Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond blundert

Geplaatst door: fuzz25 op: 13-11-2015 11:41
Consumentenbond geeft Samsung Galaxy S5 SM-G900F predicaat als beste getest en gaat voorbij aan de toestel leeftijd van 1,5 jaar. De goedkoopste volgens de consumentenbond is 405,29. Alleen de duurste android smartphones krijgen 2 jaar ondersteuning. Als ze net op de markt gebracht zijn. Dit toestel is 1,5 jaar oud, waarschijnlijk krijgt het geen ondersteuning dus meer van google. Of slechts een half jaar en dat voor 405,29. Dat is weg gegooid geld. De consumentenbond heeft in 2015 onderzocht hoe het staat met ondersteuning van smartphones en dan vooral android. Ze vermelden de toestel leeftijd wel, maar alleen als je verder zoekt. Als je niet verder zoekt of je hebt er geen idee van dat het gevolgen heeft, omdat je bijv. niet technisch ben of gemist hebt. Ben je de klos en kan je na een half jaar of eerder kan je je tweede smartphone kopen. Had je net zo goed de dure Iphone S6 kunnen kopen, is goedkoper en je krijgt 4 jaar updates. Ik heb het gemeld, maar tot dusver geen excuses. Ze willen niet toegeven dat ze een fout hebben gemaakt.
Reactie door diumenge op 13-11-2015 14:10
Da's omdat ze ook geen fout gemaakt hebben. Waardeloos advies verder om dan maar een iPhone 6S te kopen, dat toestel zit in een compleet andere prijsklasse.
Reactie door fuzz25 op 13-11-2015 14:45
Wat beter lezen graag. Als je de Samsung Galaxy S5 SM-G900F koopt kan je hem metteen in de vuilnisbak mikken. Dat koste als je de goedkoopste had al 405,29. Het toestel is als je het nu aanschaft 1,5 jaar oud. Als het nieuw is krijg je 1,5 (en 200 euro duurder zou zijn) tot 2 jaar updates. De update tijd is al verlopen. Is deze rekensom te moeilijk. Dus als je een 2 jarig abonnement daarbij hebt afgesloten. Kan je alleen hopen dat de simkaart in het nieuwe toestel past. Of dat je een nano-sim nodig hebt, waar je evt voor moet betalen. Ze geven indirect wel toe dat ze ermee bezig zijn. Eigenlijk moet je direct een nieuwe kopen als je hem niet af kan zien van koop. Ben je dat geld kwijt. Die nieuwe kost ook ongeveer 400 voor 1,5 jaar updates en 600 euro voor 2 jaar updates. Dan heb je samen al 800 0f 1000 euro uitgegeven voor slechts 2 jaar ondersteuning. De iphone 6S 16GB (of meer geheugen) is dan een stuk goedkoper en je krijgt gegarandeerd 4 jaar updates. Terwijl het vorige voorbeeld met android maar 2 jaar updates krijgt. Is het nou duidelijk. Als je nou eens met goed onderbouwde kritiek komt en me niet neersabeld en wat beter leest.
Reactie door diumenge op 13-11-2015 15:21
Een telefoon die niet up to date is functioneert nog prima, de stelling dat je die in de prullenbak kunt gooien is pure onzin.
Reactie door tijger1 op 13-11-2015 17:24
Kunt u dan over een half jaar niet meer bellen? Jammer dan.
Reactie door pieterwolters op 13-11-2015 17:31
Je krijgt een (nog altijd) high-end telefoon voor rond de 400 euro. Dat is dus inderdaad "beste koop".
Reactie door slobberbone op 13-11-2015 17:58
Ja, waarom een dure Apple en geen Motorola of een Microsoft?
Reactie door aurora1 op 13-11-2015 18:45
Wat een onzinverhaal.
Reactie door carola.83 op 13-11-2015 20:26
Fuzz25 is duidelijk een Apple freak, die niet begrijpt dat lang niet iedereen een Apple freak is. In een ander topic begon hij ook al over een iPad terwijl iemand een Android tablet had.
Reactie door tijger1 op 13-11-2015 20:29
Waarom leest hij dan een test over andere telefoons? :-))
Reactie door fuzz25 op 14-11-2015 08:17
De test ging over updates van smartphones met Android iOS en Windows. Ik ben geen Apple fan. Maar het is het enige systeem dat 4jaar updates krijgt van het besturingssysteem. Bij Android weet je niet wat je krijgt. I Ik had een telefoon van 180 euro die maar 6 maanden updates kreeg van 4.4 naar 4.4.2 en dat was het. 180 euro was weggegooid geld.
Reactie door fuzz25 op 14-11-2015 08:19
Windows telefoon kan ook een goede zijn. Update ongeveer 3 jaar. Is coulanter dan Android en goedkoper dan Apple. Maar geen enkele fabrikant die aangeeft tot wanneer het toestel updates krijgt.
Reactie door slobberbone op 14-11-2015 08:47
Ik denk dat gemiddelde smartphone bezitter het niet interesseert die hebben zeker binnen 2 jaar wel een nieuwe.
Reactie door hänschen klein op 14-11-2015 08:48
Er is al actie ondernomen door de Consumentenbond........ http://www.consumentenbond.nl/campagnes/updaten/
Reactie door fuzz25 op 14-11-2015 09:06
De gemiddelde smartphone gebruiker sluit een abonnement met telefoon voor 2 jaar af. En stapt dan over. Maar er zijn mensen die het toestel bijvoorbeeld erg prettig vinden, zoals een familielid. Die bij verlenging van het abonnement hetzelfde verouderde toestel aanschafte. Maar ja dat wist ze dus niet en ze werd ook net gewaarschuwd. Bij abonnementen met zogenaamde gratis telefoon is het toestel vaak al oud, bijvoorbeeld een half jaar of nog ouder. Dat betekent een half jaar minder updates en een half jaar veiligheidslekken, waar je geen patch voor krijgt.
Reactie door fuzz25 op 14-11-2015 09:12
Ik weet dat de Consumentenbond actie heeft ondernemen. Maar dat is vooral dat ze updaten tot 1,5 tot 2 jaar. Want ook dat doen niet alle fabrikanten. De Consumentenbond kon er geen lijn in ontdekken welke fabrikant 2 jaar updates of minder updates bijvoorbeeld slechts een half jaar. Mijn toestel van 180 euro kreeg slechts 2 miezerige updates van Android 4.4 naar 4.4.2 en dat was het. Ze komen wel met kooptips om een toestel aan te schaffen dat je meer kans hebt om lang updates te krijgen. Ik zal de link opzoeken. Kan ik het onderbouwen. Krijg ik wat minder negatieve reacties, Dan zie je het misschien zelf.
Reactie door hänschen klein op 14-11-2015 11:10
Veel gestelde vragen en antwoorden erop...... http://www.consumentenbond.nl/campagnes/updaten/faq/
Reactie door carola.83 op 14-11-2015 12:26
Quote: fuzz25 schreef op zaterdag 14 nov 2015, 09:06: De gemiddelde smartphone gebruiker sluit een abonnement met telefoon voor 2 jaar af. En stapt dan over. Maar er zijn mensen die het toestel bijvoorbeeld erg prettig vinden, zoals een familielid. Die bij verlenging van het abonnement hetzelfde verouderde toestel aanschafte. Maar ja dat wist ze dus niet en ze werd ook net gewaarschuwd. einde Quote Tja, als je iets nieuws koopt, of het nou een koelkast of een smartphone is, is het wel zo verstandig zelf even onderzoek te doen. En naar tests van de CB kijk ik al helemaal nooit.
Reactie door hänschen klein op 14-11-2015 12:32
einde Quote Tja, als je iets nieuws koopt, of het nou een koelkast of een smartphone is, is het wel zo verstandig zelf even onderzoek te doen. En naar tests van de CB kijk ik al helemaal nooit.einde Quote ......omdat u de tests niet vertrouwd of omdat u niet lid bent?
Reactie door slobberbone op 15-11-2015 09:24
Quote: hänschen klein schreef op zaterdag 14 nov 2015, 12:32: einde Quote Tja, als je iets nieuws koopt, of het nou een koelkast of een smartphone is, is het wel zo verstandig zelf even onderzoek te doen. En naar tests van de CB kijk ik al helemaal nooit.einde Quote ......omdat u de tests niet vertrouwd of omdat u niet lid bent?einde Quote Inderdaad niet helemaal, vaak is aanbod beperkt en er moet door fabrikanten betaald voor worden en als je met de testresultaten aan de haal wilt gaan moet daar afzonderlijk ook nog voor betaald worden. Er zijn genoeg andere bronnen om testresultaten te zien en die vaak ook uitvoeriger zijn.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor