Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Energiedankjes de supermarkt uit

Geplaatst door: jokesk op: 31-05-2012 18:19
Vandaag gehoord en gelezen dat de GGD de energiedrankjes de supermarkt uit willen hebben. Ik ga er van uit dat het dan ook geldt bij andere verkooppunten. Dit omdat 1 blikje al, voor kinderen, veel te veel coffeïne bevat en schadelijk is. Dan kunnen we ook meteen alcohol er uit gooien omdat alcohol niet goed is. Of misschien ook light dranken omdat ze teveel aspartaan bevatten? Zo zullen er vast nog meer producten in de supermarkt zijn die niet goed voor de kinderen zijn. (te denken aan; suikervrij snoep bevat aspertaan, chips, snacks etc. etc.) Mijn pleidooi is dan ook; stel energiedranken gelijk aan alcohol en tabakswaren,verbied voor kinderen dit soort drankjes met te hoog gehalte coffeïne. Stel daarvoor ook een legimitatieplicht, net zoals bij de alcohol en tabakswaren wetgeving. Verder... het is een supermarkt en geen kinderwinkel. Ouders horen de verantwoordelijkheid voor hun kinderen te dragen en ze zodanig op te voeden dat kinderen leren wat mag en wat niet mag. Dat is bij onze 3 kinderen goed gelukt dus het moet kunnen.
Reactie door ehzdhz op 31-05-2012 19:39
Goed idee. Weg met die rommel. Het is geen voedingsmiddel en ongezond.
Reactie door ehzdhz op 31-05-2012 19:42
Voor alle duidelijkheid, dus helemaal uit de supermarkt zoals de GGD zegt. Geen poespas zoals TS voorstelt.
Reactie door timfelix op 31-05-2012 21:09
Wat een achterlijk idee, mag de mens ook nog eens zelf kiezen wat hij doet? Kom op zeg, laat de ouders zorg dragen voor de opvoeding van de kinderen, niet de supermarkt.
Reactie door valerius-2 op 31-05-2012 23:20
Ik denk dat wij in een staat gaan leven waar alles verboden of ver[licht wordt. Ik vind het een taak van de ouders om hun kind op te voeden. En niet door de staat die daar op moet gaan letten.
Reactie door festinger op 01-06-2012 02:36
Hahaha mooie discussie. Eens even nadenken wat dan verder nog uit de supermarkt moet verdwijnen als ongezond. Chips/snoep/frisdranken/suiker/zout/vlees/pizza's/drank enzovoort enzovoort. Wat je overhoud is geen supermarkt meer maar een winkel van biologisch/dynamisch gezond voedsel. Tja het is zo gemakkelijk te zeggen dat ouders de verantwoordelijkheid hebben. Geen enkele ouder kan de kennis hebben wat goed of slecht voedsel is. Raden met voorlichting ja dan kan je sturen. Maar weet je het zeker dat het fruit wat je eet ook daadwerkelijk gezond is. Je neemt het aan want je kunt niet alles controleren op waarheid. 1 voorbeeld. Nabij een biologische fruitteler gaat een industrieloods met asbest in vlammen op. De wind stond ongunstig en het regende licht. De brandweer zegt uiteraard dat er geen schadelijke stoffen zijn. 10 jaar later bestaat de fruitteler nog steeds echter de consumenten van dit fruit hebben 100% meer kanker.
Reactie door zwemmer op 01-06-2012 08:49
Bekijk alle belangen eens die ermee gemoeid zijn. De drankjes zijn door een slimme producent die een aantal doelgroepen (sporters, kinderen,..) in het vizier had uitgevonden om er rijker van te worden. Dat is dan wel gelukt. De kinderen en sporters hebben zo hun baat bij de drankjes. De supermarkt ook. Dan zijn er de ouders en de gezondheidsregelneven -hoe kan het anders- die zich hier zorgen om maken. En maar argumenten over de voors en tegens heen en weer slingeren. Dan is bevoogding een vaak tevoorschijn getoverd argument en een schijnzorg om dreigende beschuldigngen voor te zijn. Wie meent wat nu echt en waarom dan wel en waarom niet eerder? .
Reactie door jorisw op 01-06-2012 08:57
Quote: zwemmer schreef op vrijdag 1 jun 2012, 08:49: De kinderen en sporters hebben zo hun baat bij de drankjes. einde Quote Als sporters kan je dit soort drankjes beter niet gebruiken. Daarvoor heb je sportdranken en dat is iets totaal anders.
Reactie door jorisw op 01-06-2012 08:58
Quote: ehzdhz schreef op donderdag 31 mei 2012, 19:39: Goed idee. Weg met die rommel. Het is geen voedingsmiddel en ongezond.einde Quote Dan ook de koffie en de suiker uit de supermarkt.... Dat bevatten immers de basis van de energiedrankjes in een nog veel sterkere dosis.
Reactie door timfelix op 01-06-2012 09:20
Quote: jorisw schreef op vrijdag 1 jun 2012, 08:58: Quote: ehzdhz schreef op donderdag 31 mei 2012, 19:39: Goed idee. Weg met die rommel. Het is geen voedingsmiddel en ongezond.einde Quote Dan ook de koffie en de suiker uit de supermarkt.... Dat bevatten immers de basis van de energiedrankjes in een nog veel sterkere dosis.einde Quote Wat een onzin. Drankjes als red bull bevatten 5keer zoveel cafeïne als koffie. Ik vind het fijn om na een lange dag op het werk soms zo'n blikje te kopen. Als dat ook al niet meer kan door wetgeving voor kleuters, dan kan ik net zo goed gaan emigreren naar een land waar mensen nog wél gezond verstand hebben.
Reactie door hagaman op 01-06-2012 10:29
Zeker leuke discussie, alleen vergeten sommige mensen dat ze zelf niets te beslissen hebben :) Grote multinationals steken miljoenen in psycho reclames, die ervoor zorgen dat je denkt dat je het nodig hebt. Op gegeven moment wordt dat als normaal en goed beschouwd en dan zie je dus mensen zoals jullie die heel onschuldig beweren dat ze zelf willen en kunnen beslissen wat goed en slecht is. Jullie weten gewoonweg niet waar jullie het over hebben. Roken is ook op gegeven moment als normaal geaccepteerd, nu achteraf zie je de gevolgen, ga eens dagje bij de ziekenhuis kijken, hoeveel mensen er per dag komen met ziektes veroorzaakt door roken. Je zal je ogen en oren niet geloven. Amerikaanse tabak industrie heeft jarenlang duizenden acteurs omgekocht om ze in de films te laten roken. Dat is maar een klein zichtbaar bewezen voorbeeld. Behalve de coffeïne in die dranken zitten er allerlei toevoegingen die heel slecht voor je lichaam en geest zijn, deze staan niet eens op die blikjes. Dus moet de overheid soms dit soort dingen officieel blokkeren om zichzelf aftenschermen, ik vind het goed, maar te weinig gebeuren. De graai cultuur van bedrijven/mensen en de kapitalistische gedachten moeten nou eenmaal normaliseren. Nu is het zo dat je beste man bent als je duizenden of miljoenen oplicht / ziek maakt bedondert, zolang je maar veel winst boekt. of het redbul is of iets anders. Mensen moeten eens wakker worden en hun ogen openen, met heldere hoofd goed nadenken en zien wat er allemaal gebeurt in deze wereld. Redbul is maar een kleine stukje :) Je moet je voorstellen dat zelfs Frankrijk, een van de corruptste landen ter wereld Redbull en soortgelijke dranken heeft verboden. Omdat het op lange termijn de samenleving echt heel erg schaadt. Niet dat NL niet corrupt is, NL is corrupter dan jullie denken, we krijgen alles voorgeschoteld vanuit het Kabinet, en het word als goed en veilig beschouwd, achteraf is het altijd, "oh sorry met de kennis van toen" bla bla bla :)
Reactie door timfelix op 01-06-2012 18:32
Hou je je aluminiumfolie-hoedje goed op Hagaman?
Reactie door tdehond op 01-06-2012 19:27
Zou het niet handiger zijn om kinderen zonder ouderlijk toezicht uit de supermarkten te weren? Of een leeftijdsgrens: minimaal 18 jaar voor zowel alcohol als energie dranken in de supermarkt. Als Nederland z.n. nog meer wil betuttelen. Voorlopig is het nog maar een voorstel van de GGZ, die zich m.i. beter druk kan gaan maken over de kwaliteit van de lucht die in de Randstad ingeademd wordt.
Reactie door hereistom op 01-06-2012 19:52
Of al die verboden ergens toe leiden vraag ik me af? Inderdaad moet de ouders weer eens gaan opvoeden, dat lijkt me een veel beter idee! En leer ze dan gelijk dat ze die lege blikjes en flesjes in de prullenbak moeten gooien en niet op de grond! ;-)
Reactie door empyria op 02-06-2012 09:40
Nu weer de energiedrankjes... Nóg meer betutteling...zucht...:-/
Reactie door cococat op 02-06-2012 13:17
Ik vind het belachelijk. Ik hoorde nu ook op het nieuws dat ze xl zakken chips, xl menu's bij snackbars,xl zakken snoep, anderhalve liter flessen frisdrank etc willen gaan verbieden. Wat een betutteling, inderdaad weer. Mag een mens zelf niets meer beslissen in dit land?
Reactie door tdehond op 02-06-2012 13:26
Dit is weer gemakkelijker als luchtverontreiniging in de Randstad aan te pakken. In naam van de economie wordt elke boom omgehakt, snelwegen verbreed en de normen voor luchtverontreiniging opgerekt. Quote: cococat schreef op zaterdag 2 jun 2012, 13:17: Ik vind het belachelijk. Ik hoorde nu ook op het nieuws dat ze xl zakken chips, xl menu's bij snackbars,xl zakken snoep, anderhalve liter flessen frisdrank etc willen gaan verbieden. Wat een betutteling, inderdaad weer. Mag een mens zelf niets meer beslissen in dit land?einde Quote
Reactie door loreleigil op 02-06-2012 15:07
Quote: cococat schreef op zaterdag 2 jun 2012, 13:17: Ik vind het belachelijk. Ik hoorde nu ook op het nieuws dat ze xl zakken chips, xl menu's bij snackbars,xl zakken snoep, anderhalve liter flessen frisdrank etc willen gaan verbieden. Wat een betutteling, inderdaad weer. Mag een mens zelf niets meer beslissen in dit land?einde Quote Nope, kijk maar naar New York. Daar mag bijvoorbeeld in de open lucht van Central Park en Times Square niet meer gerookt worden. Bloomberg is nu bezig om de grotere flessen frisdrank te verbieden. Dan mag je in de bios wel cola drinken, maar alleen uit flesjes waar nog geen halve liter in kan. Goed, dan koop je er drie, probleem ook opgelost. We slaan inderdaad door met z'n allen. Ouders moeten opletten op wat hun kinderen doen en als dat echt onmogelijk blijkt (om je dood te schamen) dan zie ik liever een leeftijdsgrens, net als bij alcohol. Want alcohol is ook gewoon bij de C1000 te koop, is dat dan wel oké? Moeten de snackbars die binnen een straal van 500 meter van een school staan dicht? Dit is toch belachelijk?
Reactie door ehzdhz op 02-06-2012 16:10
Bij Dit is mijn Lijf van RTL4 kon je van de week nog een man zien wiens gebit verwoest was door energiedrankjes. Natuurlijk moeten ouders ook hun kinderen goed opvoeden. Maar als je wel eens in de supermarkt komt dan weet je ook dat jongeren soms wel 4 of 5 blikjes voor zichzelf halen. En dat soort jongeren zien er ook niet gezond uit.
Reactie door timfelix op 02-06-2012 16:32
Quote: ehzdhz schreef op zaterdag 2 jun 2012, 16:10: Bij Dit is mijn Lijf van RTL4 kon je van de week nog een man zien wiens gebit verwoest was door energiedrankjes. Natuurlijk moeten ouders ook hun kinderen goed opvoeden. Maar als je wel eens in de supermarkt komt dan weet je ook dat jongeren soms wel 4 of 5 blikjes voor zichzelf halen. En dat soort jongeren zien er ook niet gezond uit.einde Quote Leuk dat je zegt dat zijn gebit verwoest is door de energiedrankjes, maar volgens mij ben je nog steeds zelf verantwoordelijk voor het goed poetsen en schoonhouden van je mond. Tsja, als je dat niet doet in combinatie met suiker en zuren, dan kan je wel eens een probleem krijgen met je gebit. Hetzelfde is met fruit en gewone frisdranken.
Reactie door ehzdhz op 02-06-2012 17:08
Quote: timfelix schreef op zaterdag 2 jun 2012, 16:32: [ Leuk dat je zegt dat zijn gebit verwoest is door de energiedrankjes, maar volgens mij ben je nog steeds zelf verantwoordelijk voor het goed poetsen en schoonhouden van je mond. einde Quote Poetsen is geen oplossing, dan krijg je nog steeds al die kunstmatige zoetstoffen en overdadige cafeine e.d. die de pep geven.
Reactie door ehzdhz op 02-06-2012 17:10
... binnen
Reactie door loreleigil op 02-06-2012 18:00
Quote: ehzdhz schreef op zaterdag 2 jun 2012, 16:10: Natuurlijk moeten ouders ook hun kinderen goed opvoeden. Maar als je wel eens in de supermarkt komt dan weet je ook dat jongeren soms wel 4 of 5 blikjes voor zichzelf halen. En dat soort jongeren zien er ook niet gezond uit.einde Quote Ja en? Moeten dan, omdat de ouders te druk zijn om hun kinderen uit te leggen dat dat spul bagger is, de drankjes de winkel maar uit? Dat is toch een belachelijk idee? Want wie legt dan die jongeren, als zij 16 zijn en dus bier en sigaretten mogen kopen, uit dat dat ook heel ongezond is? Pa en ma zijn immers nog te druk! En wie zegt ze niet elke dag naar de snackbar te gaan of elke dag chips te eten? Moeten we dat ook gaan verbieden? Nogmaals, iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf en de eventuele kinderen. Als je het daar te druk voor hebt is prima, maar alles verbieden wat kinderen/jongeren niet zouden moeten kopen is onbegonnen werk.
Reactie door tdehond op 02-06-2012 18:52
Dan hebben we het nog niet over het spoor van zakken chips en snoepwikkels rond de kinder speelplaatsen en de overvloed aan te dikke kinderen in Nederland. Misschien wordt het tijd om ouders te verplichten om eerst een cursus kinderopvoeding en voedingsleer te geven voordat zij zich mogen voortplanten. :)
Reactie door empyria op 03-06-2012 05:31
Quote: tdehond schreef op zaterdag 2 jun 2012, 18:52: Dan hebben we het nog niet over het spoor van zakken chips en snoepwikkels rond de kinder speelplaatsen en de overvloed aan te dikke kinderen in Nederland. Misschien wordt het tijd om ouders te verplichten om eerst een cursus kinderopvoeding en voedingsleer te geven voordat zij zich mogen voortplanten. :)einde Quote Helemaal mee eens!!! :-)))

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!