Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Een beter Toetssysteem

Geplaatst door: sjaanpal op: 16-06-2014 14:29
Mijn zoon van elf is deze week druk in de weer met entreetoetsen. Naar mijn smaak gaat dat veel teveel over taal,rekenen en wat hij kan of niet kan met zijn hoofd. Wie hij is wordt niet meegenomen. Als je kijkt naar de overvolle wachtkamers van psychologen, psychiaters en GGZ instellingen wordt het tijd dat we al vroeg beginnen jongeren te begeleiden in hun zoektocht naar hun eigen identiteit. Dat begint met breder kijken naar kinderen. Kijk niet alleen naar wat ze kunnen maar ook naar wie ze zijn: . In de hoop op een beter toetssysteem.
Reactie door tijger1 op 16-06-2014 16:57
Ik denk juist dat er veel meer taal en rekenen moet worden gegeven, want het niveau blijkt allerbelabberdst te zijn.
Reactie door mahadma op 16-06-2014 19:14
Inderdaad Tijger, als ik zie hoe sommige vragen/discussies geschreven worden, is dit zeker waar. Maar zelfs al probeer je zo min mogelijk fouten te maken, foutloos lukt niet.
Reactie door tijger1 op 16-06-2014 19:24
@mahadma Foutloos hoeft ook niet. En kan haast ook niet, we zijn allemaal mensen. Maar er is een verschil in fouten. Dus echte tikfouten, omdat je niet even controleert, of werkelijk echte grammaticale- of stijlfouten. Ik vraag me werkelijk af of stam plus t nog wel behandeld wordt. Om over de uitgang van het voltooid deelwoord van zwakke werkwoorden maar niet te spreken. ;-))
Reactie door mahadma op 16-06-2014 19:29
Met het tegenwoordige niet schrijven maar typen en de daaraan gekoppelde spellingscontroles, al of niet automatisch, gaat ook het nodige verloren.
Reactie door tijger1 op 16-06-2014 19:33
Maar ik blijf mijn best doen. ;-)
Reactie door pieterwolters op 16-06-2014 20:08
Quote: tijger1 schreef op maandag 16 jun 2014, 19:24: Ik vraag me werkelijk af of stam plus t nog wel behandeld wordt. Om over de uitgang van het voltooid deelwoord van zwakke werkwoorden maar niet te spreken. ;-))einde Quote Ja hoor, dat wordt gewoon uitgebreid behandeld op scholen. Maar als de kinderen dan thuis komen worden ze geconfronteerd met ouders (die onderwijs hebben gehad in de tijd dat het zogenaamd allemaal nog goed was in het onderwijs), die de Nederlandse taal aan de lopende band verkrachten. Aan de scholen ligt het niet dat veel mensen onze taal niet meer beheersen.
Reactie door pieterwolters op 16-06-2014 20:10
Quote: mahadma schreef op maandag 16 jun 2014, 19:14: Inderdaad Tijger, als ik zie hoe sommige vragen/discussies geschreven worden, is dit zeker waar. Maar zelfs al probeer je zo min mogelijk fouten te maken, foutloos lukt niet. einde Quote Aangezien de gemiddelde leeftijd op diverse fora (waaronder deze) veel hoger is dan die van huidige scholieren (en scholieren die 10...15 jaar geleden van school kwamen was het onderwijs vroeger kennelijk ook niet zo geweldig.
Reactie door pino123 op 17-06-2014 08:15
De entree toets geeft alleen een indicatie. De koppeling Cito, entreetoets en NIO of Cito-eindtoets geeft het definitieve advies weer. Neem daarbij de inbreng van de leerkracht en het plaatje is compleet. Er wordt inderdaad weinig meegenomen over wie het kind is, dat klopt. Maar als je dat verwacht van het voortgezet onderwijs, kom je van een koude kermis thuis. Er is wel enige ondersteuning, maar er wordt verwacht van kinderen dat zij dit zelfstandig kunnen doen. Er wordt dus aanspraak gedaan op het cognitieve capaciteiten van een kind en niet op de sociale capaciteiten. Een beter toetssysteem gaat er niet komen. Zeer binnenkort gaat waarschijnlijk de Cito-eindtoets landelijk ingevoerd worden. Maar zeg nu zelf, ergens moeten kinderen toch op getoetst worden om de capaciteiten te kunnen testen en een goed vervolg aan de basisschool te kunnen geven?
Reactie door pieterwolters op 17-06-2014 11:51
Quote: pino123 schreef op dinsdag 17 jun 2014, 08:15: Er wordt dus aanspraak gedaan op het cognitieve capaciteiten van een kind en niet op de sociale capaciteiten. einde Quote Dat hangt van het type school af. Een Vrije School kijkt wel naar de complete ontwikkeling van een kind.
Reactie door pino123 op 17-06-2014 23:16
Quote: pieterwolters schreef op dinsdag 17 jun 2014, 11:51: Quote: pino123 schreef op dinsdag 17 jun 2014, 08:15: Er wordt dus aanspraak gedaan op het cognitieve capaciteiten van een kind en niet op de sociale capaciteiten. einde Quote Dat hangt van het type school af. Een Vrije School kijkt wel naar de complete ontwikkeling van een kind.einde Quote Dat is prima.... Maar het voortgezet onderwijs kijkt daar niet naar en dat is wat ik wil zeggen. Die kijkt gewoonweg in welke 'range' een kind valt en daarop wordt het doorverwezen.
Reactie door forever-nl op 18-06-2014 01:32
Goed plan (niet alleen naar prestaties kijken) hoeven er ook minder kinderen aan de harddrugs als behandeling voor hun ADHD diagnose.
Reactie door tot15karakters op 18-06-2014 16:30
En net als scholen die een Sito opleiding geven voor hogere score is het risico dat voor deze taal & rekentoetsen ze vooraf gelijkwaardige testen als huiswerk/proefwerk kregen zodat leerlingen van bepaalde scholen hoger scoren dan je zou verwachten....
Reactie door miepje58 op 25-06-2014 13:46
Quote: tijger1 schreef op maandag 16 jun 2014, 19:24: @mahadma Foutloos hoeft ook niet. En kan haast ook niet, we zijn allemaal mensen. Maar er is een verschil in fouten. Dus echte tikfouten, omdat je niet even controleert, of werkelijk echte grammaticale- of stijlfouten. Ik vraag me werkelijk af of stam plus t nog wel behandeld wordt. Om over de uitgang van het voltooid deelwoord van zwakke werkwoorden maar niet te spreken. ;-))einde Quote Beste Tijger 1, ';-) 'grammaticale- of stijlfouten' is wel leuk gevonden in deze. Ik heb het verhaal over het streepje maar weer even opgezocht en daaruit het stukje gehaald dat slaat op jouw 'vautje'. Het zit zo: Hoe klein hij ook is, het weglatingsstreepje zorgt voor een hoop verwarring. Want wanneer gebruik je dit streepje nu wel en wanneer juist niet? Het weglatingsstreepje vervangt in samentrekkingen het woorddeel dat in een volgend of vorig woord ook voorkomt. Meestal gaat het hierbij om achterwaartse samentrekkingen, dat wil zeggen dat het laatste deel van de twee woorden hetzelfde is. Bijvoorbeeld af- en aanvoer en koffie- en theekopjes. Er bestaan echter ook voorwaartse samentrekkingen. Hierbij is het voorste deel van de twee woorden hetzelfde. Een voorbeeld is dorpsstraten en – pleinen. Omdat hier allebei de woorden beginnen met dorps, kan dit deel weggelaten worden en wordt hiervoor in de plaats een streepje voor pleinen gezet. Het oude- en nieuwe kabinet Het deel dat je weglaat wanneer je een samentrekking maakt, moet een deel van het woord zijn. Het voorbeeld hierboven is dus fout, want kabinet is geen woorddeel, maar een heel woord. Er mag dus geen streepje achter oude staan. Saté- of oosterse saus Het weggelaten deel moet ook een deel van het andere woord zijn. Bij in- en uitvoer is bijvoorbeeld voer zowel een deel van invoer, als van uitvoer. In het voorbeeld hierboven is saus wel een deel van satésaus maar geen deel van oosterse saus, dan is het namelijk een zelfstandig naamwoord. Ook dit voorbeeld is dus een foutieve samentrekking. Het zal duidelijk zijn dat ik het eens ben met de reageerders die betogen dat er juist meer aandacht moet komen voor taal en rekenen. Met 'een leuk mens zijn' alleen kom je er niet, helaas.
Reactie door tijger1 op 25-06-2014 13:58
@miepje 58 Dank voor uw uiteenzetting. De stof is mij bekend. Maar zoals ik al schreef: "Foutloos hoeft ook niet. En kan haast ook niet. We zijn allemaal mensen".
Reactie door miepje58 op 25-06-2014 15:57
Beste Tijger, dankjewel! (Je mag tegen mij ook 'jij' zeggen hoor...). Wat ik opvallend vind is dat deze fout tegenwoordig meer en meer gemaakt wordt. Het is net of fouten 'besmettelijk' zijn. Nu ben ik (gelukkig) zelf ook niet volmaakt, en ik word nog wel eens betrapt op een d/t fout. Maar ik begrijp gewoon niet hoe iemand zich kan vergissen met het weglatingsstreepje. Fijn dat er hier nog mensen zijn die niet ontploffen als we het over taal hebben ;-)
Reactie door pino123 op 25-06-2014 22:46
Het zal duidelijk zijn dat ik het eens ben met de reageerders die betogen dat er juist meer aandacht moet komen voor taal en rekenen. Met 'een leuk mens zijn' alleen kom je er niet, helaas. Er behoeft geen meer aandacht (meestal) aan reken- en taalonderwijs. Er is behoefte aan leerkrachten die didactisch goed les kunnen geven en daarbij kunnen aansluiten aan de wensen en benodigdheden van leerlingen. De maatschappij ondergaat een flinke verandering met o.a. I.C.T. Het onderwijs lijkt hier vaak jaren achteraan te hobbelen, hierdoor wordt de aansluiting maar deels gemaakt. De pech is dat kinderen hierdoor de motivatie lijken te verliezen. In het geval van het onderwijs, is de leerkracht van cruciaal belang. Alleen lijkt deze ondergesneeuwd te worden door alle administratieve rompslomp. Administratie is geen probleem, mits het direct te maken heeft met eigen functioneren en het functioneren van de leerling, zogenoemd zelfreflectie. En net als scholen die een Sito opleiding geven voor hogere score is het risico dat voor deze taal & rekentoetsen ze vooraf gelijkwaardige testen als huiswerk/proefwerk kregen zodat leerlingen van bepaalde scholen hoger scoren dan je zou verwachten Totale nonsens die je hier staat te verkopen, Cito eindtoets wordt extern afgenomen, daar heeft de school geheel geen invloed op. Een school komt in problemen als de Cito uitslagen totaal niet overeenkomen met de Cito resultaten die ervoor behaald zijn. Daarnaast zijn het in 99% van de gevallen de ouders die middels allerlei vage bureautjes kinderen deze ondersteuning geven. Helaas altijd in het nadeel van het kind, aangezien die zichzelf op het VO enorm gaat tegenkomen en vaak gedesillusioneerd afzakken naar een lager niveau.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor