Dubbele zorgpremie
Geplaatst door: kfc op: 22-01-2013 11:28
In december 2012 heb ik mijn verzekering bij De Friesland opgezegd. Omdat het eea veranderde wat betreft het leveren/halen van hulpmiddelen en ik niet meer in het Noorden van het land woon waar De Friesland gevestigd is. (dus niet handig ivm mogelijk gebruik hulpmiddelen) Ik werd gebeld door een alleraardigst meisje die graag wilde weten waarom ik wilde overstappen. Haar uitgelegd waarom, vervolgens deelt ze mee dat de Friesland de hulpmiddelen ook gewoon bezorgd buiten Friesland en of ik niet alsnog klant wilde blijven. Haar uitgelegd dat ik al naar de OHRA ben overgestapt. Was volgens haar geen probleem, zij regelde alles verder af en zou zorg dragen voor een afmelding bij OHRA (overigens nooit iets ontvangen van OHRA) Ik ging er in goed vertrouwen vanuit dat het allemaal goed zou komen want was verder altijd zeer tevreden over De Friesland. Tot mijn verbazing betaal ik nu zowel premie aan De Friesland en OHRA. Al meerdere keren gebeld met beide organisaties maar ze houden hun poot stijf en verwijzen naar elkaar en zeggen dat ik pas eind dit jaar kan overstappen of polis ontbinden. Ik krijg alleen een call-centre medewerker aan de lijn die uiteraard niks weet, niet kan doorverbinden en niks voor me kan doen. Om moedeloos van te worden. Iemand soortgelijke ervaringen met zorgverzekeraars?
Reactie door moeder56 op 22-01-2013 12:26
Zorgverzekering opzeggen bij dubbele verzekering
Heb je de huidige zorgverzekering niet op tijd beëindigd of laten beëindigen en heb je wel een nieuwe zorgverzekering afgesloten, dan bestaat de kans dat je dubbel verzekerd bent. Het is niet wettelijk verboden om dubbel verzekerd te zijn. Maar als je de eerste zorgverzekering niet opzegt, betaal je premie voor een verzekering waarop je waarschijnlijk niets claimt en dat is natuurlijk zonde. De verzekeraar kan jou op de hoogte stellen van het feit dat je dubbel verzekerd bent, maar kan de verzekering zelf niet beëindigen.
Ben je dubbel verzekerd en zeg je de eerste verzekering op, dan zal deze nog één volle kalendermaand doorlopen. De wet omschrijft het als volgt: de einddatum van de oude zorgverzekering is de eerste van de tweede kalendermaand volgend op de datum dat de zorgverzekering wordt opgezegd. Gaat je nieuwe zorgverzekering bijvoorbeeld op 1 april in en zeg je de oude zorgpolis op 13 april op, dan is de einddatum van de oude polis 1 juni. Want juni is de tweede kalendermaand volgend op april.
Reactie door jaguard op 22-01-2013 13:33
Heel simpel, je blijft bij de Friesland verzekerd per 1-1- 2013 en Ohara kun je opzeggen.met twk per 1-1-2013. Gewoon doen, gaat goed.
Reactie door ohra nl op 22-01-2013 14:16
Beste KFC,
Hier gaat iets fout en dat gaan we daarom meteen voor u oplossen. Zou u een e-mail willen sturen naar webcare@ohra.nl. Vermeld hierin uw naam, geboortedatum, adres en BSN. Wij zullen dan de polis per 1 januari 2013 beëindigen. De betaalde premie krijgt u terug. Onze oprechte excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Rick de Vette
OHRA Webcare
Reactie door tijger1 op 22-01-2013 18:50
Nou, zo zie je maar. Je hoeft hier maar je verhaal te doen en dan kan het meteen geregeld worden. Ik zou bij de Friesland toch ook nog wel een klacht indienen, dat zij Ohra niet afgezegd hebben.
Reactie door defriesland.nl op 23-01-2013 10:19
Goedemorgen KFC,
Graag kijk ik het voor u na. Wilt u een e-mail sturen naar webcare@defriesland.nl met daarin uw naam, geboortedatum en adres?
Excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Annelies
Webcare De Friesland Zorgverzekeraar
Reactie door tijger1 op 23-01-2013 10:22
@kfc
U wordt nu van alle kanten in de watten gelegd. Jammer dat men eerst hier zijn kwestie moet uiteenzetten, voordat het probleem wordt opgelost, want dat kan dus wel.
Reactie door elinekuipers op 10-01-2014 07:12
Beste OHRA,
Bij mij precies hetzelfde verhaal! Ik ben ook overgestapt van mijn oude zorgverzekering naar jullie. Daarna gebeld of ik niet toch wilde blijven. Zij zouden mijn verzekering bij jullie opzeggen. Nu blijkt dat jullie mijn zorgverzekering dus niet willen beëindigen, waardoor ik nu dubbel verzekerd ben..
Hopelijk word ik via deze weg wel geholpen!
Reactie door tijger1 op 10-01-2014 09:41
Beste Eline,
Dit topic is een jaar oud en door Ohra en Friesland afgewerkt, dus ik denk niet dat zij dit nog lezen.
Ik denk dat u beter een eigen topic kunt openen met in de titel Ohra, dan reageert hier per omgaande een webcare medewerker.
Reactie door ohra nl op 10-01-2014 09:52
Quote: elinekuipers schreef op vrijdag 10 jan 2014, 07:12: Beste OHRA,
Bij mij precies hetzelfde verhaal! Ik ben ook overgestapt van mijn oude zorgverzekering naar jullie. Daarna gebeld of ik niet toch wilde blijven. Zij zouden mijn verzekering bij jullie opzeggen. Nu blijkt dat jullie mijn zorgverzekering dus niet willen beëindigen, waardoor ik nu dubbel verzekerd ben..
Hopelijk word ik via deze weg wel geholpen!einde Quote
Beste elinekuipers,
Graag kijken wij het voor u na. Zou u een e-mail willen sturen naar webcare@ohra.nl. Vermeld hierin uw naam, geboortedatum, adres en BSN.
Onze excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
OHRA Webcare.
Reactie door tijger1 op 10-01-2014 09:56
Blijkbaar leest Ohra wel mee, dat is mooi. Nu zal het probleem zo opgelost zijn.
Reactie door tot15karakters op 10-01-2014 19:19
Een goede verzekeraar heeft een zoek systeem op naam en als je een bekende naam noemde reageren ze om schade te voorkomen.
Naast de Zorg kun je daar ook andere dingen verzekeren dus hebben ze belang bij goede naam.
Helaas werken de Forum klachten beter dan normale klachten dus klaag via een forum als ze op normale niet of fout reageren...
Reactie door tothier op 06-01-2015 14:11
In december 2014 wou ik overstappen naar een nieuwe zorgverzekering dit was de VGZ. Jammer genoeg werd het totale pakket waar ik een aanvraag naar deed niet goedgekeurd.Ik kreeg een brief dat ik geweigerd bet tot deze totale pakket. Na dit gelezen te hebben heb ik mijn huidige verzekering CZ terug gebeld en mijn zorgverzekering hersteld.Met het gedachte dat alles goed is gegaan heb ik het hier bij gelaten. Naderhand ontving in een brief met daarin welkom bij de VGZ met een pakket wat hun zelf bij elkaar hebben gesteld. Met daaronder een machtiging waar ik dus nooit een oke of akkoord heb gegeven. 2 dagen voor dat ik op vakantie ging, zag ik dat de VGZ een rekening had ingepland via de automatische incasso. Hier was ik dus niet mee akkoord en heb deze geblokkeerd. Toen ik terug kwam van mijn vakantie wat al in 2015 was ging ik opzoeken waar het allemaal mis liep. Ik heb mijn huidige verzekering (CZ) gebeld en hun zeiden dat ik gewoon verzekerd ben en dat ik gewoon af moet wachten. Hun hebben VGZ dus niet stopgezet voor mij wat wel VGZ heeft gedaan bij hun. Na 16 minuten met VGZ aan de lijn, met de kosten van bijna 20 euro kon niks opgelost worden.
Ik kwam alleen maar achter dat ik nu dubbel verzekerd ben en dat beide verzekeringen naar elkaar toe wijzen dat de andere beëindigd moet worden.
VGZ heeft dus een eigen pakket samengesteld en onder een ongeldige machtiging doorgevoerd. Op dit manier wil VGZ mij verzekeren terwijl ik er niet mee akkoord ben gegaan.
Nu zegt VGZ dat het definitief is en dat ik gewoon moet betalen.
Ik ben dus nu dubbel verzekerd wat wettelijk niet kan. Mijn vraag is wie kan mij advies geven hoe ik dit op kan lossen? Of kent iemand een persoon die hier meer van weet?
Alvast bedankt,
tothier.
Reactie door tothier op 06-01-2015 14:12
In december 2014 wou ik overstappen naar een nieuwe zorgverzekering dit was de VGZ. Jammer genoeg werd het totale pakket waar ik een aanvraag naar deed niet goedgekeurd.Ik kreeg een brief dat ik geweigerd bet tot deze totale pakket. Na dit gelezen te hebben heb ik mijn huidige verzekering CZ terug gebeld en mijn zorgverzekering hersteld.Met het gedachte dat alles goed is gegaan heb ik het hier bij gelaten. Naderhand ontving in een brief met daarin welkom bij de VGZ met een pakket wat hun zelf bij elkaar hebben gesteld. Met daaronder een machtiging waar ik dus nooit een oke of akkoord heb gegeven. 2 dagen voor dat ik op vakantie ging, zag ik dat de VGZ een rekening had ingepland via de automatische incasso. Hier was ik dus niet mee akkoord en heb deze geblokkeerd. Toen ik terug kwam van mijn vakantie wat al in 2015 was ging ik opzoeken waar het allemaal mis liep. Ik heb mijn huidige verzekering (CZ) gebeld en hun zeiden dat ik gewoon verzekerd ben en dat ik gewoon af moet wachten. Hun hebben VGZ dus niet stopgezet voor mij wat wel VGZ heeft gedaan bij hun. Na 16 minuten met VGZ aan de lijn, met de kosten van bijna 20 euro kon niks opgelost worden.
Ik kwam alleen maar achter dat ik nu dubbel verzekerd ben en dat beide verzekeringen naar elkaar toe wijzen dat de andere beëindigd moet worden.
VGZ heeft dus een eigen pakket samengesteld en onder een ongeldige machtiging doorgevoerd. Op dit manier wil VGZ mij verzekeren terwijl ik er niet mee akkoord ben gegaan.
Nu zegt VGZ dat het definitief is en dat ik gewoon moet betalen.
Ik ben dus nu dubbel verzekerd wat wettelijk niet kan. Mijn vraag is wie kan mij advies geven hoe ik dit op kan lossen? Of kent iemand een persoon die hier meer van weet?
Alvast bedankt,
tothier.
Reactie door tijger1 op 06-01-2015 14:27
Niet meer bellen dat is zinloos. Stuur VGZ een mail met als bijlage de brief die u van hen ontvangen hebt. Deel hen ook mee dat u uw verzekering bij CZ weer in kracht hebt hersteld en ook dat u daarom de incasso hebt geblokkeerd.
Deel ook mede dat u geen belangstelling hebt voor het door hen samengestelde pakket.
Stuur dat hele spul ook ter kennisname aan CZ en verzoek CZ de premie bij u te incasseren.
Reactie door WebcareteamCZ op 06-01-2015 16:16
Ik kijk graag voor je na hoe we het kunnen oplossen. Wil je me het relatienummer en jouw telefoonnummer mailen naar webcare@cz.nl? Dan zoek ik het uit en neem contact met je op.
Met vriendelijke groet,
Anke
Webcareteam CZ
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!