Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Brugman keuken drama

Geplaatst door: nooky op: 26-04-2015 18:19
Op een zaterdag na het maken van een afspraak bij Brugman geweest voor een keuken en badkamer. 4 uur lang tussen 2 verkopers heen en weer geslingerd tot ik er duizelig van werd. Na 30 min voelde het al niet prettig maar na alle verhalen hier gelezen te hebben was ik in de veronderstelling dat het eigenlijk er bij hoort. Ik was na een uur overtuigd dat ik zeker niet ging tekenen, het voelde gewoon niet goed. Toen de prijs maar bleef zakken en ik steeds niet toehapte werd mij snauwerig gevraagd wat mij nog tegenhield. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik pas akkoord wilde gaan als er een aannemer van Brugman bij mij thuis zou komen om te kijken of alles besproken ook daadwerkelijk uitgevoerd kon worden voor die prijs. De verkoper ging naar achteren om de aannemer te bellen ( dat zei hij tenminste) en kwam terug met de toestemming van de aannemer om bij mij thuis te komen om dit te beoordelen. Ik ben naar huis gegaan en een uur later kwam de verkoper hij liep door de ruimtes en na een aantal veranderingen te hebben besproken kwam een koopcontract bij mij op de keuken tafel. Bij mijn laatste twijfels werd er druk uitgeoefend door nog even de noodzaak van tekenen te benadrukken omdat de prijs alleen die dag nog geldig was. Omdat ik ervan uitging met een eerlijke bedrijf te maken te hebben en bekend ben met een koopovereenkomst buiten de verkoop ruimte heb ik getekend. De volgende dag neem ik de papieren door en zie tot mijn verbazing fout op fout op fout. Apparatuur wat niet was afgesproken , meters kasten die ontbreken en ineens zijn de laden kasten veranderd, ik kan wel even door gaan. Ik natuurlijk de volgende dag gebeld maar de verkoper zou de hele week niet aanwezig zijn. De schrik goed in de benen heb ik informatie ingewonnen en werd mij verzekerd dat ik kon ontbinden. Brugman blijft star en dreigt nu met een incasso bureau omdat zij vasthouden aan hun standpunt dat in de onderhandeling fase je al mondeling vast zit aan een overeenkomst. Ze willen 30% annuleringskosten. Het maakt ze niet uit of je een akkoord hebt gegeven of niet. In hun eigen algemene voorwaarden staat een bedenktijd voor een koopcontract gesloten buiten de verkoopruimte maar daar houden ze zich niet aan.
Reactie door valerius-2 op 26-04-2015 19:32
Dit is zeker een drama u had no meer wantrouwen moet hebben dat u al had. U heeft mondeling beslist en dat is rechtsgeldig.
Reactie door zoekster op 26-04-2015 20:22
En op wanneer is dit allemaal gebeurd? Welke datum, bedoel ik.
Reactie door nooky op 27-04-2015 08:12
Quote: valerius-2 schreef op zondag 26 apr 2015, 19:32: Dit is zeker een drama u had no meer wantrouwen moet hebben dat u al had. U heeft mondeling beslist en dat is rechtsgeldig.einde Quote Op geen enkele manier heb ik in hun filiaal een mondelinge akkoord gegeven.
Reactie door nooky op 27-04-2015 08:12
Quote: zoekster schreef op zondag 26 apr 2015, 20:22: En op wanneer is dit allemaal gebeurd? Welke datum, bedoel ik.einde Quote Dit is een paar weken geleden gebeurd.
Reactie door zoekster op 27-04-2015 10:57
Er is echt van alles misgegaan met deze aankoop. Als ik u was zou ik een jurist inschakelen voor hulp. Heeft u een rechtsbijstandverzekering dan kunt u benaderen. Heeft u die niet kijk dan eens HIER op dit forum. Daar kunt u uw vraag nog eens stellen of meteen al een jurist direct benaderen.HIER
Reactie door edrick3 op 27-04-2015 12:36
.....De volgende dag neem ik de papieren door en zie tot mijn verbazing fout op fout op fout...... Als je eerst gelezen had, dan had je dus niet getekend. .....Ik was na een uur overtuigd dat ik zeker niet ging tekenen, het voelde gewoon niet goed..... Dan had je dus weg moeten gaan!
Reactie door nooky op 27-04-2015 19:00
Quote: edrick3 schreef op maandag 27 apr 2015, 12:36: .....De volgende dag neem ik de papieren door en zie tot mijn verbazing fout op fout op fout...... Als je eerst gelezen had, dan had je dus niet getekend. Als jij uit een 20 tal artikel nummers meteen kunt opmaken dat het fout is ben jij natuurlijk super slim. Voordat je tekent alle serie nummers opzoeken op internet doet ook iedereen volgens jou?, daar krijg je niet eens de kans voor. Er bestaat ook nog consumenten bescherming...ik zal kijken wat dat inhoud. Een waarschuwing voor iedereen die ook maar denkt te kopen bij Brugman of een ander bedrijfsnaam dat valt onder de mandemakers groep. Vraag een dag bedenktijd, krijg je dat niet dan weet je wel genoeg.
Reactie door tijger1 op 27-04-2015 20:54
Er zullen naast die nummers toch ook nog wel omschrijvingen gestaan hebben? Maar afgezien daarvan, dat sprookje van die prijs geldt alleen voor die dag, dat trok u over de streep, terwijl u niet wilde tekenen. Weet u dan niet dat dat onzin verhalen zijn?
Reactie door nooky op 28-04-2015 06:48
Quote: tijger1 schreef op maandag 27 apr 2015, 20:54: Er zullen naast die nummers toch ook nog wel omschrijvingen gestaan hebben? Maar afgezien daarvan, dat sprookje van die prijs geldt alleen voor die dag, dat trok u over de streep, terwijl u niet wilde tekenen. Weet u dan niet dat dat onzin verhalen zijn?einde Quote Nee er stonden geen omschrijvingen. Omdat ik thuis heb getekend ga ik uit van 2 weken bedenktijd. Van de website Inretail: Verandert er iets voor mij als ik bij consumenten thuis overeenkomsten sluit? JA !!! De vroegere colportagewet was niet van toepassing als de klant het initiatief nam voor een bezoek aan huis. De huidige wetgeving wel! Dus, ook al •vraagt de consument jou om thuis (interieur)advies te geven en/of •je hebt in de winkel al uitgebreid informatie over de materialen gegeven •en/of je bent alleen maar bij de klant geweest voor opmeten en is er daarom bij de klant thuis getekend voor de definitieve prijs, etc. de koop wordt beschouwd als een zogenaamde Buiten de Verkoopruimte Gesloten Overeenkomst.
Reactie door nooky op 28-04-2015 06:54
Er is sprake van een misleidende handelspraktijk als een aanbieder: • informatie aan de consument geeft die niet juist is, of als hij informatie geeft die feitelijk correct is, maar die de gemiddelde consument op enigerlei wijze misleidt, bijvoorbeeld over de kenmerken van een product of dienst, over de prijs of over de aanbieder zelf (dit heet een ‘misleidende handeling’), of • nalaat de consument informatie te geven die voor de gemiddelde consument belangrijk is om een goede keuze te maken over een aankoop (dit heet een ‘misleidende omissie’), waardoor de gemiddelde consument een besluit over een aankoop neemt of kan nemen dat hij anders niet had genomen. Het is niet nodig dat de consument daadwerkelijk misleid is. Hij hoeft ook niet daadwerkelijk een besluit te nemen of tot een aankoop over te gaan. Het gaat erom dat de gemiddelde consument door de misleidende handelspraktijk een onjuist beeld had kúnnen krijgen en daardoor tot de aanschaf van een product of dienst had kúnnen overgaan die hij (mogelijk) anders niet had gedaan.
Reactie door tijger1 op 28-04-2015 09:27
Dat is mooi, al die uiteenzettingen. Wijs Brugman dasrop.
Reactie door edrick3 op 28-04-2015 11:10
@nooky, .....Als jij uit een 20 tal artikel nummers meteen kunt opmaken dat het fout is ben jij natuurlijk super slim..... Inderdaad, want ik teken nooit zomaar iets zonder dat ik weet WAT en WAARVOOR ik teken. Zouden meer mensen moeten doen. ;-)
Reactie door 1953 op 30-04-2015 00:59
Wat vervelend dat het u overkwam. Bekende kreten las ik in uw verhaal. 'Alleen vandaag geldig ...' Nou is een week ook nog geldig. Ze willen immers u (hun troep) verkopend.
Reactie door nooky op 07-06-2015 10:50
Vervolg: Intussen een brief van een incasso bureau graag per omgaande 12,000 Euro overmaken. Netjes gebeld dat ik dit niet ga betalen zonder een rechtszaak. wordt vervolgd.
Reactie door zoekster op 07-06-2015 11:56
Quote: nooky schreef op zondag 7 jun 2015, 10:50: Vervolg: Intussen een brief van een incasso bureau graag per omgaande 12,000 Euro overmaken. Netjes gebeld dat ik dit niet ga betalen zonder een rechtszaak. wordt vervolgd.einde Quote U moet niet bellen, u moet schrijven (mail en/of brief) een aanmaning moet je altijd schriftelijk betwisten, anders staat u zwakker. In dit geval zou ik dat aangetekend schriftelijke naar zowel Brugman als naar het incassobureau reageren. Dus 2 maal dezelfde brief. Geef daarbij puntsgewijs op waarom u de vordering betwist. Verzoek om een schriftelijke reactie binnen 14 dagen!
Reactie door pino123 op 08-06-2015 15:45
Wat ik hier redelijkerwijs mis is enige zelfkritiek: a: Je tekent een contract met alleen nummertjes? b: Je geeft aan nooit ergens zomaar voor te tekenen? Heb je dus wel gedaan! c: Waarvoor je tekent lees je de dag erop? Als ik tig-nummertjes zie weet ik ook niet wat het betekent. Betekent dat dan dat ik ga tekenen? Nee, ik wil eerste alles zwart op wit zien, voordat ik iets teken, zoals je nu ziet kan je nergens op terugvallen en is het hun woord tegen het jouwe, waarschijnlijk tot aan een rechtzaak toe. Vooralsnog lees ik dat onder verkoop buiten verkoopsruimte valt: Colportage (hier geen sprake van) Straatverkoop, ook hier geen sprake van. Wat is een aankoop buiten de verkoopruimte? Alle overeenkomsten die buiten de verkoopruimte (winkel) van de verkoper zijn gesloten vallen onder de beschermingsregels. Het is niet van belang wie het initiatief neemt voor de overeenkomst. In de volgende situaties gelden de regels: U koopt iets van een verkoper op straat; U koopt iets van een verkoper aan de deur; U koopt iets tijdens een verkoopdemonstratie bij iemand thuis of op het werk; U koopt iets tijdens een dagtocht of busreisje, vooral georganiseerd met het doel om iets te verkopen; U koopt iets in de winkel van de verkoper, direct nadat u hierover door de verkoper buiten de verkoopruimte (bijvoorbeeld op straat) bent aangesproken. link Ik wens u veel succeslink
Reactie door tijger1 op 08-06-2015 16:01
@pino123 De regels zijn gewijzigd. Koop je iets in je eigen huis, dan is dat ook buiten de verkoopruimte. Lees hier.hier
Reactie door nooky op 08-06-2015 23:13
Pino123, De Colportage wet bestaat niet meer ( 2014 veranderd ). Zelf kritiek? Ja dom van mij dat ik dacht met een eerlijke onderneming in zee te gaan. Ja dom van mij dat zelfs na alle negatieve reacties over Brugman Keukens ( de mandemakers groep ) ik toch de boot ben ingegaan. ik dacht het kan vast niet zo erg zijn als wat er allemaal op internet staat...dom dom dom...het is zelfs erger. Maar zeer zeker niet dom om een order thuis te tekenen met de garantie van 2 weken bedenk tijd. De handtekening staat ook op hun eigen algemene voorwaarden waar duidelijk de rechten op staan van een verkoop gesloten buiten de verkoopruimte. Niemand weet waarvoor hij/zij tekent als er een 30 tal artikel nummers op staan. Je gaat ervan uit dat wat besproken is ook daadwerkelijk op papier komt en niet achteraf wordt verwisseld voor een goedkopere uitvoering of geheel ontbreekt. Als ik mij niet vergis noemen we dat oneerlijke handels praktijken. Pure misleiding! Maar daar zal binnenkort de rechter zich over buigen.
Reactie door tijger1 op 08-06-2015 23:34
Daar gaat de rechter zich echt niet over buigen, want u staat in uw recht, en dat weet Brugman ook. Maar dat laat onverlet dat ik het compleet onbegrijpelijk vind, dat u überhaupt getekend hebt bij die club, terwijl u alle kanten voelde dat het niet goed zat.
Reactie door zoekster op 08-06-2015 23:47
Quote: tijger1 schreef op maandag 8 jun 2015, 23:34: Daar gaat de rechter zich echt niet over buigen, want u staat in uw recht, en dat weet Brugman ook. einde Quote Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Ze kunnen de hele boel verdraaien, daarom is het van belang dat de vraagsteller schriftelijk reageert op de aanmaning. Wat als Brugman beweert dat die handtekening niet bij de klant thuis is gezet, of dat er mondeling al een overeenkomst was en dat de handtekening slechts een formaliteit was? @nooky, ik hoop dat u mijn raad heeft opgevolgd.
Reactie door nooky op 09-06-2015 06:45
Zoekster, Er gaat nog een aangetekende brief naar het incasso bureau. Ik heb de vordering al telefonisch en via e-mail betwist er volgt dus nog een brief. Tijger1 Brugman kan het proberen te verdraaien maar ik heb getuigen bij het tekenen bij mij thuis. Je mag informatie inwinnen in de winkel en dat is gebeurd. Een mondelinge afspraak is er niet geweest en wie dit beweert moet het bewijzen. Voor een mondelinge afspraak moet je duidelijk zeggen ja ik ga akkoord. De enige reden dat de verkoper een bezoek bracht bij mij thuis is omdat ik niet in de winkel een akkoord wou geven. In een telefonische gesprek 2 weken later bood hij mij nog zijn verontschuldigingen aan omdat hij mij niet op de hoogte had gesteld van de 2 weken bedenk tijd.
Reactie door pino123 op 09-06-2015 10:59
Quote: zoekster schreef op maandag 8 jun 2015, 23:47: Quote: tijger1 schreef op maandag 8 jun 2015, 23:34: Daar gaat de rechter zich echt niet over buigen, want u staat in uw recht, en dat weet Brugman ook. einde Quote Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Ze kunnen de hele boel verdraaien, daarom is het van belang dat de vraagsteller schriftelijk reageert op de aanmaning. Wat als Brugman beweert dat die handtekening niet bij de klant thuis is gezet, of dat er mondeling al een overeenkomst was en dat de handtekening slechts een formaliteit was? @nooky, ik hoop dat u mijn raad heeft opgevolgd. einde Quote Laat ook direct uw getuigen een schriftelijke verklaring sturen naar Brugman, Wat betreft het akkoord, staat u erg sterk, u gaat niet iemand thuis uitnodigen als u in een winkel akkoord gaat. Nog een vraag, heb je pas na twee weken gereageerd, of al binnen de twee weken?
Reactie door zoekster op 09-06-2015 11:19
Quote: nooky schreef op dinsdag 9 jun 2015, 06:45: In een telefonische gesprek 2 weken later bood hij mij nog zijn verontschuldigingen aan omdat hij mij niet op de hoogte had gesteld van de 2 weken bedenk tijd.einde Quote Het niet op de hoogte brengen van de bedenktijd, betekent dat de bedenktijd maximaal een jaar wordt. Dat wil zeggen dat de bedenktijd automatisch wordt verlengd voor een jaar, maar wordt gestuit op het moment dat u van die bedenktijd door de verkoper schriftelijk op de hoogte wordt gesteld. Bijv. U koopt iets via overeenkomst op afstand, de ondernemer 'vergeet' u op de hoogte te brengen van uw herroepingsrecht. Drie maanden later heeft u eigenlijk spijt van uw aankoop, of u komt erachter dat u niet op de hoogte bent gebracht van uw bedenktijd. U neemt contact op met de verkoper en die zegt 'verhip, ja dat had ik u toen moeten mededelen (schriftelijk overigens). Nou ja, pech, ik hoop dat u toch blij bent met uw aankoop.' Dan heeft u alsnog recht op uw herroepingsrecht. De verkoper kan u dan schriftelijk op de hoogte stellen van uw herroepingsrecht en pas dan gaan de 14 dagen bedenktijd lopen. Ook de mate waarin het product in die drie maanden achteruit is gegaan is voor rekening van de verkoper. Zo zwaar tilt de wet aan het schriftelijk mededelen van het herroepingsrecht. Dat u getuigen heeft is geweldig, dat maakt uw zaak meteen veel sterker.
Reactie door nooky op 09-06-2015 12:45
@ Pino123, Binnen een week na tekenen lag de brief van ontbinden via mijn advocaat al op het hoofdkantoor en een copy bij hun filiaal in Hengelo. De brief was ook de aanleiding waarom de verkoper heeft gebeld en zijn excuses heeft aangeboden voor het niet op de hoogte stellen van de algemene voorwaarden verkoop buiten de verkoopruimte.
Reactie door nooky op 09-06-2015 12:47
De juristen van de Consuwijzer ( website ACM ) hebben mij ook verzekerd dat ik in mijn recht sta. Die roepen niet zo maar wat.
Reactie door zoekster op 09-06-2015 13:01
Quote: nooky schreef op dinsdag 9 jun 2015, 12:45: @ Pino123, Binnen een week na tekenen lag de brief van ontbinden via mijn advocaat al op het hoofdkantoor en een copy bij hun filiaal in Hengelo. De brief was ook de aanleiding waarom de verkoper heeft gebeld en zijn excuses heeft aangeboden voor het niet op de hoogte stellen van de algemene voorwaarden verkoop buiten de verkoopruimte. einde Quote U vertelt steeds meer details ;-) U heeft het ook nog via uw advocaat gedaan. Dan heeft Brugman echt geen poot om op te staan. Laat maar opkomen die rechtszaak, kan flink in de papieren lopen voor Brugman.
Reactie door tijger1 op 09-06-2015 15:03
Ik vraag mij eigenlijk af waarom u uw verhaal nog hier neer hebt gezet? U hebt meteen een advocaat ingeschakeld en contact gehad met de juristen van Consuwijzer. Vertrouwt u hun toelichting niet?
Reactie door nooky op 09-06-2015 16:47
Quote: tijger1 schreef op dinsdag 9 jun 2015, 15:03: Ik vraag mij eigenlijk af waarom u uw verhaal nog hier neer hebt gezet? U hebt meteen een advocaat ingeschakeld en contact gehad met de juristen van Consuwijzer. Vertrouwt u hun toelichting niet?einde Quote Als waarschuwing voor mensen zoals ik die vertrouwen hebben in een bedrijf als mandemakers/brugman. Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken toch?
Reactie door tijger1 op 09-06-2015 18:25
Quote: nooky schreef op dinsdag 9 jun 2015, 16:47: Quote: tijger1 schreef op dinsdag 9 jun 2015, 15:03: Ik vraag mij eigenlijk af waarom u uw verhaal nog hier neer hebt gezet? U hebt meteen een advocaat ingeschakeld en contact gehad met de juristen van Consuwijzer. Vertrouwt u hun toelichting niet?einde Quote Als waarschuwing voor mensen zoals ik die vertrouwen hebben in een bedrijf als mandemakers/brugman. Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken toch?einde Quote Niet echt nee. U voegt elke keer een stukje aan het verhaal toe. Wonderlijk. De meeste mensen die hier voor het eerst komen, hebben al het probleem. En ook u had hier al de nodige verhalen gelezen en dat hielp ook niet.
Reactie door nooky op 09-06-2015 21:09
Niet echt nee. U voegt elke keer een stukje aan het verhaal toe. Wonderlijk. De meeste mensen die hier voor het eerst komen, hebben al het probleem. En ook u had hier al de nodige verhalen gelezen en dat hielp ook niet. Wonderlijk?.... Dat ik niet meteen het volledige verhaal hier neer zet? Nou mocht het komen tot een rechtszaak dan kun je het ja wel nalezen. Geen woord gelogen. Ook heel fijn om op een forum zulke mensen als jou tegen te komen. Dit zal mijn laatste reactie ook zijn. Ik beloof alleen nog de afloop hier neer te zetten. @ Zoekster.....dank je wel voor je reacties , toch een beetje een hart onder de riem gevoel aan over gehouden.
Reactie door tijger1 op 09-06-2015 21:27
Waar schrijf ik dat ik denk dat u gelogen hebt? Dat doe ik helemaal niet. Maar u brengt hier een verhaal waarna u allerlei adviezen krijgt. Heel mooi, maar u had binnen 14 dagen al een advocaat op die kwestie gezet. Als u uw hele verhaal hier neer gezet had, was het advies simpel geweest. Rustig afwachten wat Brugman gaat doen en had de rest achterwege kunnen blijven.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor