Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Bromsnorstrook

Geplaatst door: roger69 op: 21-09-2011 16:34
Beste redactie van Kassa,Felix,vaan de Sjeng die je altijd groet met Carnaval red. Zou het niet een goed idee zijn om in het midden van de fietspaden een zgn.Bromsnorstrook te maken, De fietsers aan de buitenkant en de brom/snorscooters e.d. op de strook. Voordelig voor eenieder,fietsers gaan niet 3 dik fietsen en de scooters moeten beter opletten en de fietser in acht nemen,bij ongeluk heeft de scooter altijd schuld,net als de auto aangaande de fietser. Verder strenge handhaving op snelheid,1e maal waarschuwing met boete,2e maal fikse boete,3e maal brommer/scooter verkopen en opbrengst aan een goed doel schenken. groetjes Roger.
Reactie door gijssie81 op 21-09-2011 16:45
De meeste fietspaden zijn al vrij smal; op de bredere fietspaden is het probleem minder groot en voegt deze oplossing weinig toe.
Reactie door tdehond op 21-09-2011 16:45
Ik denk dat daar op veel fietspaden onvoldoende ruimte voor is. Zeker als de fietsers uit tegenover gestelde richting komend van hetzelfde fietspad gebruik maken. M.i. weerhoudt dit de fietsers niet om drie dik te fietsen. Net zomin als fietsers weerhouden te fietsen op voetpaden en automobilisten hun auto's parkeren op de stoep. Om van de vele motoren die geparkeerd staan op de stoep maar niet te spreken. BTW Ik kan me de tijd niet heugen dat ik een agent tegen kwam op het fietspad. Dus van handhaven zal weinig terecht komen.
Reactie door simonlebon op 22-09-2011 00:00
De belangrijkste oorzaak van ellende tussen brommers en fietsers ligt vooral in het snelheidsverschil. Zelf rij ik een snorscooter die, als een van de weinige, geen 45km/h (of zelfs hoger) loopt. Soms wordt ik zelfs ingehaald door een wielrenner. Gemotoriseerde rijders dienen rekening te houden met ongemotoriseerde verkeersdeelnemers omdat de laatste groep zwakker is. Ik denk dat brom- en snorsfietsen in beslag moeten worden genomen wanneer zij meer dan 50% harder kunnen rijden dan de toelatingseis. Dus loopt een snorscooter harder dan 37,5 km/h of een brommer harder dan 67,5km/h, geen pardon, in beslag nemen en gedemonteerd waarbij de 'standaard'-onderdelen aan (bromfiets)handel wordt verkocht. Bij 100% overschrijding inbeslagname rijbewijs (bij brommers is dit al het geval) Of de keuze bieden de brommer als motor te laten keuren.
Reactie door atenias op 22-09-2011 00:38
Er blijft inderdaad geen fietspad meer over alser in het midden een snorstrook komt. Misschien is een strook aan de rechterkant van een rijbaan de oplossing.
Reactie door nbw op 22-09-2011 02:09
Ben het wel met Roger eens maar dan niet enkel voor die kleine groep bromsnorders maar geldend voor alle gemotoriseerde weggebruikers. Rij je met je auto 50 in 30 waarschuwing met boete. Doe je het nog 1 keer fikse boeten Een 3e maal auto in beslag nemen en de opbrengst aan een goed doel schenken. Bijkomende voordelen de files verdwijnen en al die miljarden voor uitbreiding van het wegennet zijn niet meer nodig.Wil er nog een 4e straf aan toevoegen namelijk als je drie zo fout bent verlies je het rijbewijs definitief. De regels zijn bekend de borden staan er dus rij 30 /50 .
Reactie door birdies op 22-09-2011 08:20
.......Zou het niet een goed idee zijn om in het midden van de fietspaden een zgn.Bromsnorstrook te maken.......... Nee, helemaal geen goed idee! Sterker nog: waardeloos idee. .......Beste redactie van Kassa,Felix,vaan de Sjeng die je altijd groet met Carnaval red......... Blijkbaar al een tijdje niet naar Kassa gekeken, Felix is al een tijd weg namelijk. En de rest van de zin is abacadabra.
Reactie door empyria op 22-09-2011 09:21
Quote: birdies schreef op donderdag 22 sep 2011, 08:20: .......Zou het niet een goed idee zijn om in het midden van de fietspaden een zgn.Bromsnorstrook te maken.......... Nee, helemaal geen goed idee! Sterker nog: waardeloos idee. .......Beste redactie van Kassa,Felix,vaan de Sjeng die je altijd groet met Carnaval red......... Blijkbaar al een tijdje niet naar Kassa gekeken, Felix is al een tijd weg namelijk. En de rest van de zin is abacadabra.einde Quote Mee eens... En dan ook nog dit...wie zou dat gaan betalen? Zonde van het geld!
Reactie door robtien op 22-09-2011 10:05
Quote: roger69 schreef op woensdag 21 sep 2011, 16:34: Zou het niet een goed idee zijn om in het midden van de fietspaden een zgn.Bromsnorstrook te maken, einde Quote Ik vind dat een zeer slecht idee en om de reden dat het snelheidsverschil veelste groot is. verder omdat als fietsers 3 dik langs elkaar willen fietsen het toch wel doen die pubers hou je er echt niet mee tegen om met zovele langs elkaar te fietsen want dat doen ze op de gewone weg ook.overgings andere mensen ook niet. maar ik noem even pubers omdat ik die het meestal zie doen en andere bijna niet. verder denk ik ook dat je dan bedoelt over fiets/brommerpaden echter vind ik het gewoon een onverstandig iets. het maakt het er echt niet oplettender op. zeker niet op fiets/brommerpaden waar ook nog voetgangers lopen omdat er geen stop is in die straat. na mijn idee word het dan dus gewoon onveiliger.
Reactie door vlinder30 op 22-09-2011 13:19
Zonde geld, en wordt toch niet gehandhaafd. Dit is alleen maar een vrijbrief voor de fietsers om ipv 2,3-dik nu 4 of 5 dik naast elkaar te gaan fietsen, schiet dus niets op. Heb toevallig sinds deze zomer een snorscooter en houdt me (redelijk) netjes aan de snelheid rijdt max.30-35 km/p uur. en wordt idd ook ingehaald door wielrenners en ATB fietsers etc. Mijn ervaring is dat het irritantst zijn: auto's die van rechts met de neus op het fietspad (op de voorrangsweg) gaan staan, je schrikt je een ongeluk en plots uitwijken is gevaarlijk. Openslaande portieren van auto's, mensen die ineens achter een auto weg komen om in te stappen en dit ook gewoon doen ("schijt a/d rotscooter", blijkbaar). Fietsers die irritant bij stoplichten op een vierkante cm willen gaan staan er zich ernaast/ertussen lopen te proppen, waar je dan (als scooter) fijn last van hebt. Mijn ervaring is eigenlijk: hoe langzamer de gebruiker, is vaak het irritantst aanwezig, cq.brutaalst, dit misschien ook met ivm vooroordeel over scooters, maar die zijn niet allemaal hetzelfde. Wij wonen aan een doorgaande fietsweg, veel scooters en de meeste hiervan gedragen zich keurig. Ben het eens met TdeHond
Reactie door tenormin op 22-09-2011 13:38
Vreemd "bromsnor"voorstel en dat ook nog eens in een tijd van bezuinigingen. Zou dan betekenen dat de autowegen en de trottoirs smaller gemaakt moeten worden. Zie dat niet gebeuren. Eigenlijk nog een gevaarlijk voorstel ook. Want de jeugd blijft toch wel met zijn 3-en naast elkaar fietsen. De politie heeft nog andere dingen te doen dan waarschuwing 1 en 2 geven en dan naar goed doel.....?
Reactie door ankhor op 22-09-2011 14:12
Meestal heb ik totaal geen last van echte snorfietsen, het probleem is de snorfietsen die zij omgebouwd tot brommer of zelf motor. Maar dan toch op het fietspad rijden, want ze willen als 'snorfietser' natuurlijk niet de wet overtreden en op de weg rijden inplaats van op het fietspad. Af en toe komt zo'n kreng wel eens langs je scheuren, en schrik je je een hoedje.
Reactie door mostertpot op 22-09-2011 16:33
Nu ben ik zelf automobilist, fietser en bestuurder van een snorscooter; wat me op de weg vooral opvalt is dat men altijd kijkt naar wat de andere soort bestuurders fout doen en vooral maar generaliseren. Maar dat er een probleem is tussen de verschillende voertuigen is duidelijk, zeker in stedelijke gebieden. Mij lijkt het verstandiger om het verschijnsel 'snor' weer af te schaffen en alles weer terug te zetten naar 'brom'. Zelf zal ik daar als eerste enorm van balen, omdat ik het helmloze rijden zo lekker vind. Wel moet er dan een onderscheid gemaakt worden tussen de ontzettend populaire electrische fietsen, die moeten dan ook gelijk gesteld worden aan rijwielen.
Reactie door valerius-2 op 22-09-2011 17:59
Laat gewoon alles dat met een brandstof motor op de weg met de andere brandstofgebruikers en laat de fietspaden waar ze voor zijn aangelegd.
Reactie door simonlebon op 28-09-2011 00:14
Kan ook weer niet, zie je mensen met 25km/h scooters al op de rijbaan? Dat is pas levensgevaarlijk. Ben het helemaal met mosterdpot eens, er wordt altijd naar de andere groepen gewezen. Zelf bestuur ik ook van alles, fiets, (electische) snorcooter, bromscooter, auto en grote bestelbus van 2 ton. Eigenlijk zou iedereen dat eens moeten doen, zodat ze zich in de verkeersbeleving van anderen kunnen inleven. Zou heel wat ergenis schelen. Toch is maar één gevaarlijke groep, degene die hun snelheid niet weten te beheersen en niet kunnen anticiperen op mogelijke situaties. Als ze een vrachtwagen willen inhalen, niet eers een gat maken om snelheid op te kunnen bouwen en beter zicht te hebben. In de bebouwde kom 55km/h rijden, ook al laat de situatie het eigenlijk niet toe. Met 50km/h rakelings langs fietsers schieten. Voetgangers niet de gelegenheid geven over te steken en inhalen op een zebrapad (Rotterdam tussen de Kuip en Pathé). Misschien is mijn rijopleiding ouderwets geweest (in 1984), maar dat zijn zaken die mij niet geleerd zijn, integendeel. Wat ik o.a. geleerd heb is dat zodra een voetganger bij een zebrapad aanstalten maakt om over te steken, heeft hij voorrang. Tegenwoordig hebben fietsers van rechts op gelijke kruisingen ook voorrang, maar ik zie maar weinig automobilisten die zich er wat van aantrekken. Ik denk dat er een groep is waarvan het merendeel wel weet hoe het moet en anticiperend rijdt: de motorrijders.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!