Gevolg: ze zijn veel later zindelijk. En het kost ook nog eens een vermogen.
Hier ben ik het ook totaal niet mee eens. Mijn oudste dochter was ondanks de pampers vroeg zindelijk.
Vroeger had je van die plastic luierbroekjes, ging lekker zitten broeien, met ernstige luieruitslag tot gevolg.
En het uitwassen van al die luiers is ook niet gratis.einde Quote
Vroeger met die hydrofiel luiers voelde dat vies aan als dat vol zat en daar door waren kinderen over het algemeen toen eerder zinnelijk.
Reactie door lelyonnais op 26-02-2010 20:21
Beste Sylvia-mike,
U ben zeker geen slechte moeder. U ben meteen moeder bij de geboorte van de kindjes, en het "vak" van moeder zijn moet geleerd worden.
Uw moeder heeft zich zorgen gemaakt en terecht/onterecht is een normale reactie.
Als ik bang ben als mijn kleinkinderen ziek zijn, rijs mij ook 1000 vragen door het hoofd. Beschermend houding noem ik het.
Niks mis mee, uw moeder bedoeld het goed! ;-))
m.v.g. Robert
Reactie door vladja op 26-02-2010 20:38
Quote: sonjaatje schreef op vrijdag 26 feb 2010, 20:08: Hetzelfde geldt voor de fantastische luiers tegenwoordig. Ze voelen niet dat ze nat zijn, het voelt niet onaangenaam etc. Gevolg: ze zijn veel later zindelijk. En het kost ook nog eens een vermogen.
Hier ben ik het ook totaal niet mee eens. Mijn oudste dochter was ondanks de pampers vroeg zindelijk.
Vroeger had je van die plastic luierbroekjes, ging lekker zitten broeien, met ernstige luieruitslag tot gevolg.
En het uitwassen van al die luiers is ook niet gratis.einde Quote
Nee maar een luierwas draaien in de wasmachine en de luiers hergebruiken gedurende een zindelijkmaakperiode is een heel stuk goedkoper dan pakken luiers kopen en dat gedurende een veel langere tijd ook nog. Bovendien is het ook nog eens een heel stuk beter voor het milieu.
hfpk,
Bedankt voor je ondersteuning.
Vladja
Reactie door sonjaatje op 26-02-2010 20:53
@hfpk
Met welke leeftijd waren ze vroeger zindelijk dan.
Reactie door sonjaatje op 26-02-2010 21:01
Het was niet zo lang geleden op het journaal dat kinderen tegenwoordig weer vaker lekker vies moeten worden
Valt daar ook onder dat je ze geen gekookt water moet geven onder de 7 maanden. Daar gaat het hier tenslotte om.
Reactie door hfpk op 26-02-2010 21:03
6. Zijn kinderen eerder zindelijk als ze wasbare luiers dragen?
In 1961 was 90% van de peuters van 2,5 zindelijk, in 1997 was dat afgenomen tot 22%. Met andere woorden, de afgelopen 40 jaar is de luierperiode schrikbarend toegenomen. Langer luieren betekent ook meer afval en meer kosten. Het is een klacht van basisscholen die je meer en meer hoort: kinderen van 4 die met een wegwerpluier om naar school toe gaan! Dit is echt niet nodig. Wanneer u op een speelse wijze het potje introduceert, zo tussen de 1,5 en 2 jaar, kan uw kind op een leeftijd die wij “normaal” vinden, rond de 2 jaar zindelijk zijn. Het is van belang dat een kind voelt wat het doet en met wasbare luiers bereikt u dat effect.
Bron:[url= http://www.clubgreen.nl/article.php?item=656: luiers[/url:
Reactie door hfpk op 26-02-2010 21:10
Quote: sonjaatje schreef op vrijdag 26 feb 2010, 21:01: Het was niet zo lang geleden op het journaal dat kinderen tegenwoordig weer vaker lekker vies moeten worden
Valt daar ook onder dat je ze geen gekookt water moet geven onder de 7 maanden. Daar gaat het hier tenslotte om.einde Quote
We hebben het ook over luiers en dat was de vraag ook niet. En als je me eerste antwoord had gelezen dan had je deze vraag ook niet hoeven stellen.
Maar voor als je het niet snapt. In dit artikel word het uitgelegt; [url= http://www.nujij.nl/vuil-is-goed-voor-kinderen.7204777.lynkx: artikel[/url:
Ik hoop voor je dat het nu duidelijk overkomt en anders vraag je maar weer hoor Sonjaatje.
Reactie door hfpk op 28-02-2010 13:29
Quote: sonjaatje schreef op vrijdag 26 feb 2010, 17:30: Ik gebruikte atijd gekookt water, maar dat hoeft maar tot een bepaald aantal maanden.
Ik weet alleen niet meer vanaf welke maand het koken niet meer nodig is.
In ieder geval niet onder de 8 maanden.einde Quote
Duim omhoog (doe ik trouwens vaker als mensen een goed antwoord hebben vind het juist kinderachtig die rode duimpjes ieder probeert toch zn best)
Zo heb ik het ook altijd gedaan. Je doet toch het zeker voor het onzekere.
Groetjes Heidi
Reactie door salute op 28-02-2010 12:55
[verwijderd door redactie - off topic:
Reactie door cleansister op 06-04-2010 11:33
Dag Marian,
Aan de reacties te zien is er geen eenduidig beleid voor.
Ik heb onze kinderen lang borstvoeding gegeven, maar ik weet dat het consultatiebureau in onze woonplaats als richtlijn heeft dat babies van 3 mnd en ouder warm water uit de kraan mochten hebben. Ons drinkwater is kwalitatief heel goed. Flessen en spenen goed steriliseren in de magnetron/uitkoken is een absolute voorwaarde! Als het consultatiebureau dit advies geeft kan ik me voorstellen dat uw dochter het opvolgt.
Reactie door read op 06-04-2010 13:51
cleansister
De adviezen van de consultatiebureau's kun je niet zo maar vertrouwen. Vrij recent nog een advies gehoord terwijl dat 20 jaar geleden nog streng verboden was. Een gezond wantrouwen en een dubbelcheck is minstens aan te raden.
ReadAC
Note: ik laat hier bewust het betreffende advies weg geen consumenten op het verkeerde been te zetten.
Reactie door eefie op 03-05-2010 14:15
Hoi,
Wat ik ooit geleerd heb is
dat warm water uit de kraan veel bacterieën kan bevatten.
De temperatuur is niet hoog genoeg om bacterieën te doden;
het is juist op temperatuur om ze te laten vermeerderen.
Door het water te koken worden de bacteriën gedood.
Het heeft niks te maken met een slechte moeder zijn.
Doe met de tip wat je er mee wilt.
Reactie door vladja op 03-05-2010 15:22
eefiee,
Ik heb ooit geleerd dat je een kind nooit sinaasappel-bananenprakje mocht geven. Nu mag dat wel.
Maximaal 2 eieren per week, ook weer achterhaald.
Vladja
Reactie door 75ster op 10-05-2010 11:27
We zijn een beetje doorgeslagen in alles zo te zien. Er word zo veel onzin verkondigd op internet en het ene onderzoek is nog erger dan het andere. Ik kan hier zo kwaad om worden! Een consultatieburo word geleid door een kinderarts! Die zal best wel weten wat goed is voor een baby.
Doe wat je zelf denk dat goed voor je kinderen is en luister niet naar al die mensen die het beter denken te weten!
Mijn kind is nu 5, en ik kan nu al niet meer oordelen hoe het is om een baby te hebben, laat staan als je 20 of 30 jaar geleden een baby had! Tijden veranderen, inzichten veranderen en er gaat niets boven de intuïtie van een moeder!
Leef regelmatig, eet regelmatig en gevarieerd, wat men nu beweerd dat gezond is, is over 10 jaar ineens een risico. En risico's kun je nooit helemaal uitsluiten, dat is een illusie.
Reactie door marianneve op 11-05-2010 11:26
Inderdaad is het zo dat wat 5/10/15 etc.jaar geleden gezond was opeens ongezond blijkt te zijn.
Mijn dochter,nu 32 jaar,lustte vroeger geen limonade,roosvicee,frisdrank ed.
Het enige wat ze lustte was melk.
En ik vond dat prima,want niets gezonder dan melk,toch??????
Neeeeee,blijkt achteraf helemaal niet zo gezond te zijn.
en alles verandert....
babys op hun buik laten slapen was vroeger gevaarlijk,evenals op hun ruggetje slapen.
Maakt nu opeens niets meer uit.
En zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen.
Het is inderdaad het beste om te doen wat je als moeder het beste lijkt.
PS.Mijn kleindochters zijn nu bijna 8 maanden en hollands welvaren.
Reactie door kaatjakarin op 14-10-2010 21:12
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/zwangerschap-en-kind/flesvoeding/klaarmaken-van-flesvoeding.aspx
Lees hier dat uw dochter het helemaal niet slecht zou doen als ze eens leiding water gebruikt. En het niet uitkoken helemaal geen taboe is.
Er is bewezen dat we te hygienisch bezig zijn met onze kinderen. Onze kinderen krijgen de kans niet om zelf enige weerstand op te bouwen omdat wij, de ouders, ze veel te veel afschermen van alles.
Groetjes Kaatjakarin
Reactie door anoniemie op 27-11-2010 20:51
warm water uit de kraan is niet geschikt voor een baby. als je water uit de kraan moet/wilt gebruiken kan je beter koud water in de magnetron opwarmen.
Ik gebruik voor mijn baby flessen water, ook niet alle flessen water zijn geschikt. ik gebruik spa blauw, achter op het etiket staat: geschikt voor flesvoeding.
tot 6 maanden is het nodig om de flessen en spenen elke dag uit te koken na 6 maanden is 1x per week voldoende. ik bewaar de uitgekookte flesjes in de koelkast.
ik pak een uitgekookt flesje uit de koelkast doe er de juiste hoeveelheid flessen water in 50 sec. in de magnetron poeder erbij en voila in 2 minuten een flesje klaar op de juiste temperatuur! makkelijker en hygiënischer kan niet.
Reactie door stofzuigers op 28-11-2010 09:31
Quote: marianneve schreef op vrijdag 26 feb 2010, 11:00: Bedankt voor het antwoord.
Het consultatieburo had haar verteld dat het geen kwaad kon.
Vreemd..........die zouden toch beter moeten weten.
Ik stuur haar het artikel direkt op.einde Quote
" consultatieburo zou beter moeten weten"
Consultatieburo, heeft het vaak mis, spreek uit ervaring.
Als moeder luister je naar je hart en je gevoel!!!
Reactie door tp op 28-11-2010 14:26
De tweeling waar het in de vraag over gaat is inmiddels 14 maanden.....
Zou Uw antwoord nog relevant zijn....?
Reactie door anoniemie op 28-11-2010 16:50
er zijn misschien meer mensen die dit niet weten en die dit wel willen lezen.
Quote: tp schreef op zondag 28 nov 2010, 14:26: De tweeling waar het in de vraag over gaat is inmiddels 14 maanden.....
Zou Uw antwoord nog relevant zijn....?
einde Quote
Reactie door roosboele op 21-03-2011 16:32
Wij kookte alles uit, maar dat komt omdat er in onze regio enorm veel kalk in het water zit.. Onze kleine had daar enorm veellast van...
Het hielp enorm veel toen we alles uitkookte want hij had er na een week geen last meer van:)
Reactie door vladja op 21-03-2011 17:01
roosboe;e,
De tweeling gaat al bijna na de peuterklas, zie datum vraag.
Vladja
Reactie door robtien op 18-09-2011 18:31
Ik vind het zeer onverstandig gewoon heet kraan water te gebruiken voor een flesvoeding van baby's er kan zoveel ziektes en infecties doorkomen dat wil je je kind toch niet aan doen? echter hoor ik dat wel vaker dat het gedaan word. maar mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar gekookt water te gebruiken voor de flesvoeding van baby's echter vind ik nog altijd dat borstvoeding de voorkeur heeft.
Reactie door birdies op 18-09-2011 19:48
@robtien: de kleinkinderen van topicstarter gaan al bijna op zichzelf wonen! Let eens op de data van de topics EN lees voor de afwisseling ook eerst de geplaatste reacties!
Erg irritant dat je al die ouwe topics naar voren zit te halen!
Reactie door yvonne2222 op 19-09-2011 13:01
Hallo,
Bij mijn eerste kindje in 2003 moest ik het water altijd koken. Bij mijn tweede in 2008 mocht ik koud water warm maken in de magnetron. Bij de laaste in 2010 was het advies om gewoon warm water te gebruiken vanuit de kraan. Was niet erg want het water uit de kraan is gewoon schoon.
Wel natuurlijk altijd het advies gehad om de flesjes met speentjes uit te koken.
Mijn kinderen zijn nooit ziek...Als mijn kindjes straks kindjes krijgen heb je weer heel andere richtlijnen...Hoe om te gaan met de voeding...
Groetjes,
Yvon.
Reactie door yvonne2222 op 19-09-2011 13:03
Zie nu dat het topic errug oud is..hahahah excuus ik ben nieuw hier...
Groetjes,
Yvon.
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!