Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Essent en de slimme thermostaat

Geplaatst door: jos2006 op: 17-02-2011 13:21
Essent geeft een slimme thermostaat weg ter waarde van 199 euro. Let wel, het aanbod geldt alleen voor nieuwe gebruikers. Bestaande klanten kunnen het ding kopen voor 99 euro. Conclusie: Essent doet méér voor nieuwkomers dan voor de mensen die al jaren en jaren klant zijn. Dus heb ik Essent gevraagd of ik ook zo'n slim ding zou kunnen krijgen, echter wel gratis. Ik bedoel maar, als iemand die minimaal 40 jaar bij dit bedrijf klant is heb ik de thermostaat wel tien keer via de energietarieven betaald. Waarom wordt ik slechter behandeld als de nieuwkomers. Moet ik soms ook dat cadeautje dat Essent aan de nieuwelingen geeft via mijn energienota betalen? Foei, Essent. Weet je wat, ik ga een paar maanden bij jullie weg en kom dan terug. Krijg ik ook zo'n ding! En nog iets, laat je niet afpoeieren door de medewerkers van het Essent-callcenter.
Reactie door dobby op 17-02-2011 16:16
Quote: jos2006 schreef op donderdag 17 feb 2011, 13:21: Essent geeft een slimme thermostaat weg ter waarde van 199 euro. Let wel, het aanbod geldt alleen voor nieuwe gebruikers. Bestaande klanten kunnen het ding kopen voor 99 euro. Conclusie: Essent doet méér voor nieuwkomers dan voor de mensen die al jaren en jaren klant zijn. Dus heb ik Essent gevraagd of ik ook zo'n slim ding zou kunnen krijgen, echter wel gratis. Ik bedoel maar, als iemand die minimaal 40 jaar bij dit bedrijf klant is heb ik de thermostaat wel tien keer via de energietarieven betaald. Waarom wordt ik slechter behandeld als de nieuwkomers. Moet ik soms ook dat cadeautje dat Essent aan de nieuwelingen geeft via mijn energienota betalen? Foei, Essent. Weet je wat, ik ga een paar maanden bij jullie weg en kom dan terug. Krijg ik ook zo'n ding! En nog iets, laat je niet afpoeieren door de medewerkers van het Essent-callcenter.einde Quote So what else is new? ooit een nieuwe GSM gratis of goedkoop bij een nieuw abonnement genomen? Of een auto inruilen als je naar een ander merk/garage overstapt? of een gratis decoder gekregen als je een niew alles-in-1 pakket op de kabel neemt? Of een modem gratis als je een xDSL aansltuiing neemt? nou ja- you get the the point.. Nieuwe klanten krijgen altijd leuke deals - die moet je binnen trekken.. veel mensen zijn te lui om weg te lopen.. te veel gedoe.. te laat met opzeggen... bestaande klanten houden gaat deels automagisch... Of dit allemaal wel zo wenselijk is ... tsja...
Reactie door hendrie1963 op 17-02-2011 18:58
Zo slim is die thermostaat niet. Ik heb er eentje bij mijn cv ketel gekregen. Als je hem instelt dan doet hij niet wat er gevraagd word.De helft van de tijd zit je in de kou.Die meneer die mijn cv heeft gecontroleerd heeft hem ook ingesteld maar werd niet beter.Heb hem opgestuurd en een nieuwe gekregen maar die werkt ook niet. Heb hem maar in de container gegooid en een andere thermostaat op ebay gekocht voor 20 euro. En die werkt perfect. Dus laat je niet gek maken door een slimme thermostaat.
Reactie door jos2006 op 17-02-2011 21:05
Nou, de vergelijking met een telefoontoestel bij een abonnement gaat mank. Dat toestelletje betaal je dubbel en dwars terug maar dat doet de klant zelf. Het is namelijk onderdeel van het contract en ik hoef als derde niet voor dat toestel te betalen. Nu voert Essent echter een reclamecampagne en behandelt oude en nieuwe klanten ongelijk. En dat is niet juist. Het gaat om het principe.
Reactie door dobby op 18-02-2011 00:49
Quote: jos2006 schreef op donderdag 17 feb 2011, 21:05: Nou, de vergelijking met een telefoontoestel bij een abonnement gaat mank. Dat toestelletje betaal je dubbel en dwars terug maar dat doet de klant zelf. Het is namelijk onderdeel van het contract en ik hoef als derde niet voor dat toestel te betalen. Nu voert Essent echter een reclamecampagne en behandelt oude en nieuwe klanten ongelijk. En dat is niet juist. Het gaat om het principe.einde Quote Gaat toch wel op: bestaande klanten (die in dit geval een abo gewoon laten doorlopen) krijgens niets.. sterker nog - eventuele korting vervalt na de initiele contractduur vaak, en dan betalen ze de volle mep. Tussen bestaande klanten en nieuwe klanten in - mensen die actief verlengen? Die krijgen wat korting (op welke manier dan ook) maar meestal (veel) minder dan echt nieuwe klanten. Gewoon de commercie.. nieuwe klanten krijgen meer voordeel dan bestaande. Natuurlijk begint de merk-trouw redelijk af te nemen ... tsja.. hoe zou dat nou komen? LOL
Reactie door birdies op 18-02-2011 08:51
Quote: jos2006 schreef op donderdag 17 feb 2011, 21:05: Nou, de vergelijking met een telefoontoestel bij een abonnement gaat mank. Dat toestelletje betaal je dubbel en dwars terug maar dat doet de klant zelf. Het is namelijk onderdeel van het contract en ik hoef als derde niet voor dat toestel te betalen. Nu voert Essent echter een reclamecampagne en behandelt oude en nieuwe klanten ongelijk. En dat is niet juist. Het gaat om het principe.einde Quote Dit gezeur zie je hier regelmatig terug komen. Zoals al gezegd, doen alle bedrijven dit om nieuwe klanten binnen te halen. Sluit maar eens een nieuw tijdschrift/krant abo af, krijg je als nieuwkomer ook altijd een aantrekkelijk aanbod/cadeau.
Reactie door jpm op 18-02-2011 10:46
Het komt er dus op neer dat je inderdaad moet blijven shoppen. Dus de prijzen moet blijven vergelijken. Doe je dat via prijsvergelijkende sites dan betalen de energieleveranciers, verzekeringen e.d. aan die vergelijkingssites. Dus veel vergelijken mensen, veel veranderen en alles binnenslepen wat er te halen valt. Uiteindelijk zou het kunnen zijn dat deze gekte gewoon stopt, het voor energieleverandiers en anderen niet meer te betalen is. Of zal dat in de prijs voor anderen terugkomen? Ze lijken wel gek.
Reactie door jos2006 op 18-02-2011 10:47
Dit gezeur zie je hier regelmatig terug komen. Zoals al gezegd, doen alle bedrijven dit om nieuwe klanten binnen te halen. Sluit maar eens een nieuw tijdschrift/krant abo af, krijg je als nieuwkomer ook altijd een aantrekkelijk aanbod/cadeau.einde Quote "Dit gezeur etc . . ." Dom nietwaar als je zo aan de kant van de leverancier gaat staan en vrijwillig betaalt voor de voordelen die aan anderen toevallen. Betaal maar lekker verder.
Reactie door riebnj op 22-02-2011 16:28
Essent is heus niet de enige, anderen storten 100 euro op uw rekening of nog meer. Ik snap ook niet dat mensen hier over vallen, zoals jpm die wil blijven shoppen voor die cadeaus die je als nieuwkomer krijgt. Bah, wat materialistisch. Sommigen gaat het alleen maar om krijgen, krijgen en alles voor niks. Wees tevreden met wat je hebt en staar je niet dood op voordeeltjes die de een wel en de ander dan net niet krijgt.
Reactie door marineke op 22-02-2011 16:52
Hallo Jos en anderen, Als trouwe klant van meerdere bedrijven loop ik ook vaak tegen die ergernis aan. JPM stelt dat je maar heel veel moet shoppen. Dat lijkt me niet het juiste antwoord. Ik vind stom vervelend om almaar achter allerlei "nieuw/vernieuwd, verbeterd, goedkoper, zus en zo en anders" aan te moeten gaan en word onderhand behoorlijk misselijk van het opgedrongen "slim" te moeten consumeren. Met de dag voel ik me machtelozer dobberen in de zee van steeds inhoudslozer getetter van bedrijven, organisaties en niet te vergeten politici. Het zeer positieve van deze Kassa Discussie-, Vraag- en Antwoordrubriek vind ik dat er vaak zo serieus gezocht wordt naar het geven van een goed antwoord. Helaas biedt ons huidige consumptiemaatschappij denk ik geen oplossing voor de door Jos gestelde vraag en ik vermoed niet oud genoeg te worden om een nieuw stelsel mee te maken. Overigens totaal off topic, maar pas gelezen een boeiend en onderhoudend boek van Jose Saramago: (Stad der zienden), waar 73 % van de kiezers bij een verkiezing blanco stemden. De regering raakt in paniek, laat overstemmen en resultaat 80 % blanco..... allerlei verwikkelingen. Ik vind de gedachte interessant en als alternatief beter dan niet stemmen of op een partij die schijnbaar de stem van het volk vertegenwoordigt, maar in feite afbreuk doet aan het op een prettige manier samenleven van mensen. (en hot item.. de kerstboodschap van de koningin (ik stem ermee in), was in deze naar mijn mening toch duidelijk genoeg).
Reactie door katja54 op 22-02-2011 16:54
Ik ben al jaren een tevreden klant van de oxxio, nu is het zo dat mijn thermostaat kapot is dus ik ben overgestapt naar de essent. Dat had ik beter niet kunnen doen want DE SLIMME THERMOSTAAT WERKT NET BIJ DE MENSEN DIE STADSVERWARMING HEBBEN. Tevens is het zo dat de mensen die op electra koken en dus GEEN gas gebruiken die slimme thermostsst NIET krijgen.
Reactie door clijnmarijne op 22-02-2011 17:46
Quote: katja54 schreef op dinsdag 22 feb 2011, 16:54: Ik ben al jaren een tevreden klant van de oxxio, nu is het zo dat mijn thermostaat kapot is dus ik ben overgestapt naar de essent. Dat had ik beter niet kunnen doen want DE SLIMME THERMOSTAAT WERKT NET BIJ DE MENSEN DIE STADSVERWARMING HEBBEN. Tevens is het zo dat de mensen die op electra koken en dus GEEN gas gebruiken die slimme thermostsst NIET krijgen.einde Quote Dan had je beter bij Oxxio kunnen blijven, als je zo tevreden was daar. Ik vind het moeilijk te geloven want wij hebben ongelooflijk in de clinch gelegen met Oxxio en wij werden totaal onnodig belaagd door deurwaarders in opdracht van Oxxio. Je gaat toch niet voor een thermostaat van een paar tientjes van energiemaatschappij wisselen?!? Verder zit je wel goed bij Essent hoor..
Reactie door mabureau op 22-02-2011 18:07
Eerlijk of niet, maar toen ik 1 april vorig jaar zelfstandig ging wonen, heb ik eerst even op de site van [url=http://www.gaslicht.com/: GasLicht.com[/url: gekeken. Ik had inmiddels een indicatie voor een verbruik van 950 m3 gas en 3.050 kw electra van Essent en UnitedConsumers (ook Essent) gehad en kwam in beide gevallen op ca € 95 per maand. Indien ik echter het zelfde contract, bij Essent, af zou sluiten via de site van GasLicht.com dan zou er éénmalig een bedrag van € 325 op mijn rekening worden gestort. En inderdaad stond het binnen enkele weken op mijn rekening. Ik had dus bijna 30% korting over het hele jaar binnen, nog voordat ik een maand had betaald. Ik heb net weer even op GasLicht.com gekeken en met dank voor de korting van het afgelopen jaar, per 1 april afscheid genomen van Essent en mij aangemeld bij NEM. Mijn nieuwe maandlast wordt ca € 85 en op de eerste eindafrekening, krijg ik een korting van € 380. Als ik mijn voorschot goed heb begroot, is dat dus een korting van ca 37,5 %. Jammer, maar een doorlopende korting van 30% of meer zal je nergens krijgen, dus zolang het kan, switch ik elk jaar over en incasseer de introductie korting. Daarna ga ik weleens kijken wie het laagste tarief rekent en for the time being kan ik mijn verdiende € 705 zelf uitgeven, heb ik ook geen probleem als het niet werk.
Reactie door dobby op 22-02-2011 20:27
Quote: katja54 schreef op dinsdag 22 feb 2011, 16:54: Ik ben al jaren een tevreden klant van de oxxio, nu is het zo dat mijn thermostaat kapot is dus ik ben overgestapt naar de essent. Dat had ik beter niet kunnen doen want DE SLIMME THERMOSTAAT WERKT NET BIJ DE MENSEN DIE STADSVERWARMING HEBBEN. einde Quote Ok.. de meeste mensen (nou ja - laat ik het zo zeggen.. 100% van de huishoudens die ik ken (lees: alle 4, in 2 verschillende regio's) die stadsverwarming hebben) hebben geen centrale thermostaat, maar gewoon individuele radiotor kranen (al dan niet naar eigen keuze thermostatisch).. lijkt me dus redelijk logisch dat je daar geen slimme thermostaat voor hebt... zelfs niet kan gebruiken.. hoewel ik ook niet een technische beperking zie.. als je de stadsverwarming als niet-modulerende (ouderwetsche, aan-uit) ketel ziet lijkt mij dat je gewoon een thermostaat (al dan niet slim) zou moeten kunnen gebruiken... Quote: katja54 schreef ook: Tevens is het zo dat de mensen die op electra koken en dus GEEN gas gebruiken die slimme thermostsst NIET krijgen.einde Quote Hm.. "op electra koken" en *DUS* geen gas gebruiken? erm.. ik denk dat bij de meeste huishoudens in NL het meeste gas toch wel aan de verwarming vertookt zal worden? koken neemt daarnaast waarschijnlijk een zeer bescheiden plaats in (naast warmwater voorziening).. maar ja - met mn nog geen 250 kuub gas per jaar denk ik niet dat ik representatief ben voor een grote groep...
Reactie door dobby op 22-02-2011 20:31
Quote: katja54 schreef op dinsdag 22 feb 2011, 16:54: Ik ben al jaren een tevreden klant van de oxxio, nu is het zo dat mijn thermostaat kapot is dus ik ben overgestapt naar de essent. Dat had ik beter niet kunnen doen want DE SLIMME THERMOSTAAT WERKT NET BIJ DE MENSEN DIE STADSVERWARMING HEBBEN. Tevens is het zo dat de mensen die op electra koken en dus GEEN gas gebruiken die slimme thermostsst NIET krijgen.einde Quote overigens - (waar blijft de edit optie?) ben het met je eens dat shoppen loont.. Alleen het causaal verband tussen een defecte thermostaat en het overstappen naar een andere energie leverancier.. daar mis ik toch nog wel een paar tussenstappen.. (maar goed - als de timing OK is.. waarom ook niet LOL)
Reactie door karinbanaan op 24-02-2011 10:23
Ik kan het nog mooier vertellen: ik was een nieuwe klant, maar was net voordat ik van deze actie hoorde al telefonisch aangemeld. Je kon of de slimme thermostaat krijgen of E100,- korting op je rekening. Ik heb meerdere keren gebeld en gemaild dat ik een nieuwe klant was en dus in aanmerking wilde komen voor de E100,- korting, maar dat kreeg ik niet WANT: dat had meteen toen ik me aangemeld had moeten gebeuren, ze konden de korting niet achteraf geven. Ik vroeg of het er dus op neer kwam dat omdat een medewerker van hen mij vooraf niet op de hoogte had gesteld van deze actie, ik de E100,- nu dus niet kreeg... Daar kwam het wel op neer. Toen maar gevraagd waar en per wanneer ik op kon zeggen. reactie: het speet ze dat ik dit als reden zag om op te stappen en dat was het.... Zo enorm klantvriendelijk die Essent!
Reactie door raapsteel op 24-02-2011 11:50
Ik vind dat ze je er gewoon een gratis hadden moeten geven; lijkt me dat je die dik verdiend hebt na 40 jaar!!!
Reactie door mabureau op 24-02-2011 11:51
Is dus het bekende helpdesk drama. Ik kreeg per 1 april de sleutel en had mij destijds dus via GasLicht aangemeld. Bleek dat Essent de aansluiting niet optijd voor elkaar kreeg ivm het administratieve traject via GasLicht. Kon alleen optijd aangesloten worden als ik rechtstreeks bij Essent werd aangemeld, zonder korting. Uiteindelijk kreeg ik dus 2 contracten, één via GasLicht en één rechtstreeks van Essent, met 2 relatienummers van Essent. Essent had dat zelf niet in de gaten en kostte veel correspondentie, waarbij ze beide contracten wilde annuleren en ik dus 1 april helemaal niets had !!! Moet zeggen dat ik uiteindelijk iemand had die begreep wat er waar fout ging en die ook het adminstratieve inzicht had hoe het kon worden gecorrigeerd. Bottom line komt het er gewoon op neer dat het mogelijk is om een aap een kunstje te leren en een papagaai te leren praten, maar dat maakt de aap of de papagaai nog geen goede helpdesk medewerker. Probleem is dat je hen nodig hebt terwijl je voor de doorsnee helpdesk medewerker maar een lastige klant bent. Je moet dan het geluk hebben dat je uiteindelijk iemand treft die met je mee kan en wil denken.
Reactie door dekredietboer op 23-08-2011 13:21
Het is algemeen bekent dat geld je niet aan komt waaien en voor de dromers het groeit, tenminste bij mij niet, aan de bomen. Hiermee wil ik zeggen, kan je verwachten dat ondernemers jou geld komen brengen terwijl je al 40 jaar lui op de bank ligt? Het is algemeen bekent dat mensen die actief zijn en kijken na aanbiedingen geld kunnen sparen. Bij de energie leveranciers gaat het uiteindelijk natuurlijk ook daarom wat bespaar je maandelijks op de energiekosten. Ik vind die vraag eigenlijk veel interesanter. Ik heb daarvoor gekeken op Essent ervaringen om uit te vinden welke leverancier voor mij werkelijk het beste is.Essent ervaringen

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor