Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Essent houd er een andere zienswijze op na

Geplaatst door: ladymousje op: 31-05-2014 14:00
Sinds kort heb ik een conflict met Essent. Daar waar ik altijd tevreden was over Essent, ben ik dat sinds de overstap van Eneco naar Essent niet meer. Eerst kwam de belofte goedkoper te zijn dan Eneco die niet waar bleek te zijn. Sterker nog ik was ruim duurder uit. Maar oke wij verbruiken dus wij betalen. En nu gaat het goed mis. Elke maand wordt automatisch een voorschot afgeschreven van mijn rekening. Nu is er twee keer een storno geweest, wat niet leuk is, maar kan gebeuren. Bij het daaropvolgende mailtje wat Essent netjes stuurde heb ik meteen het bedrag wat open stond overgemaakt. Nog steeds niks aan de hand. Nu krijg ik 22 april een mailtje. Ik denk bij mezelf Öke er zal wel gestorneerd zijn ofzo, ik betaal meteen." Zo gedacht zo gedaan. Een week of twee later krijg ik een telefoontje. ik zou april niet hebben voldaan en of ik dat met spoed binnen een week wil overmaken anders betaal ik 20 euro boete. Ik kijk al mijn betaal gegevens na en zie dat er maandelijks gewoon een betaling is gedaan en dat het bedrag dat ik in april heb betaald niet gestorneerd is. Ik verteld dat tegen de medewerkster en we komen tot de conclusie dat er inderdaad geen sprake is van een betalingsachterstand maar vermoedelijk een verkeerde kenmerk. Maar of ik dan toch zo snel mogelijk dat bedrag wil overmaken. Een mail met kenmerk of reminder kunnen ze niet sturen. Natuurlijk, maar niet omdat er een achterstand is, gewoon omdat ik een rekening moet betalen. Ik accepteer dan ook niet dat er een verhaal of hulpinstantie wordt gedaan en dat ze opeens zegt dat ik voor woensdag moet betalen omdat er anders een boete bij komt, immers er is geen sprake van achterstand. Ik vraag naar een leidinggevende, maar die schijnt er niet te zijn. Ik word zelfs erg boos. We komen eerst tot de conclusie dat er geen betalingsachterstand is en vervolgens word er een standaard verhaal opgedreund met er is wel een betalingsachterstand. Nee niet dus. Woensdag heb ik dus niet betaald. En vrijdag komt er een rekening met een boete van 20 euro. Ik heb het bedrag voldaan minus de 20 euro. Er was en is geen sprake van een achterstand. Ik bel erover en krijg een nog waziger verhaal. De bank zou 27 maart gestorneerd hebben. Niet dus volgens mijn afschriften. Het lag allemaal aan mij. Ik heb alle bewijzen van betalingen erbij gezocht en bel ze op. Nee dat kan niet alleen via een mail. Ik dus maar weer een mail gemaakt. Alle bewijzen erbij gevoegd. Krijg ik zeer snel een terugbeldame. Ze had met haar leidinggevende gesproken en de 20 euro hoefde ik niet te betalen. Ik blij, maar daarna... Nee want het was een incident bij mij. Hoezo bij mij!?!? Ik heb geen betalingsachterstand gehad en dus is een boete daarover onjuist. Stoom uit mijn oren. Heeft u het mailtje gelezen. Mevrouw ik snap dat alles onduidelijk is.. Nee voor mij is het glashelder. Ik ga naar een andere leverancier. Ik voldoe aan mijn betalingsverplichting en jullie maken er een zooitje van. Maar fijn dat die 20 euro niet betaald hoeft te worden. Ik ga over naar Eneco, maar die 20 euro heeft Essent van mijn eindafrekening afgehaald. In plaats van 603,63 kreeg ik 583,63 euro terug. Moet ik het hierbij laten zitten? Of moet ik straks ook maar 80 euro opzegboete betalen omdat ik voortijdig overstap?
Reactie door tijger1 op 31-05-2014 19:44
Als u voortijdig overstapt, moet u inderdaad boete betalen. Als u bedragen storneert, hebt u uiteraard een betalingsachterstand, dus dan is na verloop van tijd een boete terecht.
Reactie door ladymousje op 31-05-2014 20:56
Quote: tijger1 schreef op zaterdag 31 mei 2014, 19:44: Als u voortijdig overstapt, moet u inderdaad boete betalen. Als u bedragen storneert, hebt u uiteraard een betalingsachterstand, dus dan is na verloop van tijd een boete terecht.einde Quote Als je die daarna niet zelf tijdig betaald wel, echter zoals uitgelegd is dat gedaan. Geen betalingsachterstand. Zij hebben mij een rekening gestuurd 22 april die ik 27 april betaald heb alleen zeggen zei dat dat mei is en daarmee dus april niet heb voldaan. Echter in mei wordt altijd mei afgeschreven. MAW ik heb april niet betaald maar mei wel voortijdig. Snap je hem nog :) En daardoor is volgens hun een betalingsachterstand ontstaan.
Reactie door tijger1 op 31-05-2014 21:17
En wanneer moest april dan betaald zijn?
Reactie door ladymousje op 31-05-2014 21:28
Quote: tijger1 schreef op zaterdag 31 mei 2014, 21:17: En wanneer moest april dan betaald zijn?einde Quote In de factuur die ik betaald heb stond voor 11 mei. Maar heb hem eigenlijk zo goed als gelijk overgemaakt.
Reactie door tijger1 op 31-05-2014 23:03
Door die storneringen heeft u er wel een zooitje van gemaakt en dan nog betalen zonder kenmerk maakt het extra ingewikkeld.
Reactie door ladymousje op 01-06-2014 07:23
Quote: tijger1 schreef op zaterdag 31 mei 2014, 23:03: Door die storneringen heeft u er wel een zooitje van gemaakt en dan nog betalen zonder kenmerk maakt het extra ingewikkeld.einde Quote waar zeg ik dat ik betaald heb zonder kenmerk. Ik heb betaald met kenmerk vandaar dat ik mei voor april heb betaald. Een kenmerk krijg je die verzin ik niet zelf. Daarbij is er een keer gestorneerd in januari die is meteen door mijzelf voldaan en een keer in april en die is ook meteen door mijzelf voldaan. Je krijgt dan van essent een waarschuwingsmail met kenmerk en dat je dat bedrag voor een bepaalde datum moet voldoen. Valt dus best mee dat het zo'n zooitje is lijkt mij.
Reactie door tijger1 op 01-06-2014 09:32
U Schrijft zelf dat ze u geen kenmerk konden sturen. Nu krijg ik 22 april een mailtje. Ik denk bij mezelf Öke er zal wel gestorneerd zijn ofzo, ik betaal meteen." U weet toch wel of u storneert of niet? Banken storneren niet. Termijnen moeten vooruit betaald worden.
Reactie door ladymousje op 01-06-2014 16:56
Quote: tijger1 schreef op zondag 1 jun 2014, 09:32: U Schrijft zelf dat ze u geen kenmerk konden sturen. Nu krijg ik 22 april een mailtje. Ik denk bij mezelf Öke er zal wel gestorneerd zijn ofzo, ik betaal meteen." U weet toch wel of u storneert of niet? Banken storneren niet. Termijnen moeten vooruit betaald worden.einde Quote Banken storneren wel bij onvoldoende saldo. Dus dat doe ik inderdaad NIET zelf. Je krijgt daar geen mail van dat zie je als je op internet je bankrekening napluist, maar je ziet dat bijvoorbeeld niet op je App. En misschien mijn fout maar ik kijk niet elke dag al mijn bank rekeningen na op internet. Ik doe dat een paar keer per maand. Ik heb de rekening die ik per mail kreeg met kenmerk betaald en zij konden mij geen kenmerk geven voor een zogenaamde achterstallige betaling.
Reactie door tijger1 op 01-06-2014 17:12
Bij onvoldoende saldo wordt er niet geïncasseerd. Dat is geen storneren.
Reactie door ladymousje op 01-06-2014 17:24
Quote: tijger1 schreef op zondag 1 jun 2014, 17:12: Bij onvoldoende saldo wordt er niet geïncasseerd. Dat is geen storneren.einde Quote Op mijn internet rekening staat hij dan onder het kopje storno. Ik noem het dan ook storno. En dat is echt iets wat mijn bank doet en niet ikzelf.
Reactie door ladymousje op 02-06-2014 11:25
Essent heeft vandaag met mij contact gehad. Ik krijg de 20 euro terug. Zeker na alle bewijzen die er overlegd waren en dat ik al van een medewerkster de toezegging had gehad dat die 20 euro niet betaald hoefde te worden, had dit nooit zo ver hoeven komen. Essent toch nog bedankt dat er uiteindelijk wel geluisterd is.
Reactie door tijger1 op 02-06-2014 11:44
Mooi dat het teruggedraaid is. Let op, als u te vroeg overstapt, moet u dus wel die boete betalen.
Reactie door ladymousje op 02-06-2014 12:00
Ja weet ik Tijger, maar bedankt voor de waarschuwing. Eneco neemt die boete over.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!