Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Deur aan deur verkoop

Geplaatst door: sig442 op: 16-04-2012 17:47
Het is blijkbaar weer de tijd dat zieltjes gewonnen moeten worden bij de diverse bedrijven. Vandaag heb ik bijvoorbeeld Eneco aan de deur gehad met de vraag "wilt u Eneco weer een Nederlands bedrijf maken?" Maar na door vragen wil meneer dus een product verkopen. Meneer beweerd ook de woordvoerder te zijn van Eneco. Wat dus hoogstwaarschijnlijk ook al niet klopt. De ander die er bij stond is iemand die ik persoonlijk wel ken, deze jongen woont in dezelfde stad als ik. Ik moest meneer ook erop wijzen dat zijn auto verkeerd stond. Deze stond midden op de weg zodat niemand er meer langs kon, ook de parkeer gelegenheid is totaal genegeerd met het excuus "ja, ik kom aan rijden en ben zo weer weg". Totaal geen enkel respect voor andere mensen dus, zeker ook niet voor een mogelijk nood geval wat zich overal kan voor doen! Een andere verkoper draaide ook om zijn eigenlijke vraag heen, komt er op neer dat voortaan zij achter de vuilniswagen aan rijden om containers te reinigen. Op zich geen enkel probleem zou je zeggen, maar na door vragen wil men hiervoor wel geld ontvangen! Ook was deze aanbieder met maar liefst 4 man sterk (tot zo ver ik heb kunnen zien) Maar wel door drammen om toch die verkoop er door te krijgen! Toch vind ik het erg vreemd dat deze mensen bij mij aanbellen, ik heb zo'n geweldige sticker van Kassa ontvangen een paar jaar geleden. Op de deur geplakt en duidelijk zichtbaar. Maar letten mensen hier op? Blijkbaar niet! Collectanten & verkopers komen nog steeds langs! Hierbij is iedereen gewaarschuwd! Men zet dus mensen in die totaal die stickers negeren en door blijven proberen!
Reactie door mahadma op 16-04-2012 19:17
Als je iemand voor de deur ziet staan en je kent hem/haar niet en heeft waarschijnlijk een klemboard of een tas bij zich, dan ben je toch gewoon niet thuis, eenvoudiger kan het niet.
Reactie door sig442 op 16-04-2012 19:35
ik heb al weer een emmer water klaar staan, altijd handig als je 1 hoog woont! haha
Reactie door stacey op 16-04-2012 22:07
Quote: sig442 schreef op maandag 16 apr 2012, 17:47: Maar na door vragen wil meneer dus een product verkopen !einde Quote Daar ga je dus al de fout in, je laat ze praten........... Ik Ruk de deur open en zodra z`n figuur z`n mond open doet roep ik `NEE DANK JE !! Goededag verder ! ` en dan kwak ik zo de deur weer dicht. Rustig hier wel de laatste tijd ;-) Volgens mij waarschuwen ze elkaar voor kansrijke en kansloze adressen ;-)
Reactie door sig442 op 16-04-2012 22:15
Quote: stacey schreef op maandag 16 apr 2012, 22:07: Quote: sig442 schreef op maandag 16 apr 2012, 17:47: Maar na door vragen wil meneer dus een product verkopen !einde Quote Daar ga je dus al de fout in, je laat ze praten........... Ik Ruk de deur open en zodra z`n figuur z`n mond open doet roep ik `NEE DANK JE !! Goededag verder ! ` en dan kwak ik zo de deur weer dicht. Rustig hier wel de laatste tijd ;-) Volgens mij waarschuwen ze elkaar voor kansrijke en kansloze adressen ;-)einde Quote Nou, die van Eneco viel me lastig toen ik mijn afval in de kliko wilde gooien. Die andere heb ik de deur niet eens voor open gedaan, ramen doen wonderen! haha
Reactie door valerius-2 op 16-04-2012 22:28
De makkelijkse weg is voordat zij wat kunnen vertellen, gewoon gelijk zeggen geen intresse en de skuiten. Zo doe ik dat altijd. Ook via de telefoon maar dan gelijk opleggen.
Reactie door angelika-72 op 17-04-2012 14:10
Ik heb ook zo,n mooie sticker en ik zie dat ze het lezen en dan bellen ze alsnog aan . Maar ik blijf dan gewoon op de bank zitten ook al zien ze mij zitten en ga verder met wat ik aan het doen was. Tja de aanhouder wint hebben ze vast geleerd bij de cursus doordrammen aan de deur.
Reactie door tot15karakters op 17-04-2012 17:27
Jammer, ik had graag bij Uw bedrijf een contract gesloten maar omdat U een niet gewenste verkoop methode gebruikt moet ik het nu elders afnemen. Dit doe ik aan de deur en telefoon en hou je er ook aan. Dan kost het meer klanten dan het opleverde. Ik vergelijk en lees rustig online en beslis nooit binnen enkele minuten. 1 week bedenktijd en je maakt minder fouten. Mijn verhaal dat ik juist nooit iets wil indien zij ook aan de deur of per telefoon verkopen en dan wegwezen. Ja maar... en ik luister niet verder. Bel me niet, ik heb hier een fluitje voor dus hangen zij wel op. Negeer elk bedrijf met foute verkoop methode en zelfs als ik al klant zou zijn is het een reden om op te zeggen en elders iets te zoeken.
Reactie door emmap op 19-04-2012 13:10
(1) Bot vragen: kunt u lezen? Ja? Wat staat daar dan op die sticker? (...) En wat gaat u hier proberen, na een lang verhaal wilt u uiteindelijk proberen mij iets verkopen neem ik aan? (...) Nou, wegwezen dan. (2) Meneer, mevrouw, er komen hier elke dag verkopers langs, voor kozijnen, goten en dakkapellen, voor schoonmaak, onderhoud en repaties - nog nooit heb ik iets gekocht en dat ga ik ook vandaag niet doen. Daarom heb ik zo'n sticker opgeplakt, zodat u en ik onze tijd niet verspillen. (3) Laat ze hun tijd verspillen: 'Als u mij iets wilt verkopen kan ik u nú al zeggen dat ik daar niet op in ga. Maar als u daar 10, 20 of 30 minuten van uw tijd aan wilt besteden, ga gerust uw gang, dan zeg ik na 10, 20 of 30 minuten opnieuw wat ik net zei: als u mij iets wilt verkopen, daar ga ik niet op in. Zegt ú het maar, is uw tijd kostbaar en besteedt u die liever aan iemand die u misschien kunt overhalen, of aan mij: mijn nee blijft namelijk nee. Uw keuze... ik heb tijd genoeg, u niet neem ik aan u wilt een target halen! Toch? Nou, dan snappen ze het wel. En zo niet? Laten praten, niet reageren, en als ze uitgepraat zijn, zeg je: nee dank u. En zo zijn er honderden, zo niet tientallen :-)) varianten te bedenken... Voor aan de telefoon: vraag hoe lang het duurt, hou de tijd exact bij en zodra de tijd verstreken is: sorry, dit gaat over de tijd heen, jammer, veel succes verder.
Reactie door hopla op 19-04-2012 13:45
Ook een mooie en heel beschaafd is het hele verhaal laten vertellen, zowel aan de deur als aan de telefoon. Als het stil wordt zeg je: Dat is heel interessant, maar nu ga ik weer even wat anders doen. Goedenmiddag! Succes ermee.
Reactie door honza23 op 19-04-2012 13:47
simpel: als er iemand aan de deur staat voor commerciële doeleinden, dan zeg ik al meteen bij het begin van het gesprek dat ik binnenkort ga emigreren.... dan heeft geen enkel abonnement nl. meer zin, en kan de betreffende colportage-medewerker geen enkel argument meer verzinnen om mij wel iets aan te smeren :) je ziet dan ook altijd op hun gezicht een verbaasde uitdrukking: van alle ingestudeerde en uit het hoofd geleerde scripts is er geen één die hier rekening mee houdt...
Reactie door lecram66 op 19-04-2012 13:57
Heerlijk die gasten. Onlangs was er ook zo'n verkoper bij mij aan de deur. Op het moment dat de deurbel gaat weet ik al dat ik niets zal kopen. Toch speelde ik de geinterreseerde klant en heb em zo'n 3 kwartier aan de praat weten te houden. Toen pas verwees ik em naar me sticker op me deur dat ik niet aan deur koop. Wordt die gast boos en vraagt waarom ik zijn tijd verspil en het hem dat niet eerder vertelde. Ik heb hem toen vriendelijk wijs gemaakt dat als hij wel me deurbel weet te vinden, maar niet de moeite neemt om iets ernaast te lezen en mijn wens te respecteren ik alle moeite zal doen om em van zijn target te houden en heb een goeie middag gewenst. Al sputterend ging ie heen.
Reactie door inburger op 19-04-2012 15:18
Ons vorige huis stond in een bocht van de straat met zicht op de andere huizen en voordeuren. Vaak zag ik zo’n verkoper al van verre aankomen. Tegen de tijd dat onze voordeur aan de beurt was zorgde ik dat ik boven was, en als aangebeld werd deed ik het raam van de slaapkamer boven de voordeur open. Met het hoofd in de nek probeerde meneer dan tóch z’n verhaal te doen, en ik liet hem rustig uitpraten... Was meestal gauw afgelopen. Ten overvloede kon ik dan nog zeggen: “U heeft waarschijnlijk het bordje op het tuinhekje niet gezien?” Natuurlijk had hij dat wel. Af, met de staart tussen de benen...
Reactie door tienvliet op 19-04-2012 17:14
Bij deurverkoop is meestal meteen duidelijk dat men iets wil slijten. Dus zeg ik direct dat ik nergens belangstelling voor heb. Als het verhaal dan begint zeg ik dit nogmaals, wens hem of haar gedag en sluit vriendelijk knikkend de deur. De telefoon is leuker, ik laat eerst het verhaal afdraaien zonder interrupties van mijn kant, op een moment is de persoon uitgesproken. Dan vraag ik of hij even wil wachten omdat er iemand voor de deur staat, leg de hoorn neer en ga dan na 15 minuten nog eens luisteren. Opgehangen natuurlijk.Heb nog nooit meegemaakt dat teruggebeld werd, ook het aantal verkooptelefoontjes is sinds deze methode minimaal. Zoals deze club elkaar gegevens toespeelt over te benaderen adressen, doet men dat m.i. ook met lastige adressen en dat is een prima gebruik.
Reactie door harrie48 op 19-04-2012 17:55
Vandaag in de krant stond dat Eneco heel boos is, die verkopers zijn niet van hun. Eneco doen geen deur en deur verkopen meer al een paar jaar niet meer.
Reactie door jorisw op 19-04-2012 17:55
Wat een problemen allemaal. Gewoon netjes zeggen dat je niet geinteresseerd bent en de deur dicht doen is voldoende.
Reactie door jeanpaul op 19-04-2012 18:15
Quote: sig442: Men zet dus mensen in die totaal die stickers negeren en door blijven proberen!einde Quote Daarom is het gebruik van zo'n sticker overbodig. Ik heb simpelweg een kleine afbeelding waarbij het voor iedereen (ongeacht of zij de Nederlandse taal machtig zijn) duidelijk is dat zij niet hoeven te bellen voor commerciële doeleinden of voor het "verkopen" van het geloof. Quote: Valerius-2: Ook via de telefoon maar dan gelijk opleggen.einde Quote Telefonische verkoop gaat meestal via een afgeschermd telefoonnummer. Deze simpelweg niet opnemen of - zoals mijn telefoon is ingesteld - direct negeren.
Reactie door harmes op 19-04-2012 18:54
Ook ik ben voorzien van de gewraakte sticker en die hangt inderdaad altijd precies voor hun blinde vlek. Sinds ik circa 2 jaar geleden deze sticker heb aangevuld met wat agressieve en dreigende, onbeleefde, doch duidelijke termen blijft het opvallend rustig aan mijn deur en heeft er nooit meer zo'n figuur bij me aangebeld. Om bestellers en bezorgers niet af te schrikken wordt e.e.a. afgewisseld met stickers van de SP: 'red de postbode!'.
Reactie door tienvliet op 19-04-2012 20:30
Telefonische verkoop gaat meestal via een afgeschermd telefoonnummer. Deze simpelweg niet opnemen of - zoals mijn telefoon is ingesteld - direct negeren. einde Quote Allemaal wel simpel hoor, enkel wij hebben een aantal relaties welke hun nummer onder geen voorwaarde meezenden. Waarom is niet relevant doch het kan wel eens lastig zijn. Zoals bijvoorbeeld na afspraak ik bel je zo dadelijk terug. Gaat de telefoon zit er een jodocus aan de lijn, voelt u hem.
Reactie door ninc op 19-04-2012 20:30
Leerzame tips hier! Moet ik ook eens gaan toepassen. Vriendelijk wijzen op de sticker bleek vanavond niet te helpen. Meneer vond niet dat hij mijn iets wilde verkopen, slechts informeren of en wat ik gekozen had (glasvezel komt hier binnenkort) Ik heb hem niet heel vriendelijk verteld dat dat hem helemaal niks aanging.... Ninc ps telefonische variant die wij wel eens toepassen: Heeft u een momentje? Nadat de persoon ja zegt de telefoon aan de kant leggen en na een tijdje checken of er al is opgehangen.
Reactie door sonjaatje op 19-04-2012 21:23
Ik woon beneden en als de bel gaat loer ik eerst even door het keukenraam. Is het niet de postbode of een bekende dan doe ik niet open. Lekker opzouten aan mijn deur :-)
Reactie door rinkedevos op 19-04-2012 22:46
ik zou willen dat jehova's getuigen ook eens rekening houden met deze sticker, zij proberen je immers ook iets te verkopen, namelijk hun visie op een geloofsovertuiging en dat soms met veel te veet drang zij zelf zijn het daar natuurlijk niet mee eens misschien kan Kassa ook eens met een sticker komen welke duidelijk voor deze lui is
Reactie door grootvader op 19-04-2012 22:52
aan Rinke de Vos; Ook DIE sticker bestaat al jaren met de tekst: "Aan de deur wordt niet gekocht En bekeerd zijn wij ook al" Ik meen van Loesje. De Vrije Vogel die Jehova's altijd afbluft met: de Heer is zelfs mijn huisarts geweest en heb nog zelfs zijn telefoonnummer! Kijk, daar kan geen gelovige in de Heer tegenop!
Reactie door tdehond op 20-04-2012 09:33
Deze sticker is strategisch aangebracht op mijn deur. Als ik desondanks toch gestoord wordt dan informeer ik of colporteur of beminde gelovigen kan lezen. Over het algemeen is dat het geval. Ik wijs op de sticker en wens degene die mij lastig valt nog een prettige dag toe. Quote: grootvader schreef op donderdag 19 apr 2012, 22:52: aan Rinke de Vos; Ook DIE sticker bestaat al jaren met de tekst: "Aan de deur wordt niet gekocht En bekeerd zijn wij ook al" Ik meen van Loesje. De Vrije Vogel die Jehova's altijd afbluft met: de Heer is zelfs mijn huisarts geweest en heb nog zelfs zijn telefoonnummer! Kijk, daar kan geen gelovige in de Heer tegenop!einde Quote
Reactie door inekel1953 op 20-04-2012 09:47
Beste Sig442, Een snelle adequate en vriendelijke manier, als er bij mij een verkoper aan de deur komt. Voordat zij/hij het praatje begint, laat ik weten eerst één vraag te willen stellen en dat is: "kunt u lezen?" en vervolgens naar mijn sticker "NEE! Verkopers niet welkom" van Kassa. Vervolgens wens ik de persoon een prettige dag en sluit de deur. M.vr.gr., Ineke L.
Reactie door mahadma op 20-04-2012 10:28
Als ik alles gelezen heb zou ik voor deze gaan: "(3) Laat ze hun tijd verspillen: 'Als u mij iets wilt verkopen kan ik u nú al zeggen dat ik daar niet op in ga. Maar als u daar 10, 20 of 30 minuten van uw tijd aan wilt besteden, ga gerust uw gang, dan zeg ik na 10, 20 of 30 minuten opnieuw wat ik net zei: als u mij iets wilt verkopen, daar ga ik niet op in. Zegt ú het maar, is uw tijd kostbaar en besteedt u die liever aan iemand die u misschien kunt overhalen, of aan mij: mijn nee blijft namelijk nee. Uw keuze... ik heb tijd genoeg, u niet neem ik aan u wilt een target halen! Toch? Nou, dan snappen ze het wel. En zo niet? Laten praten, niet reageren, en als ze uitgepraat zijn, zeg je: nee dank u." Het toppunt van vriendelijkheid en je houdt ze "van de straat"! Wat de jehova's betreft wat ik elders las: Je bent aan het verven, behangen oid, ze bellen aan, vraag of ze tijd hebben, als ze ja zeggen binnen laten en geef ze een kwast of een borstel in handen en laat ze meewerken .................. en bied ze een biertje aan! Einde werk? Dank u wel, tot nooit weer ziens!
Reactie door tdehond op 20-04-2012 12:53
Erg leuke tip m.b.t. Jehova Getuigen. Die ga ik uitproberen. Ik ben erg voor dat mensen die hun geloof ongevraagd uitdragen ook in de praktijk behulpzaam zijn. :) Quote: mahadma schreef op vrijdag 20 apr 2012, 10:28: Als ik alles gelezen heb zou ik voor deze gaan: "(3) Laat ze hun tijd verspillen: 'Als u mij iets wilt verkopen kan ik u nú al zeggen dat ik daar niet op in ga. Maar als u daar 10, 20 of 30 minuten van uw tijd aan wilt besteden, ga gerust uw gang, dan zeg ik na 10, 20 of 30 minuten opnieuw wat ik net zei: als u mij iets wilt verkopen, daar ga ik niet op in. Zegt ú het maar, is uw tijd kostbaar en besteedt u die liever aan iemand die u misschien kunt overhalen, of aan mij: mijn nee blijft namelijk nee. Uw keuze... ik heb tijd genoeg, u niet neem ik aan u wilt een target halen! Toch? Nou, dan snappen ze het wel. En zo niet? Laten praten, niet reageren, en als ze uitgepraat zijn, zeg je: nee dank u." Het toppunt van vriendelijkheid en je houdt ze "van de straat"! Wat de jehova's betreft wat ik elders las: Je bent aan het verven, behangen oid, ze bellen aan, vraag of ze tijd hebben, als ze ja zeggen binnen laten en geef ze een kwast of een borstel in handen en laat ze meewerken .................. en bied ze een biertje aan! Einde werk? Dank u wel, tot nooit weer ziens!einde Quote
Reactie door van leyden op 20-04-2012 13:00
Quote: jorisw schreef op donderdag 19 apr 2012, 17:55: Wat een problemen allemaal. Gewoon netjes zeggen dat je niet geinteresseerd bent en de deur dicht doen is voldoende. einde Quote Gewoon netjes zwaaien, als je een verkoper vermoedt. Vaak komen ze rond of voor etenstijd en dan sta ik in de keuken die ook aan de straatkant ligt. Het gaat dan zo>>> er wordt gebeld, er wordt niet open gedaan..er wordt nogmaals gebeld want de verkoper ziet je in de keuken bezig, ...er wordt niet open gedaan, verkoper kijkt schuchter in de keuken en dan zwaai ik. Open doen doe ik nooit, de verkoper zie je dan niet goed worden, eindelijk dringt het tot hem door>> hij wordt gehoord, maar ze doen gewoon niet open...binnen vijf seconden is hij dan doorgelopen. Emoties varieeren dan tussen woede en ongeloof, en mijn dag is weer helemaal goed.
Reactie door tot15karakters op 20-04-2012 18:24
Eigenlijk moeten we de sukkels die wel aan de deur kopen of een contract tekenen veroordelen. Omdat zij het wel doen blijven ze het proberen. Dus iedereen die aan de deur wel iets wil kopen is eigenlijk fout. Maar even kijken of het geen bekende of collecte is via raampje of deur spion is voldoende... Ik zeg niets meer en roep ook niets meer want alle bovenstaande personen, daar zijn ze ook al geweest....
Reactie door melomaan op 20-04-2012 23:24
Wanneer ik er de tijd voor heb laat ik de verkoper(s) hun hele verhaal vertellen om daarna te zeggen dat ik nooit iets aan de deur/telefoon koop. Ik kan erg genieten van de teleurgestelde (en soms zelfs boze) reacties van hen. Ik vroeg me laatst wel af of zij dit ergens melden, want ik heb al meer dan een jaar geen verkopers meer aan de deur of telefoon gehad.
Reactie door maanaap op 21-04-2012 00:31
Laatst kreeg ik omstreeks etenstijd een telefoontje van Accent kozijnen, ik vroeg vriendelijk hoe ze aan mijn telefoonnummer kwamen dit omdat ik een geheim nummer heb, verder dat ik in het bel me niet register sta en dat ik een klacht bij de Opta in ga dienen voor dat ik uitgesproken was, was er al opgehangen.
Reactie door cieta op 21-04-2012 14:48
Ik heb al 'n paar jaar de sticker op mijn voordeur en ik sta geregistreerd bij het bel-me-niet-register en ik moet zeggen,bij mij werkt het PERFECT!!!! Ik zou wel graag een sticker erbij willen voor collectanten,daar wordt ik af en toe niet goed van.Bijna wekelijks staat er wel iemand met een bus aan de deur,(ook altijd onder etenstijd) met af en toe "goede"doelen waar ik nog nooit van heb gehoord.Ik doneer elk kwartaal automatisch via de bank aan enkele goede doelen en ik vind dat voldoende.Zeker in deze moeilijke tijd, wil en kan ik (van mijn a.o.w.)niet meer geven.
Reactie door sig442 op 22-04-2012 14:37
Ik kijk altijd eerst door het slaapkamer raam naar beneden, woon 1 hoog. Dus als ik iemand zie dat ik niet wil beantwoorden, doe ik ook niet open. Als ik iemand zie die de bende wil verbergen en het dus niet zichtbaar is, doe ik eerst m'n raam open. Helaas komt het nog wel eens voor dat ze vaak met een smoesje je naar beneden lokken en dan dus nog als proberen te verkopen. Ik vertel ze dan ook direct "kunt u lezen?" Als ze met 'Ja' antwoorden "waarom doet u dat dan niet? ik raad u aan om dat snel te leren voor ik de politie erbij haal" En de deur dicht. Helaas was ik bezig met de dagelijkse taken en werd ik BUITEN mijn huis lastig gevallen, wat (als ik mij niet vergis) een vergunning vereist en zonder is dat strafbaar. Als ik mij niet vergis kan dat ook als 'bedelen' worden gezien. Maar voor gelovigen, respect tegen over de mensen zelf. Maar als ze mij gaan lastig vallen met hun geloof, zieltjes proberen te winnen of via hun geloof gelijk willen krijgen zijn ze toch echt bij het verkeerde adres. Diverse gelovigen hebben dan ook zonder pardon (na vaak genoeg gewaarschuwd te hebben) een emmer water over hun heen gekregen. Heb ze dan ook niet meer terug gezien aan mijn deur! Erg over-the-top, maar het blijkt in ieder geval te werken!
Reactie door mayonaise op 01-08-2012 20:46
Gevonden op deze site en ik hoop dat het mag uitkomen!! U ziet dat de colporteurs geen adviseurs zijn maar gehersenspoelde werknemers. Dankzij het bekend maken van deze feiten zal waarschijnlijk deze brance over een jaar of 5 volledig verdwenen zijn............. de rest staat hier [url=http://www.pclooptvast.nl/techniek-van-verkoop-en-colportage-pakt-verkeerd-uit/: http://www.pclooptvast.nl/techniek-van-verkoop-en-colportage-pakt-verkeerd-uit/[/url:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!