Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Extreem hoge inklaringskosten

Geplaatst door: thunder89 op: 25-04-2013 00:42
Ongeveer drie weken geleden heb ik iets besteld via internet uit Japan. De waarde van deze bestelling is omgerekend net aan 30 euro, met verzendkosten komt het totaal op zo'n 41 euro. Vanmiddag was het zover, mijn pakketje werd eindelijk bezorgd. Er was niemand thuis dus de postbezorger heeft een briefje achtergelaten dat pakketje op te halen was bij de Bruna. Ohja, ik moest wel nog eventjes €635,86 aan inklaringskosten betalen. Contant en gepast graag, stond erbij. Ik dacht dat ik het slechte handschrift van de bezorger verkeerd had gelezen maar nadat ik het op internet na heb gekeken schrok ik best wel, het was dus echt €635,86. Gelijk de klantenservice gebeld en ook de dame aan de andere kant van de lijn schrok van dit bedrag. Zo'n (belachelijk) hoog bedrag had zij nog nooit meegemaakt. €635,86 aan inklaringskosten op een product van ongeveer €30,-, daar moet iets mis gegaan zijn. Dat kon ook deze dame van de klantenservice mij vertellen. Het probleem is denk ik dat er iemand op de inklaringsafdeling het Japanse Yen (¥) teken niet kent en dit aanzag voor een mislukt Euro/Dollar teken. Hierna heeft deze persoon waarschijnlijk over dit bedrag (ongeveer 4200 "dollar") inklaringskosten berekend en zo kom je ongeveer uit op het bedrag dat ik nu 'moet' betalen voor mijn bestelling. Dit is een gok maar ik ben wel erg benieuwd naar de echte reden van dit hoge bedrag. De dame van de klantenservice kon mij hier niet mee verder helpen omdat de factuur voor het inklaren al aangemaakt was. Wel kon zij mij nog mijn twee opties vertellen, namelijk: 1) Betalen, die €635,86 betalen waardoor mijn bestelling van €30,- naar €665,86 gaat. Hierna kan ik wel in beroep gaan maar dan krijg ik dus blijkbaar maximaal 50% terug. 2) Het pakketje laten voor wat het is en retour laten zenden. Nu vind ik eigenlijk zowel optie 1 als optie 2 niet kunnen. Als er inklaringskosten betaald moeten worden wil ik dat best doen maar dan moeten dit wel reële prijzen zijn. Het retour laten zenden schiet ik ook niets mee op want dan sta ik met een lichtere portemonnee én lege handen. Ik vind het erg raar dat dit mijn enige twee opties zijn en dat aanpassingen aan de inklaringskosten echt niet mogelijk zijn. (Tenzij ik het eerst betaal, dan wordt er naar gekeken maar wie heeft er nu €635,86 contant over voor dit??)
Reactie door xilefsim op 25-04-2013 07:41
Dat valt niet uit te leggen, als een Japanner winkelt bij de Bijenkorf en een Cartier horloge koopt dan kan hij de btw terugkrijgen. Waarom moeten Nederlandse consumenten dan elke keer weer zo lastig gevallen worden en extra betalen? Maar goed, daar heeft U niets aan. Misschien even de Belbus bellen? Als ik een vraag of item heb voor 'KASSA' of de 'Belbus', waar kan ik die aan richten? U kunt een email sturen naar kassa(at)vara.nl. De Belbus is bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 13.30 uur op 035 – 6722722 of belbus(at)vara.nl.
Reactie door tijger1 op 25-04-2013 16:01
Misschien beter even de douane bellen?
Reactie door valerius-2 op 25-04-2013 19:23
Het risico niet lopen maar gewoon het verlies nemen als u niet hiermee verder komt. Dat lik mij dan de goedkoopste oplossing.
Reactie door jorisw op 28-04-2013 17:03
Dit is uiteraard gewoon een menselijke fout. Er is geen beleid op basis waarvan je dit bedrag moet betalen. Gewoon even overleggen met de douane (bellen!) om het te bespreken.
Reactie door thunder89 op 28-04-2013 22:51
Het is mij niet gelukt de juiste afdeling te benaderen, wel is mij verteld dat nu de factuur al uitgegeven is deze niet teruggedraaid kan worden. Ik heb besloten het pakketje terug te laten sturen naar de afzender. Ik heb contact gehad met het bedrijf waar ik mijn bestelling geplaatst heb en zodra zij het ontvangen hebben kan ik mijn geld terug krijgen of het opnieuw laten verzenden. Deze laatste optie heeft eigenlijk mijn voorkeur maar ik weet niet of er dan weer een grove fout met wordt gemaakt met betrekking tot het juist aflezen van de valuta. Ook het opnieuw betalen van verzendkosten zie ik niet zitten. Op de factuur stond duidelijk vermeld dat er €622,86 aan belasting is berekend en €13,- aan inklaringskosten. Ik snap niet dat er bij de desbetreffende medewerker geen belletje is gaan rinkelen na het berekenen van deze kosten.
Reactie door dakuil op 23-05-2014 08:28
Hoi Thunder89, ik ben heel erg benieuwd hoe dit voor jou afgelopen is. Ik maak dit nu ook mee, iets van 80 euro uit de US besteld en inklaringskosten van 647 euro.
Reactie door dakuil op 23-05-2014 08:29
Quote: thunder89 schreef op zondag 28 apr 2013, 22:51: Het is mij niet gelukt de juiste afdeling te benaderen, wel is mij verteld dat nu de factuur al uitgegeven is deze niet teruggedraaid kan worden. Ik heb besloten het pakketje terug te laten sturen naar de afzender. Ik heb contact gehad met het bedrijf waar ik mijn bestelling geplaatst heb en zodra zij het ontvangen hebben kan ik mijn geld terug krijgen of het opnieuw laten verzenden. Deze laatste optie heeft eigenlijk mijn voorkeur maar ik weet niet of er dan weer een grove fout met wordt gemaakt met betrekking tot het juist aflezen van de valuta. Ook het opnieuw betalen van verzendkosten zie ik niet zitten. Op de factuur stond duidelijk vermeld dat er €622,86 aan belasting is berekend en €13,- aan inklaringskosten. Ik snap niet dat er bij de desbetreffende medewerker geen belletje is gaan rinkelen na het berekenen van deze kosten.einde Quote Heb je uiteindelijk de zending opnieuw laten versturen en is het inklaren nu wel goed gegaan?
Reactie door thunder89 op 23-05-2014 13:46
Quote: dakuil schreef op vrijdag 23 mei 2014, 08:28: Hoi Thunder89, ik ben heel erg benieuwd hoe dit voor jou afgelopen is. Ik maak dit nu ook mee, iets van 80 euro uit de US besteld en inklaringskosten van 647 euro.einde Quote Hoi Dakuil, Uiteindelijk kwam het voor mij neer op twee opties: 1. Inklaringskosten betalen, dan zou ik het pakketje ontvangen en achteraf kon ik bezwaar maken. Ik zou dan maximaal 50% van de inklaringskosten terugkrijgen. 2. Pakketje weigeren en eventueel nogmaals laten verzenden. Ik heb uiteraard voor optie 2 gekozen en het pakketje opnieuw laten verzenden, deze kwam een aantal dagen aan en hoefde geen inklaringskosten te betalen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor