Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

CZ vergoedt geen MRI-Scan

Geplaatst door: ehren op: 12-08-2014 13:25
Omdat ik al een paar maanden last heb van mijn knie, besloot ik naar de huisarts te gaan. Ik werd wakker met pijn aan de buitenkant van mijn linkerknie de ochtend na een volleybalwedstrijd. Ik had gehoopt dat het met rust over zou gaan, maar helaas. Na overleg met mijn huisarts besloten we om een MRI te laten maken, omdat we de indruk hadden dat andere methodes niets aan het licht zouden brengen. Dus werd er een afspraak gemaakt, en ik kon een week later al terecht. Toen ik met CZ (mijn zorgverzekeraar) contact op nam om te controleren of ik het vergoed kreeg, werd mij verteld dat een MRI die door een huisarts is aangevraagd NIET vergoed wordt. Alleen een MRI-aanvraag door een specialist wordt vergoed. Vervolgens nam ik contact op met de instelling waar ik mijn MRI zou laten maken. Daar werd mij verteld dat 95% van al hun MRI aanvragen via de huisarts binnen kwamen?!! En dat declaratie nooit een probleem was?!! Enig onderzoek op internet leerde mij dat alleen CZ en VGZ niet uitkeren geven als de huisarts een MRI aanvraagt. De rest van de verzekeraars maakt er blijkbaar geen probleem van. Volgens CZ en VGZ hebben huisartsen blijkbaar niet de expertise om een MRI aan te vragen. Blijkbaar hebben de andere zorgverzekeraars meer vertrouwen in de eerstelijnsdiagnostiek. Ik volleybal al 25 jaar en heb ervaring met blessures van spieren, pezen en botten, dus ik weet hoe ze aanvoelen. Met wat ik nu voel heb ik er geen twijfel over dat een specialist me ook naar een MRI zal verwijzen. Mijn huisarts is het hiermee eens, daarom hebben we een MRI aangevraagd. Ik zie geen enkele reden voor CZ om het niet te vergoeden. CZ houdt zich echter aan 'de regeltjes', zonder mij een verdere uitleg te geven waarom ze geen vertrouwen hebben in het oordeel van huisartsen. Dat een MRI niet vergoed wordt omdat hij via een huisarts wordt aangevraagd vind ik absurd, te meer omdat andere verzekeraars het wel doen. Iemand die sport, zorgt goed voor zichzelf, en hoeft vaak minder te declareren. Aangezien een MRI bij sportblessures vaak de beste en snelste manier is om er achter te komen wat er aan de hand is zou ik iedereen die een sport beoefent aanraden om een andere zorgverzekeraar dan CZ (of VGZ) te kiezen. Ik ga dat in ieder geval doen.
Reactie door WebcareteamCZ op 12-08-2014 14:48
Beste Ehren, Ik zet je klacht over het niet vergoeden van je MRI op verwijzing van je huisarts graag voor je door naar mijn collega's van team klachten en geschillen. Zij beoordelen je situatie dan en nemen contact met je op. Hiervoor heb ik meer gegevens van je nodig. Ik vraag je daarom de volgende gegevens te e-mailen naar webcare@cz.nl: - je relatienummer; - je telefoonnummer; - je adresgegevens. Ik zie graag je e-mail met deze gegevens tegemoet. Met vriendelijke groet, Karlijn medewerker Webcare CZ
Reactie door tijger1 op 12-08-2014 17:17
Een MRI scan voor een zere knie? Logisch dat CZ dat niet zomaar vergoedt.
Reactie door ehren op 12-08-2014 18:05
Het gaat niet om zomaar een zere knie. Er zijn dagen dat ik mijn linkerbeer niet eens kan bewegen zonder dat ik pijn heb. En soms zak ik er spontaan doorheen, zoals een paar dagen terug, toen ik bijna door mijn tv heen viel omdat mijn knie het begaf. Verder zijn mijn huisarts en ik er in goed overleg toe gekomen om een MRI te laten maken. We hebben andere methodes (fysiotherapie, röntgenfoto's) besproken en afgewezen.
Reactie door tijger1 op 12-08-2014 18:16
Als al het andere dan niets is, moet u daarna toch naar een specialist? Wat moet de huisarts er dan verder nog aan doen? En om daar nu een zorgverzekeraar voor af te raden? Persoonlijk vind ik het wonderlijk dat u gast navragen of dat vergoed wordt.
Reactie door ehren op 12-08-2014 19:58
Aangezien mijn huisarts zelf met de suggestie van een MRI kwam om een diagnose te stellen, is het bezoek aan een specialist niet aan de orde geweest. En zoals u zelf al zegt, al het andere hebben we besproken. Dus de MRI was als optie nog open. En ik kwam erbij om na te gaan of het vergoed werd omdat ik op zoek ging naar de prijs van een MRI, gewoon omdat ik me dat afvroeg. Bij mijn zoektocht op het internet kwam ik tegen dat CZ het niet in alle gevallen vergoed, dus belde ik op om te vragen of mijn geval vergoed werd. Zodoende.
Reactie door marijke1953 op 12-08-2014 21:28
Staat duidelijk in de polis. Nu rest u een bezoek aan de specialist. Neem aan dat de huisarts niet de MRI-scan gaat beoordelen.
Reactie door costnix op 13-08-2014 00:51
Als de MRI wat uitwijst moet u toch nog naar de specialist. De huisarts kan niets voor u doen. Het is trouwens nog niet zo lang geleden, dat een MRI (en CT-scan) NIET door een huisarts kon worden aangevraagd. Zo'n aanvraag werd standaard geweigerd en de patiënt moest EERST naar de specialist.
Reactie door carola.83 op 13-08-2014 01:20
Quote: costnix schreef op woensdag 13 aug 2014, 00:51: Als de MRI wat uitwijst moet u toch nog naar de specialist. De huisarts kan niets voor u doen. einde Quote Inderdaad, huisarts kan helemaal niks met de uitslagen van de MRI scan, dus gaat je doorverwijzen. Tegen de tijd dat je bij de specialist terecht kan, ben je 3-4 maanden verder en dan zegt de specialist: die MRI is te oud, we gaan een nieuwe MRI aanvragen. Vind het helemaal niet de taak van een huisarts om zo'n scan aan te vragen. Het is zijn taak je door te sturen naar meer deskundiger personen, dus de specialist of fysiotherapeut. Erg vreemd dat hij kiest voor MRI en niet voor fysiotherapeut, die toch net weer wat meer kennis heeft van een knie dan een huisarts.
Reactie door flessebon op 13-08-2014 09:29
Huisarts wil steeds meer zelf doen en moet steeds meer zelf doen. Beetje vreemd om dan meteen ehren te veroordelen.
Reactie door pieterwolters op 13-08-2014 09:36
Ik denk niet dat ehren wordt veroordeelt om wat z'n huisarts doet. De discussie gaat immers of het terecht of onterecht is dat de verzekeraar de scan niet vergoedt in dit geval. En v.w.b. het beoordelen van een MRI scan door een huisarts: dat hangt helemaal af van wat die huisarts kan en wat voor ervaring hij/zij heeft. Niet iedere huisarts is hetzelfde.
Reactie door costnix op 13-08-2014 10:12
De huisarts, die een MRI beoordeelt???? Daar heb je een specialistische opleiding nodig tot radiodiagnost en die duurt zeker vier jaar.
Reactie door WebcareteamCZ op 13-08-2014 13:43
Beste ehren, Ik ontving nog geen e-mail met je gegevens. Wil je een reactie van CZ? Stuur dan alsnog de gevraagde gegevens naar webcare@cz.nl. Met vriendelijke groet, Karlijn medewerker Webcare CZ
Reactie door karenvrijsewijk op 13-08-2014 16:35
Anders dan hierboven gesteld, vergoedt VGZ een MRI-scan op verwijzing van de huisarts wél - de huisarts dient hierbij wel na te gaan of de patiënt redelijkerwijs is aangewezen op een MRI-scan. De individuele omstandigheden van de patiënt bepalen of een MRI verzekerde of onverzekerde zorg is. VGZ kan via controles achteraf toetsen of de huisarts zich hieraan houdt. Met vriendelijke groet, Karen van Rijsewijk woordvoerder VGZ
Reactie door ehren op 13-08-2014 19:01
Quote: costnix schreef op woensdag 13 aug 2014, 10:12: De huisarts, die een MRI beoordeelt???? Daar heb je een specialistische opleiding nodig tot radiodiagnost en die duurt zeker vier jaar.einde Quote De huisarts beoordeelt natuurlijk niet, maar via haar krijg ik wel de uitslag.
Reactie door ehren op 13-08-2014 19:01
Quote: costnix schreef op woensdag 13 aug 2014, 10:12: De huisarts, die een MRI beoordeelt???? Daar heb je een specialistische opleiding nodig tot radiodiagnost en die duurt zeker vier jaar.einde Quote
Reactie door ehren op 13-08-2014 19:05
Quote: karenvrijsewijk schreef op woensdag 13 aug 2014, 16:35: Anders dan hierboven gesteld, vergoedt VGZ een MRI-scan op verwijzing van de huisarts wél - de huisarts dient hierbij wel na te gaan of de patiënt redelijkerwijs is aangewezen op een MRI-scan. De individuele omstandigheden van de patiënt bepalen of een MRI verzekerde of onverzekerde zorg is. VGZ kan via controles achteraf toetsen of de huisarts zich hieraan houdt. Met vriendelijke groet, Karen van Rijsewijk woordvoerder VGZeinde Quote Dank u wel voor de verduidelijking. Dit was ik niet tegengekomen in mijn zoektocht naar informatie over het al dan niet vergoeden van een MRI-scan. Dit lijkt mij een betere opstelling dan de keiharde weigering van CZ die ik over de telefoon kreeg.
Reactie door costnix op 13-08-2014 19:25
En wat gaat de huisarts dan zelf voor u doen? U opereren? Nee, die verwijst u naar een orthopeed. Gezien de wachttijden voordat u aan de beurt bent, is de MRI verouderd en zal de orthopeed een nieuwe MRI voor u aanvragen. (Bij de weg: ik heb 35 jaar op een afdeling radiologie gewerkt en ken het wereldtje op mijn duimpje)
Reactie door tijger1 op 13-08-2014 19:37
Dat een MRI niet vergoed wordt omdat hij via een huisarts wordt aangevraagd vind ik absurd, te meer omdat andere verzekeraars het wel doen. Iemand die sport, zorgt goed voor zichzelf, en hoeft vaak minder te declareren. Aangezien een MRI bij sportblessures vaak de beste en snelste manier is om er achter te komen wat er aan de hand is zou ik iedereen die een sport beoefent aanraden om een andere zorgverzekeraar dan CZ (of VGZ) te kiezen. Ik ga dat in ieder geval doen. Dus omdat u, volgens u, minder te declareren hebt, zou CZ zomaar een MRI moeten vergoeden? En zoals gezegd, dat worden er dan waarschijnlijk twee.
Reactie door webcare vgz op 13-08-2014 21:22
Beste Tijger1, uit je bericht maak ik op dat je ontevreden bent over VGZ. Heb je een klacht over VGZ? Graag ontvangen wij je klacht o.v.v. je klantnummer via webcare@vgz.nl. We helpen je graag. ^MM
Reactie door tijger1 op 13-08-2014 21:36
@vgz Ik ontevreden? Waar maakt u dat uit op? De vragensteller denkt dat sporters minder declareren en vindt dat CZ daarom maar moet vergoeden. Hij haalt er ook VGZ bij. Niet ik. Ik ben noch bij CZ, noch bij VGZ verzekerd.
Reactie door WebcareteamCZ op 14-08-2014 10:11
Beste Ehren, Op 13 augustus 2014 ontving ik jouw e-mail waarin je je gegevens doorgeeft. Je bent het niet eens met het niet vergoeden van een MRI-scan op verwijzing van de huisarts. Ik stuur jouw klacht door naar mijn collega's van team klachten en geschillen. Zij beoordelen de klacht en nemen binnen vijf werkdagen contact met je op. Met vriendelijke groet, Melanie medewerker Webcare CZ
Reactie door flessebon op 15-08-2014 10:29
Zie deze discussie bij Tros Radar Heel verhelderend. bij Tros Radar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!