extra kosten bij aanschaf nieuwe auto
Geplaatst door: pandit op: 14-03-2014 15:13
Zoals in een andere topic te lezen ben ik me aan het verdiepen bij de aanschaf van een auto. De prijzen zijn zeer on transparant, net zoals ticketprijzen een aantal jaren geleden. Zelfs al heb je de kleine lettertjes gelezen inzake afleveringskosten en leges komt de prijs bij de dealer duurder uit. Sterker nog bij twee dealers van het zelfde bedrijf verschilt de prijs meer dan €400,- van elkaar op een auto van 16.000 euro. Ik dacht dat dergelijke verborgen kosten verboden waren bij wet.. zo is prijzen vergelijken wel heel lastig. Nu heeft de autobranche historisch een slechte naam, Ze doen er weinig aan om van het slechte image af te komen. Ik ben daar een beetje klaar mee, wordt het niet tijd dat er gehandhaafd wordt en je voor de aangeboden prijs de auto meekrijgt?
Reactie door tijger1 op 14-03-2014 15:27
Ja, dat is in de 20 jaar dat u geen auto hebt hoeven kopen niet veranderd. Maar u kunt toch wel een offerte krijgen, waarop alle kosten vermeld staan?
Dan kunt u vergelijken.
Reactie door tot15karakters op 14-03-2014 16:26
Een ander poetsbedrijf is reeds voldoende soms....
De ene verkoper geeft gratis matten die bij een andere €79,95 kosten en verplicht zijn....
Ik loop dan gewoon weg want ik wil ze nooit, koop wel rubber, lekker makkelijk en als verplicht door PON Nederland wat ze beweren, dan maar geen Audi. VW, Skoda of Seat meer...
Ja, want de ook daar leverbare Porsche Boxster was zonder matten wel leverbaar....
Bij een offerte met onzin of onredelijke kosten daarop afwijzen en weglopen want vooral in deze lastige tijd hebben ze elke klant nodig.
Alleen boos weglopen en weigeren dit soort onzin te betalen en ze moeten dan wel veranderen als meerdere klanten het niet meer pikken.
Verder is vermoedelijk ook Uw Merk en Model ook online te koop....
Reactie door tijger1 op 14-03-2014 16:49
Een nieuwe Porsche zonder originele matten maar met rubberen? Die wil ik helemaal niet.
Reactie door valerius-2 op 14-03-2014 19:09
Er zal nu eenmaal voor bepaalde werkzaamheden moeten betaalt moeten worden. Of ze dat nu bij de verkoop prijs gelijk mee nemen of apart maar voor niets kan men niet leven. Dus apart of in de prijs dan maakt het toch niets uit. Bij de aankoop wordt de extra kosten toch aan u al mede gedeeld?.
Reactie door gerboe op 15-03-2014 10:00
Bedoelt u nu dat de afleveringskosten die de twee dealers in rekening brengen meer dan 400 euro verschillen? Dat kan ik niet geloven.
Wel dat de totale deal meer dan 400 euro verschilt per dealer.
Reactie door pandit op 16-03-2014 10:30
Hallo Gerboe,
Inderdaad de hele deal, met exact dezelfde auto en exact dezelfde opties. Sterker nog, Op het internet stond de auto bij de duurste dealer zelfs 400 euro GOEDKOPER, met daarachter de opmerking "rijklaar", dat interpreteer ik als totale prijs die ik moet voldoen voor ik met de auto weg kan rijden. Ik krijg een Déjà vu gevoel met de reisbranche een aantal jaren geleden waarbij een mooie vakantie door vreemde kosten ook flink duurder werd aan de balie. Ik vergelijk graag op mijn gemak achter het beeldscherm, en dat is zo ondoenlijk. Als in de showroom halverwege het aankoopproces het bedrag een paar honderd euro duurder wordt loop je ook niet zo gauw weg, Ook in de wetenschap dat bij een andere dealer hetzelfde wordt gedaan. Dit lijkt me een goed onderwerp om in Kassa aan de kaak te stellen
Reactie door tijger1 op 16-03-2014 10:36
Maar als u dat uitzoekwerk een keer in de 20 jaar moet doen, valt het nog wel mee toch? ;-)
Reactie door gerboe op 16-03-2014 11:47
Het prijsverschil zit 'm dus niet in 400 euro verschil in de afleveringskosten zoals u dat opvat. De ene dealer biedt de auto gewoon goedkoper aan dan de ander. Soms in euro's, soms in accessoires etc. De autobranche is daar niet uniek in. Dat de autobranche historisch een slechte naam zou hebben is een uitspraak die ik niet herken.
Als je een wasmachine koopt moet je shoppen. De prijzen verschillen. De voorwaarden ook. De een brengt hem gratis, de ander niet. Als je een auto koopt moet je ook shoppen. Korting, extra's, inruil. Allemaal onderhandelbaar. Maar onder de streep staat het belangrijkste, het eindbedrag.
Reactie door pandit op 16-03-2014 13:09
Ik zie al een filmpje voor ogen voor de viswinkel, Waar iemand een brood koopt bij de bakker. Er staat een prijslijst aan de muur: bruinbrood €1.99. De man besteld een brood en moet €2.49 betalen. De bakker komt met een verhaal van transportkosten van het meel, het zakje om het brood etc. De klant accepteert dit niet en gaat naar een andere bakker van hetzelfde concern, waar de zelfde prijslijst aan de muur hangt, maar een brood €2,39 kost. Uiteindelijk gaat de klant naar bakker 3 van hetzelfde concern die een actie heeft en op de prijslijst €1,89 staat maar uiteindelijk €2,59 afgerekend moet worden.
Waar het mij om gaat is een heldere prijsstelling op de site en in de prijslijst, en geen verrassingen bij het opmaken van het koopcontract
Reactie door gerboe op 16-03-2014 13:20
Als u vind dat een auto bij elke zelfde merkdealer exact hetzelfde moet kosten dan wens ik u veel succes met de aankoop.
Er zijn geen verrassingen bij het opmaken van het koopcontract want u heeft alles al besproken met de dealer voordat u een krabbel zet.
Reactie door gerboe op 16-03-2014 13:21
'vind' moet 'vindt' zijn
Reactie door anne1234 op 16-03-2014 13:21
Ja maar dan is het dus niet juist wat er staat,.rijklaar is rijklaar toch, en als de een dan 400 euro goedkoper is (bij wijze van spreken ) en je bent aan het onderhandelen en krijgt dat er dan niet af op een nieuwe auto dan zou ik gewoon zeggen ,"weet je wat je doet? Je houdt je nieuwe auto maar ik ga wel bij een ander kijken als jij niet wil handelen op zo een groot bedrag." Want ik heb vorig jaar een nieuwe auto gekocht en daar ging het zelfs zo mooi met handelen dat de auto in nog geen kwartier gekocht was , maar er werd ook naar mij als klant geluisterd en meegedacht en ja ,ik heb de beurs he , en als die autogarage wat verkopen wil zal die de klant tegemoet moeten komen anders gaat die net zo makkelijk naar de concurrentie en dan verkoopt die dus ook die auto niet. Ik weet niet maar ik zou denken en zo denk ik ook , ik heb de beurs ,ik wil een auto en in feite als het niet gaat zoals ik het wil ( redelijk dan he) dan is het jammer voor die garage maar dan koop ik ergens anders een auto en dan verkoopt hij niks. En dan kan hij zich afvragen of hij niet die 400 euro had moeten zakken om toch die auto te kunnen verkopen..Want geloof me ,ze vinden het prachtig om je binnen te zien komen want ze denken, kassa , maar niet leuk om je zonder auto weer naar buiten te zien gaan. Ook geen provisie he,..
Reactie door slobberbone op 16-03-2014 13:34
Vaak voor het nieuwe jaar kun je goed onderhandelen en kun je auto zelfs mee naar huis krijgen voor een veel lager prijs dan staat aangeboden.
Niet iedereen is in staat om de autoverkoper naar jouw hand te praten :)
Reactie door pieterwolters op 16-03-2014 14:53
De prijzen van auto's zijn heel transparant. In de prijslijst staan precies de kosten vermeld. En dan ga je onderhandelen. Het zal in ieder geval nooit meer worden t.o.v. de prijslijst, tenzij je tijdens de onderhandelingen extra's gaat toevoegen natuurlijk.
En soms is het goed dat de afleverkosten apart worden doorberekend: ze tellen niet mee voor de fiscale bijtelling in geval het een auto van de zaak is.Dat scheelt over de gemiddelde leasetijd toch gauw een paar honderd euro.
Reactie door anne1234 op 16-03-2014 17:19
Slobberbone ,misschien heb ik dan het geluk dat ik die vasthoudendheid en dat eigenwijze van mijn vader geerft heb want die was ook zo ,en met een idee de garage instappen van en ja ik heb het zo in gedachten en ik ben degene die betaald dus ze moeten wel over de brug komen. Geen 1 auto maar ontelbare , en ook van een merk als je wilt ook , kwestie van recht voor de raap en transparant zijn ten opzichte van de verkoper en duidelijk aangeven wat je wilt , wat je niet wilt en waar je grens ligt en als het dan niet werkt ook echt opstaan en gaan. Vaak staan ze dan toch snel bij je om toch nog eens te bekijken of er iets geregeld kan worden waar beiden zich in kunnen vinden. En vaak lukt dat ook wel. En ik heb ook altijd zoiets van ga nooit alleen , altijd met twee personen gaan...
Reactie door hopetobehelping op 16-03-2014 17:21
Handhaven om de auto voor de 'aangeboden prijs' mee te krijgen ?
Wat mij betreft niet. Naar mijn mening zijn er al veel te veel wetten en controleurs in Nederland.
Ik lees in uw vraag 'meerdere dealers' voor exact dezelfde auto dus ik ga er vanuit dat het een nieuwe auto betreft.
Voor de aanschaf van een nieuwe auto moet u een niet alledaags bedrag neer tellen.
Een goede voorbereiding is het halve werk. Voor ieder merk kunt u bij een nieuwe auto de aanschafwaarden, rijklaar kosten etc. etc. op internet vinden.
Geen idee of u in wilt/moet ruilen. Maar tel dat verhaal bij elkaar op en trek daar dan een reële korting af die u zou willen hebben. Garantie tot de deur, maar 7 à 8 % aan korting op de nieuw waarde zou haalbaar moeten zijn.
Met het financiële plaatje dat u op deze manier hebt gemaakt is het al snel duidelijk of u wel of niet zaken kunt doen bij de dealer waar u bent.
Reguleren bij wet is dan totaal overbodig, u bent toch mans/vrouws genoeg om dit zelf af te handelen.
Reactie door 1953 op 16-03-2014 19:45
Ja, afleveringskosten, afleveringspakket, extra protectie van de zitelementen e.d. verzin het maar.
Het milieuonvriendelijk tectyleren is dan gelukkig verleden tijd.
Afleveringskosten wat behelst dat en waarom per merk & type auto zo verschillend? En worden afleveringskosten ook in de andere EU-lidstaten berekend?
Afleverpakket is wat vroeger in de afleveringskosten was opgenomen: mattenset - die soms al standaard op het voertuig is - ,lakstift, veiligheidshesje(s) e.d.
Kassa
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!