Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenrecht bij "de Plantenhal BV"

Geplaatst door: ejvzwam op: 17-04-2012 14:13
In o.a. Zuidland en Rhoon heeft "de Plantenhal B.V." twee vestigingen. Hier worden bloemen, planten en aanverwante artikelen verkocht tegen concurrerende prijzen. Bij de kassa hangt een pamflet waar de klant gewezen word op zijn rechten, of liever het ontbreken ervan. Een korte samenvatting: - Wij bezorgen niet en geven verder geen service. - Wij bieden u een lage prijs, waardoor garantie is uitgesloten. Ook op naam, kleur, maat, groei, bloei enz. geven wij geen garantie. - Omruilen van artikelen waarmee u de winkel heeft verlaten is niet toegestaan. Controleer daarom voor het verlaten van de winkel of het product aan uw eisen voldoet. Als u de winkel heeft verlaten kunt u niet meer ruilen of retourneren. - Bij het verlaten van de winkel vervallen al uw rechten. Controleer dus uw kassabon voor het verlaten van de winkel. Verder nog een aantal gedragsregels over tassen e.d. Zie ook: http://www.deplantenhal.nl/huisregels.html voor de volledige versie. Is dit nu juridisch in orde? Volgens mijn bescheiden mening heeft een consument altijd recht op een aantal wettelijk vastgelegde regels zoals omruilen en retourneren. Graag uw mening hieromtrent.
Reactie door ikbenik op 17-04-2012 14:23
Omruilen en retourneren is geen recht. Recht op garantie ook niet. Het enige waar de koper wel recht op heeft is dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd dient te zijn en de eigenschappen te bezitten welke de koper op grond van de koopovereenkomst had mogen verwachten, met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier. Dat heet de conformiteitsbeginsel en staat ook wel bekend als "wettelijke garantie". Een korte samenvatting: [quote: - Wij bezorgen niet en geven verder geen service. einde Quote Is gewoon toegestaan. Het is aan de verkopende partij zelf om dat te bepalen. [quote: - Wij bieden u een lage prijs, waardoor garantie is uitgesloten. Ook op naam, kleur, maat, groei, bloei enz. geven wij geen garantie.einde Quote Garantie is niet verplicht, mag de winkelier zelf bepalen (valt niet onder "wettelijke garantie"! "Wettelijke garantie" heeft niets met de garantie te maken.) [quote: - Omruilen van artikelen waarmee u de winkel heeft verlaten is niet toegestaan. Controleer daarom voor het verlaten van de winkel of het product aan uw eisen voldoet. Als u de winkel heeft verlaten kunt u niet meer ruilen of retourneren.einde Quote Is in de normale winkel altijd. Koop=koop en geen recht om het product terug te brengen. [quote: - Bij het verlaten van de winkel vervallen al uw rechten. Controleer dus uw kassabon voor het verlaten van de winkel.einde Quote Het recht op de conformiteit de koopovereenkomst kan nooit vervallen. Blijft altijd van toepassing.
Reactie door jorisw op 17-04-2012 16:15
Dit is een zakelijke keuze van dit bedrijf. Om zo concurrerend mogelijk aan te kunnen bieden hebben ze een aantal diensten die andere bedrijven wel bieden geschrapt. Dat zorgt er in ieder geval voor dat de consument een beetje keuze krijgt.
Reactie door hutch op 17-04-2012 17:01
Zij kunnen NOOIT om de Consumentenwetgeving heen. Zelfs niet (!!) indien dit duidelijk aangegeven is. Maar er rammelt nog wel meer aan die huisregels: 'Om misverstanden snel op te lossen dient u medewerking te verlenen aan onderzoek van uw kleding of tassen.' Dit kan een bedrijf u ook NOOIT verplichten. M.a.w. indien u dit niet wenst, hebben zij gewoon van uw spullen af te blijven. Het enige (....) wat zij kunnen doen, bij weigering uwerzijds, is u in de toekomst de toegang tot deze winkel te weigeren. Verder niets!! Er staan ook normale regels bij. Veel zaken mag een winkelier zelf bepalen. 'Het is verboden geprepareerde tassen of andere voorwerpen bedoeld om winkeldiefstal mee te plegen bij u te hebben in deze winkel.' Een beetje kinderachtig........ ;-)
Reactie door ikbenik op 17-04-2012 17:24
Quote: hutch schreef op dinsdag 17 apr 2012, 17:01: 'Het is verboden geprepareerde tassen of andere voorwerpen bedoeld om winkeldiefstal mee te plegen bij u te hebben in deze winkel.' Een beetje kinderachtig........ ;-) einde Quote Bij Staples Office Centre mag dat ook niet. Daar dienen de tassen in een kluis gestopt te worden.
Reactie door valerius-2 op 17-04-2012 17:56
Als het niet tegen het bw is ja dan kan u beter deze zaak voorbij lopen want dan kan u nergens verhaal halen.
Reactie door berend25 op 14-07-2012 13:31
ben over gestapt van hill`s voer naar exelent voer voor me hond 10 maanden later kreeg hij problemen met plassen kon niet meer plassen 5 liter urine in zijn blaas weg gehaald en blaassteentjes koste 1400 euro . heb de brokken laten testen van de plantenhal te veel zout , te veel eiwitten enz enz en het gekste is maand later alle zakken voer uit de handel genomen ook in de andere winkels van de plantenhal.. moet ik me rechtsbijstand inschakelen voor de kosten te verhalen want op brieven en email cntact laten ze niks horen
Reactie door harrie op 14-07-2012 14:23
Probeer de fabrikant van dat voer te achterhalen. Mogelijk heb je nog een lege verpakking met naam/adres en leg daar je claim ook neer. Verder informeer eens in de winkel waarom ze dit merk niet meer verkopen, mogelijk was er een recall. Ook als je je rechtsbijstand gaat inschakelen is het belangrijk dat je zelf zoveel mogelijk informatie kan verstrekken. Salut, Ex-Haagsche Harrie

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!