eenmans fracties
Geplaatst door: johannes1 op: 17-01-2012 18:32
EEN ' MANS " FRACTIES.
We zien in de politiek de laatste tijd vaker, dat personen - die gekozen zijn nadat ze op de lijst van een bepaalde partij stonden - al dan niet vrijwillig uit die partij stappen en zg voor zich zelf beginnen.
Men noemt dat dan een eenmansfractie .
Tot nu toe is er vrijwel niets te ondernemen tegen dit 'instituut', omdat de kieswet dit - helaas dan wel terecht - mogelijk maakt.
Men zou kunnen stellen, dat de verkiezing onverbrekelijk verbonden is aan de partij, waar betrokkene bij op de lijst heeft gestaan en door het behalen van voldoende stemmen op die partij tot de verkozenen behoort.
Die persoon is dan niet louter en alleen [ soms zelfs helemaal niet daarmee: tot de verkozenen uitgeroepen. De partij in totaliteit behaalt een x-aantal stemmen en tgv de kiesdeler komen er dan ook een y-aantal zetels beschikbaar, w.o. die van de deserteur.
Welnu, zodra hij niet meer tot die groep/fractie behoort moet het ook afgelopen zijn met het behouden van zijn/haar zetel.Dit zou zelfs vastgelegd dienen te worden in een wijziging van bedoelde kieswet.
Nu richt zo'n persoon slechts schade aan bij de partij en de maatschappij omdat hij/zij slechts alleen maar eigenbelang nastreeft, terwijl juist het tegendeel het geval zou moeten zijn [althans naar buiten toe : .
Vraag :
staat U ook de afschafffing van die eenmansfrafties voor ?
Dit zowel mbt de kamer als de overige instituten waar zo'n zetel dmv een een electie via de 'partij 'tot stand kan komen.
Reactie door diumenge op 17-01-2012 19:06
Nee, daarmee komt de (vermeende) onafhankelijkheid van de fractieleden in het geding.
Reactie door valerius-2 op 17-01-2012 19:43
Ze willen hun inkomen behouden, daar doen ze het voor, ondanks dat ze niets meer in te brengen hebben
Reactie door godefrieda op 17-01-2012 19:49
Wat heeft dit met "consumentenaangelegenheden" van doen? Niets!
Reactie door naitsoezn op 17-01-2012 19:52
Nee, veelal stem ik niet alleen voor een partij, maar ook voor een persoon.
Vind het trouwens onzin om te stellen dat personen die hun zetel niet op willen geven er enkel en alleen voor het geld blijven zitten. De wachtgeldregeling maakt dit volkomen overbodig (of die wachtgeldregeling zo goed is wil ik hier niet over discussiëren, maar feit is dat die regeling er is en daardoor hoeft een persoon niet in z'n zetel te blijven zitten om geld te vangen).
Reactie door vladja op 17-01-2012 21:03
Nee, voor een aantal gaat wel degelijk op dat ze het doen alleen voor de centen. Want hoe langer ze "zitten" des te later de wachtgeldregeling ingaat en ondertussen vangen ze ook nog hun "salaris" met alle toeslagen. Als éénmansfractie hebben ze recht op extra vergoedingen.
Reactie door abarth op 17-01-2012 21:52
Vanuit eenmansfracties worden soms ook nieuwe partijen geboren.
Maar ik ben eveneens van mening dat het pluche toch lekker zit.
En in het laatste geval kan het mij geen d0nder schelen dat de partij of individu in de problemen zijn gekomen aangezien het schande is wat er is gezegd (ial n November) en dit onder het tapijt is geveegd maar toen het uitkwam werd er opeens stelling genomen en werd er afscheid genomen van de persoon.
Die volgens eigen zeggen niet kon voorzien dat dit beledigend was.....
Aangifte doen zal wel niets uithalen want vrijheid van meningsuiting en of beschermde status als politicus...de grote leider heeft zelf voor de jurisprudentie gezorgd...
Reactie door festinger op 18-01-2012 02:16
Als we het allemaal zo wars zijn heeft hier schreeuwen weinig zin.De aanleiding voor deze discussie is vast dat varkensverhaal van het monopolie Wilders . Man ik hoop zo dat hij met 80 zetels ons land gaat regeren. Alle problemen zijn opgelost en de koningin vlucht wederom.
Reactie door tdehond op 18-01-2012 12:23
Het is een doorn in mijn oog, deze eenmansfracties, die ter meerdere glorie van zichzelf en hun portemonnee blijven zitten als zij uit een partij stappen of gezet worden.
Reactie door tdehond op 18-01-2012 12:24
Quote: festinger schreef op woensdag 18 jan 2012, 02:16: Als we het allemaal zo wars zijn heeft hier schreeuwen weinig zin.De aanleiding voor deze discussie is vast dat varkensverhaal van het monopolie Wilders . Man ik hoop zo dat hij met 80 zetels ons land gaat regeren. Alle problemen zijn opgelost en de koningin vlucht wederom.einde Quote
Hopelijk kan ik me dan nuttig maken bij het verzet.
Reactie door loreleigil op 18-01-2012 13:05
Ik vind dat Johannes wel een punt heeft. Ik erger mij er ook aan dat iemand dus op een lijst kan gaan staan, verkozen kan worden en dan vervolgens kan zeggen 'Ik ga alleen verder'. Dat is natuurlijk raar! Ik vind dat de zetel bij de partij moet blijven als iemand stopt.
Reactie door marjon1 op 18-01-2012 13:31
Mogen ze wat mij betreft meteen afschaffen en de zetel blijft bij de partij.
Reactie door frederikjp op 18-01-2012 14:15
Eénmansfractie direct afschaffen. Het zijn idioten geworden die ons willen regeren.
Reactie door johannes1 op 18-01-2012 18:26
als al die gekozenen dan zo zuiver op 'de graat' zijn en ethisch nog voldoende besef hebben waar ze voor staan, wie van hen heeft dan het lef om een initiatie=wet in te dienen ?? De kieswet kan toch altijd - mits voldoende steun, ook van de senaat - gewijzigd worden !
dat zou niet alleen hem/haar sieren, doch tevens de hele groep/perty waar die bij hoort.
ZOU zo iemand nog te vinden zijn bij al die roepers ?
We wachten eens af;
verkiezingen kunnen snel weer aankomen.
Reactie door diumenge op 18-01-2012 19:37
Quote: festinger schreef op woensdag 18 jan 2012, 02:16: Als we het allemaal zo wars zijn heeft hier schreeuwen weinig zin.De aanleiding voor deze discussie is vast dat varkensverhaal van het monopolie Wilders . Man ik hoop zo dat hij met 80 zetels ons land gaat regeren. Alle problemen zijn opgelost en de koningin vlucht wederom.einde Quote Ja festinger, en dan lost super Geert gelijk je problemen met de telecommaatschappijen op.
Reactie door redacteur op 18-01-2012 20:10
Het onderwerp dat hier ter discussie staat is geen consumentenkwestie. Om die reden wordt dit topic gesloten. Voor politiek en maatschappelijk debat kunt u terecht op de site Joop.
De redactiede site Joop
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!