Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Elektrisch autorijden

Geplaatst door: wokkie1 op: 24-04-2014 16:30
Elektrisch autorijden wordt vanuit de overheid gestimuleerd door fiscaal gunstige maatregelen in te voeren voor de aanschaf en terugkerende vaste lasten. Daarbij is het uitgangspunt geweest om een milieuvriendelijk beleid te gaan voeren en de uitstoot van milieubelastende stoffen te beperken. Op zich een nobel streven natuurlijk. Zeker omdat de overheid een voorbeeldfunctie heeft en op deze wijze de keuze voor milieuvriendelijke auto’s aantrekkelijker maakt. Door de ontwikkelde vorm van fiscale voordelen vraag ik mij wel af of dit zijn doel niet voorbijschiet en er gewoon niet goed over dit beleid nagedacht is. Immers, het gros van de elektrische (hybride)auto’s wordt gereden door leaserijders. Verreweg de grootste groep maakt hun keuze niet uit milieuoverweging maar simpelweg op basis van de fiscale bijtelling! Nou zou je natuurlijk kort door de bocht kunnen stellen dat als alle leaserijders weer terug zouden stappen in “gewone” auto’s dat dat, gezien hun kilometrage per jaar, ook weer funest is voor het milieu. Maar dat betwijfel ik. Het grootste gedeelte van de energiezuinige auto’s zijn namelijk hybrides en die hebben een beperkt elektrisch actiradius. Dit betekend in de praktijk dus dat de hulpmotor veelvuldig in gebruik zal zijn en op dat moment een, door de accu’s, zware auto moet voortzeulen met alle milieugevolgen van dien. Bovendien staat waarschijnlijk niemand er bij stil dat de auto’s aan de laadpaal nog altijd gevoed worden door een energiecentrale die nog vaak gestookt wordt op fossiele brandstoffen en een rendement heeft van nog geen 45%! Mijn stelling is dus: Het stimuleren en doorontwikkelen van elektrische auto’s of andere milieuvriendelijke voorstuwing moet zeker voortgang hebben. Maar, laten we eerst eens goed kijken naar de echte milieu effecten en het bewustzijn van milieu vriendelijk autorijden! De fiscale bijtelling kan toch nooit de drijfveer zijn?
Reactie door komsja op 24-04-2014 18:31
@wokkie1 Ben het volkomen met u eens,en daarbij komt ook nogus dat ik vind dat in een druk stadsverkeer de elektriche auto levens gevaarlijk kan zijn,en punt twee lijken mij die elektrische auto,s helemaal niet zo enorm veel beter voor het milieu want het is en zijn en blijven accu,s die elke keer weer opgeladen moeten worden en accu,s hebben net zoals een gewone auto accu maar een bepaalde levensduur,en waar laten ze de uitgebluste accu,s plus dat een eigenaar van zo,n auto geen nieuwe dure accu,s gaat aanschaffen alvorens de auto te willen verkopen dus word de koper van zo,n auto zoals gewoonlijk weer opgelicht en zit aan enorme hoge kosten om met de aangekochte auto ook elektrisch te kunnen rijden.
Reactie door marijke1953 op 24-04-2014 19:18
Mijn stelling is dus: Het stimuleren en doorontwikkelen van elektrische auto’s of andere milieuvriendelijke voorstuwing moet zeker voortgang hebben. Maar, laten we eerst eens goed kijken naar de echte milieu effecten en het bewustzijn van milieu vriendelijk autorijden! De fiscale bijtelling kan toch nooit de drijfveer zijn? Vage stelling. Wat bedoelt u precies
Reactie door tijger1 op 24-04-2014 19:23
Geld is normaal gesproken in 99% van allerlei kwestie de drijfveer.
Reactie door breuer op 27-04-2014 10:26
Electrisch autorijden is altijd beter. Of het meer kost of niet,of er meer problemen zijn of niet, dit is alleen economisch bekeken. Het milieu is echt een ongekend probleem. We maken ons zelf kapot en met name de hebzuchtige landen die doen niet aan het milieu. CHina, India, en velen andere landen die aan Economie denken en geld geld geld, doen bijna niets aan het mileu.Geld is alles en ze geven geen moe om de mens.Kijk eens hoe ze met hn eigen volk omgaan,natuurlijk dat het milieu dan niet boeit want me n kijkt niet naar de volgende generatie van mensen.Aanpakken dit soort landen
Reactie door hopetobehelping op 27-04-2014 18:18
Ben het helemaal met uw stelling eens. De bedoeling 'beter voor het milieu' is goed alleen is het maar de vraag of de uitvoering ook 'beter voor het milieu' is. Lease rijders kiezen begrijpelijk voor een auto met de minste bijtelling. De praktijk is dat het 'elektrische rijden' veelal niet op de accu gebeurt. Het gebruik van de lagere bijtelling in regelgeving is wat mij betreft zijn doel voorbij geschoten en kan afgeschaft worden.
Reactie door valerius-2 op 27-04-2014 19:58
Ja ik dacht dat er ook onderhoud van de wegen via deze heffing betaalt wordt. Dus een verlaging door schonere lucht een gedeelte zou betaalt moeten wonen

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!