Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Op zaterdag 29 augustus is Kassa weer terug op tv!

Essent discrimineert op basis van postcodes

Geplaatst door: robert-123 op: 17-10-2014 09:54
Essent hanteert op basis van postcodes verschillende welkompremies in dezelfde stad. Gaslicht.com doet hier aan mee en zegt alleen dit door te geven, maar ze doen er wel aan mee. Ongegeneerde discrimininatie. Is volgens mij een strafbaar feit. Ik kwam hier achter omdat ze de welkomspremie binnen een week verlaagd hadden en toen ik op mijn oude postcode testte, zag ik dat de welkomspremie 10 euro hoger lag. Bij navraag bij Energie.com bevestigden zij dat Essent welkomspremies hanteert op basis van postcode. Het moet toch niet gekker worden. Dat wordt dus geen Essent dit jaar.
Reactie door tijger1 op 17-10-2014 14:37
Heeft natuurlijk niets met discriminatie te maken. Ze mogen aan verschillende klanten een verschillend aanbod doen.
Reactie door robert-123 op 17-10-2014 15:35
Werk je bij Essent? Natuurlijk heeft het met discriminatie te maken. Onderscheid op grond van postcodes heeft al regelmatig het nieuws gehaald. Als ik dus in de ene wijk woon krijg ik een hogere korting dan in een andere wijk. Heeft dus niks met mij als persoon te maken, want ik krijg 2 verschillende aanbiedingen van het zelfde product. Alleen omdat ik in een verschillende wijk een offerte vraag. Als dat geen discriminatie van een hele postcode wijk is dan weet ik het ook niet meer.
Reactie door tijger1 op 17-10-2014 15:59
Verschil maken tussen wijken, steden of provincies is geen dicriminatie. Alleen als u zwart, jood, homofiel of zo zou zijn en uw buurman is dat niet, maar bijvoorbeeld wit, hetero en protestant en hij krijgt dan een hogere welkomspremie dan u, dan is het discriminatie. De ene stad betaalt ook meer voor zijn autoverzekering, inboedelverzekering en ga maar door.
Reactie door carola.83 op 17-10-2014 18:05
Ben ik wel benieuwd welke wijk een hogere korting krijgt: de 4x modaal wijk of de minima wijk?
Reactie door zoekster op 17-10-2014 18:21
Ik ben het met u eens. De welkomstpremie zou hetzelfde moeten zijn. Volslagen belachelijk dat dat verschilt per wijk. Ik snap de redenatie daarachter ook niet. Lijkt mij ook een vorm van discriminatie. Vergelijking met een verzekeringen begrijp ik niet. Je sluit geen verzekeringsproduct af bij Essent.
Reactie door van leyden op 17-10-2014 19:40
Quote: carola.83 schreef op vrijdag 17 okt 2014, 18:05: Ben ik wel benieuwd welke wijk een hogere korting krijgt: de 4x modaal wijk of de minima wijk?einde Quote Zat ik me ook af te vragen. Gokkie>. hoe meer je verdient. hoe hoger de "korting". Rijke stinkerds moeten meer poen krijgen voor ze overstappen. Maar nogmaals, het is een gokkie.
Reactie door van leyden op 17-10-2014 19:44
Denk niet dat het discrimatie is. Elke leverancier / winkelier is vrij om te bepalen wat voor aanbod hij doet aan de consument.
Reactie door tijger1 op 17-10-2014 20:30
Maar de verschillen in die bonus kun je zo zien. Toets twee verschillende postcodes is en je krijgt twee verschillende kortingen. Ik had geen zin om de postcode van Wassenaar op de zoeken en bv de Schilderswijk, dan kan je zien wie het meeste krijgt. ;-)
Reactie door carola.83 op 17-10-2014 22:16
Quote: tijger1 schreef op vrijdag 17 okt 2014, 20:30: Ik had geen zin om de postcode van Wassenaar op de zoeken en bv de Schilderswijk, dan kan je zien wie het meeste krijgt. ;-)einde Quote Om je op weg te helpen: mijn pc is 2243 CX
Reactie door carola.83 op 17-10-2014 22:23
@tijger1: Schilderswijk is (o.a.) 2526 HT Doe jij de vergelijking?
Reactie door tijger1 op 17-10-2014 22:24
Momentje
Reactie door pieterwolters op 17-10-2014 22:30
Quote: zoekster schreef op vrijdag 17 okt 2014, 18:21: Ik ben het met u eens. De welkomstpremie zou hetzelfde moeten zijn. Volslagen belachelijk dat dat verschilt per wijk. Ik snap de redenatie daarachter ook niet. Lijkt mij ook een vorm van discriminatie. Vergelijking met een verzekeringen begrijp ik niet. Je sluit geen verzekeringsproduct af bij Essent. einde Quote Op basis waarvan vind je dat dat hetzelfde moet zijn? Een bedrijf bepaalt gelukkig nog altijd zelf wat ze willen geven en wat niet. Er kunnen allerlei zaken aan de basis liggen van hun wervingsbeleid. Simpel voorbeeld: als ze in een bepaalde wijk al een groot marktaandeel hebben is het minder belangrijk om daar nog meer klanten te krijgen bijvoorbeeld. Of ze willen juist bepaalde regio's volledig hebben en andere vinden ze niet zo belangrijk.
Reactie door tijger1 op 17-10-2014 22:31
@carola.83 Via Gaslicht.com Postcode 2243 cx huisnummer 10 korting € 110,00 Postcode 2526 ht huisnummer 10 korting € 100,00 Één jaar, standaardgebruik.
Reactie door robert-123 op 17-10-2014 22:32
Quote: pieterwolters schreef op vrijdag 17 okt 2014, 22:30: Quote: zoekster schreef op vrijdag 17 okt 2014, 18:21: Ik ben het met u eens. De welkomstpremie zou hetzelfde moeten zijn. Volslagen belachelijk dat dat verschilt per wijk. Ik snap de redenatie daarachter ook niet. Lijkt mij ook een vorm van discriminatie. Vergelijking met een verzekeringen begrijp ik niet. Je sluit geen verzekeringsproduct af bij Essent. einde Quote Op basis waarvan vind je dat dat hetzelfde moet zijn? Een bedrijf bepaalt gelukkig nog altijd zelf wat ze willen geven en wat niet. Er kunnen allerlei zaken aan de basis liggen van hun wervingsbeleid. Simpel voorbeeld: als ze in een bepaalde wijk al een groot marktaandeel hebben is het minder belangrijk om daar nog meer klanten te krijgen bijvoorbeeld. Of ze willen juist bepaalde regio's volledig hebben en andere vinden ze niet zo belangrijk. einde Quote Wat een kletskoek
Reactie door robert-123 op 17-10-2014 22:35
7316 GS =110 euro 7331 EH =100 euro Beiden in Apeldoorn. Postcodediscriminatie dus.
Reactie door carola.83 op 17-10-2014 22:38
Quote: tijger1 schreef op vrijdag 17 okt 2014, 22:31: @carola.83 Via Gaslicht.com Postcode 2243 cx huisnummer 10 korting € 110,00 Postcode 2526 ht huisnummer 10 korting € 100,00 Één jaar, standaardgebruik.einde Quote Maar de korting bedraagt toch in beide gevallen 10,- euro?
Reactie door robert-123 op 17-10-2014 22:40
Quote: carola.83 schreef op vrijdag 17 okt 2014, 22:38: Quote: tijger1 schreef op vrijdag 17 okt 2014, 22:31: @carola.83 Via Gaslicht.com Postcode 2243 cx huisnummer 10 korting € 110,00 Postcode 2526 ht huisnummer 10 korting € 100,00 Één jaar, standaardgebruik.einde Quote Maar de korting bedraagt toch in beide gevallen 10,- euro?einde Quote Ik denk dat je een rekenfout maakt. Het verschil is 10 euro. Dus krijg je op 2526 ht 10 euro minder korting dan op 2243 cx.
Reactie door carola.83 op 17-10-2014 22:51
Nog een keer gecheckt: pc 'betere wijk' Essent ZekerheidsGarantie Groene Stroom en Gas 1 jr. Actie: welkomstpremie 100,- euro Pc 'mindere wijk' Essent ZekerheidsGarantie Groene Stroom en Gas 1 jr. Actie: welkomstpremie 45,- euro
Reactie door zoekster op 17-10-2014 22:57
Wat een gel*l over die regio's, ze willen gewoon de rijke lui binnen halen. Waarom zou iemand in Wassenaar 45 euro meer korting moeten krijgen dan iemand in de Schilderswijk? Niet vanuit een of ander sociaal gevoel in ieder geval, er vanuit gaande dat als je in een betere buurt woont meestal ook wat meer kunt betalen. Ben je dan een minder gewenste klant voor Essent als je in de Schilderswijk woont? Ik zou meteen passen voor Essent als ik daar woonde. Ik pas uit solidariteit voor de rest van mijn leven voor Essent. Geldt dit ook voor Nuon?
Reactie door zoekster op 17-10-2014 22:58
Correctie 65 euro meer korting.
Reactie door robert-123 op 17-10-2014 22:59
Quote: zoekster schreef op vrijdag 17 okt 2014, 22:57: Wat een gel*l over die regio's, ze willen gewoon de rijke lui binnen halen. Waarom zou iemand in Wassenaar 45 euro meer korting moeten krijgen dan iemand in de Schilderswijk? Niet vanuit een of ander sociaal gevoel in ieder geval, er vanuit gaande dat als je in een betere buurt woont meestal ook wat meer kunt betalen. Ben je dan een minder gewenste klant voor Essent als je in de Schilderswijk woont? Ik zou meteen passen voor Essent als ik daar woonde. Ik pas uit solidariteit voor de rest van mijn leven voor Essent. Geldt dit ook voor Nuon? einde Quote Dat kun je uitzoeken op Gaslicht.com. Daar kun je elke keer gegevens invullen en wijzigen en dan zie je vanzelf wat er veranderd bij de aanbieders.
Reactie door tijger1 op 18-10-2014 09:27
Als mijn contract afloopt in april zal ik mij zeker eens verdiepen in die verschillen. Eens zien of dat ook bij mijn leverancier, Eneco, van toepassing is. Idiote toestand.
Reactie door zwaardvis op 18-10-2014 23:40
Dat er verschil is in tarieven en/of welkomstpremie ook binnen een beperkte regio is al langer zo. Waarschijnlijk kijken ze naar het gemiddelde electriciteits- en gas gebruik in een bepaalde wijk of straat om zo de premie te bepalen: Meer verbruik = hogere premie, lager verbruik = lagere premie of andersom als het actietarieven zijn waarbij meer verbruik meer profiteert van lagere tarieven per eenheid en de lagere welkomstpremie dat dan weer enigszins compenseert....
Reactie door van leyden op 19-10-2014 17:10
Het gaat om het binnenhalen. Iemand die weinig verdient is al blij met een tientje premie, als je meer verdient, dan moeten de bedragen hoger zijn. Een koning buigt niet om een dubbeltje op te rapen, ofzoiets. Zaken zijn zaken, binnen is binnen daarna is de klant niet interessant meer. Domme strategie. Alhoewel, tot voor kort dan, sommige nutsbedrijven kijken nu verder dan hun neus lang is en gaan bestaande klanten extra belonen. Nu pas, had ik ze al lang kunnen vertellen. je hebt alleen maar veel administratieve rompslomp als je klanten weer na een jaartje weglopen. Klanten behouden, dat gaat de toekomst worden.
Reactie door van leyden op 19-10-2014 17:20
Quote: zoekster schreef op vrijdag 17 okt 2014, 22:57: Geldt dit ook voor Nuon? einde Quote Neen. Tenminste, in 2011 nog niet.
Reactie door 1953 op 20-10-2014 01:58
Wat let om een andere aanbieder te contacteren omtrent niet-discriminerende acties voor U!
Reactie door forumessent op 25-10-2014 12:52
Beste meneer Robert123, We zagen dat u op 17 oktober een klacht dat Essent discrimineert op basis van postcodes. Kunt u ons uw klantnummer, naam, postcode, huisnummer, telefoonnummer en een kopie van uw bericht mailen naar webcare@essent.nl? Dan gaan we er zo snel mogelijk mee aan de slag. Natuurlijk houden we u op de hoogte: we mailen u zo snel mogelijk. Alvast bedankt. Vriendelijke groet, Fleur Essent Webcare
Reactie door tijger1 op 25-10-2014 13:02
@forumessent U gaat ermee aan de slag? Wat wonderlijk. Iedereen kan het zo constateren door verschillende postcodes in te vullen en ziet dan de verschillende verleende kortingen. Kunt u dus ook zelf doen.
Reactie door robert-123 op 25-10-2014 14:28
Ik ben het met tijger1 eens. Waarom wilt u mijn persoonlijke gegevens. Dit dient geen enkel doel. U weet als bedrijf dat u op postcodes discrimineert. Dat deze topic pijnlijk voor uw bedrijf is begrijp ik. Discriminatie door bedrijven dienen daarom ook blootgelegd te worden zodat u hiermee stopt.
Reactie door tijger1 op 25-10-2014 14:44
@robert Ik weet wel waarom ze uw persoonlijke gegevens willen hebben, dan krijgt u net zo'n aanbieding als een fortuinlijker postcode en houdt u verder uw mond en hangt het niet aan de grote klok.
Reactie door robert-123 op 25-10-2014 14:47
Ik ben niet te koop en zeker niet voor 10 euro.
Reactie door tijger1 op 25-10-2014 14:49
Wel voor € 65;-))
Reactie door tijger1 op 25-10-2014 14:49
Vergeet het vraagteken.;-)

Kassa nieuwsbrief

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Je kunt je op elk moment uitschrijven. Bekijk of beheer hier alle nieuwsbrieven.

Wil je meer weten over de manier waarop wij met jouw gegevens omgaan? Lees dan ons Privacy statement.

BNNVARA wij zijn voor