Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

DELL doet aan pure oplichting

Geplaatst door: tjepkema op: 21-07-2014 14:47
Op de website van DELL staat nu al minstens een week een VALSE aanbieding. [url: http://www.dell.com/nl/p/inspiron-17-3721/pd?oc=cn37103[/url: Een kennis, die een laptop zocht, wees ik, begin vorige week, op deze prachtaanbieding. Ze maakte het geld over en krijgt 2 dagen later een email dat de bestelling is geannuleerd, omdat de laptop nie geleverd kan worden. Ze heeft haar geld (nu een week later) nog steeds niet terug. En de valse aanbieding staar er nog steeds. En dat WETEN ze bij Dell ! De eerste, die ik vorige week aan de telefoon had, zei dat het komt omdat de website in Amerika wordt gemaakt. De vrouw, die de laptop besteld had, kreeg te horen dat een dergelijke aanpassing van de website over meerdere "schijven" gaat. Ik kreeg net weer te horen dat het aan de marketing-afdeling ligt en dat ze het zouden doorgeven. Het moge duidelijk zijn dat de werknemers van Dell hun leugens niet goed op elkaar afstemmen, want een ieder hangt een ander verhaal op. Maar ondertussen staat die aanbieding er nog steeds en dat is PURE OPLICHTING. Mensen maken nog steeds hun geld over en gedurende de weken dat het duurt om dat weer terug te krijgen, kan je met dat geld natuurlijk niet ergens anders een laptop kopen. Het is een schande dat een groot bedrijf als Dell zich opzettelijk tot OPLICHTERSPRAKTIJKEN verlaagt!
Reactie door mahadma op 21-07-2014 17:44
Oplichting is een vorm van bedrog, een misdrijf waarbij de dader een ander ontdoet van geld of van waardevolle goederen (artikel 326 van het Nederlandse Wetboek van Strafrecht). Het is een groot risico voor veel mensen, maar de vindingrijkheid waarmee oplichters vaak te werk gaan, wekt bij sommigen ook bewondering. Oplichting is een strafbaar feit, terwijl het civiele recht mogelijkheden kent om rechtshandelingen die door middel van dwaling, misbruik van omstandigheden of bedrog tot stand gekomen zijn te vernietigen. In de praktijk is de vogel meestal al gevlogen als het zo ver komt, met medeneming van de buit. Soms loopt een oplichter tegen de lamp, maar in de meeste gevallen is zijn buit al "verdwenen". Er wordt wel heel gemakkelijk over oplichting gesproken. Er bestaat ook nog zoiets als smaad, zoek dat zelf maar op, welke straffen daarop staan. En hetgeen Tjepkema schrijft, daar lees ik geen vraag in. Het is ook normaal dat er even tijd tussen annuleren en geld retourneren zit, dit is meestal 14 dagen, dus één week is nog steeds geen alarmsituatie. En dat de pc (om welke reden dan ook) niet leverbaar is, daar doe je niets aan. Dat dit een "valse aanbieding" is zal u toch eerst eens moeten bewijzen, want voor hetzelfde is het ding over x tijd wèl leverbaar. U heeft geen inside informatie.
Reactie door pieterwolters op 21-07-2014 18:40
Ik zou gewoon aangifte gaan doen. En dan een hele goede advocaat zoeken om je te helpen bij de mogelijke claim van Dell wegens smaad.
Reactie door tjepkema op 21-07-2014 18:49
1> Wikipedia is geen officiële bron, dus om die in Italic te quoten, is tamelijk onbenullig. 2> Een aanbieding plaatsen, waarvan je weet dat die, NA betaling, geannuleerd zal worden, is wel degelijk oplichting. Je kan dan (die paar weken) rente trekken. Lijkt weinig, maar in grote getalen, tikt dat toch lekker aan.Afgezien van het feit dat je, volkomen onnodig, die paar weken niet over dat geld kan beschikken. 3> De rest van de onzin, ga ik niet op in. Misschien eerst even nadenken, voordat je wat inrammelt, mevrouw Mahadama
Reactie door tjepkema op 21-07-2014 18:51
Quote: pieterwolters schreef op maandag 21 jul 2014, 18:40: Ik zou gewoon aangifte gaan doen. En dan een hele goede advocaat zoeken om je te helpen bij de mogelijke claim van Dell wegens smaad.einde Quote Ik zou eerder Dell voor de rechter slepen, omdat ze verplicht zijn die laptop te leveren voor dat geld.
Reactie door valerius-2 op 21-07-2014 19:08
En dat heet gewoon een slechte reclame. Men is dus hier mee gewaarschuwd om geen del producten meer te bestellen met vooruit betaling.
Reactie door mahadma op 21-07-2014 19:08
1> Wikipedia is geen officiële bron, dus om die in Italic te quoten, is tamelijk onbenullig. Om een scheiding te maken tussen mijn woorden en woorden van anderen is Italic een eenvoudige manier om die twee te scheiden. 2> Een aanbieding plaatsen, waarvan je weet dat die, NA betaling, geannuleerd zal worden, is wel degelijk oplichting. Je kan dan (die paar weken) rente trekken. Ik kreeg net een bericht van de bank dat de rente zakt van 1,6% naar 1,5%, dus dat rente trekken is ook een betrekkelijk gegeven. Ze hebben ook administratiekosten (en die zijn waarschijnlijk hoger als een eventuele rente opbrengst) 3> De rest van de onzin, ga ik niet op in. Misschien eerst even nadenken, voordat je wat inrammelt, mevrouw Mahadama Ik ga er ook niet op in, mevrouw of meneer Tjepkema. Ik zou eerder Dell voor de rechter slepen, omdat ze verplicht zijn die laptop te leveren voor dat geld. Waar niet is, verliest, al bent de alom heerser van het universum, het recht.
Reactie door 1953 op 22-07-2014 01:36
Ja, Dell, naar Amerikaans recht! Gaat u procederen in de United States of America?
Reactie door tjepkema op 22-07-2014 11:31
De zorgen van de zogenaamde kassa-leden over mijn welzijn is hartverwarmend, maar hun onverschilligheid over de oplichterspraktijken van een groot bedrijf als Dell is daarentegen weer stuitend. Zijn het misschien gewoon bange wezeltjes, die geen kritiek durven te uiten, als er ook maar de kleinste kans bestaat dat ze er zelf enig nadeel aan zouden kunnen ondervinden? Een echte rebellenclub hier....
Reactie door costnix op 22-07-2014 12:41
Pas als u uw geld niet terug krijgt van Dell, heeft u recht van spreken. (Daar is pas sprake van na 30 dagen na de annulering) Nu blaast (te) hoog van de toren. En waarom koopt u een Dell? Gewoon naar een stenen winkel gaan. Daar krijgt boter bij de vis.
Reactie door tjepkema op 22-07-2014 13:59
En weer geen kritische noot over Dell, terwijl hun website nog steeds nep-bestellingen staat binnen te harken. Maar dat geeft allemaal niks, want ik heb geen recht van spreken en dat is veel belangrijker.
Reactie door carola.83 op 22-07-2014 19:17
.........Maar ondertussen staat die aanbieding er nog steeds en dat is PURE OPLICHTING.......... NEE, dat is geen pure oplichting, maar wel erg slordig van Dell. En misschien ook een instinkertje in de hoop dat klanten dan een duurdere laptop gaan kopen. Is de aanbieding helemaal niet meer leverbaar? Ook niet met een langere levertijd? Een shop heeft tot 30 dagen na annulering de tijd om het geld terug te storten. Je had beter met een creditcard kunnen betalen, had je zelf het geld terug kunnen laten boeken.
Reactie door tjepkema op 22-07-2014 19:44
Oooohhhh, het is geen oplichting, maar een instinker , waardoor je je geld slechts 30 dagen kwijt bent! Nou, dat geeft toch niks, dan? Wat dom van mij!
Reactie door costnix op 22-07-2014 19:55
Eindelijk een blijk van zelfkennis.
Reactie door tjepkema op 22-07-2014 20:07
Niemand hier kan het schelen wat Dell doet, Iedereen post hier alleen maar voor zichzelf.
Reactie door flessebon op 22-07-2014 20:17
Interessanter zijn de berichten op [url= http://www.klacht.nl/dell: klacht.nl [/url: ........ U of Uw kennis kan contact opnemen met de redactie via deze [url= http://kassa.vara.nl/secundair/contact/: link [/url: Succes.
Reactie door tjepkema op 22-07-2014 20:47
Dank je flessebon. Op klacht.nl zie je dus direct een aantal mensen die in de betreffende aanbieding getrapt zijn. Nu blijkt daar dat het maar de vraag is of mijn kennis haar geld terug krijgt en ben ik daar ook nog gedeeltelijk verantwoordelijk voor!
Reactie door carola.83 op 22-07-2014 20:48
Quote: tjepkema schreef op dinsdag 22 jul 2014, 19:44: Oooohhhh, het is geen oplichting, maar een instinker , waardoor je je geld slechts 30 dagen kwijt bent! Nou, dat geeft toch niks, dan? Wat dom van mij!einde Quote Nee, het is inderdaad GEEN oplichting! Oplichting wordt het als je je geld niet terug krijgt. Als je alleen reacties wilt van mensen die dezelfde mening als jij er op na houden, had je dat even in je OP moeten zetten.
Reactie door carola.83 op 22-07-2014 20:55
Quote: tjepkema schreef op dinsdag 22 jul 2014, 20:47: Dank je flessebon. Op klacht.nl zie je dus direct een aantal mensen die in de betreffende aanbieding getrapt zijn. Nu blijkt daar dat het maar de vraag is of mijn kennis haar geld terug krijgt en ben ik daar ook nog gedeeltelijk verantwoordelijk voor! einde Quote Onzin, je krijgt echt gewoon je geld terug. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Zelf heb ik altijd bij Dell mijn ict producten gekocht, maar daar ben ik een jaar of 2 geleden mee gestopt. Het gaat niet goed met Dell en ook de (klanten)service is niet meer om over naar huis te schrijven.
Reactie door 1953 op 23-07-2014 00:51
Quote: tjepkema schreef op dinsdag 22 jul 2014, 11:31: De zorgen van de zogenaamde kassa-leden over mijn welzijn is hartverwarmend, maar hun onverschilligheid over de oplichterspraktijken van een groot bedrijf als Dell is daarentegen weer stuitend. Zijn het misschien gewoon bange wezeltjes, die geen kritiek durven te uiten, als er ook maar de kleinste kans bestaat dat ze er zelf enig nadeel aan zouden kunnen ondervinden? Een echte rebellenclub hier....einde Quote Het feit is dat u waarschijnlijk de enige bent op dit moment die die gevoelens van 'oplichting' bekroop. Anders zou men wel anders hebben gereageerd in de discussie in dezen. "Ja, dat heb ik ook ..."
Reactie door 1953 op 23-07-2014 00:53
Quote: tjepkema schreef op dinsdag 22 jul 2014, 11:31: De zorgen van de zogenaamde kassa-leden over mijn welzijn is hartverwarmend, maar hun onverschilligheid over de oplichterspraktijken van een groot bedrijf als Dell is daarentegen weer stuitend. Zijn het misschien gewoon bange wezeltjes, die geen kritiek durven te uiten, als er ook maar de kleinste kans bestaat dat ze er zelf enig nadeel aan zouden kunnen ondervinden? Een echte rebellenclub hier....einde Quote DELL moet binnen de dertig dagen uw bedrag terugstorten.
Reactie door flessebon op 23-07-2014 17:22
Dat is natuurlijk erg vervelend Tjepkema. Misschien even aan de bel trekken zoals [url=https://twitter.com/Happymoms/status/491689688852594688: hier te lezen is ? [/url:
Reactie door zoekster op 23-07-2014 18:58
Overigens heeft een webwinkel niet meer 30 dagen de tijd om het geld terug te storten. Dat moet sinds 13 juni 2014 binnen 14 dagen zijn. Gebeurt dat niet, dan kunt u een klacht indienen bij de ACM, omdat Dell zich niet aan de wet houdt voor overeenkomst op afstand. Ook kunt u vertellen dat deze advertentie maar blijft staan op de site van Dell en dat dit zo een lokkertje wordt, wat een oneerlijke handelspraktijk is. (geen oplichting overigens) klik HIER Verder kunt u na die 14 dagen wettelijke rente berekenen over het terug te storten bedrag. En als men blijft volharden, kunnen er zelfs incassokosten worden gevorderd.HIER
Reactie door carola.83 op 23-07-2014 20:55
Als ik de OP lees, is er ook geen orderbevestiging ontvangen. Dan is er vlg de voorwaarden van Dell ook nog geen overeenkomst tot stand gekomen: 2. Orderplaatsing en acceptatie U kunt een order voor Producten en/of Diensten online of per telefoon rechtstreeks bij Dell plaatsen. De plaatsing van uw order vormt uw aanbod om van Dell te kopen en Uw instemming met de Consumentenvoorwaarden. Wij maken u erop attent dat er geen overeenkomst tussen U en Dell tot stand komt, tenzij en totdat Dell uw Order accepteert door aan U een Orderbevestiging te versturen (Overeenkomst).
Reactie door zoekster op 23-07-2014 22:39
Dat is echt schmieren met de wet. Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding daarvan. Nu is die laptop met prijs daarbij (kernbedingen) toch echt een aanbod en op het moment dat de consument zegt 'ja, ik wil' is er een aanvaarding. Om nu die aanvaarding een aanbod te noemen, nee, die vlieger gaat echt niet op. Dan zou Dell zijn aanbod vrijblijvend moeten noemen en dat moet er dan ook nadrukkelijk staan. Het zou anders zijn als Dell wat laptops op zijn site zou hebben staan zonder een prijs. Dan kan de consument een bod doen en dat is dan een aanbod wat Dell kan aanvaarden. Maar deze aanvaarding van de consument een aanbod noemen is gewoon kul. Ook lekker makkelijk om dan altijd nog een prijswijziging door te voeren op het moment dat Dell door heeft dat er genoeg belangstelling voor het product is. Weer iets voor de ACM. Het stapelt al lekke op met die Dell. Daar zou ik echt nooit iets kopen. Schmieren, lokken en meteen geld binnen halen terwijl men zogenaamd nog het 'aanbod' van de klant overweegt.
Reactie door flessebon op 24-07-2014 08:37
Het toont maar weer eens aan dat het loont om eerst ervaringen van andere klanten te lezen voordat je ergens een bestelling plaatst. Hieronder een paar links naar teksten van klanten die een beoordeling hebben geplaatst op klachtenkompas.nl [url=http://www.klachtenkompas.nl/dell/bestelling-geannuleerd-maar-waar-blijft-mijn-geld: ervaring 1 [/url: [url=http://www.klachtenkompas.nl/dell-computers/krijg-geld-van-retourzending-niet-terug: ervaring 2 [/url: [url=http://www.klachtenkompas.nl/dell/annulering-van-order: ervaring 3 [/url: [url=http://www.klachtenkompas.nl/dell-computers/bestelling-door-dell-geannuleerd-ivm-het-feit-dat-niet-geleverd-kon-worden-wel-betaal: ervaring 4 [/url: [url=http://www.klachtenkompas.nl/dell-computers/order-enkele-dagen-na-bestelling-en-betaling-geannuleerd-maar-geld-na-bijna-drie: ervaring 5 [/url:
Reactie door tjepkema op 24-07-2014 20:51
Dell is altijd een respectabel bedrijf geweest en ze maken gewoon goeie computers. Dat ze nu geld proberen te verdienen op deze manier, geeft wel aan dat ze in grote problemen moeten zitten. Ik sprak trouwens die kennis vandaag en ze heeft uiteraard haar geld (nog) niet terug. Way to go Dell ! Als je ten onder gaat, doe het dan vooral op een beschamende manier en gooi je, in jaren opgebouwde, goeie naam bij het vuilnis.
Reactie door crewmember op 28-07-2014 09:51
Quote: tjepkema schreef op maandag 21 jul 2014, 18:49: 1> 3> De rest van de onzin, ga ik niet op in. Misschien eerst even nadenken, voordat je wat inrammelt, mevrouw Mahadamaeinde Quote Kan je effe normaal reageren als iemand je hulp aanbied, ookal ben je het er niet mee eens. Quote: tjepkema schreef op dinsdag 22 jul 2014, 11:31: De zorgen van de zogenaamde kassa-leden over mijn welzijn is hartverwarmend, maar hun onverschilligheid over de oplichterspraktijken van een groot bedrijf als Dell is daarentegen weer stuitend. Zijn het misschien gewoon bange wezeltjes, die geen kritiek durven te uiten, als er ook maar de kleinste kans bestaat dat ze er zelf enig nadeel aan zouden kunnen ondervinden? Een echte rebellenclub hier....einde Quote Waarom helpen wij deze persoon nog? laat hem zijn eigen boontjes doppen.?
Reactie door tjepkema op 28-07-2014 09:57
Mosterd na de maaltijd? Nee, de tafel is al afgeruimd :)
Reactie door carola.83 op 28-07-2014 10:13
En, is het geld al terug gestort?
Reactie door tjepkema op 28-07-2014 11:19
Ik weet het niet. Afgelopen donderdag iig nog niet.
Reactie door tjepkema op 01-08-2014 23:25
Ik was vandaag bij deze kennis en. zoals te verwachten, had ze haar geld (nog) niet terug. Ze verzochten haar over de telefoon of ze screenshots kon sturen van haar betaling. Behalve dat dat nergens op slaat, kan deze vrouw (op leeftijd) dat niet. Dell is gewoon drempels aan het opwerpen om het terugbrtalingsproces zo moeilijk mogelijk te maken. Doet me denken aan de cashback-actie van Huawei. Het is een absolute schande en ik hoop dat Dell zo snel mogelijk failliet gaat.
Reactie door zoekster op 02-08-2014 17:32
Quote: tjepkema schreef op vrijdag 1 aug 2014, 23:25: Het is een absolute schande en ik hoop dat Dell zo snel mogelijk failliet gaat.einde Quote Het is waardeloos, de 14 dagen termijn is allang om. Zeker dat van die screenshots, dat is inderdaad rekken. Het is niet te hopen dat Dell failliet gaat, want dan krijgt ze zeker haar geld niet meer terug. Maar ik ga daar absoluut nooit iets bestellen (en mijn laptop loopt op z'n eind). Ik hou niet van dit soort geintjes.
Reactie door zoekster op 02-08-2014 17:47
De prijs hebben ze overigens weggehaald. Nu mag je zeker bieden! Wel belooft men een geweldige prijs. Wat een suffe shop.
Reactie door flessebon op 04-08-2014 11:38
Een andere klant schreef op een beoordelingssite dat een berichtje op twitter de boel in beweging kan brengen. Lijkt mij het proberen waard. Een account is zo gemaakt.
Reactie door tjepkema op 04-09-2014 21:10
Ik heb net die kennis gebeld en ze heeft 19 augustus het geld terug gekregen. In zijn geheel heeft het dus 5 weken + 1 dag geduurd. Wat een stelletje dellen :)

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor