Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Diefstal elektrische fiets

Geplaatst door: tedwillems op: 27-07-2011 15:54
Mijn vrouw heeft pas een elektrische fiets gekocht met verzekering voor 3 jaar tegen beschadiging en diefstal. Mijn vraag aan de verzekeringmaatschappij (Orion Direct) was, krijgen wij uitbetaald als ze beroofd wordt, omdat we in dat geval geen 2 sleutels kunnen overleggen. Orion Direct betaald dan niet uit, ook niet met politierapport. Ik vind dit niet kloppen. Kan Kassa hier niets aan doen? Als het programma er tussen zit worden ze bang dat ze geen verzekeringen meer af kunnen sluiten a 155 euro.
Reactie door tdehond op 27-07-2011 16:40
Dit staat als voorwaarde bij deze verzekering: Bewaar de sleutels goed, want als uw fiets wordt gestolen moet u beide originele sleutels kunnen overleggen. [url=http://www.oriondirect.nl/fiets/intro_fiets.aspx: bron: klik hier[/url: Dus eigenlijk zou je sleutels bij moeten laten maken opdat er geen sleutel zoek raakt en je dus niet kunt claimen als gestolen wordt. Maar daar heeft u nu niets aan.
Reactie door grootvader op 27-07-2011 16:44
Naar mijn mening is berooft worden van een voorwerp zoals in dit geval een fiets dan is dit naar mijn idee toch diefstal? Of is beroven van voorwerpen of diefstal twee verschillende dingen? Lijkt mij erg vreemd! Waar is de jurist???? Mijn advies, zoek een andere verzekeringsmaatschappij !! Met De Europeesche had ik goede ervaringen want die waren naar mijn ervaringen erg coulant in zaken van verlies en diefstal. De Vrije Vogel
Reactie door rjw op 27-07-2011 17:09
Quote: tdehond schreef op woensdag 27 jul 2011, 16:40: Dit staat als voorwaarde bij deze verzekering: Bewaar de sleutels goed, want als uw fiets wordt gestolen moet u beide originele sleutels kunnen overleggen. [url=http://www.oriondirect.nl/fiets/intro_fiets.aspx: bron: klik hier[/url: Dus eigenlijk zou je sleutels bij moeten laten maken opdat er geen sleutel zoek raakt en je dus niet kunt claimen als gestolen wordt. Maar daar heeft u nu niets aan. einde Quote Sleutels bij laten maken werkt ook niet, want je moet de originele sleutel kunnen overleggen. Anders kan je net zo goed die clausule niet opnemen natuurlijk. En iedere verzekerde na 2 jaar gewoon een nieuwe fiets geven.
Reactie door tdehond op 27-07-2011 17:57
Quote: rjw schreef op woensdag 27 jul 2011, 17:09: Quote: tdehond schreef op woensdag 27 jul 2011, 16:40: Dit staat als voorwaarde bij deze verzekering: Bewaar de sleutels goed, want als uw fiets wordt gestolen moet u beide originele sleutels kunnen overleggen. [url=http://www.oriondirect.nl/fiets/intro_fiets.aspx: bron: klik hier[/url: Dus eigenlijk zou je sleutels bij moeten laten maken opdat er geen sleutel zoek raakt en je dus niet kunt claimen als gestolen wordt. Maar daar heeft u nu niets aan. einde Quote Sleutels bij laten maken werkt ook niet, want je moet de originele sleutel kunnen overleggeneinde Quote Als je de bijgemaakte gebruikt en de originelen goed bewaart, dan werkt dat wel. Alleen in dit geval niet omdat er een originele sleutel zoek is, maar ik had al aangegeven dat gedupeerde er nu niets aan heeft. Dus: nieuwe fiets: sleutels bijmaken. Bijgemaakte sleutels gebruiken en de originele sleutes zorgvuldig opbergen thuis. Dan kan je altijd de originele sleutels overleggen. Dan handel conform de voorwaarden: Bewaar de sleutels goed, want als uw fiets wordt gestolen moet u beide originele sleutels kunnen overleggen.
Reactie door grootvader op 27-07-2011 18:15
Het lijkt mij overigens een onzinclausule. Veel geld; weinig of geen zekerheid. De VV
Reactie door tdehond op 27-07-2011 18:22
Quote: grootvader schreef op woensdag 27 jul 2011, 18:15: Het lijkt mij overigens een onzinclausule. Veel geld; weinig of geen zekerheid. De VVeinde Quote Mee eens. Zij zien dit als garantie - denk ik - dat de fiets op slot stond toen deze stolen werd.
Reactie door haarp op 29-07-2011 00:31
Als de fiets uit je woning of garage wordt gestolen dan valt dit onder de inboedelverzekering.
Reactie door rjw op 29-07-2011 09:23
Quote: grootvader schreef op woensdag 27 jul 2011, 18:15: Het lijkt mij overigens een onzinclausule. Veel geld; weinig of geen zekerheid. De VVeinde Quote Valt ook wel weer mee. De meeste fietsen worden nog altijd gestolen en niet geroofd terwijl de eigenaar erbij is.
Reactie door vladja op 29-07-2011 11:25
Er is alleen dekking voor beschadiging en diefstal. Dus niet voor beroving, dat is een ander misdrijf. Daarvoor maakt het niet uit dat je geen twee originele sleutels kan overleggen. Er wordt toch niet uitbetaald. Om als veiligheid een derde sleutel bij te laten maken en bij gebruik daarvan zit er een addertje onder het gras. Een sleutel, die gebruikt wordt, vertoont slijtage/gebruikssporen, die toenemen bij het gebruik. Twee originele ongebruikte sleutels (om te kunnen inleveren bij diefstal) zal voor de verzekeringsmaatschappij niet acceptabel zijn. Dat duidt erop dat er een derde sleutel in gebruik is. Daarom zal de verzekeringsmaatschappij niet uitbetalen als de derde gebruikte sleutel niet overhandigd kan worden. En dan wordt de vraag gesteld: Hoeveel meer sleutels zijn er? En voorlopig wordt er dan ook niet uitbetaald! Vladja
Reactie door vladja op 29-07-2011 11:30
Quote: haarp schreef op vrijdag 29 jul 2011, 00:31: Als de fiets uit je woning of garage wordt gestolen dan valt dit onder de inboedelverzekering.einde Quote Ja dat dacht je maar en zo ontstaan de fout fabeltjes! Als er een aparte verzekering voor afgesloten wordt, gaat die verzekering voor en valt het niet onder de inboedelverzekering. Ook niet als die aparte verzekering uitkering weigert; dan kan je de claim niet doorschuiven. Dat wordt niet geaccepteerd. Vladja
Reactie door toolboy op 30-07-2011 18:37
Volgens mij staat dit in de polis voorwaarden .!!!! Tenminste in de mijne wel. 2 orginele sleutels. Dit wist ik omdat ik het van te voren gelezen had en toen pas de verzekering afsloot.
Reactie door tdehond op 30-07-2011 19:19
Quote: vladja schreef op vrijdag 29 jul 2011, 11:25: Er is alleen dekking voor beschadiging en diefstal. Dus niet voor beroving, dat is een ander misdrijf. Daarvoor maakt het niet uit dat je geen twee originele sleutels kan overleggen. Er wordt toch niet uitbetaald. Om als veiligheid een derde sleutel bij te laten maken en bij gebruik daarvan zit er een addertje onder het gras. Een sleutel, die gebruikt wordt, vertoont slijtage/gebruikssporen, die toenemen bij het gebruik. Twee originele ongebruikte sleutels (om te kunnen inleveren bij diefstal) zal voor de verzekeringsmaatschappij niet acceptabel zijn. Dat duidt erop dat er een derde sleutel in gebruik is. Daarom zal de verzekeringsmaatschappij niet uitbetalen als de derde gebruikte sleutel niet overhandigd kan worden. En dan wordt de vraag gesteld: Hoeveel meer sleutels zijn er? En voorlopig wordt er dan ook niet uitbetaald! Vladja einde Quote Er staat niet bij, dat de originele sleutels gebruikt moeten worden. Het lijkt mij een beetje zuur dat als iemand een originele fietssleutel kwijt raakt, als gevolg hiervan de fiets niet meer verzekerd is. Ten zij aan de verzekeraar kenbaar gemaakt kan worden dat een originele sleutel zoek is en men een sleutel kan laten bij maken.
Reactie door toolboy op 30-07-2011 20:50
tuurlijk u heeft allemaal gelijk.
Reactie door tdehond op 31-07-2011 07:52
Quote: toolboy schreef op zaterdag 30 jul 2011, 20:50: tuurlijk u heeft allemaal gelijk. einde Quote Uiteraard.:) Het meest gelijk heeft de rode duimentroll die het er maar weer druk mee had. :)
Reactie door vladja op 31-07-2011 10:11
Quote: tdehond schreef op zaterdag 30 jul 2011, 19:19: Er staat niet bij, dat de originele sleutels gebruikt moeten worden. Het lijkt mij een beetje zuur dat als iemand een originele fietssleutel kwijt raakt, als gevolg hiervan de fiets niet meer verzekerd is. Ten zij aan de verzekeraar kenbaar gemaakt kan worden dat een originele sleutel zoek is en men een sleutel kan laten bij maken. einde Quote Ze gaan ervan uit dat je een originele sleutel gebruikt om het slot te bedienen. Als de beide originele sleutels geen gebruikssporen vertonen, betekent dit dat er een derde sleutel (of meer) in gebruik is. Dat hoeft de verzekeringsmaatschappij niet te bewijzen, dat is overduidelijk. Hoe kan je dan bewijzen dat de fiets op slot stond, toen die werd gestolen? Wie eist bewijst. De eigenaar wil (eist) dat de verzekeringsmaatschappij uitbetaalt, dan zal eigenaar wel duidelijk moeten kunnen aantonen dat de fiets op slot is achtergelaten. Als je een sleutel verliest/kwijt raakt, moet je het slot vervangen. Je weet niet wat er met de sleutel gebeurd is. Die kan ook gestolen zijn met de bedoeling de fiets te gaan stelen op een daarvoor geschikt tijdstip. De rekening van vervanging van het slot is bewijs voor de verzekeringsmaatschappij. Als ik de sleutel van mijn voordeur kwijt raak, dan vervang ik de sloten. Ik neem niet het risico dat iemand zomaar mijn huis kan binnengaan. Vladja
Reactie door flamoblue op 22-10-2011 01:59
@ vladja helemaal mee eens !
Reactie door flamoblue op 22-10-2011 02:02
echt helemaal mee eens
Reactie door vladja op 22-10-2011 10:31
Quote: flamoblue schreef op zaterdag 22 okt 2011, 02:02: echt helemaal mee eenseinde Quote Ga je ergens anders zitten te vervelen. Er zijn genoeg chat sites. Vladja
Reactie door valerius-2 op 22-10-2011 12:49
Dus wat doe je als je verzekering voor je fiets afsluit, laat gelijk een reservesleutel maken en gebruik die dus om hem op slot te doen wat er ook gebeurd u heeft altijd de orginele sleutes ter beschikking dus als de reservesleutel verliest gewoon weer een nieuwe laten maken.
Reactie door vladja op 22-10-2011 13:20
Quote: valerius-2 schreef op zaterdag 22 okt 2011, 12:49: Dus wat doe je als je verzekering voor je fiets afsluit, laat gelijk een reservesleutel maken en gebruik die dus om hem op slot te doen wat er ook gebeurd u heeft altijd de orginele sleutes ter beschikking dus als de reservesleutel verliest gewoon weer een nieuwe laten maken.einde Quote Als je gewoon maar reageert, omdat je wat leest in de vraag en niet kijkt wat er al geantwoord is, dan krijg je een dom antwoord. Er is al uitgelegd waarom dit niet werkt, want je bent echt niet de eerst die dit verzint. Lees eerst eens wat er al geschreven is Vladja
Reactie door van leyden op 23-10-2011 10:08
Als je dus beroofd wordt van je fiets (tijdens gebruik) heb je driedubbel pech. Een traumatische ervaring rijker. Je fiets ben je kwijt en je krijgt geen cent uitgekeerd (want geen twee sleutels) Daarom heb ik dus WEL drie sleutels. Gewoon aanvragen dus, als je te goede trouw handelt is daar niks verkeerds aan.. Dat van die slijtsporen is trouwens wel een goeie tip> ik ga nu vanaf nu een tijdje de nieuwe ongebruikte sleutel gebruiken.
Reactie door naitsoezn op 23-10-2011 11:47
Waarom snappen mensen niet dat beroving iets anders is dan diefstal? Je hebt wel een verzekering voor het één, maar niet voor het ander, hoe simpel kan het zijn? Je gaat toch ook geen claim indienen voor je halfjaarlijkse tandartscontrole als je alleen een basiszorgverzekering hebt? Als je ergens niet voor verzekerd bent, dan krijg je niet uitbetaald, simpel. [quote: Gewoon aanvragen dus, als je te goede trouw handelt is daar niks verkeerds aan..einde Quote Als je willens en wetens die derde sleutel aanvraagt omdat je dan altijd twee sleutels kunt overleggen, ben je per definitie al niet meer "te goeder trouw" :-).
Reactie door van leyden op 23-10-2011 14:14
Quote: naitsoezn schreef op zondag 23 okt 2011, 11:47: [quote: Gewoon aanvragen dus, als je te goede trouw handelt is daar niks verkeerds aan..einde Quote Als je willens en wetens die derde sleutel aanvraagt omdat je dan altijd twee sleutels kunt overleggen, ben je per definitie al niet meer "te goeder trouw" :-).einde Quote O ja joh? Wat heeft een extra (derde) sleutel nu te maken met goeder trouw? Ik kan wel 100 sleutels laten dupliceren als ik zou willen! Daar kan jij en niemand wat aan doen! Het gaat erom dat je de muggenziftertjes een stap voor kan zijn zodat er OOK uitgekeerd kan worden bij een eventuele beroving enz. Ik betaal toch voor die verzekering? Juist als ik beroofd zou worden, heb ik die verzekering nodig om weer een nieuwe fiets te kunnen kopen. Btw..het zal me trouwens een zorg zijn wat jij ervan vindt, heb sowieso een hekel aan valse moraalriddertjes.
Reactie door naitsoezn op 23-10-2011 15:03
Je hebt geen verzekering afgesloten die dekking biedt tegen beroving, maar tegen diefstal. Dit zijn twee verschillende dingen. En ik snap niet waar je vandaan haalt wat ik ergens van vind, want ik heb nergens een mening gegeven. Ik zeg alleen, dat je niet te goeder trouw bent als je een derde sleutel laat bijmaken om te kunnen overleggen in het geval van beroving. Of je dit wel of niet doet zou mij een zorg zijn, maar noem het niet "te goeder trouw", want dit ben je niet.
Reactie door kathy1978 op 23-10-2011 19:30
Nou meneer Willems, Ik zou gewoon hetzelfde doen als wat is aangeraden. Zorgen dat een sleutel goede gebruikerssporen vertoont, wegleggen en de copy gebruiken. Er mag zoveel niet en of u nu beroofd wordt of bestolen u bent toch uw rijwiel kwijt. De uitkomst is hetzelfde en dat buiten u schuld om. Muggenzifters en letter der wet volgers heb je overal maar feit is dat als uw rijwiel kwijt is u er meer schade van heeft dan de verzekeringsmaatschappij. Ik had ook zo'n akkefietje met verhuurder. Slot zat al 40jaar op de deur, nauwelijks nog inbraakveilig. Ja, vervangen doen wij niet als het nog werkt ook niet als het gelijk staat aan de deur laten openstaan, maar als die kapot is dan komen we wel. Toen heb ik ze de keus gegeven of je komt het om een voor u geschikt moment vervangen na ruim 40jaar of het is binnenkort denk ik wel een keer kapot. Toen zagen ze hoe krom het was en kon het ineens wel. Gewoon zorgen dat u niet aan het kortste eind trekt lijkt mij het beste advies in deze.
Reactie door ankhor op 24-10-2011 12:33
Officieel kan je die sleutels trouwens niet bij laten maken, let wel, ik zeg officieel. En gebruikssporen? Ik gebruikte die fiets amper, gebruik ik em een keer en dan wordt ie ook meteen gestolen. En u zegt nu, tja waarom koop je dan een fiets, Nou ik heb een fiets die ik pas 1,5 jaar later ben gaan gebruiken, kreeg namelijk last van mijn knie en het toeren en trainen, waarvoor ik die fiets gekocht had, kwam dus even niets meer van. Dus genoeg redenen waarom sleutels niet gesleten zijn. Maar goed, ik vind die verzekering wel erg flauw wat dit betreft. Welke was het? Dan weet ik dat ik met hen niet in zee hoef te gaan.
Reactie door ankhor op 24-10-2011 12:36
Heel slim van leyden, alleen als die dan gestolen wordt als je de echte sleutels gebruikt dan zit je met een echte(originele eigenlijk dus) en een nagemaakte. Ik denk dat niet ze die nagemaakte zullen accepteren als tweede sleutel.
Reactie door van leyden op 25-10-2011 12:39
Quote: ankhor schreef op maandag 24 okt 2011, 12:36: Heel slim van leyden, alleen als die dan gestolen wordt als je de echte sleutels gebruikt dan zit je met een echte(originele eigenlijk dus) en een nagemaakte. Ik denk dat niet ze die nagemaakte zullen accepteren als tweede sleutel.einde Quote Nagemaakte sleutel? Jazeker! Ik ben al een sleuteltje kwijtgeraakt. Netjes gemeld bij de verzekering en nu heb ik drie sleutels.
Reactie door jpm op 25-10-2011 14:54
Natuurlijk is een beroving nog niet te vergelijken met een "ordinaire" diefstal, maar het materieel effect is precies hetzelfde: je bent je fiets kwijt. Misschien dat het eens tijd wordt dat verzekeringsmaatschappijen eens met hun klanten meedenken en verzinnen hoe iemand een beroving moet bewijzen om toch voor "diefstal van een fiets" in aanmerking te komen. De diefstal is eigenlijk toch een onderdeel van een beroving? Het verschil is dat je er zelf bij bent, meer niet. (Dat is natuurlijk al erg genoeg).

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor