Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Elke vraag beantwoorden?

Geplaatst door: conny2 op: 10-09-2011 18:10
Beste mensen, Het valt mij op dat steeds meer mensen op een vervelende manier snel een antwoord eisen als ze een vraag hebben. Daarom zou ik willen voorstellen om niet meer elke vraag te beantwoorden. Aan de mensen die een vraag hebben mogen we toch vragen om een paar dingen af te spreken. Hieronder een paar suggesties. Als je een vraag hebt dan: -gebruik je een vraagteken (geen uitroepteken en geen hoofdletters) -gebruik je een hoofdletter als je een zin begint om het leesbaar te houden -bij een probleem met je pc kijk je eerst op google of een andere zoekmachine voordat je een vraag plaatst -als je een klacht hebt over een winkel dan benader je eerst de klantenservice -zeg je wat als je merkt dat een ander op het forum zich misdraagt (onaardig is of de ander bewust op het verkeerde been zet) -zeg je hallo kassa kijker of begin je met beste mensen als je een vraag plaatst en bedank je als je probleem is opgelost
Reactie door tdehond op 10-09-2011 18:20
Het lijkt mij onnodig om hier nieuwe regels op te stellen m.b.t. hoe zich te handelen bij vragen of bij discussies. Dat heeft de internetredactie al gedaan. Het komt regelmatig voor dat een vraagsteller degene met het beste antwoord persoonlijk bedankt als deze het antwoord honoreert met "top antwoord" .
Reactie door freya op 10-09-2011 18:31
Hallo conny2, Een mooie gedachte en met een aantal punten ben ik het ook met je eens, maar je kunt nog zoveel regels afspreken, als er niet op 'gemodereerd' wordt, dan gaat het het niet werken. Bij 'professionele' fora, waar wel streng gemodereerd wordt, werken dat soort 'regels' ook prima en houdt iedereen zich daar ook aan. Hier kunnen we er, denk ik, alleen maar van dromen.... Overigens, als vragenstellers alleen maar een korte vraag stellen en verder geen details vermelden, dan komt er uiteraard ook geen passend antwoord. Immers, we beschikken niet over een glazen bol. Kortom, de vragensteller heeft alleen zichzelf er maar mee indien hij/zij onvolledig is in de vraagstelling. Freya
Reactie door edrick3 op 10-09-2011 18:47
Hallo conny2, Toch maar even naar Discussies gezapt om te kijken wat je precies geschreven hebt. Ben zelf niet zo'n voorstander van dit onderdeel van Kassa, maar goed. Ben het volledig met je eens dat het prettig is als een vraag helder en duidelijk geformuleerd is met de voor het beantwoorden van de vraag benodigde gegevens. Helaas: vaak een vrome wens. Daarbij moeten we natuurlijk niet uit het oog verliezen dat niet iedere vraagsteller even 'geletterd' is of even handig met het gebruik van google, het zoekvenster hier rechts bovenin, etc. Wat ik zelf het meest irritante vind is dat er vaak niet meer op (een) antwoord(en) gereageerd wordt, zodat je niet weet of een probleem al dan niet - en zo ja, hoe - is opgelost. Maar ja, dat wat hier allemaal aangegeven wordt zal denk ik niet gelezen worden door de mensen op wie dit van toepassing zou (kunnen) zijn. Conclusie mijnerzijds: deze 'discussie' is dus verder niet zo zinvol. Met vr.gr.
Reactie door conny2 op 10-09-2011 18:57
Beste Freya, Misschien kunnen wij de sfeer op het forum verhogen door niet meer op vragen te reageren als die niet aan de bovengestelde punten voldoen. Steeds meer mensen stellen mensen een vraag uit gemakzucht (omdat ze lui zijn om zelf te zoeken of de klantenservice te bellen). De vragen hoeven geen opstellen te zijn of langs de meetlat van de Dikke van Dale gelegd te worden maar je mag toch wel van anderen vragen vriendelijk te zijn, zelf ook te zoeken en de mensen te bedanken die meegedacht hebben? Conny2
Reactie door edrick3 op 10-09-2011 19:01
@conny2, Je zou ook nog kunnen uitbreiden met: Het zou prettig zijn als sommigen het Vraag&Beantwoord forum niet als chat-programma zouden gebruiken en alleen ter zake doende antwoorden zouden geven. Met vr.gr.
Reactie door conny2 op 10-09-2011 19:12
Hallo Edrick3, Als wij nu niet meer alle vragen beantwoorden dan kunnen we misschien toch nog een beetje bijsturen. Over de meeste dingen zijn we het eens dus hopelijk kunnen wij de sfeer en het niveau verbeteren. Zoveel is het toch niet gevraagd om beleefd te zijn en ook zelf een oplossing te zoeken voordat je anderen om hulp vraagt? Groetjes en een fijne avond, Conny2
Reactie door gijssie81 op 10-09-2011 19:24
Leuke regels, kan me er wel in vinden, maar je vergeet dat de meeste vragenstellers mensen zijn, die hier voor het eerst op het forum komen. Die nemen vaak niet de moeite om even verder te lezen of hun vraag misschien al gesteld is, en die lezen zeker dit topic in discussies niet. Jammer, maar da's direct een gevolg van de laagdrempeligheid van dit forum.
Reactie door conny2 op 11-09-2011 08:12
Hallo Gijssie, wat heb ik nu aan zon antwoord! ga nu ff douchen en dat hoop ik dat je iets beters verzint. tjemig zeg! Op deze manier wordt er tegenwoordig gereageerd. Dat is toch niet leuk? Dat heeft volgens mijn weinig met laagdrempeligheid te maken want toen je hier kon meeschrijven zonder profiel was dat veel minder. Daarom stel ik voor niet meer te reageren als mensen een vraag stellen met een uitroepteken en als er op een dwingende en onvriendelijke toon een antwoord verwacht wordt. Dit is geen tweakers.net waar mensen soms werkstukken moeten schrijven, maar we zijn de laatste 6-12 maanden door een bodem gezakt. Hopelijk kunnen jullie je hier in vinden en wordt niet meer elke vraag automatisch beantwoord. Iedereen is het waard om fatsoenlijk aangesproken te worden, zeker als je de tijd neemt om een antwoord te zoeken/formuleren.
Reactie door marnix1 op 11-09-2011 09:16
conny@, vindt u het zelf eigenlijk ook niet heel betuttelend wat u doet? Laat een ieder toch in zijn waarde! (excuses voor het uitroepteken). We moeten al genoeg dingen tegenwoordig. Uw streven naar een beleefde virtuele wereld is te loven maar uw bemoeizucht staat me wat tegen. Daarbij komt dat menig reageerder al blij is dat hij/zij zijn of haar probleem zelf begrijpt en buitengemeen veel last heeft het begrijpelijk (en volgens de beschaafdheidsregels ) op te schrijven. Ik vind bij voorbeeld ook dat je de buschauffeur, bij binnenkomst van de bus, groet. Ik ga echter niet voorin zitten om mensen hierop te attenderen.
Reactie door tdehond op 11-09-2011 09:41
Quote: conny2 schreef op zaterdag 10 sep 2011, 19:12: Hallo Edrick3, Als wij nu niet meer alle vragen beantwoorden dan kunnen we misschien toch nog een beetje bijsturen. Over de meeste dingen zijn we het eens dus hopelijk kunnen wij de sfeer en het niveau verbeteren. Zoveel is het toch niet gevraagd om beleefd te zijn en ook zelf een oplossing te zoeken voordat je anderen om hulp vraagt? Groetjes en een fijne avond, Conny2einde Quote Het niet beantwoorden van vragen die niet aan uw criteria beantwoorden zal m.i. alleen tot de vraag leiden bij de vraagsteller: Waarom beantwoordt niemand mijn vraag? Uw criteria zijn immers niet verwerkt in de criteria die deze site stelt. M.i. verbetert de sfeer al enorm als respondenten met respect naar de vraagsteller en naar elkaar toe de vragen beantwoorden.
Reactie door conny2 op 11-09-2011 09:43
Hallo Marnix, En wat als iemand zou schreeuwen tegen de chauffeur dat hij harder moet rijden? En hij/zij bij binnenkomst tegen anderen botst met zijn/haar rugzak en op de tenen gaat staan van enkele medepassagiers omdat diegene geen rekening houdt met anderen? Grappig dat je het kenneiijk niet betuttelend vindt om mij aan te spreken omdat ik volgens jou betuttelend zou zijn.
Reactie door conny2 op 11-09-2011 09:49
Beste TdeHond, Ergens moet je toch een grens trekken? Of zou het helpen als je zou vragen om het de volgende keer anders te doen? In het dagelijkse leven geef je toch ook niet iedereen antwoord als de toon je niet aanstaat? Als mensen schreeuwen loop ik liever een blokje om.
Reactie door marnix1 op 11-09-2011 09:59
Quote: conny2 schreef op zondag 11 sep 2011, 09:43: Hallo Marnix, En wat als iemand zou schreeuwen tegen de chauffeur dat hij harder moet rijden? En hij/zij bij binnenkomst tegen anderen botst met zijn/haar rugzak en op de tenen gaat staan van enkele medepassagiers omdat diegene geen rekening houdt met anderen? Grappig dat je het kenneiijk niet betuttelend vindt om mij aan te spreken omdat ik volgens jou betuttelend zou zijn. einde Quote Huh? U doet een voorstel en verpakt dat als suggestie(in, jawel, een discussie-forum), als ik daarop reageer, ben ik betuttelend?
Reactie door conny2 op 11-09-2011 10:10
Beste Marnix Je zegt dat ik anderen niet in hun waarde laat, noemt mij vervolgens betuttelend en zegt dan: Ik ga echter niet voorin zitten om mensen hierop te attenderen. Zowel in het openbaar vervoer als in andere situaties zijn ongeschreven regels. Als je bij iemand op visite gaat dan pak je ook geen drinken uit de koelkast maar wacht je beleefd tot je iets aangeboden wordt. Wat ik vraag is niet meer dan wat je in het dagelijkse leven gewoon is. Daarmee kan je het oneens zijn maar dat is dan maar zo. Mijn punt moet nu wel duidelijk zijn en ik moet er nu vandoor. Fijne dag gewenst!
Reactie door tdehond op 11-09-2011 10:17
Quote: conny2 schreef op zondag 11 sep 2011, 09:49: Beste TdeHond, Ergens moet je toch een grens trekken? Of zou het helpen als je zou vragen om het de volgende keer anders te doen? In het dagelijkse leven geef je toch ook niet iedereen antwoord als de toon je niet aanstaat? Als mensen schreeuwen loop ik liever een blokje om. einde Quote Als mensen schreeuwen en hier een hobby van gemaakt hebben, hoor ik de tirade IRL stilzwijgend aan om aan het einde van de tirade de schreeuwer een prettige dag toe te wensen. Op Internet probeer ik zo beleefd mogelijk te blijven en beschouw ik het als een oefening van geduld en zelfbeheersing.
Reactie door gijssie81 op 11-09-2011 10:57
@conny: ik begrijp dat u geen prijs stelt op kritische noten mbt uw naïeve voorstel. Laat ik het dan anders zeggen: als u een vraag niet begrijpt en/of niet snapt, dan stel ik voor dat u niet reageert. Het is namelijk niet verplicht om op een vraag te reageren, en u kunt er voor kiezen om een vraag te negeren.
Reactie door empyria op 11-09-2011 11:03
@ Conny2 Zeg nou eens héél eerlijk...denk je nou écht dat het gaat werken, die regels??? :-/
Reactie door birdies op 11-09-2011 11:20
.........@conny: ik begrijp dat u geen prijs stelt op kritische noten mbt uw naïeve voorstel.......... Deze conclusie lijkt mij helemaal kloppen, gezien de reacties van conny2 op bijdragen die hem/haar niet aan staan. Hij/zij zoekt duidelijk slechts medestanders c.q. meepraters.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor