complicaties bevallen ziekenhuis
Geplaatst door: dirk2 op: 10-09-2009 13:27
Vrouwen die in Nederland bevallen hebben twee keer zo veel kans op ernstige
zwangerschapsvergiftiging als vrouwen in Groot-Brittannië. „Dat komt
omdat we in Nederland te terughoudend zijn met het geven van medicatie en
het inleiden van bevallingen”, zegt de Leidse gynaecoloog Joost Zwart.
Zwart deed twee jaar lang onderzoek naar het aantal vrouwen dat ernstig ziek
wordt tijdens de zwangerschap, iets wat tot voor kort niet werd bijgehouden.
Hij noteerde 2500 gevallen van ernstige complicaties, wat neerkomt op zeven
op de duizend zwangerschappen. Ongeveer 8 procent van de betrokken vrouwen
leed aan een ernstige zwangerschapsvergiftiging.
Wat is Uw ervaring?
Reactie door onbekende gebruiker op 10-09-2009 17:36
Moet ik reageren op dit onzin-artikel?
Reactie door onbekende gebruiker op 10-09-2009 17:52
Mijn zus en haar studievriendin hebben het zelf meegemaakt dat de zorg onvoldoende is, bijna waren hun kindjes gestorven door te weinig zorg zoals in het ziekenhuis in Hoorn.Mijn zus is hoog opgeleid ( kan haar woordje goed doen) maar toch kwam er geen verloskundige langs toen het nodig was. Het is een wonder dat het goed is afgelopen. Bij haar was de zorg in het ziekenhuis tijdens de bevalling goed maar de laatste weken daarvoor zeer slecht (gewoon verwaarlozing).Zoals vandaag ook was te lezen in de kranten:Het Westfriesgasthuis in Hoorn is schuldig aan de dood van Biendiya
Ramgoelam, begin mei. Op de afdeling verloskunde is een serie fouten
gemaakt waardoor de bevalling van Vyjantie Ramgoelam uit Zwaag op een
drama uitliep en haar dochtertje kort na de geboorte overleed.
Reactie door onbekende gebruiker op 11-09-2009 08:18
De Inspectie voor de Gezondheidszorg onderzoekt de
dood van vier baby's in het Hoornse Westfriesgasthuis. Minstens één van
hen overleed na een opeenstapeling van fouten rond de bevalling.
Dat werd gisteren duidelijk in een onthutsend rapport over de tragische
dood in het ziekenhuis van een babymeisje van twee dagen oud begin mei.De
drie andere sterfgevallen werden later gemeld. Eén door het ziekenhuis
zelf in augustus, twee door ouders die ook medische missers vermoeden
rond de bevalling van hun kind. Onduidelijk is nog of daarvan werkelijk
sprake is.Volgens het ziekenhuis zijn daar geen aanwijzingen
voor. ,,Maar we zijn nu extra scherp op alle incidenten,'' zegt Patrick
Edgar, voorzitter van de raad van bestuur.In het rapport over
de eerste baby staat dat de ouders de avond voor de bevalling, toen de
weeën al aan de gang waren, ten onrechte naar huis werden gestuurd.
Vanwege suikerziekte en eerdere zwangerschapsproblemen had de moeder
met alle zorg moeten worden omringd.De dag erna werd als gevolg
van een ruzie tussen de verloskundige en gynaecoloog veel te laat
ingegrepen bij complicaties. De baby Biendiya Ramgoelan werd hersendood
geboren en stierf twee dagen later.De twee hoofdrolspelers in het drama, een verloskundige en gynaecoloog,
mogen in dienst blijven van het ziekenhuis. Beide gaan 'zwaar gebukt'
onder de situatie. De eerste zit ziek thuis, de tweede, die
volgens de bestuursvoorzitter 'een prima reputatie heeft', is nog
gewoon aan het werk. ,,Uit het rapport blijkt dat er sprake is geweest
van een stapeling van fouten, gemaakt door verschillende personen. Dan
past het niet één iemand te straffen.'' In het ziekenhuis zijn
de afgelopen maanden maatregelen genomen om herhaling te voorkomen. Een
externe gynaecoloog houdt er voorlopig, mede op verzoek van de
inspectie, een oogje in het zeil. AD
Reactie door onbekende gebruiker op 12-09-2009 11:37
Bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) zijn
de afgelopen dagen
acht nieuwe klachten
over deze Hoornse afdeling
binnengekomen.
De aandacht van de media voor de babysterfte heeft voor onrust gezorgd
onder aanstaande moeders. Zo blijkt uit de reacties die zowel bij het
ziekenhuis als op de redactie van deze krant binnen komen. Waarbij de
centrale vraag is welke gynaecoloog nu precies in het verdachtenbankje
zit. ,,Maar daar krijgen de aanstaande ouders in het Hoornse ziekenhuis
geen antwoord op om de betrokken specialist het werken niet onmogelijk
te maken'', zegt woordvoerster Mieke Boots.
De gynaecoloog die nu in opspraak is na de dood van Biendya
en waarvan ook zeker is dat hij fouten heeft gemaakt is nog aan het
werk. Vanmiddag heeft de Raad van Bestuur van het Hoornse ziekenhuis
opnieuw vastgesteld dat er geen reden is deze specialist naar huis te
sturen lopende het onderzoek dat nu door de IGZ wordt gedaan. Ook niet
na een verzoek daartoe van de Nationale Patiëntenraad.
Kassa nieuwsbrief
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!